Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Docka värmepump mot radiatorsystem efter shunt frÃ¥n ackumulatortank/vedpanna  (läst 6801 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magura

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bjäre
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Användaren Snok presenterade i tråden https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64225.30 en intressant lösning för dockning mellan värmepump (innedel) och ackumulatortank/vedpanna. På sidan 3 (Svar #38) finns en skiss över systemet, på sidan 2 (Svar #25) förklarar Snok hur han kopplat och i tråden https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65055.0 förklarar Snok funktionen lite mer detaljerat. Mina bifogade bilder visar enkla exempel på inkopplingsalternativen nedan (ventiler, varmvatten, med mera har utelämnats).

Principen är att värmepumpen dockas mot radiatorkretsen efter shunten från ackumulatortanken (alltså i serie efter ackumulatortanken) och att returflödet från radiatorkretsen passerar ackumulatortanken även vid värmepumpsdrift. Flödet vid värmepumpsdrift blir: värmepump -> radiatorer -> ackumulatortank -> shunt (som då är helt öppen från ackumulatortank). Flödet vid veddrift blir: ackumulatortank -> shunt (som då reglerar flödet efter kurva) -> värmepump (inaktiv) -> radiatorer. Se "VP serie på framledning.jpg (bild 1)."

Vad andra föreslår (t.ex. NIBE i sina principscheman) är att värmepumpen dockas på radiatorreturen innan ackumulatortanken (alltså i serie innan ackumulatortanken), men shunten skickar flödet förbi ackumulatortanken vid värmepumpsdrift. Flödet vid värmepumpsdrift blir: värmepump -> shunt (som då är helt stängd från ackumulatortank) -> radiatorer. Flödet vid veddrift blir: ackumulatortank -> shunt (som då reglerar flödet efter kurva) -> radiatorer. Se "VP serie på retur.jpg" (bild 2).

Ett tredje alternativ jag sett är att värmepumpen kopplas på radiatorreturen innan ackumulatortanken och åter på framledningen mot radiatorerna (alltså parallellt med ackumulatortanken), då passerar flödet varken shunten eller ackumulatortanken vid värmepumpsdrift. Flödet vid värmepumpsdrift blir: värmepump -> radiatorer. Flödet vid veddrift blir: ackumulatortank -> shunt (som då reglerar flödet efter kurva) -> radiatorer. Se "VP parallell med acktank.jpg" (bild 3).

Den lösning som Snok presenterat verkar föra med sig några fördelar jämfört med de två andra kopplingsvarianterna: mindre styrning behövs (kan styras med automatshunt), volymförstoring fås via acktanken, tappvatten förvärms i acktanken av returvattnet från radiatorerna. Men vad är nackdelarna, varför föreslår ingen annan denna lösning?
« Senast ändrad: 19 februari 2021, 22:36:21 av magura »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bild 1 VP kommer att få för hög värme och lösa på HT, Bild 2 , så kopplades VP i barndomens dagar på returen men utan tank bara panna minimum mellan påsticken 05 - 1 meter. Bild 3 Kan fungera. Men var sitter C-pumparna, måste vara 2 st . sen måste det vara några backventiler med för att hindra flödet att gå fel väg

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
Jasså, kommer VP lösa på HT om man dockar som jag gjort? Det måste jag berätta för min vp för den har inte fattat det ännu, efter 3,5år.

Alltså, oaktat om det är ack-tankens shunt eller innedelens dito som står för styrningen av framledningstempen behöver ju radiatorerna ungefär samma temp beroende på husets värmebehov...

I mitt fall har jag ställt kurvan på vedsystemets shunt på (nu) ca 1,5 grad högre (genom kurvförskjutning).
Det ger att när VO går står vedshunt fullt öppen och när vedpannan värmer acktank räknar VP upp till 0-100GM och väntar till GM sjunker (dvs när vedtankens/eldningens lagrade energi är slut).

Ska jag vara helt ärlig funkar det för jäkla bra! Jag har få starter, långa gångtider och mkt stabil inomhustemperatur.

Men några HT larm? Aldrig.

