Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av rör mellan L/V-utedel och panna  (läst 1838 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HeinkelTourist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag kompletterade min värmepanna (CTC Exoflex, från 2006) med en begagnad Luft/Vatten-värmepump (CTC EcoAir V3 111, även den från 2006). Jag installerade själv mha en kompis, men det har inte funkat alls bra. Pannan klagar på att lågt flöde i radiatorkretsen, värmepumpen blir inte av med värmen den producerar och pressostaterna i VP löser ut med jämna mellanrum.

Värmepump och panna är kopplat enligt CTC:s manual, med en cirkulationspump som betjänar både radiatorkrets och värmepumpskretsen (mellan VP och panna). Jag har alltså ingen separat/extra laddpump mellan VP och panna.

Avgiven effekt kompressor vid 50°C vattentemp. och -10/0/+8°C lufttemp är 6,6/8,3/9,8 kW.

Jag tror problemet beror på att nuvarande cirkulationspump är för klen, samt att rören mellan VP och panna är för klena. Jag har fått tag på en rejäl cirkulationspump som jag ska byta till, och så tänker jag byta till grövre rör.

Det är 10 meter rördragning mellan VP och panna, 8 meter raksträcka plus ett par svängar. Just nu är det 22 mm kopparrör.

Nu har jag tänkt fixa problemet innan vintern kommer och vore tacksam för lite kommentarer/svar på mina funderingar.

1. Jag har nÃ¥gra rör hemma som jag tänkt använda. Antingen 35 mm elförzinkade rör, eller 28 mm rostfria rör. Räcker det med 28, eller bör jag satsa pÃ¥ 35? Jag lutar mot 35 eftersom jag ogärna vill behöva göra om rördragningen en gÃ¥ng till sÃ¥. 

2. Räcker det om jag byter ut den 8 meter lÃ¥nga raksträckan inomhus till grövre rör, eller mÃ¥ste byta hela vägen ut genom väggen, ända fram till utedelens slangar tar vid? Just nu är det alltsÃ¥ 22 mm genom ytterväggen. Det är enklast att behÃ¥lla den biten som gÃ¥r genom väggen, men det  gÃ¥r naturligtvis att byta hela vägen.

3. På samma tema som 2 ovan, bör jag byta även rördragningen närmast pannan till grövre rör, eller räcker det med raksträckan?

4. Är det någon vinst att flytta cirkulationspumpen så den går rätt in i de nya grövre rören? Eller kan jag ha 22 mm mellan cirkpump och de grövre rören? Innerdiametern i cirkulationspumpen ser ut att motsvara ett rör på 28 mm.

Tack på förhand!

Manual för min värmepump: https://ctc.se/file-download/61def7946f2918fa0dbd1d0e37226916.pdf
Panna + VP: https://ctc.se/file-download/af7d41091eefd914c1ee644577b2ea37.pdf
Cirkpump: https://product-selection.grundfos.com/products/magna/magna3/magna3-32-100-97924257?tab=variant-specifications

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av rör mellan L/V-utedel och panna
« Svar #1 skrivet: 14 september 2021, 16:39:25 »
jag har en separat cp mellan vp o panna........och 35 mm cu rör mellan vp o panna

jag har en liten vp.( 6 kW)......men det värmda vattnet som kommer in i huset blir ändå riktigt hett.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: Dimensionering av rör mellan L/V-utedel och panna
« Svar #2 skrivet: 14 september 2021, 18:24:09 »
Du har något annat problem, det beror inte på rörens storlek. Jag har 22 elzink, dvs sämre flöde än koppar pga de är tjockväggiga. Laddpumpen 15-70 går aldrig över 50%. Men jag har inte hela värmesystemet i serie. Men ändå har den korta bitens dimensionering ingen betydelse.
Det ser nästan ut som det fattas ett stycke där du introducerar vad du har för problem med anläggningen.
Vad händer?
Vad får du för delta över kondensor?
Ordentligt med avluftningar på rätt ställen?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad HeinkelTourist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering av rör mellan L/V-utedel och panna
« Svar #3 skrivet: 14 september 2021, 22:17:48 »
jag har en separat cp mellan vp o panna........och 35 mm cu rör mellan vp o panna

jag har en liten vp.( 6 kW)......men det värmda vattnet som kommer in i huset blir ändå riktigt hett.....
Tack för svar! Jag har som sagt bara en cp som betjänar både radiatorslinga och vp. Det är enligt CTCs installationsmanual. Ju större pump desto grövre rör tänker jag. Det är mer värme som behöver transporteras bort, men grövre än 35 har jag inte tänkt satsa på.
Hur många meter rör har du mellan vp och panna? Enkel väg alltså.

Utloggad HeinkelTourist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering av rör mellan L/V-utedel och panna
« Svar #4 skrivet: 14 september 2021, 22:37:22 »
Du har något annat problem, det beror inte på rörens storlek. Jag har 22 elzink, dvs sämre flöde än koppar pga de är tjockväggiga. Laddpumpen 15-70 går aldrig över 50%. Men jag har inte hela värmesystemet i serie. Men ändå har den korta bitens dimensionering ingen betydelse.
Det ser nästan ut som det fattas ett stycke där du introducerar vad du har för problem med anläggningen.
Vad händer?
Vad får du för delta över kondensor?
Ordentligt med avluftningar på rätt ställen?
Tack för svar!
Det är ett gammalt hus med gamla rör och element dimensionerade för självcirkulation. Värmesystemet betjänar även gårdshuset via en kulvert. När husen byggdes för 120 år sedan innehöll de båda husen sammanlagt 7 små lägenheter, 4 i huvudhuset och 3 i gatuhuset. Alla var uppvärmda med kakelugnar, kaminer och vedspisar. Jag tror centralvärmesystemet installerades på 40-talet.

