Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Grundläggande kylteknik => Ämnet startat av: Gano skrivet 26 oktober 2009, 18:39:13
-
Hej
Måste bara få lägga in denna fråga, den har bränt i huvudet ett tag nu.
Är det en fördel att ha utedelen med kompressor lågt placerad med tanke på oljans återflöde och möjlighet att smörja kompressorn ?
MVH/Gano
-
Hej
Om allt är rätt utfört så skall det inte spela någon roll. det finns kylmaskiner som har förångaren placerad kanske 5m under kompressorn. Har man tillräcklig gashastighet i rören så förs oljan tillbaka.
///AndersA
-
Hej
Inte korta eller långa rör heller ? Då tänker jag mej att extremt långa rör kan ge partiell kondensation i rören p g a tryckfall och tempförluster. Hur var det med H16 på Panasonic ? Fanns det någon koppling mellan rörlängd och haverierna ?
MVH/Gano
-
Gano!
det är inte i innedelen oljan riskerar fastna i värmepumpsdrift...utan i förångaren,sugledningen och ev vätskeavskiljaren som samtliga är placerade i utedelen...det är där oljan kyls ned kraftigt och oljan tjocknar tills den hamnar utanför kretsens tillåtna viskositetsområde.
I innedelen och i rören är det så varmt,och oljan så tunn att medryckningen inte är några problem.
-
OK
Det är alltså i utedelen som risken är störst. Då borde det inte spela så stor roll med höjdskillnad ute-innedel, snarare med hur man utformar slingor och återflöde till kompressorn i utedelen. Hmmm, då kan det ju spela in hur väl maskinen från början passar för VP-drift.
I kondensorn blir det varmt och oljans viskositet minskar, men flödeshastigheten går ner. Vid förångning borde ju esteroljan nästan frysa till mycket små partiklar av fettkonsistens, vilka slits med då vätskan övergår i gasform. Sedan värms gasen upp i utebatteriet, hastigheten minskar kanske något och temperaturen ökar, vilket gör att oljan kan rinna ner i batteriet bakvägen (om kompressorn går på lågvarv blir ju risken större)?
-Vilket gör att konstruktören av en maskin som är tänkt att gå på lågt kompressorvarvtal måste tänka på återflöde av olja i både inner- och ytterdel. Det måste ju funka i både VP- och AC-drift.
MVH/Gano