Jag har min gamla c-pump kvar efter shunt, före innedrogen. Går alltid på lågfart, året runt.
« Senast ändrad: 18 februari 2021, 21:09:59 av Snok »
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ser bara rör som gÃ¥r frÃ¥n tank till VP , första bilden och dÃ¥  kan VP fÃ¥ hög temp i sig och en trevägare shunt. I övriga fungerar det nog. I mitt tycke lite lustigt med returernas  riktning, det mÃ¥ste dÃ¥ vara att pumparna är synkade sÃ¥ det inte blir kortis systemet. Men som sagt ingen kritik, allt som fungerar är som det ska.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
Ser bara rör som gÃ¥r frÃ¥n tank till VP , första bilden och dÃ¥  kan VP fÃ¥ hög temp i sig och en trevägare shunt. I övriga fungerar det nog. I mitt tycke lite lustigt med returernas  riktning, det mÃ¥ste dÃ¥ vara att pumparna är synkade sÃ¥ det inte blir kortis systemet. Men som sagt ingen kritik, allt som fungerar är som det ska.

Nah, den går ju till vp efter shunt. Flödesriktningen är samma. Om tank-shunt är stängd blir tanken förbikopplad = ungefär så som LVVP kopplas när man inte har volymförstorare...

Enda sättet pump kan få för högt temp är om tank-shunt hänger sig på fullt och du eldar med ved. Men då blir det jäkligt varmt i huset också..
« Senast ändrad: 18 februari 2021, 21:47:05 av Snok »
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 203
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Användaren Snok presenterade i tråden https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64225.30 en intressant lösning för dockning mellan värmepump (innedel) och ackumulatortank/vedpanna. På sidan 3 (Svar #38) finns en skiss över systemet, på sidan 2 (Svar #25) förklarar Snok hur han kopplat och i tråden https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65055.0 förklarar Snok funktionen lite mer detaljerat. Mina bifogade bilder visar enkla exempel på inkopplingsalternativen nedan (ventiler, varmvatten, med mera har utelämnats).

Principen är att värmepumpen dockas mot radiatorkretsen efter shunten från ackumulatortanken (alltså i serie efter ackumulatortanken) och att returflödet från radiatorkretsen passerar ackumulatortanken även vid värmepumpsdrift. Flödet vid värmepumpsdrift blir: värmepump -> radiatorer -> ackumulatortank -> shunt (som då är helt öppen från ackumulatortank). Flödet vid veddrift blir: ackumulatortank -> shunt (som då reglerar flödet efter kurva) -> värmepump (inaktiv) -> radiatorer.

Vad andra föreslår (t.ex. NIBE i sina principscheman) är att värmepumpen dockas på radiatorreturen innan ackumulatortanken (alltså i serie innan ackumulatortanken), men shunten skickar flödet förbi ackumulatortanken vid värmepumpsdrift. Flödet vid värmepumpsdrift blir: värmepump -> shunt (som då är helt stängd från ackumulatortank) -> radiatorer. Flödet vid veddrift blir: ackumulatortank -> shunt (som då reglerar flödet efter kurva) -> radiatorer.

Ett tredje alternativ jag sett är att värmepumpen kopplas på radiatorreturen innan ackumulatortanken och åter på framledningen mot radiatorerna (alltså parallellt med ackumulatortanken), då passerar flödet varken shunten eller ackumulatortanken vid värmepumpsdrift. Flödet vid värmepumpsdrift blir: värmepump -> radiatorer. Flödet vid veddrift blir: ackumulatortank -> shunt (som då reglerar flödet efter kurva) -> radiatorer.

Den lösning som Snok presenterat verkar föra med sig några fördelar jämfört med de två andra kopplingsvarianterna: mindre styrning behövs (kan styras med automatshunt), volymförstoring fås via acktanken, tappvatten förvärms i acktanken av returvattnet från radiatorerna. Men vad är nackdelarna, varför föreslår ingen annan denna lösning?

Bild 3 är bästa som passar!
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad magura

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bjäre
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Tack för svaren!

