Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Docka värmepump mot radiatorsystem efter shunt frÃ¥n ackumulatortank/vedpanna  (läst 7064 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magura

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bjäre
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Enligt skiss 1 så tänkes det att shunta ut från tank och pumpa det genom VP ut till systemet, är inte det att gå över efter vatten. Blir det något som bråkar med shunten blir det för hög värme till VP och den löser på HT. Inget bra då den slås ut och stoppar helt.

Ja, som skrivits tidigare verkar risken för hetvatten till VP vara den huvudsakliga nackdelen med en inkoppling enligt bild 1. Men hur stort är problemet i verkligheten? Snok skriver i Svar #2 att det inte varit något problem för honom. Om det inte är något reellt problem finns det flera fördelar, som jag nämnt i det inledande inlägget, med inkoppling enligt bild 1 (enklare styrning, volymförstoring via acktanken, tappvatten förvärmt i acktanken) som de andra inkopplingarna (bild 2 och 3) inte ger.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hat lika som i din tanke , tank VP vedpanna och mitt fungerar klockrent, varm panna blir varm tank, kall tank VP startar, börjar elda, tanken värms returen stiger , VP stannar. Ingen månresa för att få ihop det precis, bara logiskt tänkande vilken väg värme och flöde går.

Utloggad magura

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bjäre
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Hat lika som i din tanke , tank VP vedpanna och mitt fungerar klockrent, varm panna blir varm tank, kall tank VP startar, börjar elda, tanken värms returen stiger , VP stannar. Ingen månresa för att få ihop det precis, bara logiskt tänkande vilken väg värme och flöde går.

Vad jag förstått av andra (gamla) trådar så har du fast kondensering mot tank, vilket inte är vad jag är intresserad av i denna tråd. Inte heller flytande kondensering mot tank är jag intresserad av i denna tråd (kanske händer att jag skapar en ny tråd inom det ämnet). Syftet med denna tråd är att belysa de tre kopplingsalternativ som presenteras i första inlägget (bild 1, 2 och 3), med fokus på bild 1. Kopplingsalternativen är alla varianter där VP:n kopplas direkt mot radiatorsystemet, alltså inte med acktanken på framledningen.

Utloggad magura

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bjäre
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Med tanke på att tillverkarna föreslår olika lösningar (utan att förklara varför) och att ingen har lyft fram några väsentliga nackdelar, varken i denna tråd eller i äldre trådar där Snok talar för systemet, blir min slutsats att det inte är något problem med att docka värmepump i serie på framledningen (efter shunt).

Den huvudsakliga nackdelen med inkopplingsalternativet verkar vara risken för att hett värmevatten går in i värmepumpen. Ett sätt att motverka denna risk kan vara att koppla framledningarna från vedpannan och ackumulatortanken på olika anslutningar på acktanken (inte med t-rör alltså). En annan lösning skulle kunna vara att koppla in en ledning som leder värmevattnet förbi värmepumpen vid veddrift. Ledningen kan vara öppen för flöden i båda riktningar om det är något som skulle vara positivt för värmepumpen och fungera utan strypning (ledningen fungerar då som bypass för värmepumpen), annars kan en backventil placeras på den för att förhindra kortslutande flöde. Se "VP serie på framledning med backventil på bypass.jpg" (bild 4).

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det tänkt att VP ( inverter ) ska producera värme till systemet i förhållande till utetempen då. Och tanken/panna inte ska vara med då. Kan bli en ON/OFF vår och höst, men många start/stopp

Utloggad magura

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bjäre
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Är det tänkt att VP ( inverter ) ska producera värme till systemet i förhållande till utetempen då. Och tanken/panna inte ska vara med då. Kan bli en ON/OFF vår och höst, men många start/stopp

Bäst du läser trådens första inlägg och de länkade trådarna så förstår du kanske, allt står där (enligt bild 1 (och 4) passerar returen genom tanken). Om man behöver arbetstank för att få sin värmepump att fungera bra, så kopplar man inte enligt kopplingssätten i denna tråd (det går förvisso att lägga till en fristående arbetstank). Arbetstank är Off-Topic (OT) i denna tråd, om det ämnet finns det massor med andra trådar.

Utloggad magura

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bjäre
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Kom att tänka på ännu en nackdel med att docka värmepump i serie på framledningen: värmeförluster i värmepumpens utedel vid veddrift (gäller alltså luft/vatten värmepumpar). I och med att värmevattnet går ut i värmepumpens utedel även vid veddrift kommer utedelen fungera som en radiator. Hur stora värmeförlusterna blir har jag ingen aning om. I sammanhanget bör det nämnas att vid vanlig värmepumpsdrift är problemet det samma; när värmepumpen är inaktiv cirkulerar den värmevattnet genom utedelen. Därmed borde värmepumpstillverkarna redan ha sett till att förlusterna blir så små som möjliga.

En förbigångsledning (bypass), som jag nämnde i mitt förra inlägg, skulle även mildra detta problem.

Angående idén om förbigångsledning (bypass) bör det nämnas att den antagligen bara fungerar om värmepumpens interna cirkulationspump är varvtalsstyrd. Då går cirkulationspumpen på minimumflöde vid vedeldning eftersom temperaturdeltat över värmepumpen är lågt (temperaturen på returen är lika hög som framledningen ska vara).

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
För att fÃ¥ en bra funktion med VP och panna/tank  sÃ¥ ska VP gÃ¥r pÃ¥ egna rör till tanken och därifrÃ¥n pÃ¥ egna rör fram till en shunt som styr ut värmen, det med att sammankopplas pannans framledning och VP:s bäddar för problem. Det är en pump till VP och säkert en laddpump för pannan mot tanken. SÃ¥ för att inte krÃ¥ngla till det för mycket med funktion sÃ¥ ska det säras pÃ¥ värmekällorna. Det ställer även vissa krav pÃ¥ att minimera frysrisken i VP och rör till dito om laddpumpen stoppas för att inte VP ska fÃ¥ för hett vatten och lösa pÃ¥ HT. Men inget är omöjligt att fÃ¥ till pÃ¥ ett bra sätt. 

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken temperatur behöver du ut för att värma huset, klarar VP  det ensam.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!