Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vedpanna i kombination med jordvärme?  (läst 11072 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Destroyer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Vedpanna i kombination med jordvärme?
« skrivet: 28 december 2008, 20:56:26 »
Hej, har tagit över en mindre u-längad skånegård med någorlunda modernt värmesystem med vedpanna samt 1000L ackumulatortank.
Årlig vedåtgång ligger på 25-27m2 blandved för en person. Tanken från början var att installera jordvärme typ Nibe fighter 1125 för att slippa elpatronen som enda backup samt avlastning i eldandet.

Läste dock i detta forum att det är svårt att få någon bra verkningsgrad med fast kondensering.
Anläggningen känns ändå så pass moderna att det skulle kännas tråkigt att slänga ut allt. Speciellt eftersom det ingår skog till gården och tillgången till ved är i princip gratis samt att alla maskiner för vedhantering redan finns (dock inte den tid som krävs alltid).

Är det fortfarande ide att köra på jordvärme eller ska pelletskonvertering tas i åtanke?





1½-Plans villa 165m2, med källare 125m2, i Stockholm.
Bergvärme, Thermia Diplomat Optimum 12, 210m borrdjup.
Luftvärmepump Panasonic NE9GKE till Garage 39m2

Utloggad Frasse Fräs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kan själv!
SV: Vedpanna i kombination med jordvärme?
« Svar #1 skrivet: 28 december 2008, 21:35:35 »
Samtidigt  fÃ¥r du mÃ¥nga el-patrontimmar för vad en värmepumpsanl kostar.
1plansvilla med inredd vind och källare med garage, totalt 232kvm beläget i Skaraborgs län. Värmes med pelletskonverterad oljepanna och på lördagskvällarna med en Keddy i öppna spisen.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedpanna i kombination med jordvärme?
« Svar #2 skrivet: 28 december 2008, 22:00:39 »
Jag har samma funderingar som du Destroyer. Men jag funderar/de på en CTC EcoPart eftersom den är klart billigast, c:a 30.000:- eftersom den har en enklare styrning i grundutförande(endast fast kondensering). Denna skulle jag ha kopplat in med fast kondensering istället för elpatronen i systemtanken. Eftersom jag endast har behov av maximalt 40 ºC i framledningstemp så skulle den inte behöva arbeta med så höga temperaturer...och 40 ºC räcker gott för att kunna duscha...
Då kan man elda när man har lust och så tar värmepumpen över när man är lat.

Men du kanske har behov av mycket högre FL-temp än 40 ºC och i så fall minskar ju värmepumpens effektivitet snabbt...

Jag tycker oftast man ser luft-vatten pumps installationerna ligger en bit över 100.000:- men en enkel jordvärme installation borde gå att få lös på 70.000:-
Min jordvärmeinstallation gick på strax under 100.000:- inklusive allt men då kostade min VP nästan 30.000:- mer än en CTC EcoPart och installationen borde bli något billigare när VP:n bara skall dockas mot en acc-tank.

Och jag tror väl att en jordvärmepump även om den arbetar med fast kondensering är effektivare än luft-vatten alternativet...men vad vet jag, jag har aldrig funderat så mycket på luft-vattenpumpar eftersom det inte är något alternativ här uppe där jag bor...

<Frasse Fräs>Du har helt rätt, men är man som jag så är man så otroligt snål så då eldar man varenda kväll för att slippa elpatrontimmar. Man skall nog se VP-installationen i det här fallet mera som en bekvämlighetsinvestering...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vedpanna i kombination med jordvärme?
« Svar #3 skrivet: 28 december 2008, 22:16:10 »
Kör ett tag och se hur det fungerar.

Det ser ut att vara många rör som är o isolerade runt tanken.Kan vara ide att isolera dom.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedpanna i kombination med jordvärme?
« Svar #4 skrivet: 29 december 2008, 00:47:51 »
Självklart kör man inte 40grader någon längre tid. Det är ju bara om man är lat några dagar som man är nere i dessa temperaturer...Och är man rädd för legionella är ju vedeldning det klart bästa alternativet...då dör definitivt legionellan...

Mina 100.000:- var med allt, inklusive 430meter schakt. Det enda jag bistod med var hantlangning vid grävningen. En CTC EcoAir 111 går på knappa 50.000:- så med installationskostnad så är du väl uppe i runda slängar 70.000:- för att docka en Luft-Vatten pump.
Men det är rent svammel att shaktning skulle vara lika dyrt som att borra...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Destroyer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Vedpanna i kombination med jordvärme?
« Svar #5 skrivet: 29 december 2008, 15:21:21 »
Tack för alla svar, just nu har huset en "hyresgäst" som sköter eldningen, men vederbörande börjar bli till åren och känner att vedhanteringen börjat ta för mycket tid. Efter hand (inom 7-10år) kommer huset fungera endast som sommarboende, med underhållsvärme merparten av året. Möjligheten att fjärrstyra pumpen via telefon/internet för att slå på värmen kommer bli aktuellt.

