Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: DAIKIN Origo II XRH25  (läst 11284 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: DAIKIN Origo II XRH25
« Svar #15 skrivet: 29 januari 2021, 15:43:38 »
Tror du dom miljoner maskiner som är monterade med R410 bara är att ta ner och kasta  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DAIKIN Origo II XRH25
« Svar #16 skrivet: 29 januari 2021, 19:42:32 »
Då en golvmodell arbetar mot naturlagar så antar jag att den får sämre kyleffekt och effektivitet och därmed jobbar hårdare? Hade man kunnat hjälpa en golvmodell med att kyla med t.ex. en takfläkt som pressa ner värmen från taket? Eller en annan fläkt som blåser runt luften?

Är själv intresserad av en golvmodell på övervåningen men vill kunna kyla den också.
En golvmodell i kyldrift har högre kapacitet samt högre herkningsgrad än om den skulle vara monterad högt på väggen.

D

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: DAIKIN Origo II XRH25
« Svar #17 skrivet: 30 januari 2021, 22:05:50 »
En golvmodell i kyldrift har högre kapacitet samt högre herkningsgrad än om den skulle vara monterad högt på väggen.

D

Förstår inte hur. Sc:,h
Värmeglad.

Utloggad G.F

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DAIKIN Origo II XRH25
« Svar #18 skrivet: 30 januari 2021, 22:28:54 »
Förstår inte hur. Sc:,h

Han menar att det är golvmodell är bättre "Hög effekt och bra verkningsgrad för en golvmodell"
se på nätet nedan.
https://www.daikin.se/sv_se/produktgrupp/Varmepump-bast-test/origoiixrh1.html

och

https://viewer.ipaper.io/daikin-sweden/broschyrer/luftluft/optimised-heating/origo-ll-xrh/?page=1

Film nedan.

« Senast ändrad: 30 januari 2021, 22:54:53 av G.F »
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad G.F

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DAIKIN Origo II XRH25
« Svar #19 skrivet: 30 januari 2021, 23:42:30 »
DAIKIN Origo II XRH25 är liten hus.
DAIKIN Origo II XRH35 är större hus.
VVS montör eller Daikin huvudkontor för råd att anpassa rätt husstorlek innan bestämmer vad ska den ha rätt om XRH25 eller XRH35.
« Senast ändrad: 30 januari 2021, 23:46:00 av G.F »
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: DAIKIN Origo II XRH25
« Svar #20 skrivet: 30 januari 2021, 23:51:44 »
Vilken effekt/modell som är vettigast i respektive fastighet beror till stor del på yta,planlösning, normala vintertemperaturer och isolering .

Sen tror jag inte Daikins huvudkontor är rätt ställe att kontakta vilken modell man behöver utan det är nog bättre man kontaktar sin lokala återförsäljare för ett hembesök först.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad G.F

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DAIKIN Origo II XRH25
« Svar #21 skrivet: 31 januari 2021, 00:00:13 »
Vilken effekt/modell som är vettigast i respektive fastighet beror till stor del på yta,planlösning, normala vintertemperaturer och isolering .

Sen tror jag inte Daikins huvudkontor är rätt ställe att kontakta vilken modell man behöver utan det är nog bättre man kontaktar sin lokala återförsäljare för ett hembesök först.

Det är vilken rum placering, rum antal, hur stor huset och sen rörmontör för besökt att ange rätt effektbehov.  tummenupp
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: DAIKIN Origo II XRH25
« Svar #22 skrivet: 31 januari 2021, 12:03:08 »
Famlar fortfarande av val för luftvärmepump enligt första inlägget dvs Mitsubishi MFZ-KJ35VEHZ eller en Daikin Origo II XRH35 ev 25

- för Mitsubishin är väl R410A
+ är att den är ca 3 000/3 800 kr billigare än XRH35/25

Försöker att förstå om den kostnaden går att spara in under livslängden (15 år) med lägre effektförbrukning men blir inte klok på alla siffror.

Förutsättning är 1,5 plan 170 kvm med en Caldo XRH 40 på nedervåningen som värmer på skapligt på övervåningen dock inte längst bort i sovrummen, se ritning.

Då det är stort glasparti på kortsidan så är det kyla som prioriteras.

Har sammanställt lite olika värden från produktblad enligt bilaga

Synpunkter på detta om kan hjälpa mig med val mottages tacksamt.
   

Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: DAIKIN Origo II XRH25
« Svar #23 skrivet: 31 januari 2021, 13:28:06 »
Hmm. Verkar som om Daikin har luftutblås både uppe och vid golvet men Mitsubishi bara har uppe?

Kan det stämma?
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: DAIKIN Origo II XRH25
« Svar #24 skrivet: 31 januari 2021, 13:45:10 »
På pappret ingen större skillnad tycker jag, tjäna igen 3000:- eller mer låter väldigt svårt.
Vilken som håller längst är nog avgörande när det gäller ekonomi och helt omöjligt att lista ut vilken som håller längst.

KJ har dubbla vingar vingar vid utblåset så man kan välja om man vill köra både uppåt och nedåt vid värmedrift.

Vid kyldrift så är det bara luftriktaren som går uppåt som används, enligt tillverkaren för att inte riskera att det blir kondens/vatten på vingen så det droppar på golvet.
Tror inte den risken skulle vara så stor hos oss men kanske på sydligare breddgrader med sporadiskt körd kyldrift.

