Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin Online Controller  (läst 5810 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

J0HAN

  • Gäst
J0HAN
Daikin Online Controller
« skrivet: 16 oktober 2018, 10:40:37 »
Hej,

Efter knappt en vecka med wifi-modul BRP069B41 installerade i mina inomhusenheter så försvann den ena från listan över enheter och efter ytterligare någon dag försvann även den andra enheten och dom har nu efter ca en vecka inte dykt upp igen. Daikin Online Controller kör i läget "Out-of-Home" då jag inte är på plats i huset. Jag kan dock se att jag har internetaccess i huset och även se att det inte varit några strömavbrott.

Tips och ideer mottages tacksamt. Vid kontakt med Daikin via mail refererades jag till installatören. Det är ju dock inte installatören som levererar tjänsten Online Controller så dom själva borde enligt mig delvis supportera detta själva. Något svar på den responsen har jag dock inte fått...

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Online Controller
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2018, 13:06:10 »
Hej,

Efter knappt en vecka med wifi-modul BRP069B41 installerade i mina inomhusenheter så försvann den ena från listan över enheter och efter ytterligare någon dag försvann även den andra enheten och dom har nu efter ca en vecka inte dykt upp igen. Daikin Online Controller kör i läget "Out-of-Home" då jag inte är på plats i huset. Jag kan dock se att jag har internetaccess i huset och även se att det inte varit några strömavbrott.

Tips och ideer mottages tacksamt. Vid kontakt med Daikin via mail refererades jag till installatören. Det är ju dock inte installatören som levererar tjänsten Online Controller så dom själva borde enligt mig delvis supportera detta själva. Något svar på den responsen har jag dock inte fått...
Tjänsten är en tjänst men Routern är i ditt hus. Hela kedjan måste fungera.
WiFi controllern stödjer upp till kanal 11 så säkerställ att din router inte jobbar med högre kanal. Lås den på den starkaste kanalen (kolla med en WiFi analyser)
/D

J0HAN

  • Gäst
J0HAN
SV: Daikin Online Controller
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2018, 14:10:17 »
Ja att wifi-modulerna i mina enheter är beroende av min hårdvara som router, switch och internetuppkoppling etc. är jag fullt medveten om. Jag kan ju dock som jag skrev se att internetuppkopplingen är intakt då jag över internet kan kommunicera med annan hårdvara jag har.

Köpte ju dessa wifi-moduler för att inte behöva åka 25 mil för att kontrollera och uppdatera mina enheter så om det är ytterligare specifika krav när det gäller inställningar vore det bra om dessa gjordes tillgängliga för oss konsumenter. Var kan jag hitta dessa?

Om jag förstått rätt så bygger inte Daikin Online Controller på direktkontakt med mina enheter utan det är från mina enheter och wifi-moduler som kommunikation initieras mot Daikins servrar. Efter hur lång tid försvinner en enhet kopplad till mitt konto på Daikins servrar?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Online Controller
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2018, 15:18:02 »
Ja att wifi-modulerna i mina enheter är beroende av min hårdvara som router, switch och internetuppkoppling etc. är jag fullt medveten om. Jag kan ju dock som jag skrev se att internetuppkopplingen är intakt då jag över internet kan kommunicera med annan hårdvara jag har.

Köpte ju dessa wifi-moduler för att inte behöva åka 25 mil för att kontrollera och uppdatera mina enheter så om det är ytterligare specifika krav när det gäller inställningar vore det bra om dessa gjordes tillgängliga för oss konsumenter. Var kan jag hitta dessa?

Om jag förstått rätt så bygger inte Daikin Online Controller på direktkontakt med mina enheter utan det är från mina enheter och wifi-moduler som kommunikation initieras mot Daikins servrar. Efter hur lång tid försvinner en enhet kopplad till mitt konto på Daikins servrar?
Direktkontakt har du i ditt nätverk när du är på plats. När du är utanför huset så går all data trafik över servrar. Dina maskiner försvinner aldrig från ditt konto och de syns när de synkroniserar mot servrarna. Som jag skrev, säkerställ att din router inte jobbar med högre kanal än 11 för att säkerställa en stadig uppkoppling.

Mvh
Daikin

J0HAN

  • Gäst
J0HAN
SV: Daikin Online Controller
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2018, 17:32:38 »
Ja precis, direktkontakt har jag enbart när jag befinner på mig samma WLAN och i läget "Out-of-Home" så är det via era på Daikins servrar. Du skriver att maskinerna aldrig försvinner och att dom syns "när dom synkroniserar mot servrarna".  Jag antar att synkronisering görs på ett intervall och att det är initierat från mina maskiner. Ponera att det blir strömavbrott, hur lång tid tar det då innan mina maskiner inte syns i appen när jag kör "Out-of-Home"?

Yes jag ska kolla vilken kanal jag kör. Undrar dock om det Finns det ingen detaljerad dokumentation om hur detta fungerar?


