Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9  (läst 8464 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Moonman

  • Gäst
Moonman
Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« skrivet: 25 november 2019, 23:55:20 »
Hej!

Är en total nybörjare som har köpt mitt första hus. Huset ligger utanför Stockholm och är en 11/2 plans villa byggd 2009. Uppvärmningssystemet är bergvärme med en IVT Greenline HT Plus E9 som står i ett fristående garage och värmer villan och garaget genom golvvärme. Ventilationen består utav mekanisk frånluft.

Huset renoveras pga nikotinskador och det har hela tiden varit kallt inomhus. Vi ska snart flytta in och jag börjar nu fundera över värmen. Innedelarna till spaltventilerna är kastade pga nikotin så det är helt öppet.

I garaget är det 19,1C och i huset 15,2.

Började kika på inställningarna och såg att värmekurvan var 5,3 med justering på 2,3. Trots att det är 15,2 grader inomhus så tyckte värmepumpen att det inte fanns något värmebehov.

Läste i manualen att värmekurvan ska ligga på mellan 3 och 4 för golvvärme så jag sänkte den till 4 och höjde justeringen till 3,0 för att pumpen skulle gå igång. Pumpen startade och informerade mig med "Enbart värmedrift", "Stopp temp 35,8" och "Nuvarande temp 29,0". Nuvarande temp steg till stopp tempen och pumpen slutade arbeta. Behöver inte pumpen gå ett tag om huset ska värmas upp?

Detta är de värden som jag fick ut:
Retur RAD GT1
Till 30,8
Nuv 36,6
Ute GT2 3,9
Varmvatten GT3
Börv 51,0
Nuv 54,4
Kompressor GT6 76,9
Värmebärare Ut GT8 43,4
Värmebärare In GT9 37,3
Köldbärare In GT10 3,7
Köldbärare Ut GT11 83,7

Hur ska jag göra för att få värme i huset?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #1 skrivet: 26 november 2019, 08:27:21 »
Gissar att du har det mesta flödet i garaget d.v.s. du får snabbt tillbaka varmt returvatten till värmepumpen, varför värmepumpen stannar.

Bifoga bilder på värmepumpen samt golvslingefördelarna, så är det lättare att se problemet.

Din värmekurva bör inte överstiga 2,8 och 0, för att inte knäcka parkettgolven.

Utloggad Moonman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #2 skrivet: 26 november 2019, 10:36:44 »
Gissar att du har det mesta flödet i garaget d.v.s. du får snabbt tillbaka varmt returvatten till värmepumpen, varför värmepumpen stannar.

Bifoga bilder på värmepumpen samt golvslingefördelarna, så är det lättare att se problemet.

Din värmekurva bör inte överstiga 2,8 och 0, för att inte knäcka parkettgolven.

Tack för svaret!

Det verkar vettigt att flödet i garaget styr för temperaturen ökade snabbt.

Ska ställa in värmekurvan och återkommer med bilder ikväll.

Utloggad Moonman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #3 skrivet: 26 november 2019, 23:44:45 »
Ställde in kurvan på 2,8 och justeringen på 0,0.

Samtliga slingor i både huset och garaget var fullt öppna. Stängde de två slingorna i garaget så att allt fokus ligger på huset. Resultatet var att värmepumpen börjar arbeta när returen når 24,0 grader och slår av vid 29,0 grader, efter det så steg returen till 33,0 grader. Den arbetar i ungefär 5 minuter och sedan faller temperaturen i ungefär en timme innan den börjar arbeta igen.

Får se vad det är för temperatur i huset imorgon.

En fråga angående kurvan:
Manualen sa att kurvan skulle ligga på mellan 3 och 4 men du sa att man inte ska gå över 2,8. Hur kommer det sig?

Tusen tack för all hjälp!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #4 skrivet: 27 november 2019, 07:47:21 »
Kurva 2,8 motsvarar ungefär 40 C i framledning när det är -20 C ute.
Om du har parkettgolv så ska du aldrig skicka fram varmare vatten än så, golvet kan då ta skada.
Golvvärme är värmetrögt så det kan ta lite tid innan du får upp värmen, först ska golven värmas och sen ska golven värma huset osv.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #5 skrivet: 27 november 2019, 08:21:44 »
Resultatet var att värmepumpen börjar arbeta när returen når 24,0 grader och slår av vid 29,0 grader, efter det så steg returen till 33,0 grader. Den arbetar i ungefär 5 minuter och sedan faller temperaturen i ungefär en timme innan den börjar arbeta igen.


