Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Larm [E036] Givare högtryck - varför?  (läst 2331 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Behemot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Larm [E036] Givare högtryck - varför?
« skrivet: 20 september 2021, 20:27:46 »
Hej forumet. Jag har en EcoZenith i250 och en EcoPart 410 installerad 2015. Varje höst vid den här tiden när det är 5-10 grader varmt brukar jag få larm från pannan. Tidigare var det "Pressostat högtryck", men senaste dagarna har flera larm "[E036] Givare högtryck" kommit om och om igen. Jag blir inte klok på varför, trots sökningar här och på andra ställen. När larmet löser ut stannar pannan och går över till elpatron istället. Detta började för några dagar sedan och blir värre och värre, larmet löser nu ut flera gånger om dagen.

Installatören var troligen en av Sveriges sämre, så jag blir inte förvånad om något är kopplat fel. Men huset är byggt i början av 1900-talet och renoverat/tilläggsisolerat på 1970-talet, så mycket i huset är gammalt. Radiatorerna är 1970-tal.

Jag har tillgång till alla möjliga värden, säg till vad ni behöver ha för att kunna hjälpa. Jag har luftat radiatorerna, luftat kretsen mellan EcoPart och EcoZenith och provat att ändra flödet i radiatorkretsen från läge 1 till läge 2 (av 3, dvs ökat hastigheten). Inget av det har gett något resultat, förutom att delta T i radiatorkretsen sjönk från 2-4 grader till 1-2 grader, så jag drog ner till läge 1 igen för att få bättre värmeavlämning.

Jag har förstått att delta T i radiatorerna ska vara högre, men jag har aldrig lyckats få högre än 3-4 grader i genomsnitt. Vet inte varför, men radiatorerna och rören är gamla. Allting är inställt utan termostater på radiatorerna, nu har jag bara några enstaka i sovrum för att det inte ska bli för varmt på natten.

Det finns inget smutsfilter på någon krets att rengöra, vilket kanske är ett problem i sig. Vad jag förstår har EcoPart eller EcoZenith inga filter inuti att rengöra heller.

Några förslag på vad jag kan prova? Tack

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm [E036] Givare högtryck - varför?
« Svar #1 skrivet: 20 september 2021, 21:18:42 »
Mycket skumt, men kolla temperatur in/ut till EcoPart?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Behemot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Larm [E036] Givare högtryck - varför?
« Svar #2 skrivet: 20 september 2021, 21:24:56 »
Mycket skumt, men kolla temperatur in/ut till EcoPart?

Är det VP in och VP ut? VP in ligger just nu på 24.8 grader och VP ut på 30.0 grader. Framledning 33 grader (börvärde 34.3). Retur 32 grader. Utetemperatur 4 grader, kurvlutning 42, justering 2. Just nu larmar det inte, men för bara en halvtimme sen fick jag kvittera igen...

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Larm [E036] Givare högtryck - varför?
« Svar #3 skrivet: 20 september 2021, 21:47:58 »
Har du flera interna tempvärden?

Har sett några två sådana utedelar övergivna på blocket i förtid pga gasläckage.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Behemot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Larm [E036] Givare högtryck - varför?
« Svar #4 skrivet: 20 september 2021, 21:55:07 »
Har du flera interna tempvärden?

Har sett några två sådana utedelar övergivna på blocket i förtid pga gasläckage.

Vilka tempvärden får jag bjuda på? Har hur många som helst men vet inte hur jag ska tolka dem  :o

Utedel låter mer som luftvärme, EcoPart står inomhus i min källare och pumpar runt brine i borrhålet. Jag fick gå på en tvådelad lösning eftersom jag bara har 1,70 höjd i källaren så en högre anläggning fick inte plats.

Utloggad Behemot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Larm [E036] Givare högtryck - varför?
« Svar #5 skrivet: 20 september 2021, 22:29:29 »
Möjligen ett steg närmare sanningen. Det visar sig att CTC har uppdaterat manualen för i250 med tydligare instruktioner än vad jag har i min version.

På sidan 67 står:

”Vid fel på, inte ansluten eller kortsluten givare samt om värdet är utanför givarens område visas larm. Om det är en givare som är viktig för systemets drift stoppas kompressor. Då måste återställning ske manuellt efter åtgärd.”

