Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Levererad effekt frÃ¥n LVVP Monoblock  (läst 3086 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lassesson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Levererad effekt från LVVP Monoblock
« skrivet: 04 mars 2020, 15:05:34 »
Är det någon som har en PF030-KHRLWH och har koll på hur mycket effekt den levererar. PF030-KHRLW-H finns under flera varumärke, monoblock EVI 12-12,3kw. Jag har bytt min gamla Sfinx 11kw från 2011 till en sådan och tycker att den går mycket mer än vad Sfinx,en gjorde när förväntningen var att den skulle behöva gå mindre vid samma ute temp. Har nu kollat uteffekt och får idag vid +5, temp ut från VP 45-49 stabilt Delta t på 5 ut ca 6,5-6,8Kw. Vid ute temp ca -2 för några dagar sedan levererade VP ca 5 kw vid samma ut temp och Delta t. Effektförbrukningen ligger 2,7 - 2,8kw så effektförbrukning verkar stämma med spec men uteffekten är ca 2 kw under spec.
 Tänker att jag fÃ¥tt ett mÃ¥nagsex, eller är dessa VP inte är bättre.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Levererad effekt från LVVP Monoblock
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2020, 17:24:29 »
Har du flödesmätare så att du är säker på att flödet verkligen är 0,31 l/s?
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Levererad effekt från LVVP Monoblock
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2020, 18:25:07 »
Inte mer en enstaka har flödesmätare och ingen röris som jag vet kollar vilket flöde anläggningen är i behov av  när dom ska projektera en VP, dom hugger bara till pÃ¥ en höft och säger ""  sÃ¥ ska det vara med en "" sÃ¥dan VP  "" ,. Det kan bli rätt fel om inte VP har ett flöde som försörja hela anläggningen.

Utloggad Lassesson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Levererad effekt från LVVP Monoblock
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2020, 18:58:09 »
Jo jag har flödesmätare, vid delta 5 ligger flödet på ca 1,02m3/h. Ökar jag ett steg på cp till ca 1,2m3/h sjunker delta till ca 4. Ytterligare ökning av flödet sänker delta ner mot 3. Det är bla det låga flödet med bra delta och rimlig temp på vattnet ut från VP som gör att det inte känns rätt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Levererad effekt från LVVP Monoblock
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2020, 19:32:59 »
Vet du hur man räknar ut effekten

Utloggad Lassesson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Levererad effekt från LVVP Monoblock
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2020, 21:17:36 »
Jag har läst av effekten på flödesmätaren. En koll mot flöde x 1,17 x delta pekar på att det avlästa värdet är rimligt.
Min fråga är dels om det är någon som har koll på vad en VP av denna typ levererar för effekt i verkligheten eller om det är normalt effekten i verkligheten ligger 25-30% under den nominella. Är nu inne på att reklamera pga låga effekten. Iom att effektförbrukningem följer nominellt blir ju COP ca 30-35%. lägre.
Har inte fått någon återkoppling från leverantören ännu så tänkte kolla vad det finns för info få forumet.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Levererad effekt från LVVP Monoblock
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2020, 21:25:09 »
Enligt spec borde du få ut kring 9 kw vid +5 grader så den levererar 2 kw mindre än specificerat vad jag kan förstå. Skulle killgissa på måndagsex eller inspirerade siffror då tillverkare normalt brukar underskatta för att vara på den säkra sidan.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Levererad effekt från LVVP Monoblock
« Svar #7 skrivet: 04 mars 2020, 22:23:39 »
Enligt med det första flödet 1,02m3 och delta 5 är avgiven effekt ca 6 kw  svÃ¥rt att säga exakt dÃ¥ inget om flöde och delta är hugget i sten, kan missa pÃ¥ värdena, men ändÃ¥ för lite om  utetemp är ca + 5 C

Utloggad Lassesson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Levererad effekt från LVVP Monoblock
« Svar #8 skrivet: 04 mars 2020, 22:45:33 »
Tack Daniel och 25fOCUS.
Det är inte bara jag som tänker att min VP levererar för lite.
Hoppas att det finns ngn på forumet som har koll på vad en PF030-KHRLW-H levererar rent praktiskt. Enl lev är andra nöjda så jag behöver argument för reklamationen.
Förutom låg effekt verkar allt funka bra men det hjälper ju inte när det fattas effekt.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Levererad effekt från LVVP Monoblock
« Svar #9 skrivet: 05 mars 2020, 14:25:22 »
Din framledning verkar onödigt hög. Det tar ju av uteffekten och förlänger gångtiderna i praktiken. Följer framledningen inte utetemperaturen?