Är det verkligen så att pumpen bara går 5 minuter per timme? I så fall finns det inga möjligheter att huset ska kunna bli varmt.

Som det är beskrivet fÃ¥r jag intrycket att pumpen arbetar mot typ en isolerad tank med rätt liten värmekapacitet.  Den värms upp pÃ¥ 5 minuter, sen tar det lÃ¥ng tid för tanken att svalna. Uppvärmning av ett golv ska inte fungera pÃ¥ det beskrivna sättet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Moonman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #6 skrivet: 27 november 2019, 10:11:09 »
Är det verkligen så att pumpen bara går 5 minuter per timme? I så fall finns det inga möjligheter att huset ska kunna bli varmt.

Som det är beskrivet fÃ¥r jag intrycket att pumpen arbetar mot typ en isolerad tank med rätt liten värmekapacitet.  Den värms upp pÃ¥ 5 minuter, sen tar det lÃ¥ng tid för tanken att svalna. Uppvärmning av ett golv ska inte fungera pÃ¥ det beskrivna sättet.

Jag kan definitivt missuppfattat något eller gett en felaktig beskrivning då jag inte kan det här.

Det jag menar är att när retur går under 24 grader så börjar värmepumpen arbeta och lampan för att den arbetar lyser. Det tog ungefär 5:30 minuter för värmepumpen att nå 29 grader då den slår av och slutar värma. Efter det att den slutade värma ökade returen upp till 33 grader.

Tyvärr mätte jag inte tiden direkt utan jag gjorde annat innan jag kom på detta och då hade temperaturen sjunkit till 28 grader. Från 28 grader till 24 grader då värmepumpen började arbeta igen så tog det ungefär 33 minuter så min timme var en uppskattning.

Hur ska värmepumpen arbeta?

Med tanke på att värmepumpen verkar ha felaktiga inställningar så skulle jag vilja nollställa knäckningen på kurvan. Vet ni vad default värde är på knäckningen?

Tack för all hjälp!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #7 skrivet: 27 november 2019, 11:19:13 »
Är pumpens styrsystem REGO600 är ekvationen för värmekurvan: 

Börvärdet = 20 + Finjustering + 0,16 * Värmekurva *(20 - Utetemperatur).

Med tanke på den utetemperatur som nu råder i Stockholmstrakten och att värmen i garaget är avstängd bör pumpen gå 40-50% av tiden.

Pumpens gångtid är väldigt kort. Kan det finnas någon kort slinga som kortsluter cirkulationen?

Givaren för köldbärare ut, GT11, är fuktskadad om det inte är en felskrivning. Temperaturen bör vara runt noll grader.

Tillägg: Hur ligger golvvärmeslingorna? Är de ingjutna i betong eller ligger de i trägolv med värmeavgivande aluminiumplÃ¥tar runt slangarna? 
« Senast ändrad: 27 november 2019, 11:46:21 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Moonman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #8 skrivet: 27 november 2019, 12:11:55 »
Är pumpens styrsystem REGO600 är ekvationen för värmekurvan: 

Börvärdet = 20 + Finjustering + 0,16 * Värmekurva *(20 - Utetemperatur).

Med tanke på den utetemperatur som nu råder i Stockholmstrakten och att värmen i garaget är avstängd bör pumpen gå 40-50% av tiden.

Pumpens gångtid är väldigt kort. Kan det finnas någon kort slinga som kortsluter cirkulationen?

Givaren för köldbärare ut, GT11, är fuktskadad om det inte är en felskrivning. Temperaturen bör vara runt noll grader.

Tillägg: Hur ligger golvvärmeslingorna? Är de ingjutna i betong eller ligger de i trägolv med värmeavgivande aluminiumplåtar runt slangarna?

Det stämmer att det är Rego 600.

Trodde att den enda korta slingan var garaget men ska undersöka saken ikväll.

Jag reagerade själv på GT11 men väntade på att någon av er erfarna skulle påpeka det. Tänker byta den men är det bråttom, enligt vad jag kan läsa mig till så påverkar den inget?

Måste kolla upp hur slingorna ligger. Jag tror att de är ingjutna i betong.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #9 skrivet: 27 november 2019, 13:48:24 »
GT11-givarens felvisning är mer ett irritationsmoment, värdet används inte för att styra pumpen.

