Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Garagetillbyggnad  (läst 1809 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Garagetillbyggnad
« skrivet: 10 februari 2013, 11:12:57 »
Jag har för avsikt att till sommaren bygga ett garage på ca 50 m2. Huset värmer jag med en Nibe 1215-7, golvvärme, och tänkte ha värmeslingor i sulan i garaget via en kulvert på ca 10 m kopplad från huset. I garaget kommer jag att hålla ca 12 grader och vid behov av högre temp ordna det med fläktelement, ev. sätta in en liten gjutjärnskamin.
Nu till mina funderingar.
Vilket energibehov kan jag räkna med att garaget kräver. Isolering 145 i vägg och 240 i tak. Klimatet är norrbottenskusten med allt vad det innebär ;)
Kommer min vp att storkna :-\ (underdimensionerad).
Är det klokare att glömma anslutningen och enbart ha elelement i garaget. Billigare investering.
Info om mitt nuvarande system hittar ni i mina uppgifter här under.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Garagetillbyggnad
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2013, 09:27:05 »
Varför inte en luftvärmepump? Köp en med underhållsvärme så kan du hålla lägre temp där i normalfallet och snabbt få upp tempen när det behövs.
Du kan ju ändå gjuta in slingor i golvet om du skulle ångra dig...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Garagetillbyggnad
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2013, 11:51:31 »
Helt suveränt  tummenupp. Varför tänkte jag inte pÃ¥ en sÃ¥dan lösning  Sc:,h. Dessutom är luftomsättningen bra för bilen avseende upptorkning.
Jag kan ha fläktelement som backup när tempen kryper under gränsen för lvp:n.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Garagetillbyggnad
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2013, 17:25:56 »
Men behöver du ha värme där jämnt annars kan man ju använda sig av en växlare och glykolfylla golvslingan eller installera radiatorer som är glykolfyllda och ger snabbare värme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Garagetillbyggnad
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2013, 20:29:02 »
Sett till investeringskostnad medräknat driftkostnad och ett värmebehov på ca 12 grader under de kalla månaderna, oktober-april, vill jag veta vilken lösning som är mest optimal utifrån mina förutsättningar. Tror själv att min vp har fullt upp med att värma huset. Om jag ansluter garaget kan det innebära att pumpen behöver bytas till en större samt att ytterligare slang kopplas in vilket i och för sig finns markyta för. Nu eldar jag en hel del i kaminen så pumpen får vila långa perioder men sett över tiden så blir nog anläggningen underdimensionerad om garaget ansluts till befintligt värmesystem. Hur räknar man fram energibehovet för 50 m2 garage med tidigare angivna uppgifter avseende isolering där årsmedeltempen är ca +1,0 grader?
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Garagetillbyggnad
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2013, 22:50:49 »
Smurfen: har du förslag på växlare. Går i samma tankar som trådstartaren. Skillnaden är att jag har kulvert och element sen tidigare då jag körde med pellets. Jag har mer behovet att kunna värma garaget då och då. För att Tina upp snöslungan typ. Annars kan det vara kallt.
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Garagetillbyggnad
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2013, 13:40:22 »
Sfinx säljer ju billiga växlare till solvärme en sån bör väl funka men vet inte vilken effekt dom är gjorda för men desto större desto bättre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Garagetillbyggnad
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2013, 17:10:14 »
Är ute efter något som är billigt både att köpa och installera. Alternativet är ju ett elektriskt fäktelement.
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!