Installatören/återförsäljaren kan även vara en parameter när man väljer märke och modell om det är olika
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad G.F

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DAIKIN Origo II XRH25
« Svar #25 skrivet: 31 januari 2021, 14:21:55 »
Famlar fortfarande av val för luftvärmepump enligt första inlägget dvs Mitsubishi MFZ-KJ35VEHZ eller en Daikin Origo II XRH35 ev 25

- för Mitsubishin är väl R410A
+ är att den är ca 3 000/3 800 kr billigare än XRH35/25

Försöker att förstå om den kostnaden går att spara in under livslängden (15 år) med lägre effektförbrukning men blir inte klok på alla siffror.

Förutsättning är 1,5 plan 170 kvm med en Caldo XRH 40 på nedervåningen som värmer på skapligt på övervåningen dock inte längst bort i sovrummen, se ritning.

Då det är stort glasparti på kortsidan så är det kyla som prioriteras.

Har sammanställt lite olika värden från produktblad enligt bilaga

Synpunkter på detta om kan hjälpa mig med val mottages tacksamt.


Rekommendera bästa effekt resultat du kan ta DAIKIN ORIGO II XRH35 också bra miljövänliga köldmediet R32.
Du kan läsa mer nedan.
https://www.svenskvillavarme.se/shop/varmepumpar-luftluft/daikin/xr-serie/daikin-origo-ii-xrh35/
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: DAIKIN Origo II XRH25
« Svar #26 skrivet: 31 januari 2021, 14:28:21 »
Tittar du på alla uppgifter inkl dimensionerad effekt (p-design) eller slungar du bara vilt överallt med att daikin är bäst  ::)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: DAIKIN Origo II XRH25
« Svar #27 skrivet: 31 januari 2021, 21:39:40 »
Famlar fortfarande av val för luftvärmepump enligt första inlägget dvs Mitsubishi MFZ-KJ35VEHZ eller en Daikin Origo II XRH35 ev 25

- för Mitsubishin är väl R410A
+ är att den är ca 3 000/3 800 kr billigare än XRH35/25

Försöker att förstå om den kostnaden går att spara in under livslängden (15 år) med lägre effektförbrukning men blir inte klok på alla siffror.

Förutsättning är 1,5 plan 170 kvm med en Caldo XRH 40 på nedervåningen som värmer på skapligt på övervåningen dock inte längst bort i sovrummen, se ritning.

Då det är stort glasparti på kortsidan så är det kyla som prioriteras.

Har sammanställt lite olika värden från produktblad enligt bilaga

Synpunkter på detta om kan hjälpa mig med val mottages tacksamt.

Kruxet med kylning är att det är en utgift redan från start. Det är enbart för komfort. Några punkter, som för mig, gör att jag hade valt en Origo.

- R32.
- Inbyggd Wifi
- Samma "ekosystem", befintlig XRH40.
- - Torde vara smidigt vid service att ta bägge?
- - En app för bägge pumpar.
- Högre max kyleffekt.

/K
Värmeglad.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: DAIKIN Origo II XRH25
« Svar #28 skrivet: 31 januari 2021, 22:13:30 »
Kylning är enbart en utgift men en väldigt billig sådan då kostnaden är väldigt mycket mindre än vad många skrönor och folk tror  tummenupp

Sen tror jag dom flesta väljer att bekosta lite för just komfort då jag tex sällan hör någon stänga av sin ac i bilen dom varma dagarna för att spara lite bränsle men dom kanske existerar!

Vid val av modell är det oftast enklast att välja samma modell och speciellt om man är nöjd med tidigare modell och återförsäljaren , så lär man känna sig bekväm med köpet även om det kostar lite mer

Just R32 och wifi känns dock inte lika viktigt om det handlar om ett permanentboende som ovanstående.

Bara för att jag har en Volvo som fungerar bra känner jag inte att det är något ”ekosystem” som gör att jag väljer en Volvo som andra bil om det finns snarlik eller bättre till ett bättre pris  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: DAIKIN Origo II XRH25
« Svar #29 skrivet: 01 februari 2021, 08:53:31 »
Oavsett pris så kommer de enbart kostar och inga besparingar kan göras. Ska man ändå kosta på sig att kyla så kan man slå på stora trumman. Tror faktiskt att många inte har koll att ACn kostar bensin. Bara så sent som igår försökte farsan övertala mig att det minsann är dyrt att kyla. Mycket dyrare än att värma. 

Man behöver definiera för sig själv vad komfort innebär. I vårt hus blir det 28 grader på övervåningen och vi kan knappt sänka tempen till 25-26 under kvällen innan läggdags. Jag är redo att lägga mycket pengar för att inte ha det så. Men det är jag det.  ;)

Håller med till fullo. Livet är tungt nog så man kan unna sig att göra bekväma val ibland.

Jag gillar trygghet. Att det kanske kommer en ersättnings soppa i framtiden är inte ett alternativ för mig. Därav är bara värmepumpar med R32 ett val för mig.

Har jag hittat en återförsäljare/butik/forum jag trivs med så fortsätter jag att handla/hänga där. Service värderar jag högt. Det gör inget om det kostar lite extra pga det.
Värmeglad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!