Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 370 eller IVT 402?  (läst 13206 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sussi

  • Gäst
Sussi
Nibe 370 eller IVT 402?
« skrivet: 20 augusti 2020, 18:33:58 »
Hejsan!
Jag har en frånluftsvärmepump från 2003, den har börjat få oljud och funkar dåligt, trycket sjunker bla.
Har vattenburen golvvärme, 180 m2.
13000 kwh/ år.

Har fått offert fr Polapumpen på en Nibe 370, 52 595 kronor m installation och rot, inkl moms.

IVT 402, 55 500 kronor m installation och rot inkl moms.
Dan Lundgren IVT center Vedum.
Är ensamstående och inte så kunnig inom detta.
Kan ngn hjälpa med råd, tack😊

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 370 eller IVT 402?
« Svar #1 skrivet: 20 augusti 2020, 18:48:05 »
Hej! Att trycket sjunker kan ha olika orsaker. Säkerhetsventilen kan läcka lite om t.ex. lite smuts fastnat där när man motionerar ventilen. Expansionskärlet kan vara dåligt och t.ex. tappat trycket i gummibälgen. Det skulle också kunna vara en läcka vid t.ex. golvvärmefördelaren. Oljud kan komma från fläkten med slitna lager eller kompressorn som börjar närma sig slutet på livslängden. Det kan vara värt att kolla upp hur mycket det skulle kosta att fixa innan man skrotar den och köper ny.

NIBE kör med propan som köldmedia i F370 sedan freon förbjöds men min erfarenhet är då tyvärr att kompressorerna har fått en dålig livslängd. För egen del i genomsnitt 7 år tills nästa kompressorbyte. Därför skulle jag hellre välja IVT 402.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Sussi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 370 eller IVT 402?
« Svar #2 skrivet: 20 augusti 2020, 20:59:53 »
Tack!
Jag kommer inte laga den känner att den gjort sitt.
Ja jag har läst om det där med kompressorn på Nibes pumpar.
IVT 302 (?) läste jag högt ljud/ buller på.
Men denna är ju en 402, inte hittat ngt om den, kanske relativt ny?

IVT har dessutom 10 år på kompressorn och 6 år på övriga komponenter.

Nibe endast 3 år. Men kostnadsfri tilläggsförs de första 6 åren.

https://www.nibe.eu/sv-se/support/garanti-och-forsakring

Finns även för IVT men ej 6 fria år vad jag fattar?🙄

https://www.ivt.se/vart-lofte/10-ars-forsakring/

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 370 eller IVT 402?
« Svar #3 skrivet: 20 augusti 2020, 22:09:21 »
Finns även för IVT men ej 6 fria år vad jag fattar?🙄

https://www.ivt.se/vart-lofte/10-ars-forsakring/

De första 6 åren är det garanti på grejerna, sen kan man köpa tilläggsförsäkringen.
Den är årsvis men max upp till 18 år.
Jag skulle nog också välja IVT 402 på grund av att Nibes propan-grejer havererar relativt ofta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sussi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 370 eller IVT 402?
« Svar #4 skrivet: 20 augusti 2020, 22:42:02 »
Tack! Det är en djungel för mig som okunnig :-\
Beslutsångest är bara förnamnet! Det lutar åt IVT, där kommer pannan m installatör. Vänder mig även till detta företag vid ev problem.

Polarpumpen:

Vi samarbetar med med Svensk Installationspartner som är ett rikstäckande nätverk av lokala kyltekniker.
När du gör en beställning utav oss på värmepump och installation skickar vi ut en förfrågan till två eller tre installatörer i ditt område.
Den installatör med kortast väntetid kommer bli den som åtar sig installationen, och så fort vi vet detta får du ett separat meddelande utav oss.

Skulle det bli problem under garantitiden så ringer du alltid till oss.
Efter garantitiden så kan du ringa antingen till han som installerade pumpen eller till en lokal firma.

Tycker det känns bättre med en och samma företag. Samt via Polarpumpen vet jag heller inte helt säkert hur kunniga dessa installatörer är. Känns mkt personligare med Lungrens.


