Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: i behov av expertis! Få cirkulation på luft i garage  (läst 625 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
i behov av expertis! Få cirkulation på luft i garage
« skrivet: 28 oktober 2023, 22:25:52 »
Hej,

Jag hoppas ngn av alla kunniga kan hjälpa mig med mitt problem då jag står handfallen kring vilka lösningar som kan finnas.

Jag är på jakt på en lösning till mitt problem med fukt i mitt garage, eller snarare ”kallförråd” inuti mitt garage. Vi har precis gjort om hela garaget, dvs nya balkar, reglar, väggar, tak, isolering - ja rubbet. Vi håller som bäst på att måla om i förberedelse på att elektrikern ska komma och återställa allt samt installera två nya oljefyllda element i garaget.

Det som fortsatt är ett problem är kallförrådet där det luktar mycket fukt. Kallförrådet är i princip en betonglåda med papp ovanpå, dräneringsskivor, dräneringsrör och utanpå den högra väggen är det sedan fyllt med granulat (leca kulor). Den stora väggen i rummet är helt enkelt berget, där man kan se fritt rinnande vatten.

Tidigare så var det borrat ett 15cm i diameter hål genom den gamla dörren (ny dörr - utan hål 😂 - installerad) mellan kallförråd och garage, och mot röret som går genom taket i kallförrådet ut till ovan mark satt det en fläkt som inte längre fungerade men som jag antar sugit ut luft från kallförrådet ut till utomhus.

Vi ska som sagt nu sätta in två oljefyllda element i garaget, samt sätta nya tätsittande lister runt dörren in mot huset (tidigare har mögellukt letat sig in i huset genom undertryck (?)).

Men frågan är nu, vad gör jag åt detta rum, och hur ser jag till att fukten i rummet inte vandrar vidare ut till vårt nya garage? Och rent generellt hur ser jag till att jag inte får fuktproblem i garaget?
- Bör jag sätta in en ny fläkt som suger ut luften till utsidan och i sådana fall vilken?
- Bör jag ha dörren öppen konstant eller ska den vara stängd?
- Ska jag byta ut gallret i garageporten mot en annan sort som släpper in mer/mindre luft och ska jag ha fläkt kopplad mot den eller sätta in fläkt högre upp som suger suger ut luft?
- Bör jag ha ngn annan form av fläkt eller liknande i själva garaget som cirkulerar luften?

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få

Med vänlig hälsning


Utloggad Svare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: i behov av expertis! Få cirkulation på luft i garage
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2023, 23:01:48 »
Hade det kanske varit ett alternativ med/

1. Tilluftsgaller i nederkant av garageporten (finns redan)
2. Frånluftskanal med intellivent fläkt som suger ut luft från kallförrådet ut till utsidan
3. Öppen dörr mellan kallförrådet och garaget
4. WOODS MRD10 AVFUKTARE Placerad i kallförrådet

Hade jag då fått luftcirkulation i garaget och kallförrådet och förhoppningsvis fått ut merparten av den varmare fuktiga luften genom frånluftskanalen i kallförrådet och det fläkten inte orkar med löser avfuktaren

Eller är jag ute och cyklar  Sc:,h

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: i behov av expertis! Få cirkulation på luft i garage
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2023, 01:14:42 »
Jag skulle ha ett rör( 100-125) igenom taket...och montera en vinddriven rörventilation på röret...och se till att alla väggaroch dörren inne i det fuktiga kallförrådet är klädda med fukttåligt matr, typ minerit.

Det finns redan en golvbrunn, så översvämning blir det nog inte

Avfuktare drar mycket el...så det skulle jag ej använda i första taget

Dörrens tröskel tas bort så att det finns möjlighet till tillluft.

Istället för elradiatorer i garaget, skulle jag montera en luftvp.....som kan ställas ned till 10 gr.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Svare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: i behov av expertis! Få cirkulation på luft i garage
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2023, 21:18:28 »
Jag tänker att jag börjar med elementen jag har just nu, men sen är det definitivt ett alternativ att gå för Luftvärmepump då denna också har fördelen att den cirkulerar luften.

