Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Olja för olika ändamÃ¥l  (läst 4568 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Olja för olika ändamål
« Svar #15 skrivet: 02 maj 2018, 08:45:03 »
Börjar med att tacka er alla för bra inputs!
Grymp kompetens som finns på detta forum...

Det var en bekant som är hobby-bilmekaniker och det var från honom jag fick tipset använda skvätten (ca 2dl) motoroljan (Castrol Edge) som universalolja till barnvagn, hjulbultar, cykelkejda etc. Mest för att slippa köpa specifika oljor för allt.

Alternativet hade varit köpa något i stil med denna från biltema:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Fetter-och-smorjmedel/Universalolja-2000041080/

När det gäller barnvagnen så ser jag att det blev lite fel skrivet; dvs. själva hjullagren ska fettas in enligt instruktionerna, men det var bromsarna som skulle ha petroleumbaserad olja.

Jag kör med vanlig motorolja i oljekannan. Den används till det mesta som behöver lite 'eftersmörjning', typ cykelkedjan, gångjärn, nån utsatt skruv här och där.
Till kullager använder jag fett och nån gång då och då rengör jag cykelkedjan ordentligt och smörjer med nån klisterolja.

Hjulbultarna får ett tunt lager fett i gängorna...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Olja för olika ändamål
« Svar #16 skrivet: 16 maj 2018, 21:44:01 »
Vill bidra med en udda applikation av smörjmedel. Jag har ett relativt nyplanterat bigarråträd. Skotten på dessa brukar angripas av bladlöss ofta så pass kraftigt att tillväxten upphör. Normalt ska nyckelpigorna klara av att hålla efter bladlössen men lössen skyddas av myror som gillar den sockerlösning lössen utsöndrar. Myrorna till och med flyttar löss till delar av trädet som inte har angripits av löss har jag läst men inte sett själv. Det kan bli en strid ström av myror som springer upp och ner längs stammen. Kan man hindra myrorna från att komma upp i trädet är problemet till en stor del löst.

Min metod är att blanda smörjfett och smörjolja till lagom konsistens. Den ska vara smetig men inte rinnande. Sen rör jag ner lite Myrr i blandningen. På trädet sätter jag en ring av aluminiumfolie som fästs med ståltrådar eller något liknande upptill och nertill. Trädet ska kunna växa till men myrorna ska ändå inte kunna krypa under folien. Smeten sprids sedan ut på folien så att myrornas väg spärras av. Enligt min erfarenhet fungerar metoden bra. En insmörjning per år räcker, det är bara på försommaren då skotten växer till som mest som de behöver skyddas. Tror att det fungerar utan Myrr i blandningen om konsistensen är rätt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!