Enligt fabriksinställningen startar pumpen 2,5 grader under börvärdet och stannar när returen når 2,5 grader över börvärdet. Med värdena i första inlägget var börvärdet då 30,8 + 2,5 = 33,2 grader. Räknar man med värdena för utetemperatur, värmekurva och finjustering (3,9, 4, och 3) blir börvärdet 33,3 grader. Så kurvan var inte knäckt vid den temperaturen i alla fall.

Ligger golvvärmeslingorna ingjutna i betong och flödena är rätt inställda ska det inte var möjligt att pumpen bara går lite mer än 5 minuter. Är det radiatorer på övre planet med shunt och cirkulationspump för golvvärmen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Moonman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #10 skrivet: 27 november 2019, 13:57:15 »
GT11-givarens felvisning är mer ett irritationsmoment, värdet används inte för att styra pumpen.

Enligt fabriksinställningen startar pumpen 2,5 grader under börvärdet och stannar när returen når 2,5 grader över börvärdet. Med värdena i första inlägget var börvärdet då 30,8 + 2,5 = 33,2 grader. Räknar man med värdena för utetemperatur, värmekurva och finjustering (3,9, 4, och 3) blir börvärdet 33,3 grader. Så kurvan var inte knäckt vid den temperaturen i alla fall.

Ligger golvvärmeslingorna ingjutna i betong och flödena är rätt inställda ska det inte var möjligt att pumpen bara går lite mer än 5 minuter. Är det radiatorer på övre planet med shunt och cirkulationspump för golvvärmen?

Golvvärme på båda planen, cirkulationspump på hastighet 3. Övervåningen har av förklarliga skäl alltid varit varmare. På övervåningen är fördelarna för fram- och returledning ihopkopplade men antar att det ska vara så?

Edit: Om du menar flödena i golvslingorna så är samtliga helt öppna.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #11 skrivet: 27 november 2019, 15:49:38 »
Till ett hus som är byggt 2009 bör det finnas ritningar där de beräknade flödena till slingorna finns angivna. Jag tvivlar på att det är meningen att alla ska vara helt öppna. Finns det flödesmätare till slingorna?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #12 skrivet: 27 november 2019, 16:43:24 »
På övervåningen är fördelarna för fram- och returledning ihopkopplade men antar att det ska vara så?


Flödet ska ut i slingorna, och inte genom en bypass på golvslingefördelaren.

Den orsakar en kortslutning d.v.s. varmt vatten går tillbaka till värmepumpen oavkylt.

Det var av den anledningen jag ville att du skulle bifoga bilder d.v.s. bilder som visar om det finns någon extern cirkulationspump (P1) med tillhörande bypass, samt GT1-givarens placering. Bild som visar om det även finns en bypass på fördelaren i garaget m.m.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #13 skrivet: 27 november 2019, 17:58:57 »
Jag förutsatte att det fanns en stängd ventil mellan fram och retur men om det inte finns det är det en trolig förklaring till varför det inte blir varmt och varför temperaturerna varierar som de gör.

Det verkar som om den tidigare ägaren hade noll koll på hur en värmepumpanläggning ska fungera.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Moonman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inomhus IVT Greenline HT Plus E9
« Svar #14 skrivet: 27 november 2019, 23:37:24 »
Nu tror jag vi har värme men jag har fortfarande en massa frågor. Lösningen verkar vara att stänga ventilen mellan fram och retur på övervåningen. Pumpen fick arbeta länge och i börja sjönk retur till 21,9 där den sedan låg kvar länge. Jag misstänker att det var allt vatten som låg i slingorna. Sakta ökade retur temperaturen tills att den slog av på 28,8 grader, värmebärare ut låg då på 57,3 grader. Efter att pumpen slutade arbeta toppade returen ut på 30,5 grader.

Frågor:

Jag hittade ett protokoll som går igenom hur många varv man ska öppna ventilerna på fördelarna men problemet är att i protokollet så kan det stå upp till 6 varv men efter 3 varv har man plasthatten i handen.

Innan jag stängde av bypass-ventilen så stängde jag helt enkelt ventilerna in till fram och retur fördelarna på övervåningen. Detta resulterade i att LARM Pressostat hög slog till och pumpen slutade arbeta. Returvärdet rörde inte på sig, rören från värmepumpen var jättevarma men rören till fördelaren i huset var inte varmt alls. Vad hände? Varför slutade vattnet cirkulera?

Hur länge får man räkna med att det tar innan vi har värme i huset?

Än en gång tusen tack för all hjälp, jag lär mig otroligt mycket!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!