Försökte hitta lite bra dokumentation så man vet vad det borde vara för uteffekt. Men då såg jag ju att det var en pump med allmänt dåligt rykte. Men det ryktet kan ju bero på att den attraherar främst de DIY:are som kanske inte har nödvändig kunskap vid bedömningen. Trådskaparen verkar inte tillhöra den kategorin. Nog om det.
Tror vi får bena ut så gott det går vilka omständigheter som ska ge vilket resultat är att vänta sig.

Följde det med bättre information med pumpen än detta jag bifogar under?

Specifikationen på hur COP är räknat verkar märklig, om jag förstår den rätt så är det värden från scenarion som inte inträffar i vanlig bruk. Är det någon som förstår bättre?
Lite oklart vilket köldmedium det är. Vad står det på pumpen? Har pumpen några givare som kan berätta om kyltekniken verkar ordentligt installerad i fabriken?

Sker avfrostning när det behövs? Varken för ofta eller för sällan?
« Senast ändrad: 05 mars 2020, 14:34:56 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Lassesson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Levererad effekt från LVVP Monoblock
« Svar #10 skrivet: 05 mars 2020, 19:14:49 »
Jag kör på fast kondensering mot ackumulatortank som även laddas från vedpanna så VP behöver gå upp lite högre för att hålla 40 grader framledningstemp till bostaden. Är absolut en DIY. Installerade själv en Sfinx 11Kw 2011 för att slippa pressen på att "elda upp tankarna" till 80-85 grader innan man fick gå och lägga sig. Har varit helnöjd med resultatet och Sfinxen klarade värmen på egen hand ner under -10 när jag inte eldat. Sent i höstas blev det problem med avfrostningen och jag beslutade att inte lägga ngt jobb på en så gammal och omodern VP. Räknade med att en ny modern EVI mm borde vara 10% effektivare och klara utterliggare 5 grader kallare. Det blev en rejäl besvikelse när den nya moderna lite större VP började gå kontinuerligt vid -2 till-4. Enl leverantören var det feltänkt att en modern VP skulle vara bättre.
HÃ¥ller med HBerggren om att det finns mycket prestanda data som inte är användbar. Har hittat bif  som gÃ¥r ner till -20 och slutsatsen är att min värmepump inte klarar utlovad prestanda. Köldmedium är R407C
Det hade varit intressant att höra erfarenheter från någon som har/har haft samma typ av VP

B

  • Gäst
B
SV: Levererad effekt från LVVP Monoblock
« Svar #11 skrivet: 05 mars 2020, 20:00:54 »
Inte effektivare ? DÃ¥lig undanflykt  Tycker jag

En fråga . Är det gamla invest som säljer EVI
Mvh
B

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Levererad effekt från LVVP Monoblock
« Svar #12 skrivet: 05 mars 2020, 20:51:49 »
Tack Daniel och 25fOCUS.
Det är inte bara jag som tänker att min VP levererar för lite.
Hoppas att det finns ngn på forumet som har koll på vad en PF030-KHRLW-H levererar rent praktiskt. Enl lev är andra nöjda så jag behöver argument för reklamationen.
Förutom låg effekt verkar allt funka bra men det hjälper ju inte när det fattas effekt.
Var sitter flödesmätaren , på rör direkt från VP eller på annat ställe,inte så oviktig fråga

Utloggad Lassesson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Levererad effekt från LVVP Monoblock
« Svar #13 skrivet: 05 mars 2020, 22:05:49 »
Flödesmätaren sitter på returen ca 2,5 m innan VP.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Levererad effekt från LVVP Monoblock
« Svar #14 skrivet: 05 mars 2020, 23:16:33 »
Så den mäter enbart flödet genom VP då, om den ger någotsånär rätt värde och tempgivarna levererar i stil med det kan den stämma med avgiven effekt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!