Utloggad Sussi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 370 eller IVT 402?
« Svar #5 skrivet: 23 augusti 2020, 02:28:52 »
Blev en IVT! Samt även en IVT Nordic inverter PR-N värmepump.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 370 eller IVT 402?
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2020, 09:01:24 »
Ja det är en bra kombination energimässigt om det finns en lämplig placering för luftluftvärmepumpen och man kan justera ned golvvärmen där. En annan fördel är att kunna sätta den på kyla när det är som varmast på sommaren tummenupp
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Sussi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 370 eller IVT 402?
« Svar #7 skrivet: 23 augusti 2020, 13:06:11 »
Ja jag tog den främst för kyla😊Jag var lite osäker på placering men han sa att ”vi tar med en och är det så du känner att placering blir problem så tar vi med den tillbaka, inga problem”
Han matchade även Nibepumpens pris :)
Och de hade kampanj på luftvärmepumpen så allt blev 68000 kronor.
Vi hade ett telefonsamtal där han förklarade allt och svarade kunnigt på mina frågor.
Så hittils är jag nöjd :)

Utloggad Sökaren1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 370 eller IVT 402?
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2021, 01:50:57 »
Ja jag tog den främst för kyla😊Jag var lite osäker på placering men han sa att ”vi tar med en och är det så du känner att placering blir problem så tar vi med den tillbaka, inga problem”
Han matchade även Nibepumpens pris :)
Och de hade kampanj på luftvärmepumpen så allt blev 68000 kronor.
Vi hade ett telefonsamtal där han förklarade allt och svarade kunnigt på mina frågor.
Så hittils är jag nöjd :)

Hej Sussi,

Går I tankarna för ny flvp. Nyfiken på ivt 402.

Hur låter den tycker du, är ljudnivån bra? Ivt 302 hade problem med buller med det ska vara åtgärdad iom denna version.

Utloggad Sussi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 370 eller IVT 402?
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2021, 08:41:50 »
Hej Sökaren 1!
Nej den bullrar inte. Jag har den i ett förråd i anslutning till huset. Var ute och lyssnade nu.
Är ju ett visst ljud men inget buller lr hög ljudnivå enligt min åsikt😊

Utloggad Sökaren1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 370 eller IVT 402?
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2021, 15:32:45 »
Hej Sökaren 1!
Nej den bullrar inte. Jag har den i ett förråd i anslutning till huset. Var ute och lyssnade nu.
Är ju ett visst ljud men inget buller lr hög ljudnivå enligt min åsikt😊

Tack för svar.

Jag har ju inga direkta referenspunkter så jag kan inte jämföra så mycket om ljudnivån. Min kommer sitta i tvättstugeentren nära köket och vardagsrummet, så vill ej ha för kännbara oljud. Dessutom så har kompressorn på min nuvarande aldrig funkar så länge jag haft fastigheten så jag kan inte bilda en känsla för hur en flvp med fungerande kompressor normalt ska låta.

Har du erfarenhet av nibe f370 utifrån din research vad gäller ljudnivån, har du lyssnat på en sådan t ex?

I övrigt, hur är din slutsats kring nibe f370 eller ivt 402, känner du att valet var rätt?

Utloggad Sussi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 370 eller IVT 402?
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2021, 19:17:47 »
Hej igen!
Har ingen aning om Nibe 370.
Min IVT är jag hittils nöjd med. Den står i anslutning till hall och kök i ett förråd. Jag hör den inte. Om jag går in i rummet hör jag den. Men hörs ej i övriga huset.
Dess manöverpanel är också lätt att hantera.
Min förra Nibe lät så att jag hörde den i huset, men den var ju dock gammal också.
Jag känner mig nöjd med mitt val. Mitt val avgjordes av att IVT har 10 års garanti på kompressorn, Nibe endast 3.
Jag gar tyvärr inte så mkt mer erfarenhet att tillägga. Har nu haft den ca 5 månader och funkar fint.

Utloggad Sökaren1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 370 eller IVT 402?
« Svar #12 skrivet: 01 februari 2021, 00:45:41 »
Hej igen!
Har ingen aning om Nibe 370.
Min IVT är jag hittils nöjd med. Den står i anslutning till hall och kök i ett förråd. Jag hör den inte. Om jag går in i rummet hör jag den. Men hörs ej i övriga huset.
Dess manöverpanel är också lätt att hantera.
Min förra Nibe lät så att jag hörde den i huset, men den var ju dock gammal också.
Jag känner mig nöjd med mitt val. Mitt val avgjordes av att IVT har 10 års garanti på kompressorn, Nibe endast 3.
Jag gar tyvärr inte så mkt mer erfarenhet att tillägga. Har nu haft den ca 5 månader och funkar fint.

Tack igen. Då blir det beställning på den snart.

Ska bara Jämföra lite priser, 59tsek låg första offerten på!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!