Det är inte så stora problem att lägga ut kollektor då omgivande mark består av åker, men alternativet luft-vatten låter onekligen bekvämt.
1½-Plans villa 165m2, med källare 125m2, i Stockholm.
Bergvärme, Thermia Diplomat Optimum 12, 210m borrdjup.
Luftvärmepump Panasonic NE9GKE till Garage 39m2

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedpanna i kombination med jordvärme?
« Svar #6 skrivet: 29 december 2008, 19:59:28 »
Behåll då vedpannan tillsvidare och tillåt att det går några elpatron timmar då och då. Och om några år när ni vill sluta elda regelbundet så installerar ni en komplett jordvärmeanläggning parallellt med den befintliga vedanläggningen(så gjorde jag). Då kan ni lätt växla mellan de båda systemen med en ventil.
Tänk bara på att huset förmodligen är byggt för att man skall elda i det. Så om ni slutar med vedeldning så måste ni förmodligen lösa problemet med självdrags ventilationen, fuktigare källare osv...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Destroyer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Vedpanna i kombination med jordvärme?
« Svar #7 skrivet: 29 december 2008, 23:02:34 »
Huset har varken källare eller några problem med självdrag om vedeldningen skulle upphöra. Ursprungsuppvärmningen är med köksspis och kamin i vardagsrum, dessa finns givetvis kvar och fungerar. På tidigt 70tal moderniserades det med direkt-el. Pannan, TVM Vedex 2000 installerades 99.

Känns tragiskt att kasta ut pannan men det är kanske den mest ekonomiska långtidslösningen. Lekte med tanken att installera en luft-vatten pump och spetsberedare som komplement till eldningen för att sedan om kanske 10år kasta ut både panna, acc. och värmepump för att satsa helhjärtat på enbart jordvärme.

Vad räknar man med för livslängd på en luft-vatten pump?



1½-Plans villa 165m2, med källare 125m2, i Stockholm.
Bergvärme, Thermia Diplomat Optimum 12, 210m borrdjup.
Luftvärmepump Panasonic NE9GKE till Garage 39m2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vedpanna i kombination med jordvärme?
« Svar #8 skrivet: 29 december 2008, 23:13:56 »
500 meter gräver en duktig chaufför på max 12 tim om det är hyfsad mark. Rullar i slangen fixar du själv. En granne grävde 800 meter på 12 tim men då var det inte fin schaktat (åker som skulle plöjas.)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedpanna i kombination med jordvärme?
« Svar #9 skrivet: 30 december 2008, 09:36:32 »
Vi grävde 430 meter på 3-4 dagar med en 5 tonnare och då var chauffören inte speciellt erfaren. Då fick vi ändå gräva om nästan 100 meter pga ras.

När jag hjälpte min kompis far att lägga 300m slang gjorde vi hela jobbet på en dag. Han grävde upp ett 120 cm brett och 150meter långt schakt på förmiddagen, på eftermiddagen rullade vi ut slangen och la fast den. Vi la slangen i ena kanten i schaktet på vägen ner och i andra kanten på vägen upp. Och på kvällen grävde han igen hela schaktet. Men min kompis far har levt i en grävmaskin i snart 40år och han hade en rejält stor grävare.

Jag betalade 430:-/h exkl.moms och tittar jag på blocket finns det de som utför grävjobb med en 5 tonnare för 500:-/h inkl.moms
Så räkna med att det kostar c:a 25kr metern för att gräva ner slangen i fin åker med en erfaren chaufför.

Totalkostnaden för mina 430m jordvärmekollektor är c:a 25.000:- med slang, brine och grävning. Motsvarande bergvärmekollektor hade kostat det dubbla.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedpanna i kombination med jordvärme?
« Svar #10 skrivet: 30 december 2008, 09:50:47 »
<Destroyer>En L/V pump räknar man har något kortare livslängd än en V/V pump(berg/jord). 10-12år kanske är normal livslängd på en L/V-pump och V/V-pump 15år men det finns ju de som har problem mycket tidigare än så, och så finns det dom som har haft sin pump i 25år utan större problem.
Satsa då hellre på jordvärme direkt och antingen behåller du vedpannan parallellt med VP:n, eller så säljer du bort vedpannan på blocket.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedpanna i kombination med jordvärme?
« Svar #11 skrivet: 30 december 2008, 22:29:32 »
Hur man än räknar så kommer man inte upp i de priser du fabulerar om. Min bror bygger precis hus och där kostar grävjobbet 800:-/h plus moms. Men då görs jobbet med en ny 14 tons maskin med rototilt.
Han som grävde hos mig hade en gammal 5 tonnare som han inte hade gett mycket för, självklart kan han köra för flera hundra kronor mindre i timmen eftersom han har både lägre bränslekostnad och bra mycket mindre kostnad på maskinen.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedpanna i kombination med jordvärme?
« Svar #12 skrivet: 31 december 2008, 10:56:19 »
Men den priskillnaden gäller nog även på borrjobben.

Jag tror nog rototilt är standard här uppe också.

Däremot så finns det ju fler "billiga" alternativ att välja på om du skall gräva än om du skall borra...Och med billiga menar jag inte att de tar betalt svart utan att de kör gamla maskiner utan nymodgheter som rototilt osv...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedpanna i kombination med jordvärme?
« Svar #13 skrivet: 31 december 2008, 13:02:27 »
Plöjning av slangen brukar vara ett billigare alternativ.
Här skiljer det nog ca20-25000:-
på plöjning mot borrning.

Mvh Martin
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!