Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: koppla in diskmaskin till varmvattnet?  (läst 16179 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Patrik Florén

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #15 skrivet: 10 maj 2004, 08:41:26 »
Äggviteämen dvs protein bränner fast i Porslin och glas vid höga temperaturer därför skall man skölja i kallt vatten först och använda varmtvatten till själva disken
NIBE Fighter 1115-8,5 VPA200/70 180M borra Digitemp/Dtgraph och excel loggning

Utloggad Mäster Mimer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Re:koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #16 skrivet: 15 maj 2004, 17:49:53 »
på frågan om hur diskmaskinen kan diska i 65 grader trots att plasten inte tål den tempen på in-vattnet så svarar jag att det rör sig om olika plaster.

det är riktigt att maskinen för bra diskresultat behöver kallt vatten.
en del diksmedel innehåller dessutom i likhet med vissa tvättmedel enzymer som jobbar i kallt vatten men inte i varmt.
i brist på kylelement måste den matas med kallt vatten.

något som kan vara problem om ma har väldigt kalkrikt vatten är att man i temperaturer över c:a 50 grader får problem med utfällningar som kan ställa till problem och absolut förkortat livslängden för maskinen.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #17 skrivet: 15 juni 2004, 14:26:51 »
Angående lönsamheten får man även beakta att den tillförda el som åtgår att värma vattnet, även tillförs värmning av vatten som åtgår till sköljningar varför det är frågan om det verkligen blir en besparing med varmvatten från VP:n. Det vore intressant om diskmaskinstillverkarna försedde diskmaskinerna med två vatteninlopp, en för varmvatten och en för kallvatten. Möjligen kan man med lite trixande montera en växelventil som styrs av programvredet, alternativt av ett tidrelä. Tyvärr är inte sådana komponenter speciellt gratis, men det vore roligt att experimentera med det. Har någon sådana erfarenheter?
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Ricky.B

  • Gäst
Ricky.B
SV: koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #18 skrivet: 12 februari 2005, 12:43:16 »
Det ska vara kall vatten.

Det ska inte vara varmt vatten i alla moment när du diskar. Du kan tex inte köra kristall glas i en diskmaskin med enbart varmvatten.
En diskmaskin dra ca 1.1 kWh hur mycket är det i pengar. Vattnet den dra är ca 15liter = 2-3st pasta kastruller. Tar man varmt vatten när man kokar pasta.. eeee NEJ varför då bry sig om diskmaskinen.
Är det ens värt tanke kraften...
Nej, kom istället pÃ¥ en värmepump som gÃ¥r pÃ¥ solenergi Sc:,h sÃ¥ kan det vara nÃ¥got som är intressant  ;)

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #19 skrivet: 12 februari 2005, 12:44:30 »
. Du kan tex inte köra kristall glas i en diskmaskin med enbart varmvatten.

Kristall mår nog bäst av handdisk...
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #20 skrivet: 12 februari 2005, 13:31:14 »
Intressant att det är sÃ¥ mÃ¥nga män som intresserar sig för diskmaskinen.  :)

Nåväl, jag kopplade in min Husqvarna för 20 år sedan på VV. Rätt eller fel.

Jag har inte haft några problem, trots att jag tidigare körde med VV från en oljepanna, med högre temp som följd.
Disken blir alltid ren (trots tidigare inlägg i diskussionen) och för mig är anledningen till vv-inkoppling att diskningen går fortare och att torkningssteget (elspiral) inte används så inga plastgrejer som stoppas in i maskinen deformeras (disken får självtorka då disken är varm efter sista steget).

