Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Olja för olika ändamål  (läst 4528 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
Olja för olika ändamål
« skrivet: 30 april 2018, 14:41:24 »
Gällande olja för insmorning av följande delar:

Är med på att oljans viskositet varierar, men för följande generella/vanliga ändamål, behöver man speciella oljor eller kan man använda någon form av universalolja?

Hjulbultar till bildäck (så dessa ej skall rosta fast)
Cykelkedja
Rörliga delar ex. kullager etc barnvagn

Har en skvätt motorolja över som jag tänkte fylla upp oljekannan med och använda som universalolja.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Olja för olika ändamål
« Svar #1 skrivet: 30 april 2018, 17:44:21 »
Hjulbultar får nog inte oljas in, risk för att de lossnar.  :-\
Jag brukar använda hög visk olja till cykelkedja, typ kedjeolja till motorsåg.
Kullager mm kräver låg visk typ symaskinsolja.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Olja för olika ändamål
« Svar #2 skrivet: 30 april 2018, 18:50:10 »
Har i alla fall smörjt hjulbultar och inte tappat några ännu. Kullager smörjs med allt från fett eller 80/90 olja till tunn motor olja så det beror nog helt på vart dom sitter men det mesta funkar nog bra om dom inte snurrar snabbt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Olja för olika ändamål
« Svar #3 skrivet: 30 april 2018, 19:10:33 »
Nja, det där med att hjulbultar inte skulle få smörjas gäller möjligen i vägsaltfria länder och första gången man monterar ihop helt nya hjulbultar, fälgar och nav på fabriken, så länge helt osliten och okorroderad ytbehandling finns kvar överallt.
I svenskt klimat är man så illa tvungen att smörja både gängor och anliggningsytor ordentligt om de inte ska rosta fast (alternativt gängorna slitas ut eller skära ihop på ett tidigt stadium under bilens livslängd).
En bekant har just nu bekymmer med en Mitsubishi där en hjulmutter gick tungt att skruva loss, när han hade fått ut den ca 5 mm skar gängorna totalt och när han tog i ännu mer, släppte pinnskruven från navet och snurrar nu runt helt fritt. Det blir nog till att kapa pinnskruven med vinkelslip, ta bort bromsskivan och skaffa fram en ny pinnskruv att montera i navet.
Jag brukar använda smörjfett, vanligt chassifett,  för hjulbultar. Om det är hjulbultar/muttrar med en lös bricka, så ser jag också till att det är smort mellan skalle och bricka samt att brickan är lättrörlig. Om gängorna är alltför smutsiga så blir det tvätt med t ex bensin och tandborste samt renblåsning med tryckluft, före smörjningen.
En del biltillverkare rekommenderar att även anliggningsytan mellan fälg och nav ska fettas in om det är frågan om lättmetallfälgar.
Om fälgarna är gjorda så att man kan befara att skruvförbandet "sätter sig" (mycket stumt fälgnav, t ex vissa lättmetallfälgar, samt kort klämlängd hos skruven), så är det lämpligt att efterdra när man har kört 5-10 mil efter hjulbytet.  Dra inte för kung och fosterland utan använd momentnyckel och dra till det moment biltillverkaren eller fälgtillverkaren föreskriver. Jag har varit med om lite för många missöden pga klåpare som har dragit för hårt och sedan råkat ut för att t ex hjulbultar har gått av eller gängor skurit ihop.

Cykelkedja: vilken mineralolja som helst, gärna en seg växellådsolja som kletar fast bättre än t ex motorolja och inte försvinner efter första regnväder. Absolut INTE vegetabilisk olja som härsknar och torkar in med tiden (som de flesta sågkedjeoljor nuförtiden). S k klisteroljor som är avsedda för MC-kedjor fungerar bra även på cykelkedjor.

Det är bara extremt högvarviga kullager, eller sådana som inte alls går att komma åt med fett, som smörjs med olja. Normalt använder man chassifett för långsamtgående kullager (cykelnav, barnvagnar, cementblandare mm) eller speciellt kullagerfett för mer högvarviga lager (bilgeneratorer, dammsugarmotorer, verktygsmaskiner mm).
Om man ändå MÅSTE använda olja till ett långsamtgående kullager, så föreslår jag växellådsolja - precis som för cykelkedjorna ovan. Är det mindre nogräknat så kan det nog duga med första bästa sprayolja (5-56, Biltema Auto X-4 etc)
Tunnflytande olja skulle möjligen kunna vara aktuellt i finmekaniska sammanhang där lagret måste gå extremt lätt, där lagret inte alls utsätts för fukt och smuts, och där man kan acceptera att man måste smörja ofta (gamla skivspelare, flygplansinstrument, gyrokompasser mm).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Olja för olika ändamål
« Svar #4 skrivet: 30 april 2018, 20:33:09 »
Det är rätt ofta som kullager går i oljebad eller blir smörjda av nån typ av pump eller stänksmörning men det är nog väldigt sällan man eftersmörjer ett lager med olja däremot fettfyllda lager bör ju eftersmörjas om det finns möjlighet. Tätade lager går det pilla bort tätningen på och tvätta rent och fetta in på nytt med lämplig mängd jag brukar fylla i nästan fullt med fett om det är ett långsamt gående lager.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Olja för olika ändamål
« Svar #5 skrivet: 30 april 2018, 21:14:21 »
Gällande olja för insmorning av följande delar:

Är med på att oljans viskositet varierar, men för följande generella/vanliga ändamål, behöver man speciella oljor eller kan man använda någon form av universalolja?

