Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥d kring värme/ventilation (gammal timring)  (läst 384 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patrickj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Råd kring värme/ventilation (gammal timring)
« skrivet: 28 februari 2024, 10:06:01 »
Hej!

Postade i andra forumet utan respons, försöker här - hoppas på det bästa!

Köpte ett år sedan en timring från tidigt 1800-tal i Norrlands inland som under vintern får utstå bitter kyla. 1.5 plan, självdrag, cirka 100 kvm totalt. Det har under hösten/vintern blivit tydligt att uppvärmningen av huset är otillräckligt, framförallt då vi inte är på plats och inte kan elda i pelletskaminen. Har haft mätare på strategiska platser i huset och kan summera de senate 3 månaderna på följande sätt:

- Elementen och lvvp (ställd till 18 grader) klarar hålla underhållsvärme med utomhustemperaturer ner till cirka -25
- Bortom -25 är det en tidsfråga innan köket hamnar under nollan, och när det varit extremt kallt har jag till min förskräckelse sett kökstemperaturen sjunka till -11.

Husets uppvärmning består idag av:
- Pelletskamin i vardagsrummet (öppet till nock, takfläkt installerad)
- Elelement
- Jag lät under sommaren installera en ny llvp i vardagsrummet (Daikin XRH40).
- Badrummet har golvvärme (el).

Planlösningen gör uppvärmningen lite knepigt - vardagsrummet där kaminen/lvvp står har öppet till nock och köket ligger precis intill med låg takhöjd (öppen planlösning). Detta gör att värmen stiger uppåt och når inte köket som nästan får ett eget mikroklimat med temperaturer konstant 5-10 grader under övriga huset. Under året planerar jag att 1) konvertera en del av köket till litet gästrum och 2) isolera glasverandan. Detta kommer ytterligare kommer begränsa luftflödet. För att förbättra nuläget men även ta höjd för framtida projekt funderar jag på följande åtgärder:

1. Installera ytterligare en XRH40 llvp, i hörnet på den nya glasverandan.
2. Utöka med el-element under samtliga fönster (tanken är dock att dessa endast ska köras då temperaturen blir *riktig* låg och llv-pumparna inte mäktar med)
3. Vedkamin modell mindre i nya glasverandan, primärt för mysfaktor men också som möjlig backup då man är på plats och kan elda. Typ Morsö 1412.
4. För att bättre på cirkulationen i huset samt lösa problemet med kökets "mikroklimat" leker jag med tanken att installera en kanalfläkt i krypvinden direkt ovanför köket för att försöka flytta den kalla luften uppåt mot loftet och ut i vardagsrummet som har öppet till nock (se skiss nedan).

Bifogar nedan planlösning på hur huset kommer se ut när vi är klara med glasverandan (längst till höger) och det nya sovrummet intill kök, samt de tänkta åtgärderna (färgkodade). Den turkosa linjen visar den planerade ventilationen från kök till överdelen av vardagsrummet via krypvind, pilarna det tänkta luftflödet. Hoppas det går att tolka! Osäker på hur effektivt det är att flytta kall luft på detta sätt, och om det är värt besväret. Om inte annat tänker jag att man får lite rörelse av luften i huset, som nu står mest still.

Tack på förhand!



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Råd kring värme/ventilation (gammal timring)
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2024, 10:27:00 »
Kanske ta den varma luften från nocken och låta röret gå ned genom en av köksbänkarna, sätt galler på socklarna under köksskåpen så att du får varm luft som blåser ut över golvet i köket.
Dels blir det ljuddämpat, och dels får du värmen där du vill ha den.
Det där med värmeförflyttning med hjälp av fläktar är annars svårt, finns flera ämnen i forumet om det där, och man ska blåsa rätt många m3/timme för att det ska bli någon effekt att tala om, mellan tummen och pekfingret har jag för mig att de flesta värmeförflyttarna bara flyttar ett par hundra watt värme.
I ett litet kök kan det dock ha en viss effekt.