Jag ska byta maskin om ett år och då kanske jag kopplar in den på KV istället.
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #21 skrivet: 12 februari 2005, 13:37:34 »
Jo när det gäller tvätt och disk finns mycket att säga... ;D Dessväre en del att göra oxå... --/

Skulle nog fundera på vv till tvättmaskinen om man på så sätt fick en snabbare tvättcykel...
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #22 skrivet: 12 februari 2005, 14:12:05 »
Där jag bdde förut instalera jag en bänkdiskmaskin, i handboken till den stod det att den gicka tt koppla på varmvattnet. men det vart kallvatten ändå, för det var redan framdraget.

vad det gäller pasta så kokar jag altid vattnet i en vattenkokkare först för att sedan hälla ned det i kastrullen :P
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bobben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SWE
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #23 skrivet: 12 februari 2005, 15:58:23 »
Jag kopplade in en ny miele för ett år sedan och där stod att för få bästa resultat så bör man koppla den till varmvattnet.
Och den högsta temp som diskmaskinen har är 75º disk temp och det har jag följt
om någon har problem med disken som inte blir ren byt diskmedel det bruka skilja en hel del på vilka sorter som passar med vilket vatten man har.
//Bobben
Ytjordvärme IVT HT+C7 och 400 meter kolektor slang
Huset byggt 1937 renovert -84 med tegelfasad
Jobbar som svets&reperatör på ett service företag.Gift 2 barn och katt. 41 år gammal

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #24 skrivet: 12 februari 2005, 16:28:43 »
Jag har för mig att jag sett Disk maskiner där manualen säger att
vattentemp in skall vara under 85 grader, så det skiljer nog mellan maskinerna.

Angående pastan,
När vi nu har slingberedare, är det annat än tradition
som hindrar oss från att ta varmvatten?
Det vattnet är väl inte mindre fräscht än kallvattnet?

Ã… hur är det med potatis , och ägg ???   Sc:,h
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #25 skrivet: 12 februari 2005, 16:33:08 »
Använd aldrig vatten ur varmvattenkranen till matlagning mm Uppenbar risk att det innehåller skadliga halter av bla koppar... men med en slinberedare (batteri) är det iofs snabbare gjort att spola ur rubbet, men det blir rätt många liter ändå...
Man ska även spola ur sin kallvattenledning också några sekunder... innan man tar sig en slurk... särskilt viktigt är det om man har aggresivt vatten..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #26 skrivet: 12 februari 2005, 16:59:27 »
En annan sak med diskmaskin som man ska tänka på är att diskmedel är "färskvara".
När diskmedlet blir gammalt så löser det sig inte som det ska.
Det ser ut som om det är sand kvar i maskinen när disken är färdig.
Disken blir inte rent, och det förstör porslinet. Om man tittar på ett glas så ser det ut som om det blivit sandblästrat.
Därför skulle diskmedel vara datummärkt.
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Re:koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #27 skrivet: 13 februari 2005, 15:20:02 »
Angående lönsamheten får man även beakta att den tillförda el som åtgår att värma vattnet, även tillförs värmning av vatten som åtgår till sköljningar varför det är frågan om det verkligen blir en besparing med varmvatten från VP:n. Det vore intressant om diskmaskinstillverkarna försedde diskmaskinerna med två vatteninlopp, en för varmvatten och en för kallvatten.
Precis min tanke! Rimligtvis är väl ett standardprogram något av en försköljning, diskning med uppvärming till önskad temperatur och åtminstonde två sköljningar? Fyra omgångar vatten varav en uppvärmd, en faktor som ligger nära COP...  ;)  Fler sköljningar så blir det bara mer slöseri av VV och förbrukningen 15-16 liter totalt per disk är väl rätt gemensamt för nyare diskmaskiner.

Vinsten kan vara kortare disktid och torktid men dagens maskiner är ju rätt snabba, en totalförbrukning på 1.1-1.2kWh är inte heller mycket...

Finns nog mer att hämta med att konstruera något som kyler varma sidan på kyl&frys m h a borran...den som orkar och har för lite att göra då...

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #28 skrivet: 13 februari 2005, 17:46:50 »
Typiska förbrukniingskostnader vid ett elpris på 85 öre/kWh:

Diskmaskin, varmvatten    1 gÃ¥ng/dygn     935 kr
Diskmaskin, kallvatten 1 gÃ¥ng/dygn    459 kr

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: koppla in diskmaskin till varmvattnet?
« Svar #29 skrivet: 14 februari 2005, 13:47:11 »
Om man handdiskar så tar man ju varmvattnet direkt från kranen och sköljer med kallvatten.
Kostar minst och blir bäst resultat oxå.

 ;D ;D ;D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!