Hjulbultar till bildäck (så dessa ej skall rosta fast)
Cykelkedja
Rörliga delar ex. kullager etc barnvagn

Har en skvätt motorolja över som jag tänkte fylla upp oljekannan med och använda som universalolja.


Hjulbultar bör smörjas med kopparpasta, då lossnar de inte men rostar inte heller fast.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromsfriktion/Bromsbelagg/Kopparpasta-2000017187/

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
SV: Olja för olika ändamål
« Svar #6 skrivet: 01 maj 2018, 07:17:27 »
Börjar med att tacka er alla för bra inputs!
Grymp kompetens som finns på detta forum...

Det var en bekant som är hobby-bilmekaniker och det var från honom jag fick tipset använda skvätten (ca 2dl) motoroljan (Castrol Edge) som universalolja till barnvagn, hjulbultar, cykelkejda etc. Mest för att slippa köpa specifika oljor för allt.

Alternativet hade varit köpa något i stil med denna från biltema:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Fetter-och-smorjmedel/Universalolja-2000041080/

När det gäller barnvagnen så ser jag att det blev lite fel skrivet; dvs. själva hjullagren ska fettas in enligt instruktionerna, men det var bromsarna som skulle ha petroleumbaserad olja.
« Senast ändrad: 01 maj 2018, 07:22:25 av villvetamer »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Olja för olika ändamål
« Svar #7 skrivet: 01 maj 2018, 07:44:16 »

Hjulbultar bör smörjas med kopparpasta, då lossnar de inte men rostar inte heller fast.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromsfriktion/Bromsbelagg/Kopparpasta-2000017187/

Kopparpasta är ett otyg - svår att tvätta bort från fingrar och kläder, ställer till med galvanisk korrosion på mindre ädla metaller mm. Den bör INTE användas på vanliga skruvförband i måttlig temperatur utan ENDAST där t ex stark värme gör att vanliga smörjmedel inte fungerar. T ex flänsar för avgasrör, vissa slags bromsok för skivbromsar där glidytor kan få det hett om öronen, skruvar invändigt i gengasaggregat och vedpannor.

Det finns sedan många år liknande pastor som inte innehåller koppar utan istället t ex grafit eller aluminiumpulver (Glansolin, Never-Seez m fl), de är ofta att föredra på skruvförband. Jag tror Biltema har någon aluminiumpasta, men annars är det svårt att hitta bättre sorter på mackar och biltillbehörsfirmor, man får gå till någon industriförnödenhetsfirma för att få tag i bra saker.

När man håller på med skivbromsar ska man bara använda kopparpasta om det UTTRYCKLIGEN står så i verkstadshandboken från fordons- eller bromstillverkaren, inte annars (lita inte på hörsägen eller tvivelaktiga gördetsjälvhandböcker). När japanska firmor talar om PBC eller "polybutyl cuprysil" så är det kopparpasta som menas. Vissa äldre japanska bromsok har glidpinnar som ska smörjas med kopparpasta.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Olja för olika ändamål
« Svar #8 skrivet: 01 maj 2018, 07:55:41 »
Dra inte för kung och fosterland utan använd momentnyckel och dra till det moment biltillverkaren eller fälgtillverkaren föreskriver. Jag har varit med om lite för många missöden pga klåpare som har dragit för hårt och sedan råkat ut för att t ex hjulbultar har gått av eller gängor skurit ihop.

Lite vid sidan av ämnet: hjulbultarna på min bil ska dras med ett moment på 95 Nm. Det är inte så mycket. Faktiskt så pass lite att jag kände mig föranlåten att kontrollera att momentnyckeln fungerade som den skulle när den var nyinköpt (det gjorde den).

Vid ett tillfälle hade bilen varit inne på en verkstad där man hade lossat ett hjul. Bultarna måste ha dragits med uppemot dubbla föreskrivna momentet, det var svårt att lossa dem. En gång när jag skulle skifta mellan sommar- och vinterdäck lånade jag en mutterdragare med en momentstav, som skulle ge rätt moment, mellan mutterdragare och hylsa. Det fungerade inte som tänkt. Det blev åtdraget med avsevärt större moment än vad som var stämplat på staven. Numer använder jag skruvdragaren och efterdrar med momentnyckel.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Olja för olika ändamål
« Svar #9 skrivet: 01 maj 2018, 08:51:50 »
Jag har också hört talas om den risk med att använda kopparpasta som torbjorn_forsman beskriver här ovan.