I övrigt är det knepigt med så många olika värmekällor, där ingen i princip är heltäckande, alla är bara en delvis lösning på problemet med billig värme när det behövs, oavsett om ni är där eller ej.
Glasverandan kanske behöver AC om det ska användas, så då får ni ju värmen från en värmepump till på köpet så att säga, men ska det bli riktigt heltäckande så vore kanske jordvärme eller bergvärme ett långsiktigt bättre alternativ.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Råd kring värme/ventilation (gammal timring)
« Svar #2 skrivet: 28 februari 2024, 14:13:44 »
Känner en som har en gammal timrad sommarkåk med LLVP.
Där sattes det in nya fönster i hela huset i somras och vips blev det mycket enklare att hålla temperaturen i kåken på vintern.
De gamla 1-gas fönstren var väl dåligt tätade så de stod väl för mer än halva energiförlusten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad patrickj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Råd kring värme/ventilation (gammal timring)
« Svar #3 skrivet: 29 februari 2024, 06:15:26 »
Tack för svaren! Känner att jag behöver fylla på med lite mer information för förtydligande (ville inte göra första inlägget längre än nödvändigt).

  • Vi kommer göra Ã¥tgärder för att bättre pÃ¥ isoleringen i huset. Exempelvis läcker idag taket värme som ett sÃ¥ll pga för alldeles för dÃ¥lig isolering. Detta tar vi tag i nu i maj, dÃ¥ vi tillsammans med byns snickare ska bättra pÃ¥ detta efter konstens alla regler.
  • Primära värmekällorna är idag luftvärmepumpen och pelletskaminen (och pelletskaminen körs endast dÃ¥ vi är där). Elementen samt den kommande vedkaminen är endast backuper.
  • Den extra lvvp jag funderar pÃ¥ att montera i glasverandan hoppas jag kommer göra skillnad, sÃ¥ de tvÃ¥ pumparna kan växla när det är som kallast. Under vinter har jag sett att dÃ¥ vi befinner oss bortom -25 sÃ¥ sjunker temperaturen sakta med säkert inomhus, dÃ¥ tidsdeltat mellan pumpens avfrostningskörningar är för kort för att vinna tillbaka det den förlorat under avfrostningen. Det blir som en trappstegseffekt i temperaturmätningarna.
  • GenomgÃ¥ende 3-glasfönster.

Angående ventilationen så var just min första tanke att flytta den varma luften från nocken ner i köket, men efter att ha läst på lite verkar det svårt och ineffektivt att flytta varmluft. Därför vände jag på riktningen, för att försöka pressa den kalla luften upp mot nock och ut i den öppna ytan där XRH40 och pelletskaminen står. Men jag är 100% lekman här, och skissa flöden är ett papper är en enkelt sak - realisera det i verkligheten en helt annan. Det kanske inte är värt besväret, åtminstone inte ur ett värmeperspektiv? Ser dock ett mervärde att få igång lite mer cirkulation i huset, och just mellan köket och krypvinden är det enda stället där jag kan gömma ventilation, kanalfläktar etc. Men kan ha fel där också :).
« Senast ändrad: 29 februari 2024, 08:12:08 av patrickj »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Råd kring värme/ventilation (gammal timring)
« Svar #4 skrivet: 29 februari 2024, 07:41:22 »
Kan mycket väl vara så att det går tungt att trycka ned varm luft till ett kallare utrymme, det vet jag faktiskt inte, men det känns väl rent spontant som att det inte borde skilja så många procent i flöde.
NÃ¥gon annat som vet mer?
Ska glasverandan värmas året runt?
Annars gör du ju liksom inget med en extra värmepump där?
Alla luftvärmepumpar börjar ge sämre effekt när temperaturen passerar -25°C, de reagerar på lite olika sätt, men alla tappar rejält i uteffekt ungefär från -25 grader och nedåt, samtidigt som husets energibehov också förstås ökar.

När jag dimensionerar luftvärmepumpar här kring Piteå så försöker jag få en 100% effekttäckning ned till -25 grader där det går med en värmepump (85-90 m2) om det är skapligt isolerat) men om den uppvärmda ytan är större än så är det förstås viktigt att meddela kunden att den kommer börja svika dem vid typ -20 grader istället.

Backup med el behövs alltid om det finns vatten/avlopp i byggnaden.

