Skrivet av: Gano
« skrivet: 27 oktober 2009, 10:06:30 »OK
Det är alltså i utedelen som risken är störst. Då borde det inte spela så stor roll med höjdskillnad ute-innedel, snarare med hur man utformar slingor och återflöde till kompressorn i utedelen. Hmmm, då kan det ju spela in hur väl maskinen från början passar för VP-drift.
I kondensorn blir det varmt och oljans viskositet minskar, men flödeshastigheten går ner. Vid förångning borde ju esteroljan nästan frysa till mycket små partiklar av fettkonsistens, vilka slits med då vätskan övergår i gasform. Sedan värms gasen upp i utebatteriet, hastigheten minskar kanske något och temperaturen ökar, vilket gör att oljan kan rinna ner i batteriet bakvägen (om kompressorn går på lågvarv blir ju risken större)?
-Vilket gör att konstruktören av en maskin som är tänkt att gå på lågt kompressorvarvtal måste tänka på återflöde av olja i både inner- och ytterdel. Det måste ju funka i både VP- och AC-drift.
MVH/Gano
Det är alltså i utedelen som risken är störst. Då borde det inte spela så stor roll med höjdskillnad ute-innedel, snarare med hur man utformar slingor och återflöde till kompressorn i utedelen. Hmmm, då kan det ju spela in hur väl maskinen från början passar för VP-drift.
I kondensorn blir det varmt och oljans viskositet minskar, men flödeshastigheten går ner. Vid förångning borde ju esteroljan nästan frysa till mycket små partiklar av fettkonsistens, vilka slits med då vätskan övergår i gasform. Sedan värms gasen upp i utebatteriet, hastigheten minskar kanske något och temperaturen ökar, vilket gör att oljan kan rinna ner i batteriet bakvägen (om kompressorn går på lågvarv blir ju risken större)?
-Vilket gör att konstruktören av en maskin som är tänkt att gå på lågt kompressorvarvtal måste tänka på återflöde av olja i både inner- och ytterdel. Det måste ju funka i både VP- och AC-drift.
MVH/Gano