Utloggad Jhvj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Online Controller
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2018, 09:08:28 »
Jag har kört med deras wifimodul och app sen mars. Funkar oftast, men vid två tillfällen har jag inte kunnat komma åt enheten utifrån.

Det är en inte helt driftsäker tjänst helt enkelt.
Men som sagt, två gånger på sju månader.
Lösningen båda ggrna har varit att åka till stugan, vilket jag ändå planerat.

Utloggad martin991

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar/Visby
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Online Controller
« Svar #6 skrivet: 15 november 2020, 14:47:37 »
Hej!
Jag har bråkat med min svärfars värmepump länge och det verkar hopplöst att få det att fungera utanför huset.
Men har inte kollat om Wifi-kanalerna ställer till det för honom, men eftersom den fungerar att styra via wifi när man är inne i huset så har den ju kontakt med routern...
Routern är uppdaterad till senaste programvara, Wifi-modulen är utbytt en gång så två trasig moduler i rad är väl knappast troligt, har installerat om modulen, testat skapa nya "out-of-home" konton osv.
Fungerar oftast direkt efter jag varit där och hjälp honom, testar att ta bort wifi från min mobil och styra via 3G, fungerar en dag eller två. Sen fungerar det inte längre...


Behöver några speciella portar vara öppna i routern?


Något annat man kan testa?
« Senast ändrad: 15 november 2020, 14:50:38 av martin991 »
Kalmar: Nibe F750
Visby: Nibe F370

Utloggad 242GT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Online Controller
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2021, 10:12:02 »
Även vår controller har slutat att fungera på distans. Installerades i december 2019 och funkade perfekt fram till i höst någon gång då det inte längre gick att logga in och styra pumpen i out of home läget. I hemmaläget så funkar det men det är egentligen ointressant eftersom vitsen är att kunna höja värmen några dagar innan man ska till stugan. Har nu lagt åtskilliga timmar på att försöka komma till rätta med problemet. Under tiden har fiber installerats i huset med ny router och ominstallation av wifi-modulen men hamnar i samma läge - out of homeläget funkar inte. Har även kollat att routern inte kör på högre kanal än 11.

Vad är slutsatsen? Är det modulen som är trasig? Det som stör är att återförsäljaren inte verkar speciellt kunniga på detta och Daikin själva har ingen support. Vart vänder man sig??

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Online Controller
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2021, 08:37:47 »
Jag har tyvärr ingen aning om var man vänder sig.  dontknow Jag har också problem med min adapter. Upptäckte det idag.

Jag utförde en firmware uppdatering i julas. Allt fungerade som de skulle efteråt. Men idag när jag ska titta blir jag direkt inloggad som out-of-home och ingen enhet hittas. Varken utan och med ooh. ???

Värmeglad.

Utloggad 242GT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Online Controller
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2021, 13:56:11 »
Ja det är så otroligt irriterande. Det har senaste dygnen kommit närmare 1 meter snö med efterföljande strömavbrott och nu -20 grader kallt. Vill verkligen veta att pumpen går som den ska och få koll på innetemperaturen utan att behöva åka till stugan. Det är ju liksom det som är vitsen med att styra och kontrollera på distans.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Online Controller
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2021, 15:36:14 »
Ja det är så otroligt irriterande. Det har senaste dygnen kommit närmare 1 meter snö med efterföljande strömavbrott och nu -20 grader kallt. Vill verkligen veta att pumpen går som den ska och få koll på innetemperaturen utan att behöva åka till stugan. Det är ju liksom det som är vitsen med att styra och kontrollera på distans.
Men du har väl ändå satt några element på lämplig temperatur som backup?
Via ditt el-nätsbolag eller er el-leveratören för stugan så bör du ganska enkelt kunna få tag på tidigare dygns elförbrukning och utifrån det räkna ut om värmepumpen fungerar eller inte.
WiFi-modul är bra att ha, men det är inte enda sättet att skaffa sig trygghetskänsla i ditt fall. Såklart surt dock om du inte kan höja temperaturen på distans inför nästa besök till stugan.

Om WiFi-modulen inte fungerar för er så måste väl rimligen den som ni köpt den ifrån se till att skaffa de kunskaper som krävs för att hjälpa er felsöka desamma?

Jag har hittills haft problem med våra ett par gånger. Någon gång har det krävts att jag stängt ned och startat upp WiFi-adaptern igen.
I julas kunde jag vid test inte justera temperaturen via Out-of-Home, men det fungerar nu.
« Senast ändrad: 14 januari 2021, 15:42:18 av Perfa76 »

Utloggad 242GT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Online Controller
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2021, 16:36:16 »
Ja självklart har vi element som back-up. Men man har ju investerat i en pump med möjlighet till fjärrstyrning just för smidigheten att kunna styra och kontrollera på distans och att när den lägger av finns knappt någon support varken från Daikin eller får ÅF är svagt.

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Online Controller
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2021, 17:09:04 »
Gjorde en reset och satte upp den på nytt men det fungerade inte då. Kan meddela att min fungerar nu. Undrar va det berodde på.