Värmepumpen funkar hyfsat när det är kallt ute, under nollan. Då kan den gå några dagar innan pressostaten löser ut. Det är rejäl skillnad mellan in- och ut-tempen, 10-15 grader.
Om det är varmare ute går VPn bara 10 minuter innan pressostaten löser ut.
Oftast är det pressostat högtryck som löser ut, men ibland är det lågtryck.

Innan jag kopplade på värmepumpen så klarade pannan att värma upp huset, med samma cirkulationspump. Då eldade den bara pellets.
I gårdshuset har jag bara lite underhållsvärme för att hålla undan fukt och så det inte fryser. Jag har alltså strypt de elementen. Jag har även strypt några element på ovanvåningen, men elementen sitter inte i serie så jag tänker att de inte stoppar hela flödet.

Jag har ett avluftningar på rören till värmepumpen, och luftar elementen emellanåt.
« Senast ändrad: 14 september 2021, 22:40:45 av HeinkelTourist »

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av rör mellan L/V-utedel och panna
« Svar #5 skrivet: 15 september 2021, 09:18:06 »
Tack för svar! Jag har som sagt bara en cp som betjänar både radiatorslinga och vp. Det är enligt CTCs installationsmanual. Ju större pump desto grövre rör tänker jag. Det är mer värme som behöver transporteras bort, men grövre än 35 har jag inte tänkt satsa på.
Hur många meter rör har du mellan vp och panna? Enkel väg alltså.

3,5 m
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: Dimensionering av rör mellan L/V-utedel och panna
« Svar #6 skrivet: 15 september 2021, 09:54:14 »
Skumt, skrev ett inlägg igår om att spola rent värmeväxlaren, undra var det tog ivägen?

Jag tycker du borde misstänka att det är stopp i värmeväxlaren med tanke på att det är svårt att få upp flödet och att den är begagnad. Testa backspola utedelen. Sedna låt den fyllas med citronsyralösning i 24 h. Därefter spola fram och baklänges tills det blir rent och gör ny provkörning.

Återkommer problemet så kanske du behöver magnetitfiler.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad HeinkelTourist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering av rör mellan L/V-utedel och panna
« Svar #7 skrivet: 15 september 2021, 14:15:06 »
Skumt, skrev ett inlägg igår om att spola rent värmeväxlaren, undra var det tog ivägen?

Jag tycker du borde misstänka att det är stopp i värmeväxlaren med tanke på att det är svårt att få upp flödet och att den är begagnad. Testa backspola utedelen. Sedan låt den fyllas med citronsyralösning i 24 h. Därefter spola fram och baklänges tills det blir rent och gör ny provkörning.

Återkommer problemet så kanske du behöver magnetitfiler.
Jag har också tänkt att det kanske är stopp i VPn. Jag kopplade därför loss den och spolade med trädgårdsslangen. Det rann igenom och det kan inte vara tvärstopp iallafall. Jag har ännu inte provat att rengöra den, men har läst inlägg om att det kan behövas, t ex detta https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37105.0.

Pumpen är från 2006 men har inte varit i drift så många år. Jag köpte den begagnad för kanske 10 år sedan, men kom inte till skott att installera den förrän förra året.

Min kusin som är kyltekniker har kollat på den och säger att den verkar funka som den ska. Han provade att fylla på gas, men det behövdes inte. Han sa att pumpen ger mycket värme, men att den inte blir av med värmen.

Jag har köpt en magnetitfälla som jag tänkt installera i samband med byte av cirkulationspump. En Fernox TF1 Omega : https://fernox.com/product/tf1-omega-filter/

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: Dimensionering av rör mellan L/V-utedel och panna
« Svar #8 skrivet: 15 september 2021, 16:00:59 »
Kör vidare med citronsyran i så fall, hela värmeväxlaren måste vara ren och fin för bra funktion. Skräp kan ge en isolerande effekt även om flödet är rätt. Tycker det känns motiverat med tanke på vad kylteknikern sa. Jag känner rimlighet till LP och HP-larm om den inte blir av med värmen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad HeinkelTourist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering av rör mellan L/V-utedel och panna
« Svar #9 skrivet: 15 september 2021, 17:06:25 »
Kör vidare med citronsyran i så fall, hela värmeväxlaren måste vara ren och fin för bra funktion. Skräp kan ge en isolerande effekt även om flödet är rätt. Tycker det känns motiverat med tanke på vad kylteknikern sa. Jag känner rimlighet till LP och HP-larm om den inte blir av med värmen.
Ok, dÃ¥ ska jag testa att rengöra VP. Tar oxalsyra enligt sista inlägget i denna trÃ¥d:  https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37105.0
Kanske först citronsyra och sedan oxalsyra?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: Dimensionering av rör mellan L/V-utedel och panna
« Svar #10 skrivet: 15 september 2021, 17:26:52 »
Det borde gå bra både en av dem och båda. Lycka till!
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad HeinkelTourist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering av rör mellan L/V-utedel och panna
« Svar #11 skrivet: 11 oktober 2021, 10:50:12 »
Ã…terkoppling. Nu har jag:
1) Bytt till kraftigare rör (35mm isf 22mm) mellan utedel/pump och panna, 8 av 10 meter gånger två (till och från pumpen)
2) Bytt till kraftigare cirkulationspump, Grundfos Magna
3) Installerat smutsfilter och magnetitfilter.

Resultatet är strålande än så länge, systemet verkar funka som tänkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!