Jag har ingen förhoppning eller vilja att använda kallförrådet för något faktiskt. Om jag helt enkelt skiter i rummet, tror du jag kan undvara mig jobbet att klä in utrymmet i minerit?

Du tror jag kan få undertryck och tillräcklig tilluft genom att ta bort tröskeln?

Inte säker jag förstår dig rätt gällande röret men jag tänkte om jag ska sätta typ paxfläkt som kör konstant inuti kallförrådet och då ta bort tröskeln (eller göra ett hål i dörren/väggen ovanför dörren). Sedan kan jag köpa ngn fuktmätare för att hålla koll på fukthalten inuti garaget och om den är ok och jag inte märker några problem så fungerar det. Alternativt kan jag om jag ser problem eller får utslag på hög luftfuktighet behöva öka storleken på hålet, och/eller sätta in en luftavfuktare i garaget och/eller öka/minska värmen på elementen? Eller som du anger sätta in luftvärmepump.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: i behov av expertis! Få cirkulation på luft i garage
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2023, 08:49:55 »
Du tänker nog rätt,

Det viktigaste är troligen att prova sig fram......i lugn o ro..och att inte göra några felinvesteringar

Bättre att göra ingenting just nu....än att göra fel.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Svare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: i behov av expertis! Få cirkulation på luft i garage
« Svar #5 skrivet: 02 november 2023, 21:07:20 »
Du tänker nog rätt,

Det viktigaste är troligen att prova sig fram......i lugn o ro..och att inte göra några felinvesteringar

Bättre att göra ingenting just nu....än att göra fel.

Om jag läser på standard för tilluft i garage och hemmamiljö pratar man om ett lägstavärde på 0,35 liter per kvm och sekund. Garage + kallförråd är ca 45kvm vilket då innebär att jag behöver minst 15,75 liter. Tidigare rekommendationer låg på 0,9 vilket så hade gett 40,5.

Vad tror du om en paxfläkt med kapacitet på 97m3/h vilket blir lite drygt 27 liter men så köper jag till en varvtal/effektreglerare så kan justera den beroende på hur torr/fuktig luften är utomhus, samt också ha lite spelrum i hur mkt luft jag flyttar beroende på andra omständigheter som kanske är oklara just nu?

Då köper jag till ett kallrass-spjäll ifall strömmen går eller ifall jag helt enkelt vill stänga av den.

Röret fläkten kopplas till är dock 130cm långt jag hoppas den fixar det  Sc:,h

Och sedan tänkte jag slutligen köpa en överluftsventil som jag kan skruva fast (istället för att montera invändigt dörren), då kan jag börja med att borra upp hål i dörren några åt gången för att successivt kunna avgöra hur många hål som behövs för att skapa ett tillräckligt bra luftflöde men samtidigt bibehålla undertryck). Enligt beskrivningen står det att kapacitet vid 10 Pa spalt: 9,5 l/s. Kapacitet vid 10 Pa hålrad: 7,5 l/s. Håltagning spalt: 330×16 mm. Håltagning hålrad: 16 st Ø16 mm.

Vad tror vi?  dontknow

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: i behov av expertis! Få cirkulation på luft i garage
« Svar #6 skrivet: 02 november 2023, 22:01:53 »
jag kan för lite om ventilation för att ge råd, men idag berättade en av mina söner att han fryser i sin dyra hyresrätt, eftersom det kommer kalluft i ventiler....och kyler lgh

min mamma...som är 91......fick idag tillkalla montören av hennes nya luft vp som monterades för att kyla hennes bostadsrätt

Hon visste nämligen ej hur man växlar till värmeläge.....men nu har tempen inomhus höjts till 22...så hon slipper frysa.

vad jag vill säga är att jag tycker att man ska vara försiktig med att ta in kall luft
« Senast ändrad: 03 november 2023, 01:56:44 av rocas »
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!