Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kan man flytta innedelen?  (läst 2616 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #15 skrivet: 28 juni 2022, 14:01:57 »
Absolut, men om fadern var hemma så kan han ju ha sagt nåt i stil med "blir det här bra" och fått ett jakande svar?
Svårt att bedöma för oss som sitter här vems felet är, och som sagt, risken finns att det blir en ord mot ord-situation om installatören och din far har olika uppfattning om vad som hänt.
Är ni OK med en synlig plastkanal ned till det redan borrade hålet så är det ju inget större jobb att flytta innedelen, nya rör blir det förstås, och en ny vakuumsugning, så det tar i princip lika lång tid som en nyinstallation, men det borde väl gå enas om någon form av lösning om installatören har en dag när han saknar jobb eller nåt sånt.

SÅ pass mycket kan jag säga att om det vore vi som hade installerat så hade vi löst det på ett sätt som var OK för båda parter.
Hade sonen (som installerar i vår firma) gjort misstaget att inte få OK från kunden så hade han fått göra om det utan kostnad.
Hade kunden gett OK men vill ändra så hade de fått betala en symbolisk summa, typ för resa och material.
I vår firma är en nöjd kund viktigare än kronor och ören.
Hur andra agerar är svårt att veta.

Speciellt en missnöjd kund som man överraskar positivt med ett bra bemötande kan bli ens bästa ambassadör, det kan man sälja många maskiner på.  :)
Ja vad farsan sagt kan jag ju inte veta mer än hans ord. En vit kanal är det lilla.

Igår gick farsgubben på alla 4 förbi pumpen när han skulle lägga sig.

Jag tycker din inställning låter sund. Jag får ringa installatören och se vad som sker.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #16 skrivet: 28 juni 2022, 21:21:54 »
Obegriplig placering som innebär att man ska behöva ändra sitt gående i den smala trappan.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #17 skrivet: 29 juni 2022, 06:47:15 »
Inte helt ovanligt att kunder väljer en placering liknande denna i 1.5-planshus, även om det som regel går montera mindre "påträngande".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #18 skrivet: 29 juni 2022, 07:44:29 »
Den trappen ser betydligt snävare ut än ”vanliga” trapphus , Daiseikai sticker ut en hel del så en grundare modell hade kanske fungerat då varje cm när det är trångt gör skillnad.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #19 skrivet: 29 juni 2022, 08:48:56 »
Jag hade inte monterat den där utan skriftligt medgivande från kunden.

Men se det positiva det blir enkelt att hålla efter filtren

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #20 skrivet: 29 juni 2022, 10:23:24 »
Valet som presenterades var en Gree eller en Dasekai, jag sa att någon Gree ska de inte ha och att Toshiba gör bra grejer.

Snackade med installatören som hade gått på semester, han ska komma tillbaka och montera om samt återkomma med pris.

Problemet här blir nog att pumpen verkar köpt av ett lokalt företag i norra Värmland som inte hade egna montörer. Så installatören som tydligen var rätt ung lär inte vara sugen att dra en minuspost som UE.

Tack för svaren!

Rörande monteringen så kan jag inte se någon annan plats för att nå nedervåningen med värme samtidigt som du får kylan till övervåningen.

Entrédörren ligger precis nedanför trappan på vänster sida vilket gör att ett montage ovan dörr som känns rätt vanligt hade fungerat ok för värmespridning men kylan upp för en trapp i 90 graders vinkel omöjligt.

Återkommer efter semestern antar jag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #21 skrivet: 29 juni 2022, 14:06:31 »
Du måste nog flytta upp den rejält om du skall få någon nämnvärd kyla där uppe?
Eller, hur fungerar det - det borde de väl ha kunnat utvärdera redan.
Jag skulle i så fall flytta upp den minst så att underkant maskin ligger ovan golvnivån uppe.
Och plockat bort alla skokartonger som står på avsatsen.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #22 skrivet: 29 juni 2022, 23:35:16 »
Du måste nog flytta upp den rejält om du skall få någon nämnvärd kyla där uppe?
Eller, hur fungerar det - det borde de väl ha kunnat utvärdera redan.
Jag skulle i så fall flytta upp den minst så att underkant maskin ligger ovan golvnivån uppe.
Och plockat bort alla skokartonger som står på avsatsen.  ;)
Underkant av pumpen är precis i nivå med golvet. Har kört kylan idag då farsgubben varit emot det men idag var det 26 grader där uppe så jag fick igenom att dra igång den.

Kylan fungerade bra, den lyckas även nu sprida det uppåt och in i sovrummet som är på övervåningen, däremot pga lådorna så måste man köra rätt mycket.

Lådorna ska väck när gubben får fingrarna ur och bygger ett räcke, just nu prioriterade de att barnbarnen inte skulle kunna gå på upptäcksfärd nedför trappan den vägen.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #23 skrivet: 30 juni 2022, 10:52:34 »
IOM att kyla faller skulle den nog kunna flyttas upp en bra bit i trappen, det hade jag rekommenderat från början . fritt från normalväxtas huvuden

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #24 skrivet: 30 juni 2022, 13:12:05 »
IOM att kyla faller skulle den nog kunna flyttas upp en bra bit i trappen, det hade jag rekommenderat från början . fritt från normalväxtas huvuden
Det var vad jag sa och förmedlade till päronen. Mitt SMS som jag sa de skulle visa installatören med instruktioner och ”Vi går med på sämre värmespridning på nedervåningen i utbyte mot att den placeras högre” hade jag dock aldrig skickat 🤦

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #25 skrivet: 03 juli 2022, 13:24:04 »
Bar en flyttkartong halvt i midjehöjd intill kroppen nedför trappen = krock med pumpen.

Men har iaf börjat böja ned huvudet när jag går i trappen, förutom när man går i andra tankar - Vaknar till iaf :)

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #26 skrivet: 05 juli 2022, 09:23:06 »
Bar en flyttkartong halvt i midjehöjd intill kroppen nedför trappen = krock med pumpen.

Men har iaf börjat böja ned huvudet när jag går i trappen, förutom när man går i andra tankar - Vaknar till iaf :)
du lär dig den hårda vägen...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!