Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Märkligt pump-fenomen vid egen grundvattenbrunn  (läst 1735 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Märkligt pump-fenomen vid egen grundvattenbrunn
« skrivet: 24 mars 2011, 17:59:42 »
Har en ca 4 meter djup brunn beståendes av betongringar, ca 140cm ? under uppfarten.

Har i somras tryckt ner en plastslang med bottenventil, har en pump på någon kW jag fått gratis som jag använder för att pumpa till biltvättar o vattning :)

Tvättade idag bilen och spolade bort all grus o salt från uppfarten med denna, har kört säkert en kubik vilket är bra med gratis vatten ;)

Dock finns ett märkligt fenomen, med tiden sjunker trycket i slangen, ganska sakta och gradvis. Om jag då öppnar den andra kulventilen på pumpen så sjunker trycket ännu mer (surprise) men sen efter kanske 10-15 sekunder så byggs det upp mycket kraftigare och blir väldigt mycket tryck, man hör ett lätt sjungande i pumpen också, så kan jag stänga den ventilen och få högt tryck i slangen igen i 10min tills det börjar dala lite sakta.

Vad är detta ???
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Märkligt pump-fenomen vid egen grundvattenbrunn
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2011, 22:16:18 »
Kan tänka mig att det blir undertryck i brunnen när du suger upp vatten.
därför ser det ut som om trycket sjunker och det kan vara därför som det "sjunger" i pumpen när den får jobba hårdare

Kan bara inte komma på en bra anledning till att trycket ökar när du öppnar den andra ventilen
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Märkligt pump-fenomen vid egen grundvattenbrunn
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2011, 06:48:52 »
Troligtvis öppnar backventilen i bottenventilen lite för trögt så den inte öppnar fullt vid lågt vattenuttag, när du öppnar ventilen ökar flödet och beckventilen öppnar helt.
Har du en hydropress kopplad till pumpen? om inte så kan du montera en sådan så får du ett magasin som pumpen kan pumpa mot och på så sätt arbeta med högre flöden.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Märkligt pump-fenomen vid egen grundvattenbrunn
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2011, 17:20:47 »
Ja det med backventilen låter som en rimligt förklaring, därför blir fenomenet även starkare om man stryper slangen lite, så blåser man på och den öppnas något mer.

Drar nog helt enkelt en spillslang till avloppet för att bibehålla högt flöde ;)

Vill om möjligt få ner grundvatten nivån vid huset då den är nästan i höjd med källaren så lite slöseri gör inget... :)

Nej, jag har ingen hydropress, bara en lös pump med lös sladd, väldigt provisoriskt just nu, sticker upp en PE slang ur backen bara, funderar på att sätta pumpen inne i källaren så den blir lite frostskyddad så behöver man inte täcka över den eller ta in den på vintern.

Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!