Gissningsvis är dock risken inte så där överdrivet stor för jag har använt kopparpasta "överallt" (oftast på mina bilar) och däribland på alla mina skruvförband de senaste 55 åren och min erfarenhet är till 100% positiv av kopparpastan
« Senast ändrad: 01 maj 2018, 08:54:44 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Olja för olika ändamål
« Svar #10 skrivet: 01 maj 2018, 09:39:18 »
Det finns en risk med att smörja skruven till hjulen. Har man trumbroms till färdbroms eller handbroms kan fett eller olja följa med skruven in och sedan stänka på insidan av trumman om man har otur. Själv använder jag en liten mängd koppar eller aluminium pasta och har alltid gjort så utan några problem. Extra viktigt på avgasrör och liknande där det blir riktigt varmt.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Olja för olika ändamål
« Svar #11 skrivet: 01 maj 2018, 11:29:53 »
Det finns en risk med att smörja skruven till hjulen. Har man trumbroms till färdbroms eller handbroms kan fett eller olja följa med skruven in och sedan stänka på insidan av trumman om man har otur. Själv använder jag en liten mängd koppar eller aluminium pasta och har alltid gjort så utan några problem. Extra viktigt på avgasrör och liknande där det blir riktigt varmt.

// Magnus

Därför stoppar man inte ner skruvarna i fettburken så det hänger en stor fettklump på änden, utan man lägger fettet på gängorna och skallens anliggningsyta och ser till att skruvänden är torr.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Olja för olika ändamål
« Svar #12 skrivet: 01 maj 2018, 11:36:11 »
Lite vid sidan av ämnet: hjulbultarna på min bil ska dras med ett moment på 95 Nm. Det är inte så mycket. Faktiskt så pass lite att jag kände mig föranlåten att kontrollera att momentnyckeln fungerade som den skulle när den var nyinköpt (det gjorde den).

95 Nm är inget onormalt. På personbilar har jag stött på allt mellan 55 och 135 Nm. Och ibland är det oreda i biltillverkarnas specar också.  Jag har två bilar med rötter i Chryslerkoncernen och 90-talet. De har helt olika gänga för hjulmuttrarna - UNF på den ena och en metrisk fingänga på den andra, men i övrigt är hjulnaven snarlika. I båda verkstadshandböckerna står samma momentangivelser - dock flera olika blandade i vardera boken. 110, 129 och 135 Nm. De lägre värdena hittar man i löpande text och det högsta i momenttabellen i slutet av kapitlet. Jag misstänker att mr. Copypaste har varit framme.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Olja för olika ändamål
« Svar #13 skrivet: 01 maj 2018, 15:48:42 »
De som förorda kopparpasta i alla möjliga sammanhang har tagit för stort intryck av
”Bosse Bildoktorn”.  8)
”torbjorn_forsman” har väl den mest rätta inställningen till kopparpastan och användningsområden. tummenupp

Hjulbultar kan smörjas med vilket smörjmedel som helst, dock med måtta!
Se  944_Drivers inlägg, inte bara en risk, har sett fall där man varit så flödig med oljekannan,
att man har fått bytt p-bromsbackarna och tvätta rent trumman.

Betr. ”Roland”s inlägg där skruvarna hade dragits alldeles för hård, så bör sådana skruvar
kontrolleras extra noga så det inte har blivit en midja på dom, kanske t.o.m byta ut dom.
Många gånger när man har träffat på avdragna hjulbultar, så har det varit ett färsk brott på
kanske halva bulten, den andra halvan av brottytan har varit gammal och rostig.

Och när man nu byter hjul med olika fälgar, skadar det inte att påminna att använda rätt
skruvlängd för resp. fälg. Har sett otaliga fall där för långa skruvar har raserat fjädrarna
som håller P-bromsbackarna på plats och även expandern, som wiren är fäst i.
För långa skruvar kan dessutom rosta på den delen som sticker genom gängorna,
även om dom inte tar i (t.ex. fram)
Då kan det bli som torbjorn_forsman skriver om Mitsubishin med pinnbultar som ofta sticker ut
utanför muttern, (för att räcka till för olika tjocka fälgar) där kan man i alla fall borsta rent och
smörja med rostlösare den biten som är utanför muttern.

Bultarna får heller inte vara för korta, det värsta ex. jag råkade på, var att bultarna satt med
ca 1,5 gängvarv. Det blev ”körförbud” tills rätt bultar hade hittats.

Att det är så olika på Chryslerkoncernen ś bilar är väl inte konstig, få märken har väl haft en
lika turbulent historia som Chrysler, nu kan du ju sätta FIAT- emblem på dom. ::)
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Olja för olika ändamål
« Svar #14 skrivet: 02 maj 2018, 07:16:54 »
Tror att kopparpasta funkar på typ plåtfälgar, för lättmetalfägar finns aluminiumpasta.
Jag har då aldrig smörjt bultarna med nått och klarar mig från fastrostning mm.  Sc:,h
Har alltid 100 koll på momentet när jag bytet hjul, dock brukar tyvärr bultarna oftast dras för hårt på verkstad.
Lossar alltid bultarna och drar dom med rätt moment direkt efter verkstadsbesök så slipper man problem senare...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!