Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla i kulvert och dimension?  (läst 842 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad silje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frikyla i kulvert och dimension?
« skrivet: 13 november 2022, 16:21:31 »
Hej!
Ska förbereda för frikyla när vi drar kulvert för bergvärmepumpen och har stött på lite funderingar.

Första frågan är dimension. Finns det något att läsa om det här? Huset är på 130m2. Kulverten för värmen blir antingen 32 eller 40mm om det går göra någon koppling mot de.

Enklas/billigast vore ju att dra 2 PEM i nÃ¥gon dimension. Men de fÃ¥r man inte dra inomhus pga brandrisk med brine om jag förstÃ¥tt det?(oklart hurt det skulle lösas vid nÃ¥gon övergÃ¥ng mot koppar pÃ¥ gränsen innan "inomhus). Hur är det med kondens? Behöver de frostsäkras som kallvattnet? IsÃ¥fall hade det ju varit smidigt att dra kallvatten, och tvÃ¥ rör till frikylan tillsammans och vira en frostvakt runt de tre.                                                                                                                                                                                                   

Ett annat alternativ är ju en färdig dubbelkulvert, men då tillförs ju ingen värme heller om det behövs frostsäkras.

Många frågor men hoppas jag kan få hjälp med några!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4717
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla i kulvert och dimension?
« Svar #1 skrivet: 13 november 2022, 16:33:21 »
Behövs inga extrarör eller så för frikyla. Det är samma soppa i VP och frikyla. Kopplas enklast med rör som påstick på slangarna som kommer in från hålet.

Utloggad silje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla i kulvert och dimension?
« Svar #2 skrivet: 13 november 2022, 16:56:44 »
Jag glömde en viktig detalj här nu ser jag. Kulverten är mellan garage och hus och inte borrhål och pumpen.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4717
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla i kulvert och dimension?
« Svar #3 skrivet: 13 november 2022, 17:36:47 »
Så VP står i garaget då. Då behövs det extra rör in för frikyla, det duger med vanlig PEM-slang 25mm

Utloggad silje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla i kulvert och dimension?
« Svar #4 skrivet: 13 november 2022, 17:49:58 »
tack för svar! Hur blir det på vintern, behöver jag värmeslinga så det inte fryser?(om det ens är möjligt?). Som sagt så blir det värmeslinga runt vattnet till pumpen, behöver jag samma för frikylan? Är inte jättesugen på att gräva 1.6 meter djupt

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4717
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla i kulvert och dimension?
« Svar #5 skrivet: 13 november 2022, 17:58:51 »
Du kan ha samma vatten/sprit till frikyla som till VP, ingen skillnad. s.k. brain klarar -15 C och gå över till koppar i huset.

Utloggad silje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla i kulvert och dimension?
« Svar #6 skrivet: 01 december 2022, 09:43:26 »
Hur är det med dimensionering? Till värmen blir det 32 eller 40mm pex. Behövs liknande för frikylan eller behöver den inte lika stort flöde?.

Och klarar -15, blir det inte kallare än så någonsin i backen? Det kommer ligga på ~70cm djup. Värmekabel i/runt kallvattnet till garaget

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!