Jag förstår din strategi, att försöka fixa till en lösning som fungerar skapligt utan att det ska kosta 200 000 kr eller mer (bergvärme och vattenburet system), och det kan säkert fungera bra, men det blir ju aldrig ett system som du kan lämna oavsett utetemp utan att kostnaderna kan dra iväg för att elradiatorerna måste gå in och stötta.
Är du OK med det så kan det säkert bli bra med en luftvärmepump till, men den ska i så fall sitta i en del av huset som alltid ska hållas varmt, tycker jag i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad patrickj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Råd kring värme/ventilation (gammal timring)
« Svar #5 skrivet: 29 februari 2024, 16:00:17 »
Nya glasverandan ska hållas varm och blir en del av huset (matplatsen flyttas ut dit bland annat). Hyfsat säker på placeringen av nya lvvp, men lite mer osäker kring ventilationen - ska klura lite mer på detta och kontakta lokala ventilationsfirman och höra med dem. Känner alltid det är bäst att ha lite kött på benen innan man går ut och frågar efter offerter.

Om någon har åsikter kring just ventilationen tas det varmt emot!

Patrick

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Råd kring värme/ventilation (gammal timring)
« Svar #6 skrivet: 29 februari 2024, 16:25:00 »
gamla hus brukar ha självdrag......

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad patrickj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Råd kring värme/ventilation (gammal timring)
« Svar #7 skrivet: 01 mars 2024, 06:26:38 »
gamla hus brukar ha självdrag......


Även detta - ingen mekaniskt ventilation alls! Jag kanske tänker fel här, som sagt är lekman inom området, men min tanke med ventilationen jag skissat på ovan är att få igång en cirkulation av luften som redan finns i huset, inte att få luften utbytt. En trevlig eventuellt effekt är också jämnare spridning av värme. I teorin åtminstone :).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Råd kring värme/ventilation (gammal timring)
« Svar #8 skrivet: 01 mars 2024, 07:09:06 »
Med två värmepumpar borde du få den cirkulation som behövs.
Ventilation är nåt helt annat, det behövs också förstås men löses i många äldre byggnade med tilluftsventiler i sovrum, frånluft i köksfläkt, bad och tvätt.
Inte sällan med en intellivent eller paxpläkt i badrummet så går på låg fart alltid, och varvar upp om det blir fuktigt för att någon duschat.

Att folk sen kommer på tanken att bygga hus/rum med 5 meters takhöjd för man acceptera även om det är lika korkat som att ha fönster och altandörrar som går ända ned till golvet.
För att få ned den värmen till golvet är nog en stor takfläkt det mest effektiva, finns inget annat som så lågmält kan flytta så stora luftmängder.
« Senast ändrad: 01 mars 2024, 07:10:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Råd kring värme/ventilation (gammal timring)
« Svar #9 skrivet: 01 mars 2024, 08:39:04 »
Att folk sen kommer på tanken att bygga hus/rum med 5 meters takhöjd för man acceptera även om det är lika korkat som att ha fönster och altandörrar som går ända ned till golvet.

Det där är standardlösningar i alla renoveringsprogram som går på TV.
Det du inte räknade upp är köks-ö, brädgolv och en hemmasnickrad möbel som är gjort av en gammal träbit som de hittat nÃ¥nstans.  >:D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Råd kring värme/ventilation (gammal timring)
« Svar #10 skrivet: 01 mars 2024, 09:24:49 »
Mmm, men vi gamla uvar ska väl inte uttala oss om sånt vi inte förstår oss på.
Dottern och mågen renoverar ett hus nu, och man får hålla tand för tunga för att inte göra sig osams med avkomman för resten av livet.
Skämt Ã¥ sido sÃ¥ har de faktiskt inte gjort nÃ¥got tokigt än sÃ¥ länge, sÃ¥ det är väl gott sÃ¥, men dottern pÃ¥stÃ¥r att det där inte är huset de ska ha resten av livet, sÃ¥ hon siktar pÃ¥ nÃ¥t tokigt projekt längre fram.  ::) ::)

Kan väl komplettera med att vi löst ventilationen hemma precis som jag beskrev i föregående inlägg, och det funkar väl OK, men visst är det bättre luft i en mekaniskt ventilerad villa.
Har funderat på att sätta in FTX, men 100 000 kr för att förbättra ventilationen när vi bara bor två i huset känns lite överkurs.
Härdomagen hade vi födelsedagsfika med 8 personer vid bordet, och dÃ¥ fick jag öppna dörren och vädra efter en timme ungefär, men det där rör sig ju om ett omak man fÃ¥r göra nÃ¥gra gÃ¥nger/Ã¥r.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!