Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fundering över inkoppling av bvp.  (läst 3565 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lyftkran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fundering över inkoppling av bvp.
« skrivet: 21 november 2015, 21:03:54 »
Hej
Kollade lite på inkoppling av värmesystemet och hade en fundering.
Kolla på kladden nedan, funderar bara på varför man har dragit ett rör mellan varma sidan (stigaren?) och returen från elementen?

Är inget proffs så ha förståelse för benämningar och ritningskladd.
Alvatek HT90 9kw, 160m, stationshus 200kvm

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Fundering över inkoppling av bvp.
« Svar #1 skrivet: 21 november 2015, 21:12:36 »
Det är en bypas som IVT brukade montera pÃ¥ sina pumpar för att säkerställa flödet (?) över kondensatorn i VP. när man har en bypas har man även tvÃ¥ cirkpumpar och det är viktigt att den yttre pumpar lite mer än den inbyggda sÃ¥ att inte det varma vattnet ska Ã¥tercirkulera till VP.  Jag tror att dom har slutat med det numera.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lyftkran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fundering över inkoppling av bvp.
« Svar #2 skrivet: 21 november 2015, 21:17:59 »
Ok jag har bytt den "yttre" pumpen idag till en lite mindre, kan man kontrollera så detta lirar riktigt?

Eller ska man fundera på att strypa denna ledning?
Alvatek HT90 9kw, 160m, stationshus 200kvm

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fundering över inkoppling av bvp.
« Svar #3 skrivet: 21 november 2015, 21:19:12 »
Min åsikt är att yttre extra CP samt bypass är onödigt såvida man inte har golvvärme som kräver lite högre flöde än vad värmepumpen funkar bäst med.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Fundering över inkoppling av bvp.
« Svar #4 skrivet: 21 november 2015, 21:21:25 »
Den yttre måste ha ett högre flöde än den inre, annars kan pumpen få för varmt vatten i retur och då bryta på högt tryck.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Fundering över inkoppling av bvp.
« Svar #5 skrivet: 21 november 2015, 21:34:39 »
Det är en bypas som IVT brukade montera pÃ¥ sina pumpar för att säkerställa flödet (?) över kondensatorn i VP. när man har en bypas har man även tvÃ¥ cirkpumpar och det är viktigt att den yttre pumpar lite mer än den inbyggda sÃ¥ att inte det varma vattnet ska Ã¥tercirkulera till VP.  Jag tror att dom har slutat med det numera.
På Ivt nyaste vp inverter följer bypass med vid leveransen men det funkar ju lite annorlunda på inverters.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lyftkran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fundering över inkoppling av bvp.
« Svar #6 skrivet: 21 november 2015, 21:37:03 »
Men ska man bry sig eller bara tro att det är bra så länge inget bryter, varnar eller händer?
Om jag skulle ta bort det röret, vad skulle skillnaden bli?
Alvatek HT90 9kw, 160m, stationshus 200kvm

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Fundering över inkoppling av bvp.
« Svar #7 skrivet: 21 november 2015, 21:40:53 »
Du kan ju sätta en kulventil på röret och prova. Även om det är önskvärt med högre flöde i externa kretsen så är det nog vanligare med lägre flöde där om man har en vp som klarar värma huset utan allt för mycket elspets en vp kräver ganska högt flöde om deltat ska vara ok.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Fundering över inkoppling av bvp.
« Svar #8 skrivet: 21 november 2015, 22:04:13 »
Jag plockade bort bypassen på min pump för ca ett år sedan. Den fungerar alldeles utmärkt utan bypass.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lyftkran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fundering över inkoppling av bvp.
« Svar #9 skrivet: 21 november 2015, 22:23:47 »
Har du fortfarande dubbla cirkulationspumpar?

Märkte du nån skillnad?

Jag plockade bort bypassen på min pump för ca ett år sedan. Den fungerar alldeles utmärkt utan bypass.
Alvatek HT90 9kw, 160m, stationshus 200kvm

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Fundering över inkoppling av bvp.
« Svar #10 skrivet: 22 november 2015, 09:16:59 »
Nej, jag tog bort den yttre pumpen och ersatte den inre en elsnål Wilo Yonos Pico. De två gamla pumparna drog sammanlagt ca 40 W. Den nya klarar cirkulationen på 9 W.

Jag märkte till min förvÃ¥ning ingen skillnad alls. Jag trodde det var risk för att returröret skulle hinna svalna sÃ¥ pass mycket under varmvattenkörning, som ofta avslutar en uppvärmningscykel, att pumpen skulle sätta igÃ¥ng att värma huset igen men det har jag aldrig upplevt. Jag har dessutom insett att även om det skulle hända är det inget problem om pumpen Ã¥ter värmer huset en stund efter en varmvattenkörning. Det enda som händer är att det tar lite längre tid innan pumpen startar igen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lyftkran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fundering över inkoppling av bvp.
« Svar #11 skrivet: 22 november 2015, 09:59:18 »
Ok
Har ju precis bytt den yttre pumpen så den får nog sitta där. men det gör väl inget att köra dom i serie även om man stryper/stänger bypassen?

Detta bypassrör är runt 30-35mm.
Alvatek HT90 9kw, 160m, stationshus 200kvm

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Fundering över inkoppling av bvp.
« Svar #12 skrivet: 22 november 2015, 10:26:49 »
Det kan räcka med att köra en pump efter du stängt bypasen, det brukar inte vara så stort motstånd i en cirkpump.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Fundering över inkoppling av bvp.
« Svar #13 skrivet: 22 november 2015, 10:44:47 »
Om du tar bort bypassen måste den interna cp gå hela tiden det gör den troligtvis inte nu. Det går ju att köra den externa hela tiden också huvudsaken är att det går flöde genom vp hela tiden så den känner tempen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Fundering över inkoppling av bvp.
« Svar #14 skrivet: 22 november 2015, 13:01:25 »
Har ju precis bytt den yttre pumpen så den får nog sitta där. men det gör väl inget att köra dom i serie även om man stryper/stänger bypassen?

En nackdel med detta är att den yttre pumpen inte får något flöde när värmepumpen gör varmvatten. Nu blir det så korta tider åt gången att den förmodligen inte mår illa av det.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!