Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högt tryck pÃ¥ tappvattnet efter installation av luft vatten  (läst 2255 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Maxal

  • Gäst
Maxal
Högt tryck på tappvattnet efter installation av luft vatten
« skrivet: 22 augusti 2021, 16:24:33 »
Hej! Efter att vi installerat vår nya värmepump (luft vatten) så har jag märkt att det ibland är väldigt högt tryck på tappvattnet, troligtvis varmvattnet mer specifikt. Precis när man öppnar kranen är det ett jäkla tryck, sen sjunker trycket efter några sekunder.

Varför blir det så? Kan det vara skadligt för rören?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Trycket stiger när kallt vatten tas in i beredaren och värms upp. Helt normalt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
Kontrollera att säkerhetsventilen på varmvattensidan fungerar som den ska. Jag tycker inte det verkar helt normalt men det beror på vilket tryck man har på inkommande vatten. Är det lågt kan det bli som beskrivet. Är det kommunalt vatten brukar trycket på det vara så högt att man inte märker någon skillnad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
Är det luftstötarna du tänker på? Öppna alla kranar i varmvattenläge samtidigt ett par minuter så borde det bli bra sen om det är det. Om varmvattenkapaciteten är dålig och luften inte upphör så tycker jag du ska kontrollera att in och ut ur varmvattenberedaren inte blivit omväxlade.

Edit: Nja den borde larmat om det var omväxlat kom jag på.
Men första tidens luftstötar vore intressant att veta om det är problemet.
« Senast ändrad: 22 augusti 2021, 20:23:19 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Maxal

  • Gäst
Maxal
SV: Högt tryck på tappvattnet efter installation av luft vatten
« Svar #4 skrivet: 22 augusti 2021, 22:39:16 »
Nja, inga luftstötar, det är helt enkelt ett jäkla tryck på vattnet första sekunderna, högre tryck än jag har sett någon annanstans. Det ändå högt tryck att det är trögt att öppna kranen (eller jag tror det beror på det i alla fall). Det här händer när man inte tagit vatten på ett par timmar.

Jag har kommunalt vatten.

Var hittar man säkerhetsventilen? Jag har en Daikin LVVP.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
Det som gör att jag funderade på att varmvattnet kunde vara felkopplad är att det kan bli ett luftutrymme som kan "lagra" trycket som ökar när varmvattnet toppas upp i temperatur. Är allt som det ska så finns det ingen luft någonstans i varmvattnet och det ska vara tryckutjämnat innan du ens hinner märka det när kranen öppnas, eftersom vatten inte kan komprimeras.

Lite intressant fenomen. Jag vet inte hur just Daikin löst sin beredare. Kolla om du har några avluftningar att lufta uppepå, någonstans verkar det finnas ett flexibelt utrymme.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad kolbackx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det verkar finnas en säkerhetsventil på ovansidan som är pluggad, ska det vara så?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Säkerhetsventilen (oftast kring 9 bar) för varmvattnet får INTE vara pluggad. Den måste kunna släppa ut vatten om trycket blir för högt annars kan varmvattenberedaren i värsta fall sprängas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
Känns konstigt att det står + och - på en säkerhetsventil. De brukar ha fast värde. Är du säker på att det är säkerhetsventilen som är pluggad?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mera foton sÃ¥ att alla rör  syns samt lite ventiler med, kanske nÃ¥gon har satt en termoventil pÃ¥ VV + och - pÃ¥ den som syns och dÃ¥ sprutar det i ena hÃ¥let och pluggades, inte bra. Känn pÃ¥ rören när du tappar VV sÃ¥ du vet vad som är vad.

Utloggad kolbackx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag vet inte vad det är för något, kan inget om VVS. Men ja, det är plus och minus på den, den går att vrida på. Först kopplade rörfirman ett rör där till avloppsbrunnen men sen tog de bort röret. Enligt dem så behövdes det inte men jag fick ingen förklaring varför. Firman finns inte kvar längre så kan inte fråga.

Där bakom ventilen är rören för tappvattnet, varmt och kallt. Bredvid finns rör till elementen, till och från. Expansionskärl och allt annat vad som nu finns i en värmepump är inbyggt och inte synligt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
På det rör som blir varmt ska det finnas en som på bild och det står då 9 bar ( tror nog att hatten är blå ) på den och är för Varmvatten. Det finns en till av samma sort, men den står det 1,5 bar på och är för värmen. Följ alla rör så hittar du säkert.

Utloggad kolbackx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då finns den nog inuti själva enheten, det står i marknadsföringen såg jag nu att säkerhetsventilen är inbyggd.

https://viewer.ipaper.io/daikin-sweden/broschyrer/luftvatten/daikin-altherma-3/

Enligt installationsmanualen 4.2.2 är det något som endast ska anslutas där om återcirkulation krävs av systemet, vad nu det innebär. Den där ventilen som sitter där satt där från början när jag köpte den, men den var inte pluggad.

https://www.daikin.se/content/dam/document-library/installation-manuals/heat/air-to-water-heat-pump-high-temperature/ETVH-D6V,D9W(G),ETVX-D6V(G),D9W(G)_4PSV586454-1_2019_07_installation%20manual_Swedish.pdf

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den som har installerat maskinen blr inte hålla på med det.
Ventilen på bilden är en tryckbypass som används på fram/returledning i händelse av termostater i huset.

Ditt problem orsakas troligtvis av en backventil på inkommande kallvatten i kombination med ett moderat grundtryck. Vattnet i tanken värms upp och trycket stiger. Det skall absolut finnas en säkerhetsventil på tappvattensidan som monteras av installatören annars riskerar tanken att sprängas. Den inbyggda säkerhetsventilen finns endast på värmebärarsidan.

Hälsningar från ett sabla varmt Grekland.
Mvh
D

Utloggad kolbackx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, det lÃ¥ter ju inte alls bra, hur illa är det tror du? Kan den sprängas pÃ¥ riktigt, alltsÃ¥ att det är farligt att vara nära innerdelen!?  help Vad menas med tryckby-pass, den ska inte pluggad alltsÃ¥? Vi har ju termostater pÃ¥ elementen om det är det du menar. Finns det nÃ¥got jag kan göra för att förhindra skador pÃ¥ kort sikt innan jag hinner fÃ¥ hit en VVS:are? Det är ju helg nu sÃ¥ jag lär ju inte kunna fÃ¥ hit nÃ¥gon pÃ¥ studs…

Den är installerad av en lokal VVS-firma för ett Ã¥r sedan som gÃ¥tt i konkurs, kanske fanns en anledning…  :-\

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!