E036 verkar alltså ha med givaren att göra och kanske oberoende av pressostat-larmen jag fått tidigare år. Är givaren kaputt kanske? I så fall är det väl bara att ringa en serviceperson, stön…

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Larm [E036] Givare högtryck - varför?
« Svar #6 skrivet: 20 september 2021, 22:30:21 »
Vilka tempvärden får jag bjuda på? Har hur många som helst men vet inte hur jag ska tolka dem  :o

Utedel låter mer som luftvärme, EcoPart står inomhus i min källare och pumpar runt brine i borrhålet. Jag fick gå på en tvådelad lösning eftersom jag bara har 1,70 höjd i källaren så en högre anläggning fick inte plats.
Oh, vilket hjärnsläpp. Ja det var luftvatten i samma storlek jag tänkte på, som verkar inte lika stabila som föregångaren (verkar jättebra annars). Bergvärmeversionen vet jag inget "historiskt" om.

Kondensor in/ut
Köldbärare in/ut
Hetgas
Sugledning
Vätskeledning
Laddpumphastighet
Något börvärde för uppvärmning
Framledningstemperatur

Edit:
Högtryckpressostat (ev sensor)
Lågtryckspressostat (ev sensor)
« Senast ändrad: 20 september 2021, 22:34:03 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Behemot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Larm [E036] Givare högtryck - varför?
« Svar #7 skrivet: 20 september 2021, 22:46:41 »
Möjligen ett steg närmare sanningen. Det visar sig att CTC har uppdaterat manualen för i250 med tydligare instruktioner än vad jag har i min version.

På sidan 67 står:

”Vid fel på, inte ansluten eller kortsluten givare samt om värdet är utanför givarens område visas larm. Om det är en givare som är viktig för systemets drift stoppas kompressor. Då måste återställning ske manuellt efter åtgärd.”

E036 verkar alltså ha med givaren att göra och kanske oberoende av pressostat-larmen jag fått tidigare år. Är givaren kaputt kanske? I så fall är det väl bara att ringa en serviceperson, stön…

Svarar mig själv: i manualen nämns inte givare för högtryck som en egen, fysisk givare som ska kopplas in, vad jag kan se. I så fall skulle larmet innebära att värdet är utanför givarens område, men det låter konstigt? Loggarna visar inga extremvärden vad jag kan se, men jag återkommer med siffrorna.

Utloggad Behemot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Larm [E036] Givare högtryck - varför?
« Svar #8 skrivet: 21 september 2021, 19:58:42 »
Ok alla hjälpsamma, här kommer aktuella siffror från senast idag när laddpumpen gick 20%. Det har varit ca 10 grader ute hela dagen. Börjar misstänka att det är någon generalfel på givaren för högtryck, den har larmat till och från hela dagen.

Kondensor in/ut: osäker på om jag har detta
Köldbärare in/ut: 6,5 grader / 1,9 grader
Hetgas: 80,2 grader
Sugledning: osäker på om jag har detta
Vätskeledning: osäker på om jag har detta
Laddpumphastighet: 20%
Något börvärde för uppvärmning: framledning börvärde 40 grader
Framledningstemperatur: 39 grader

Högtryckpressostat (ev sensor): 18,2
Lågtryckspressostat (ev sensor): 4

Bifogar grafer för de senaste 12 timmarna. När de gröna prickarna för "hp1 Status" är högst upp, dvs 7, så verkar det motsvara felmeddelandet som kommer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm [E036] Givare högtryck - varför?
« Svar #9 skrivet: 21 september 2021, 23:58:27 »
VP in/ut ser ok ut.
KB in/ut har kanske lite hög tempdiff, men det ska inte orsaka detta.
Hetgastemp är normal för en CTC.
Brytvärde HP är 27 bar enligt ett datablad från CTC som jag har, så 18.2 låter ju inte så farligt.
Jag är nog överens om att givaren krånglar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Behemot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Larm [E036] Givare högtryck - varför?
« Svar #10 skrivet: 22 september 2021, 07:39:48 »
Tack. Jag ringer en servicefirma idag. Hittar inga instruktioner någonstans om hur man ordnar detta själv.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!