En ny app är på G från Daikin och nu har de första ACn fått stöd också. Jag räknar med att en XRH så småningom också få stöd. Kanske löser sig då. Men orkar vänta på det.

Det är många olika variabler som kan ställa till det. Beror det på routerns inställningar eller internetuppkoppling. Du kanske kan prova med ett mobilt bredband och så om de fungerar.  dontknow
Värmeglad.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Daikin Online Controller
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2021, 18:35:45 »
Hummmmm. Kan det vara så att routern har både 2,4 och 5 ghz nät.... några ”pausar” strömsparläge på framför allt 2,4 bandet och det är på detta som wifimodulerna brukar vara uppkopplade på. Testa att stänga av 5Ghz bandet på routern och se om det stabiliserar sig.

( 5 GHz är för högre hastighet men begränsad räckvidd därav att 2,4 finns kvar, långsammare men klart bättre räckvidd. )

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Online Controller
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2021, 19:01:13 »
Hummmmm. Kan det vara så att routern har både 2,4 och 5 ghz nät.... några ”pausar” strömsparläge på framför allt 2,4 bandet och det är på detta som wifimodulerna brukar vara uppkopplade på. Testa att stänga av 5Ghz bandet på routern och se om det stabiliserar sig.

( 5 GHz är för högre hastighet men begränsad räckvidd därav att 2,4 finns kvar, långsammare men klart bättre räckvidd. )

Borde vara möjligt att stänga av strömsparläget istället. Inget som säger att de stängs av för att 5Ghz är avstängt.
Värmeglad.

Utloggad ante__

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Online Controller
« Svar #15 skrivet: 15 januari 2021, 10:46:57 »
Installerade en Daikin C35-R i våras och Wifi kontrollen (out-of-home) har fungerat bra fram tills denna vecka.
Får inte längre kontakt med pumpen på vårt fritidshus via appen, står "Inga enheter hittades".

Grannen var förbi och kikade, pumpen är igång och routern startades om, dock fortfarande samma fel.

Väldigt frustrerande då behovet av fjärrstyrningen är vital när man har en pump till ett fritidshus.


Utloggad martin991

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar/Visby
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Online Controller
« Svar #16 skrivet: 15 januari 2021, 19:43:32 »
Hej!
Som ni ser så har jag skrivit ovan gällande problem med min svärfars wifi-modul. Jag fick till det till slut. Testa dessa steg:

  • Säkerställ att routern har senaste programvara
  • Tvinga routern att sända på en kanal under 11. Använd inte något auto-läge
  • Inaktivera 5G eller använd ett annat SSID för det nätverket(namn på det trådlösa nätverket)
  • I appen - Använd inte auto login
  • I appen - Om det strular - logga ut från kontot - logga in igen
  • I appen - Om det strular trots ovanstående - testa återställa appen. Kommer ej ihåg exakt var i appen man gör det, men det ligger under någon meny.

Det är allt jag kommer ihåg från huvudet. Svärfar har sålt stugan och jag har tagit bort appen, men tänkte ändå dela mina erfarenheter då det kanske hjälper någon annan.

En annan sak jag märkte var att på min iPhone 11 så fungerade det perfekt, efter ovan fix, men min svärfars gamla iPhoneSE(den första versionen) tappade kontakten med jämna mellanrum. För att få tillbaka kontakten med pumpen på hans telefon var man tvungen att göra de två sista punkterna. Sen fungerade det ett tag, sen var man tvungen att göra om det.

Lycka till!

[/list]
Kalmar: Nibe F750
Visby: Nibe F370

Utloggad 242GT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Online Controller
« Svar #17 skrivet: 18 januari 2021, 10:44:05 »
Fick en ny modul från återförsäljaren och installerade den i helgen. Nu funkar det som det ska igen så nåt knas med modulen var det uppenbarligen.

Utloggad Edvin85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Online Controller
« Svar #18 skrivet: 24 februari 2021, 19:51:03 »
Hej ny här.
I daikin controller appen ser jag ingen ute temp men går jag in i madoka assistant via blåtand så ser jag ute temp. Vad har jag missat?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Online Controller
« Svar #19 skrivet: 24 februari 2021, 22:52:47 »
Hej ny här.
I daikin controller appen ser jag ingen ute temp men går jag in i madoka assistant via blåtand så ser jag ute temp. Vad har jag missat?
Vad för värmepump har du ?

D

Utloggad Edvin85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Online Controller
« Svar #20 skrivet: 28 februari 2021, 17:05:16 »
Vad för värmepump har du ?

D
En R32 med en 90x90 takmonterad innedel

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Online Controller
« Svar #21 skrivet: 01 mars 2021, 15:21:02 »
En R32 med en 90x90 takmonterad innedel

Vad heter inomhusenheten ?`

D

Utloggad Edvin85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Online Controller
« Svar #22 skrivet: 15 mars 2021, 15:58:02 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!