Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Var mäter man ljudnivån från en inner del?  (läst 3207 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stadda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Var mäter man ljudnivån från en inner del?
« skrivet: 14 december 2020, 22:08:05 »
Var mäter jag ljudnivån, från fläkten?

Rakt framför, vid sidan eller en bit bort?

Tänkt kolla hur många dB jag får, tycker den låter mycket.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var mäter man ljudnivån från en inner del?
« Svar #1 skrivet: 20 december 2020, 21:56:07 »
Hej, mät 1 meter från fläkten rakt framifrån och jämför med tillverkarens siffror för ljudeffekt. Kolla så att att du jämför ovägda ljudnivåer mot ovägda ljudeffekter. I bland redovisar de A-vägda ljudnivåer, då får du mäta det istället.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var mäter man ljudnivån från en inner del?
« Svar #2 skrivet: 21 december 2020, 18:47:12 »
du skall använda ett kontrollerat mätinstrumen och rum enligt standard

Utloggad Stadda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var mäter man ljudnivån från en inner del?
« Svar #3 skrivet: 22 december 2020, 01:47:35 »
Jag har installerat en Buller app från Arbetsmiljöverket som är en bra indikator på ljudet den mäter dB (A)

Jag har mätt 1 meter utanför inne delen 1.80 upp med fläkten inställd på auto.

Ljudet ska ligga mellan 27-44 dB om jag förstår det rätt måste man mena låg, medel och hög fläkthastighet.

Jag mätte över 60 dB på 1 m/1.80 höjd.
Provade också mäta från golv till tak på fläkthastighet hög och registrerade på 1.30 höjd över 80 dB.

Tycker det verkar för högt!!!


Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Var mäter man ljudnivån från en inner del?
« Svar #4 skrivet: 22 december 2020, 23:09:16 »
Har du framfört ditt klagomål ännu till installatören eller den firma som du köpt värmepumpen av?
Om ditt problem är så omfattande som du får det att framstå som, så behöver du inget mätvärde på ljudnivån.

En app i en telefon ger inget värde som man kan säga med säkerhet är rätt. Det finns många felkällor där. Största felkällan är att mikrofonen på en telefon är mycket känslig för om det blåser mot den, en riktig bullermätare har en muff över mikrofonen för att göra den mindre känslig för ljud som uppstår av blåst. Framför en värmepumpsinnerdel så blåser det.

Jag har testat appen i fråga på våra värmepumpar och den säger att ljudnivån är långt över det verkliga så fort minsta lilla blåst träffar mikrofonen, vilket sannolikt är fallet även för dig.

Men om din innerdel verkligen låter så mycket som dina mätvärden anger, så lär det inte vara något problem att reklamera den till installatören eller den du köpt den ifrån och kräva att få den åtgärdad.
80 dB(A) är väldigt hög ljudnivå! Så högt att det inte går att prata med någon i närheten av innerdelen i normal samtalsnivå.

Hade du inte en IVT Nordic Inverter 12 KHR-N tidigare? Hur lät den i jämförelse?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var mäter man ljudnivån från en inner del?
« Svar #5 skrivet: 23 december 2020, 08:18:17 »
Jag har installerat en Buller app från Arbetsmiljöverket som är en bra indikator på ljudet den mäter dB (A)

Jag har mätt 1 meter utanför inne delen 1.80 upp med fläkten inställd på auto.

Ljudet ska ligga mellan 27-44 dB om jag förstår det rätt måste man mena låg, medel och hög fläkthastighet.

Jag mätte över 60 dB på 1 m/1.80 höjd.
Provade också mäta från golv till tak på fläkthastighet hög och registrerade på 1.30 höjd över 80 dB.

Tycker det verkar för högt!!!
Hur mycket låter det när värmepumpen är avstängd på din APP ?
D

Utloggad Stadda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var mäter man ljudnivån från en inner del?
« Svar #6 skrivet: 28 december 2020, 18:20:12 »
Hur mycket låter det när värmepumpen är avstängd på din APP ?
D

Kollat nu, det låter inget.

Utloggad Stadda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var mäter man ljudnivån från en inner del?
« Svar #7 skrivet: 28 december 2020, 18:28:20 »
Har du framfört ditt klagomål ännu till installatören eller den firma som du köpt värmepumpen av?
Om ditt problem är så omfattande som du får det att framstå som, så behöver du inget mätvärde på ljudnivån.

En app i en telefon ger inget värde som man kan säga med säkerhet är rätt. Det finns många felkällor där. Största felkällan är att mikrofonen på en telefon är mycket känslig för om det blåser mot den, en riktig bullermätare har en muff över mikrofonen för att göra den mindre känslig för ljud som uppstår av blåst. Framför en värmepumpsinnerdel så blåser det.

Jag har testat appen i fråga på våra värmepumpar och den säger att ljudnivån är långt över det verkliga så fort minsta lilla blåst träffar mikrofonen, vilket sannolikt är fallet även för dig.

Men om din innerdel verkligen låter så mycket som dina mätvärden anger, så lär det inte vara något problem att reklamera den till installatören eller den du köpt den ifrån och kräva att få den åtgärdad.
80 dB(A) är väldigt hög ljudnivå! Så högt att det inte går att prata med någon i närheten av innerdelen i normal samtalsnivå.

Hade du inte en IVT Nordic Inverter 12 KHR-N tidigare? Hur lät den i jämförelse?


Det uppmätta värdet på 80 dB (A) mätte jag på höjden 1.30 med fläktläge hög, för att kolla värdet lite mer i sitthöjd eftersom pumpen finns i vardagsrummet.