25fOCUS: mina figurer är mycket förenklade, men jag är (nog) säker pÃ¥ att alla tre exemplen fungerar med rätt placerade ventiler, pumpar, med mera. I övrigt förklarade Snok bra varför hans lösning fungerar (fast i Svar #2 tror jag han menar innedelen och inte innedrogen  ;))

Snok: toppen med uppdateringen och förklaringarna.

G.F: vad är det som gör kopplingen i bild 3 till den bästa?

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
Bild 3 är bästa som passar!

Om du med bäst grundar det på backventiler och korta driftstider/många starter så fine. I övrigt?
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 203
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svaren!

25fOCUS: mina figurer är mycket förenklade, men jag är (nog) säker pÃ¥ att alla tre exemplen fungerar med rätt placerade ventiler, pumpar, med mera. I övrigt förklarade Snok bra varför hans lösning fungerar (fast i Svar #2 tror jag han menar innedelen och inte innedrogen  ;))

Snok: toppen med uppdateringen och förklaringarna.

G.F: vad är det som gör kopplingen i bild 3 till den bästa?
Nibe hemsidan ser inte mer detaljer men kolla exempel CTC att se skiss med VVS och ser att ackumulator att koppla under kylmodul och inte ovanpå huvud rörkopplingr. Separerar värmepump och separerar ackumulator för att ackumulator ska inte hög temperatur till bergvärmepump inlopp. https://ctc.se/produkter/bergvarmepumpar/ctc-gsi-600-150
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad magura

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bjäre
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Nibe hemsidan ser inte mer detaljer men kolla exempel CTC att se skiss med VVS och ser att ackumulator att koppla under kylmodul och inte ovanpå huvud rörkopplingr. Separerar värmepump och separerar ackumulator för att ackumulator ska inte hög temperatur till bergvärmepump inlopp. https://ctc.se/produkter/bergvarmepumpar/ctc-gsi-600-150

Hm vet inte riktigt var jag ska kolla, men på sidan 31 i CTC-manualen https://ctc.se/file-download-product/27edd96390f980e61bc1449936907d81.pdf finns ett principschema med extern värmekälla. Om jag tolkar det rätt är det faktiskt kopplat i stil med bild 1 (Snoks lösning), men flödet passerar inte ackumulatortanken vid värmepumpsdrift. Tror att det utifrån ett luft/vattenvärmepumpsperspektiv går att tolka flödet vid värmepumpsdrift som: värmepump (monoblock) -> volymkärl -> radiatorer -> shunt; och vid veddrift (extern värmekälla): ackumulatortank -> shunt -> värmepump (monoblock) -> volymkärl -> radiatorer. Som sagts tidigare i tråden blir det inget problem med för varmt vatten till värmepumpen efter acktanken eftersom värmen har sänkts via shunten.

För NIBE principscheman se: https://proffs.nibe.se/Proffs/Dockning/

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 203
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hm vet inte riktigt var jag ska kolla, men på sidan 31 i CTC-manualen https://ctc.se/file-download-product/27edd96390f980e61bc1449936907d81.pdf finns ett principschema med extern värmekälla. Om jag tolkar det rätt är det faktiskt kopplat i stil med bild 1 (Snoks lösning), men flödet passerar inte ackumulatortanken vid värmepumpsdrift. Tror att det utifrån ett luft/vattenvärmepumpsperspektiv går att tolka flödet vid värmepumpsdrift som: värmepump (monoblock) -> volymkärl -> radiatorer -> shunt; och vid veddrift (extern värmekälla): ackumulatortank -> shunt -> värmepump (monoblock) -> volymkärl -> radiatorer. Som sagts tidigare i tråden blir det inget problem med för varmt vatten till värmepumpen efter acktanken eftersom värmen har sänkts via shunten.

