Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥gt delta-t golvvärme  (läst 3153 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PK_51

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lågt delta-t golvvärme
« skrivet: 13 november 2020, 09:16:28 »
Jag har en några månader gammal IVT 402 (ersatte en IVT 490) som jag försöker att ställa in. Det som gör mig lite fundersam är temperaturskillnaden mellan tillopp och retur till golvvärmen. Tilloppstemperatur är 29 grader och returtemperaturen 27 grader. Värmepumpen är inställd på ett delta-t på 7 grader och då går cirkulationspumpen endast på 1-2%. Provade att sänka delta-t till 5 grader och då kör cirkulationspumpen på 10%. Är 2 grader delta-t ok eller behöver jag justera något?

Tacksam för hjälp och tips!



Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Lågt delta-t golvvärme
« Svar #1 skrivet: 14 november 2020, 14:13:44 »
Om många eller alla ställdon är stängda så blir deltaT fel. Pumpen kan inte justera ner cirkulationen tillräckligt.
Varför ställdonen stänger är för att rumstemperaturen är uppnådd. Stänger majoriteten av ställdonen ofta är värmekurvan eller förskjutning för hög. Det är bättre med kontinuerlig framledningstemperatur som är något svalare. Då blir COP bättre också.

Undersök hur värmekurvan fungerar i manualen. Gör justeringar så värmen precis räcker till under årets alla dagar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Lågt delta-t golvvärme
« Svar #2 skrivet: 14 november 2020, 15:02:57 »
Du har två cirkulationspumpar. En pump som står på deltaT 7° från fabrik och flödar över kondensorn, samt en cirkulationspump som flödar till värmekretsen.
 
Den som flödar till värmekretsen gör det med ett tryckstyrt flöde dvs den bryr sig inte om temperaturer utan endast tryck.

Att du har 2° skillnad mellan fram och retur till golvslingorna, är perfekt vid den här utetemperaturen.


Utloggad PK_51

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt delta-t golvvärme
« Svar #3 skrivet: 17 november 2020, 10:27:16 »
Om många eller alla ställdon är stängda så blir deltaT fel. Pumpen kan inte justera ner cirkulationen tillräckligt.
Varför ställdonen stänger är för att rumstemperaturen är uppnådd. Stänger majoriteten av ställdonen ofta är värmekurvan eller förskjutning för hög. Det är bättre med kontinuerlig framledningstemperatur som är något svalare. Då blir COP bättre också.

Undersök hur värmekurvan fungerar i manualen. Gör justeringar så värmen precis räcker till under årets alla dagar.

Jag har ställt alla rumstermostater på max, ändå är vissa ställdon öppna och andra stängd, de kanske är sönder och behövs bytas ut, anläggningen är 15 år gammal?


Utloggad PK_51

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt delta-t golvvärme
« Svar #4 skrivet: 17 november 2020, 10:30:14 »
Du har två cirkulationspumpar. En pump som står på deltaT 7° från fabrik och flödar över kondensorn, samt en cirkulationspump som flödar till värmekretsen.
 
Den som flödar till värmekretsen gör det med ett tryckstyrt flöde dvs den bryr sig inte om temperaturer utan endast tryck.

Att du har 2° skillnad mellan fram och retur till golvslingorna, är perfekt vid den här utetemperaturen.

Okej! Så det som heter PC0 i värmepumpens inställningar är för deltaT och cirkulationspumpen för flödet till värmekretsen?

Vad bra  :)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Lågt delta-t golvvärme
« Svar #5 skrivet: 17 november 2020, 10:50:44 »
Plockar du bort ställdonen så är slingan fullt öppen (förutom ev fast strypning).
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Lågt delta-t golvvärme
« Svar #6 skrivet: 17 november 2020, 22:14:24 »
Jag har ställt alla rumstermostater på max, ändå är vissa ställdon öppna och andra stängd, de kanske är sönder och behövs bytas ut, anläggningen är 15 år gammal?
Det är fördröjning på upp till 10 minuter för dem att öppna, men om inte väntan hjälper och de får spänning så är de dåliga och kan kasseras.

Är du lite klurig så kan du flytta de fungerande donen. Där det inte behövs något don kan det vara utan. Sovrum eller mot solinstålande rum kan det vara lämpligt med ställdon som fungerar. Glöm inte flytta inkopplingen till motsvarande slinga.
« Senast ändrad: 17 november 2020, 22:16:04 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad PK_51

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt delta-t golvvärme
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2021, 23:41:45 »
Nu när det blivit lite kallare upplever jag att värmen inte riktigt hänger med. Värmepumpen är inställd på att hålla 22,5 grader men när temperaturen låg på -10 grader orkade den endast upp till 20,5 drager i de större rummen men i t.ex. badrum var det 23,5. Är lösningen att öka tilloppstemperaturen ytterligare eller ska jag istället öka flödet till de rummen där det blir för kallt? Kurvan går från 20 till 40 och +2 vid 0 grader.

Utloggad Skyflakes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt delta-t golvvärme
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2021, 23:14:22 »
Difftempen TC0/TC3 över kondensorn verkar vara default 1,5 grader för frånluftsvärmepump och 7grader för övriga enligt manualen för reglercentralen. Någon som vet säkert varför?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Lågt delta-t golvvärme
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2021, 10:28:39 »
Nu när det blivit lite kallare upplever jag att värmen inte riktigt hänger med. Värmepumpen är inställd på att hålla 22,5 grader men när temperaturen låg på -10 grader orkade den endast upp till 20,5 drager i de större rummen men i t.ex. badrum var det 23,5. Är lösningen att öka tilloppstemperaturen ytterligare eller ska jag istället öka flödet till de rummen där det blir för kallt? Kurvan går från 20 till 40 och +2 vid 0 grader.

Cirkulationspumpen som flödar mot golvvärmen heter PC1.

Den bypass du har på golvslingefördelaren, borde du plugga. Det är bättre att en av dina golvslingor är utan ställdon.

Jag gissar att du har allt för lågt flöde i golvslingorna, men att deltaT kan ges intryck av att det funkar bra då bypassen blandar upp temperaturen.
« Senast ändrad: 19 januari 2021, 11:11:41 av Lexus »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!