Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: koppla in diskmaskin till varmvattnet?  (läst 16096 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maximus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« skrivet: 07 maj 2004, 00:45:55 »
Är det lönsamt att koppla in sin diskmaskin samt tvättmaskin till varmvattnet så värmepumpen får värma vattnet. Eller får den jobba för hårt så att det inte lönar sig?
Jag har en IVT 490

Utloggad insuinsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Re:koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #1 skrivet: 07 maj 2004, 07:20:44 »
Det blir mycket dyrt. Min bror gjorde detta med följd att 2 diskmaskiner gick sönder under 2 år, fick sedan en förklaring att de inte tål varmt vatten, de ska matas med kallt, han har kopplat tillbaka till kallt och nu håller den.
Vad som gick sönder vet jag inte, kanske var det så enkelt som pumpen, men jag tror det var något allvarligare.
Jag kontaktade för flera år sedan en tvättmaskinstillverkare eftersom jag kör solvärme ville jag köra förvärmt vatten till tvättmaskinen, men blev avrådd eftersom de inte är tillverkade för varmt vatten i inmatningen.
Vad som kunde hända fick jag aldrig klara svar på.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #2 skrivet: 07 maj 2004, 08:29:52 »
Vår diskmaskin Siemens SN33 installerdes 1989 och anslöts till varvattnet. Enligt instruktionsboken får inkommande vattnet inte vara varmare än 60 grader.
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #3 skrivet: 07 maj 2004, 09:12:08 »
Om tempen inte överstiger 50-60grader så brukar maskinerna hålla. Diskmaskinen diskar dock sämre eftersom äggviteämnena inte löses upp lika bra. Och en del tvätt tål ju inte så höga teperaturer typ fintvätt osv.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #4 skrivet: 07 maj 2004, 10:09:34 »
Är det lönsamt att koppla in sin diskmaskin samt tvättmaskin till varmvattnet så värmepumpen får värma vattnet. Eller får den jobba för hårt så att det inte lönar sig?
Jag har en IVT 490

Tvättmaskin: aldrig om den inte är gjord för varm och kallvatten samtidigt. Finns kanske någon konsumentmodell med denna möjlighet nu.

Diskmaskin: Om VV temperaturen aldrig är över 60 grader. Högre temperaturer förstör plastdelarna i maskinen. Dessutom diskar maskinerna sämmre när de är VV anslutna. Energimässigt drar en VV ansluten maskin mer energi eftersom vissa steg körs med kallt eller inte fullt uppvärmt vatten. VV gjort med värmepump gör kanske att detta argument inte är lika starkt.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Maximus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #5 skrivet: 07 maj 2004, 10:55:23 »
Ok tack då vet jag. :)

Gunnar A

  • Gäst
Gunnar A
Re:koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #6 skrivet: 07 maj 2004, 13:02:56 »
Jag har sedan 1974 förbrukat två diskmaskiner, en Cylinda och en Miele. Båda matade med varmvatten 60-70 grader. Ingen av maskinerna felaktig/utsliten p g a varmvattnet.1974 skulle man ansluta till varmvatten. Disken går mycket fortare bl a.
Nuvarande Elektrolux ansluten på samma sätt, vi får väl se hur länge den håller.......

Utloggad Gaston

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
Re:koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #7 skrivet: 07 maj 2004, 15:04:09 »
Jag har ringt och frågat en återförsäljare av vitvaror och han sa att man inte skall koppla in diskmaskinen på varmvatten. Detta pga. att diskamaskintvättmedlet måste börja arbeta från kallt vatten för att tvätta optimalt !

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #8 skrivet: 07 maj 2004, 15:33:13 »
Jag har sedan 1974 förbrukat två diskmaskiner, en Cylinda och en Miele. Båda matade med varmvatten 60-70 grader. Ingen av maskinerna felaktig/utsliten p g a varmvattnet.1974 skulle man ansluta till varmvatten. Disken går mycket fortare bl a.
Nuvarande Elektrolux ansluten på samma sätt, vi får väl se hur länge den håller.......