För NIBE principscheman se: https://proffs.nibe.se/Proffs/Dockning/
Beror på olika tillverkare. Din första inlägg kommentaren där bild 2 är Nibe rekommenderar. Exempel Daikin bild 3.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad magura

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bjäre
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Nu har jag tänkt och läst på om detta ytterligare en vecka, men några betydande nackdelar med att koppla enligt bild 1 har inte framkommit. De nackdelar jag ser:
  • Vid problem med shunten kan hetvatten gÃ¥ in i värmepumpen vid veddrift (precis som Snok har nämnt tidigare).
  • Gissar att självcirkulation till radiatorerna vid strömavbrott under veddrift inte fungerar. Och om självcirkulation trots allt fungerar mÃ¥ste shunten ställas in manuellt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag tänkt och läst på om detta ytterligare en vecka, men några betydande nackdelar med att koppla enligt bild 1 har inte framkommit. De nackdelar jag ser:
  • Vid problem med shunten kan hetvatten gÃ¥ in i värmepumpen vid veddrift (precis som Snok har nämnt tidigare).
  • Gissar att självcirkulation till radiatorerna vid strömavbrott under veddrift inte fungerar. Och om självcirkulation trots allt fungerar mÃ¥ste shunten ställas in manuellt.
GÃ¥r VP in i tanken direkt sÃ¥ sätt en backventil pÃ¥ röret frÃ¥n VP sÃ¥ kan det inte gÃ¥ baklänges med pump eller självcirk till VP. kan vara lite lurigt om det är en L/V -VP om den har vatten i sig och kylan kommer. Kan dÃ¥ sättas en V-kabel pÃ¥ kritiska delar eller termostat pÃ¥ 10C som startar  pumpen och värmer rör och växlare.

Utloggad magura

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bjäre
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
GÃ¥r VP in i tanken direkt sÃ¥ sätt en backventil pÃ¥ röret frÃ¥n VP sÃ¥ kan det inte gÃ¥ baklänges med pump eller självcirk till VP. kan vara lite lurigt om det är en L/V -VP om den har vatten i sig och kylan kommer. Kan dÃ¥ sättas en V-kabel pÃ¥ kritiska delar eller termostat pÃ¥ 10C som startar  pumpen och värmer rör och växlare.

Vid inkoppling enligt bild 1 tror jag inte detta är aktuellt. 

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vid inkoppling enligt bild 1 tror jag inte detta är aktuellt.
Enligt skiss 1 så tänkes det att shunta ut från tank och pumpa det genom VP ut till systemet, är inte det att gå över efter vatten. Blir det något som bråkar med shunten blir det för hög värme till VP och den löser på HT. Inget bra då den slås ut och stoppar helt.

Utloggad magura

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bjäre
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Enligt skiss 1 så tänkes det att shunta ut från tank och pumpa det genom VP ut till systemet, är inte det att gå över efter vatten. Blir det något som bråkar med shunten blir det för hög värme till VP och den löser på HT. Inget bra då den slås ut och stoppar helt.

Ja, som skrivits tidigare verkar risken för hetvatten till VP vara den huvudsakliga nackdelen med en inkoppling enligt bild 1. Men hur stort är problemet i verkligheten? Snok skriver i Svar #2 att det inte varit något problem för honom. Om det inte är något reellt problem finns det flera fördelar, som jag nämnt i det inledande inlägget, med inkoppling enligt bild 1 (enklare styrning, volymförstoring via acktanken, tappvatten förvärmt i acktanken) som de andra inkopplingarna (bild 2 och 3) inte ger.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hat lika som i din tanke , tank VP vedpanna och mitt fungerar klockrent, varm panna blir varm tank, kall tank VP startar, börjar elda, tanken värms returen stiger , VP stannar. Ingen månresa för att få ihop det precis, bara logiskt tänkande vilken väg värme och flöde går.

Utloggad magura

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bjäre
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Hat lika som i din tanke , tank VP vedpanna och mitt fungerar klockrent, varm panna blir varm tank, kall tank VP startar, börjar elda, tanken värms returen stiger , VP stannar. Ingen månresa för att få ihop det precis, bara logiskt tänkande vilken väg värme och flöde går.

Vad jag förstått av andra (gamla) trådar så har du fast kondensering mot tank, vilket inte är vad jag är intresserad av i denna tråd. Inte heller flytande kondensering mot tank är jag intresserad av i denna tråd (kanske händer att jag skapar en ny tråd inom det ämnet). Syftet med denna tråd är att belysa de tre kopplingsalternativ som presenteras i första inlägget (bild 1, 2 och 3), med fokus på bild 1. Kopplingsalternativen är alla varianter där VP:n kopplas direkt mot radiatorsystemet, alltså inte med acktanken på framledningen.

