Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: golvvärme i badrum  (läst 2719 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Per_9

  • Gäst
Per_9
golvvärme i badrum
« skrivet: 16 oktober 2011, 00:43:10 »
Hej
Jag vill göra om mitt badrum lägga klinkers på golvet. Eftersom det inte skall vara kalla golv så vill lägga in golvvärme. Kan det bli problem när man har krypgrund?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: golvvärme i badrum
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2011, 01:30:33 »
Jag har haft krypgrund och badrum med klinkers och golvvärme helt utan problem.

Jobbet utfördes av våtrumsbehörig fackman
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: golvvärme i badrum
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2011, 12:50:57 »
Inte för att krypgrunden i sig utgör ngt hinder för klinker o golvvärme, men vore jag i ditt läge skulle tänka till en extra gång innan du lägger dött hårt material i ett våtutrymme i en "svajig" träkåk :) Renoverade själv badrummet för några år sedan och stod själv inför detta val. Jag ville också ha klinkers m värme men valet blev tillslut i.a.f en plastmatta av bättre kvallité samt dito på väggarna. Sticker ut hakan och påstår att det blir alltid "tätare" på sikt med plastmatta än tätskikt->klinkers/kakel...? Åtminstone i trähus..

Men visst är det snyggt med kakel/klinkers :) I övre WC gjorde jag en kompromiss dock.. Det fick bli tätskikt golvvärme och klinkers där. Är ju endast ett wc så fuktbelastningen är låg ;)
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: golvvärme i badrum
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2011, 16:06:34 »
När dom bygger nya eller renoverar badrum i trähus använder dom material som inte rör sig. Typ stålreglar och särskillda plattor i botten samt förstärker bjälklaget. Så det ska egentligen inte vara några problem. Har man tänkt att hemmapula kanske det är bättre med plastmatta som dennisson säger.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: golvvärme i badrum
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2011, 17:49:37 »
Och viktigt med regelavståndet..och vad är det för isolering under?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!