Skrivet av: Olle61
« skrivet: 05 oktober 2009, 12:39:49 »Jag hade detta på min USA-Ford. Efter ytterligare en tid tändes ABS-varningslampan. Det visade sig vara skit (rost) på givarna som störde. Efter rengöring gick det bra igen.
Skrivet av: Olle61« skrivet: 05 oktober 2009, 12:39:49 »Jag hade detta på min USA-Ford. Efter ytterligare en tid tändes ABS-varningslampan. Det visade sig vara skit (rost) på givarna som störde. Efter rengöring gick det bra igen.
Skrivet av: torbjorn_forsman« skrivet: 05 oktober 2009, 12:19:59 »Händer det att ABS-varningslampan tänds vid de där tillfällena?
Prova att läsa av felkoder (på en så pass ny bil bör det fungera med en vanlig OBD II-kabel och någon gratisprogramvara för PC) och se om det finns några felkoder satta eller "pending" som har med ABS-systemet att göra. Givarfel brukar nästan alltid orsakas av avbrott, antingen i själva givaren eller i kabeln. I synnerhet ute i hjulhuset där kabeln ska böjas för att följa styr- och fjädringsrörelser. För att felsöka själv kan man koppla isär kontaktdonen där givarna ansluter till bilens kabelstam och ohmmäta givarna, kolla att alla har samma resistans inom 10 % och att mätvärdet är stabilt och inte ändrar sig när man rör på givarkabeln ute i hjulhuset. Skrivet av: leifa.k« skrivet: 02 oktober 2009, 21:43:41 »Joodå, otäckt är vad det är. Det var en givare som spökade och fick bytas ut. Det var vid låga hastigheter det visade sig, typ kökörning. Detta var en SAAB 9000 -95.
Skrivet av: Vasaloppsåkarn« skrivet: 02 oktober 2009, 21:35:07 »Hej!
Känns som ABS-en går in i bland på PEUGEOT 406 års modell 02. Halkfritt och torrt väglag. Har ni någon erfarenhet av detta? Hjälp uppskattas..... |