Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT vent 402 larm 5271  (läst 4948 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Muzzla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT vent 402 larm 5271
« skrivet: 04 september 2021, 00:23:03 »
Hej har en hyffsat ny IVT vent 402 som ger "Blockerande larm 5271 värmekrets 1 hög framledningstemperatur" ofta.

Har även problemet denna säsong att bara 3 av 5 radiatorer på övervåningen blir varma, resterande 2st på ovan och alla 3st på undervåningen är helt kalla.

Mitt magnetfilter är ibland ganska skitigt (rengör ca varannan vecka) trycket är bra och har luftat radiatorer ofta utan bättre resultat. Kan det vara att jag har massa skit i systemet som sätter igen?

Firman som installerade pumpen har hur mycket som helst att göra så jag ville testa det jag kan gå igenom själv innan jag börjar strula med dom. Någon som har tips?
« Senast ändrad: 04 september 2021, 00:24:46 av Muzzla »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT vent 402 larm 5271
« Svar #1 skrivet: 04 september 2021, 08:04:38 »
Hej! Man tänker ju på att lufta radiatorerna i första hand men också att låta alla termostater stå på max för att släppa fram värmen. Tidigare har det också varit problem med igensättning av de stålomspunna flexslangarna men de byttes väl i så fall till nya när Vent 402 installerades? Magnetitfiltret hjälper till att hålla rent.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Muzzla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 larm 5271
« Svar #2 skrivet: 04 september 2021, 20:00:15 »
Hej! Man tänker ju på att lufta radiatorerna i första hand men också att låta alla termostater stå på max för att släppa fram värmen. Tidigare har det också varit problem med igensättning av de stålomspunna flexslangarna men de byttes väl i så fall till nya när Vent 402 installerades? Magnetitfiltret hjälper till att hålla rent.

Ja precis, spelar det någon roll om pumpen är av eller på när jag luftar? Jag kör just nu utan termostater för att utesluta och har även motionerat ventilen in och ut utan problem (alla fjädrar tillbaka fint). Det kommer en jämn fin stråle ur alla radiatorer utan någon luft, då måste de väl vara luftade?
Ska kolla om de stålomspunna ser nya eller 15år gamla ut!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 larm 5271
« Svar #3 skrivet: 04 september 2021, 20:46:21 »
Flödesproblem ,1-rörs eller 2-rörs i huset. Lyft av fronten och se vad för fart cirkpumpen står på , ställ den på max och testa.

Utloggad Muzzla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 larm 5271
« Svar #4 skrivet: 05 september 2021, 09:16:19 »
Flödesproblem ,1-rörs eller 2-rörs i huset. Lyft av fronten och se vad för fart cirkpumpen står på , ställ den på max och testa.

Borde vara 1-rörs då jag har en in och en slang som jag tror är retur från v-pump (stålomspunna). Antar att det är denna men hur ser jag vilken hastighet som är nu och hur ändrar jag, uppfattar inte att det händer något vid bara tryck på den gröna knappen.

Edit: Verkar som att circpumpen styrs via signal från vpump, har något som heter PC0-varvtal som står på auto, kan det vara till cirkpump?
« Senast ändrad: 05 september 2021, 10:51:38 av Muzzla »

Utloggad Muzzla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 larm 5271
« Svar #5 skrivet: 07 september 2021, 22:37:28 »
Update: det var cirkpumpen som va död, får en ny på garanti

Utloggad JHK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 larm 5271
« Svar #6 skrivet: 23 september 2021, 19:58:11 »
Hej Muzzla,

Vi har också en IVT Vent 402. Samma sak har hänt oss, först felkod 5271 i början av september när första kalla natten kom. Luftade då alla element och gjorde rent partikelfiltret. Felkoden försvann men alla radiatorer på nedervåningen är kalla, de på övervåningen får värme.

Installatören kom idag, cirkulationspumpen helt död, men den får ström. Ny är beställd. Vår installatör hade aldrig varit med om detta.

Undrar hur vanligt detta är, fick du några bra svar om vad som kan orsakat det hela eller hur vanligt det är? Tycker det är märkligt att den går sönder redan efter bara ett år.

Hoppas du har värme i huset nu!

Utloggad Muzzla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 larm 5271
« Svar #7 skrivet: 27 september 2021, 13:32:41 »
Hej Muzzla,

Vi har också en IVT Vent 402. Samma sak har hänt oss, först felkod 5271 i början av september när första kalla natten kom. Luftade då alla element och gjorde rent partikelfiltret. Felkoden försvann men alla radiatorer på nedervåningen är kalla, de på övervåningen får värme.

Installatören kom idag, cirkulationspumpen helt död, men den får ström. Ny är beställd. Vår installatör hade aldrig varit med om detta.

Undrar hur vanligt detta är, fick du några bra svar om vad som kan orsakat det hela eller hur vanligt det är? Tycker det är märkligt att den går sönder redan efter bara ett år.

Hoppas du har värme i huset nu!

Tjena, nu finns värme i kåken, tror aldrig cirkpumpen funkat helt 100 då jag nu har mycket jämnare värme och lägre förbrukning vid samma utetemp. Han påstod att han bytt 1st innan då dessa pumpar var så nya :/

Utloggad jockebq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 larm 5271
« Svar #8 skrivet: 08 december 2021, 18:27:16 »
Jag har ett liknande problem. Har ställt om värmekurvan till att börja på 32 grader och upp till 40. Får knappt varmt i golvet i badrummet. Huset i övrigt är tillräckligt varmt. Men har fått samma larm flertalet gånger. Var det PC1 eller PC0 som var trasig för er?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT vent 402 larm 5271
« Svar #9 skrivet: 08 december 2021, 19:03:28 »
Ingenting är starkare än sin svagaste länk. Kan vara ett fel i elektroniken. ställ om frÃ¥n auto och till konstant drift sÃ¥ blir det jämnare flöde och alla enheter fÃ¥r sin del av kakan. Allra helst vid GV som är trögt att pumpa vatten genom. Är det en pump som har digitalt i sig , trycker man pÃ¥ den gröna eller annan knapp ( pÃ¥ annat fabrikat ) eller vrider vredet ( ytterligare ett fabrikat ) tror  det är till höger med öka/minska symbol. Vid GV och VP ska som bäst vara att bad/dusch alltid är öppen ( inget ställdon pÃ¥ den slingan ) VP mÃ¥ste ha ett flöde genom sig och bli av med värmen. Gott med varmt golv när man duschar med.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: IVT vent 402 larm 5271
« Svar #10 skrivet: 21 september 2022, 09:43:46 »
Har fått samma felkod på Bosch Compress 3800i.

Golvvärme. Misstänker cirkulationspumpen.  Rörisen har inte tid just nu.

Hur kan jag kolla om cirkulationspumpen fungerar?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!