Det går inte att sitta i vardagsrummet och samtala med pumpen på varken med fläktläge låg, medel eller hög. Är vi i vardagsrummet måste jag stänga av den.

Det stämmer jag hade en IVT 12 KHR-N tidigare och hade inga problem med den, jag hörde fläkten men den störde inte.

Enligt IVT ska man kunna ha modellen 12 KHR-N och 12 PHR-N sida vid sida och de ska låta lika mycket, ingen skillnad.

Jag har reklamerat och framfört varför, företaget gör inget.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Var mäter man ljudnivån från en inner del?
« Svar #8 skrivet: 28 december 2020, 23:01:25 »
Daikin_ menade såklart med sin fråga vad appen visar för värde i dB(A) när värmepumpen är avstängd.
Att den då skulle visa 0 dB(A) är inte sannolikt, men det är i princip vad du påstår i ditt svar. Klart att värmepumpen inte låter något när den är avstängd, men ljud från olika källor är additiva så därför är "bakgrundsljudnivån" intressant i sammanhanget.

Det verkar hur som helst som att det är glasklart att det är något fel på din värmepump.
Om det är så att firman som du köpt den genom eller de som installerade den inte anser att det är något fel på den, eller ännu värre vägrar att göra något åt det trots att de också medger att något är fel, så får du gå vidare med din reklamation via en annan firma som har serviceavtal för IVT. Varför inte kontakta IVT själv och be dem peka ut en annan firma som kan representera deras produkt och hjälpa dig om det är något fel på den?
IVT bör vilja lösa problemet även om just din installatör inte är samarbetsvillig.

Lycka till!

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Var mäter man ljudnivån från en inner del?
« Svar #9 skrivet: 29 december 2020, 16:06:51 »
80db.  Låter väldigt skumt är risk för hörselskador. Skulle nog göra om den mätningen för 80db är ju jämförbart med att sitta på motorvägen i rusningstrafik. 

Se till att microfonen är riktad från vinden vindbrus/blåst i den ger kraftigt förvrängda mätvärden.


Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Var mäter man ljudnivån från en inner del?
« Svar #10 skrivet: 29 december 2020, 16:29:00 »
80db.  Låter väldigt skumt är risk för hörselskador. Skulle nog göra om den mätningen för 80db är ju jämförbart med att sitta på motorvägen i rusningstrafik. 

Se till att microfonen är riktad från vinden vindbrus/blåst i den ger kraftigt förvrängda mätvärden.
Håller i princip med dig Thompa71 om att vindbrus är en potentiell felkälla och att 80 dB(A) är väldigt mycket ljud annars, vilket jag även skrivit tidigare. Dock måste man tänka på att mikrofoner i telefoner ofta är väldigt riktningskänsliga, så det gäller att mäta inom rätt avstånd, med mikrofonen riktad mot ljudkällan men samtidigt placera telefonen och mikrofonen på behörigt avstångd från blåst. Enklast är nog faktiskt att mäta 1m ifrån innerdelen i typ 45° riktning ut från den i sidled så att man helt säkert är utanför det område där det riskerar att blåsa.

Jag mätte med appen i fråga upp typ 40-50 dB(A) i närheten av våra Daikin maskiner (ej absolut tyst i övrigt i huset) men kunde utan problem få uppåt 80-90 dB(A) enligt appen om jag lät blåsten träffa telefonens mikrofon.

Låt oss anta att trådskaparens maskin har en orimligt hög ljudnivå och att det är något fel på den. Det har ingen här egentligen skäl till att ifrågasätta. Dock är metoden till att mäta ljudnivån inte tillräckligt bra för att föra ljudnivån i bevis mot någon part. Det är fortsatt upp till trådskaparen härmed att se till att få felet åtgärdat av säljare, installatör och/eller tillverkaren.

Trådskaparen har tidigare haft en IVT 12 KHR-N och har nu en IVT 12 PHR-N som enligt IVT inte skall låta mer. Trådskaparen har härmed rimligen i IVTs ögon gott om erfarenhet av vad som är korrekt och fel gällande funktionen hos den nuvarande maskinen. Att Stadda inte har fått gehör för problemet hos säljare och installatör är ytterst märkligt!

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Var mäter man ljudnivån från en inner del?
« Svar #11 skrivet: 30 december 2020, 16:23:58 »
Helt rätt.

Installatör eller säljare bör hörsamma kunden och komma ut och lyssna.

Men att referera till en mätning och ange db är tveksamt, då i princip ingen privat person kan göra en mätning som efterlever de normer som gäller för mätning.utan konstatera bara att den låter mycket. Samt ref att det satt en motsvarande tidigare.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var mäter man ljudnivån från en inner del?
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2021, 16:22:57 »
Man kan ju inte låta bli att undra vad som i innedelen låter så högt att det är risk för bullerskador (80DbA?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var mäter man ljudnivån från en inner del?
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2021, 23:02:59 »
bakgrundsljud i bostad ligger på 65dB
samtal på 85dB

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Var mäter man ljudnivån från en inner del?
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2021, 07:10:27 »
Tråkigt att du inte får gehör av säljaren/installatören. Du upplever ju ett oljud och ett besök av dom för att kolla borde du få.

När det gäller mätningar så vet jag att Panasonic anger ljud mätt 1 meter framför och 80cm under innerdelen.

Men jag hade gett fan i alla mätningar och ”vitare” är ju faktiskt så att du vill att de kommer och lyssnar.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!