Utloggad magura

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bjäre
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Med tanke på att tillverkarna föreslår olika lösningar (utan att förklara varför) och att ingen har lyft fram några väsentliga nackdelar, varken i denna tråd eller i äldre trådar där Snok talar för systemet, blir min slutsats att det inte är något problem med att docka värmepump i serie på framledningen (efter shunt).

Den huvudsakliga nackdelen med inkopplingsalternativet verkar vara risken för att hett värmevatten går in i värmepumpen. Ett sätt att motverka denna risk kan vara att koppla framledningarna från vedpannan och ackumulatortanken på olika anslutningar på acktanken (inte med t-rör alltså). En annan lösning skulle kunna vara att koppla in en ledning som leder värmevattnet förbi värmepumpen vid veddrift. Ledningen kan vara öppen för flöden i båda riktningar om det är något som skulle vara positivt för värmepumpen och fungera utan strypning (ledningen fungerar då som bypass för värmepumpen), annars kan en backventil placeras på den för att förhindra kortslutande flöde. Se "VP serie på framledning med backventil på bypass.jpg" (bild 4).

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det tänkt att VP ( inverter ) ska producera värme till systemet i förhållande till utetempen då. Och tanken/panna inte ska vara med då. Kan bli en ON/OFF vår och höst, men många start/stopp

Utloggad magura

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bjäre
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Är det tänkt att VP ( inverter ) ska producera värme till systemet i förhållande till utetempen då. Och tanken/panna inte ska vara med då. Kan bli en ON/OFF vår och höst, men många start/stopp

Bäst du läser trådens första inlägg och de länkade trådarna så förstår du kanske, allt står där (enligt bild 1 (och 4) passerar returen genom tanken). Om man behöver arbetstank för att få sin värmepump att fungera bra, så kopplar man inte enligt kopplingssätten i denna tråd (det går förvisso att lägga till en fristående arbetstank). Arbetstank är Off-Topic (OT) i denna tråd, om det ämnet finns det massor med andra trådar.

Utloggad magura

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bjäre
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Kom att tänka på ännu en nackdel med att docka värmepump i serie på framledningen: värmeförluster i värmepumpens utedel vid veddrift (gäller alltså luft/vatten värmepumpar). I och med att värmevattnet går ut i värmepumpens utedel även vid veddrift kommer utedelen fungera som en radiator. Hur stora värmeförlusterna blir har jag ingen aning om. I sammanhanget bör det nämnas att vid vanlig värmepumpsdrift är problemet det samma; när värmepumpen är inaktiv cirkulerar den värmevattnet genom utedelen. Därmed borde värmepumpstillverkarna redan ha sett till att förlusterna blir så små som möjliga.

En förbigångsledning (bypass), som jag nämnde i mitt förra inlägg, skulle även mildra detta problem.

Angående idén om förbigångsledning (bypass) bör det nämnas att den antagligen bara fungerar om värmepumpens interna cirkulationspump är varvtalsstyrd. Då går cirkulationspumpen på minimumflöde vid vedeldning eftersom temperaturdeltat över värmepumpen är lågt (temperaturen på returen är lika hög som framledningen ska vara).

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
För att fÃ¥ en bra funktion med VP och panna/tank  sÃ¥ ska VP gÃ¥r pÃ¥ egna rör till tanken och därifrÃ¥n pÃ¥ egna rör fram till en shunt som styr ut värmen, det med att sammankopplas pannans framledning och VP:s bäddar för problem. Det är en pump till VP och säkert en laddpump för pannan mot tanken. SÃ¥ för att inte krÃ¥ngla till det för mycket med funktion sÃ¥ ska det säras pÃ¥ värmekällorna. Det ställer även vissa krav pÃ¥ att minimera frysrisken i VP och rör till dito om laddpumpen stoppas för att inte VP ska fÃ¥ för hett vatten och lösa pÃ¥ HT. Men inget är omöjligt att fÃ¥ till pÃ¥ ett bra sätt. 

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken temperatur behöver du ut för att värma huset, klarar VP  det ensam.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!