Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ett andra värmeuttag EcoHeat 8.5 V3  (läst 3719 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Covenant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Ett andra värmeuttag EcoHeat 8.5 V3
« skrivet: 30 oktober 2014, 16:25:58 »
Hej!

Har tänkt installera en vattenburen fläktkonvektor i källaren. PÃ¥ EcoHeaten finns ju möjlighet till en slinga till vilket jag tänkte använda till konvektorn. Vet att vattnet ska tas frÃ¥n den övre kopplingen och lämnas pÃ¥ den undre. Men, hur gör jag när jag drar rören?  help Anslutningarna är pluggade och kommer väl att läcka när jag ska koppla?!. Finns nÃ¥got universalsätt för att minska läckande vatten under rörinstallationen?  dontknow

Hälsningar,
Thomas

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ett andra värmeuttag EcoHeat 8.5 V3
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2014, 17:06:04 »
Varför inte dra från den ordinare rad slingan efter shunten ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Covenant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Ett andra värmeuttag EcoHeat 8.5 V3
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2014, 19:19:20 »
Tja...
Det verkade vara enklast att använda en egen slinga till konvektorn eftersom det är möjligt. Men är det vanligast att koppla in konvektor direkt efter cirkulationspumpen? Var drar man returen från konvektorn efter det och varför?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ett andra värmeuttag EcoHeat 8.5 V3
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2014, 19:41:10 »
Om du kör en egen slinga direkt på vp så behöver den en egen cirkpump samt att den kommer få lite varmare vatten än resten av systemet. Jag skulle försöka koppla in den efter shunten på vp så konvektorn drivs med samma cp som resten av systemet returen från konvektorn får gå till den vanliga returen men sätt nån typ av trimventil om det inte redan sitter en sån så du kan justera flödet över konvektorn så inte allt flöde går över den. Ska konvektorn ersätta en vanlig radiator eller finns där ingen i dag ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Covenant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Ett andra värmeuttag EcoHeat 8.5 V3
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2014, 20:35:23 »
Har fyra element i källaren men där blir bara varmt när det riktigt kallt ute. Utgivare finns och Innegivare på första plan. Men källaren känns för kall framför allt under vår och höst. På sommaren är den bara härligt sval. Nu när det är strax över nollgradigt är framledningstempen strax över 30 grader. En fläktkonvektor som behövs innan det blir riktigt kallt Känner jag skulle fungera på en egen slinga eftersom framledningstempen är så låg. Har en extra cirkulationspump som jag kan använda på den andra slingan. Men jag är lite kluven. Ditt förslag kanske är vad som gäller. Känns bara att det vore gött med bra med hög temperatur till konvektorn.

Utloggad Covenant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Ett andra värmeuttag EcoHeat 8.5 V3
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2014, 20:45:12 »
Kan också nämna att enda rummet i källaren utan element "förutom pannrummet" är hallen man kommer ner i från första plan. Från hallen kommer man in i de andra rummen. Där tänkte jag sätta in konvektorn för att få värme och spridning till de andra rummen.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ett andra värmeuttag EcoHeat 8.5 V3
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2014, 21:01:08 »
En liten fundering?
GÃ¥r det inte att byta ut befintliga radiatorer mot biffigare varianter?
Det behöver inte blir så mycket dyrare än en fläktkonvektor inklusive rördragning mm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ett andra värmeuttag EcoHeat 8.5 V3
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2014, 21:14:45 »
Även om källaren känns lite kall nu är det nog inte så mycket effekt som fattas för full värme där när det är ganska varmt ute. En fläktkonvektor lämnar bra med effekt men har en fläkt som slits och bör rengöras jag skulle välja en stor vanlig radiator eller om de andra är små byta ut de mot dubbla det bör räcka bra. Ett annat alternativ är att höja framledningen nån grad vid just den här tempen och begränsa tempen uppe med termostater.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Covenant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Ett andra värmeuttag EcoHeat 8.5 V3
« Svar #8 skrivet: 30 oktober 2014, 21:20:13 »
Konvektorn är redan inköpt och jag har en extra cirkulationspump liggandes. Framför allt därför jag funderar på att ansluta konvektorn på egen slinga som kan tuffa på oavsett framledningstempen på den befintliga slingan. Men det är klart. Om jag kopplar in konvektorn direkt efter cirkulationspumpen så den slinga som rean finns så slipper jag ju en extra cirkulationspump. Frågan är bara om framledningstemperaturen räcker för att få ordentlig fart på konvektorn då?!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ett andra värmeuttag EcoHeat 8.5 V3
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2014, 21:31:47 »
Det bör räcka bra borde inte fattas så mycket effekt har du papper på vilken effekt konvektorn lämnar vid 35 grader framledning eller så ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Covenant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Ett andra värmeuttag EcoHeat 8.5 V3
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2014, 22:02:31 »
Vid +45 och medelhastighet på fläkten ligger konvektorn på 1600 W. Tio grader lägre lär väl ligga Några hundra watt lägre kan jag tänka mig. +50 medelhastighet ligger på 2000 W. Har så här långt kört en elkonvektor på 750/1250 W vilket ger riktigt fin värme i källarhallen men vem vill köra elkonvektor? Däremot känns det att värme som blåser runt ger ett jämnare och behagligare klimat. Sen kan man ju höja lägsta temperaturen för att säkerställa att tillräckligt med varmvatten går ut till konvektorn. Om jag väljer att koppla in direkt efter cirkulationspumpen Ska då returen från konvektorn gå in på returen precis innan befintlig retur går tillbaka in i värmepumpen?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ett andra värmeuttag EcoHeat 8.5 V3
« Svar #11 skrivet: 31 oktober 2014, 08:10:16 »
Ja du drar returen från konvektorn till den gemensamma radiator returen till vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Covenant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Ett andra värmeuttag EcoHeat 8.5 V3
« Svar #12 skrivet: 31 oktober 2014, 08:47:46 »
Ok. Blir nog så att jag använder den befintliga slingan ändå. Verkar enklast att göra så. Tack för info.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!