Vi har en Miele från 1991. Den hade förra ägaren VV-ansluten. Vi har fått byta flera plastdelar som mer eller mindre "ruttnat" och det enligt servicefirman beroende på för varmt vatten. Vi kör numera på kallvatten och får dessutom betydligt bättre diskresultat.

PS. Har du varmare vatten än 60 grader i kranen bör du Ã¥tgärda det. SkÃ¥llningsrisk!!  Kolla att beredarens blandningsventil fungerar som den ska.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Gunnar A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Re:koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #9 skrivet: 07 maj 2004, 16:31:44 »
Glömde blandningsventilen, PerF, tänkte bara på panntemperaturen.......
Om diskmaskinen inte tål 65 grader in, hur kan den då diska med 65 grader?
Hm..jag tror vi är lite utanför ämnet här:Frågan gällde om det var billigare med varmvatten från värmepumpen än att värma kallvatten i diskmaskinen och det är det väl?

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #10 skrivet: 07 maj 2004, 17:07:56 »
Hm..jag tror vi är lite utanför ämnet här:Frågan gällde om det var billigare med varmvatten från värmepumpen än att värma kallvatten i diskmaskinen och det är det väl?

Enligt de undersökningar/jämförelser jag sett är varmvatten dyrare om man värmer med bara el. Nu handlar det inte on några stora belopp dock. Om maskinen går en gång per dygn handlar det om ca 800kr (VV) mot 400kr (KV) per år. Med värmepump skulle jag tro att det är +-0 ungefär.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #11 skrivet: 07 maj 2004, 17:13:00 »
Om diskmaskinen inte tål 65 grader in, hur kan den då diska med 65 grader?

Förmodligen för att den inte går hela tiden med 65 grader. Jag förmodar att slitaget, framför allt på plastdelar, ökar med högre temperatur och därmed påverkar livslängden.

Sen var det ju det här med diskmedlets effekt och att vissa ämnen "bränner fast" vid direkt hög temperatur vilket för mej är avgörande eftersom jag inte har diskmaskin för att behöva stÃ¥ och diska en del prylar för hand efterÃ¥t!  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #12 skrivet: 07 maj 2004, 22:41:30 »
Om det är 60grader pÃ¥ vattnet som är provlemet , varför inte reglera det med en "blandningsventil" som reglerar vattnet till säg 40-50 grader och lÃ¥ter diskmaskinen värma sista biten. liknande borde kunna göras met tvättmaskinen :)  Börjar likna snÃ¥ljÃ¥ps ideer :)

 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Peter E

  • Gäst
Peter E
Re:koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #13 skrivet: 09 maj 2004, 21:35:02 »
För min del sÃ¥ fÃ¥r jag inte ut mer än 49gradigt varmvatten ur värmepumpen sÃ¥ problemet med 65 gradigt vatten är inte sÃ¥ intressant. För övrigt  gÃ¥r det ju faktiskt att ställa in den pÃ¥ 60grader för hÃ¥rt smutsad disk.. Vi kör diskmaskinen pÃ¥ detta VP-uppvärmdavarmvatten och det har gÃ¥tt bra. Att det inte skulle vara lönsamt är ju intressant. Det var det jag inbillade mig när jag kopplade om detta efter pannbytet. Det bör väl i alla fall snabba pÃ¥ disktiden lite!?

admin

  • Gäst
admin
Re:koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #14 skrivet: 10 maj 2004, 08:18:01 »
Citera
För min del sÃ¥ fÃ¥r jag inte ut mer än 49gradigt varmvatten ur värmepumpen sÃ¥ problemet med 65 gradigt vatten är inte sÃ¥ intressant. För övrigt  gÃ¥r det ju faktiskt att ställa in den pÃ¥ 60grader för hÃ¥rt smutsad disk.. Vi kör diskmaskinen pÃ¥ detta VP-uppvärmdavarmvatten och det har gÃ¥tt bra.

Håller med, för oss diskar den minst lika bra som tidigare. Och om det blir billigare eller ej är nog hugget som stucket...

Fortare går det dock, och det är värt en slant. Även om diskmaskinerna idag inte bullrar så mycket är det med vår öppna planlösning en fördel om man kan minska den tid som diskmaskinen bullrar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!