Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Förvärm tilluft via markslingor värme/kyla ?  (läst 24491 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förvärm tilluft via markslingor värme/kyla ?
« Svar #45 skrivet: 13 januari 2024, 20:09:25 »
Inte så säker på att det fungerar med rör i backen. Det ska in luft med i röret, varifrån ? Det blir från friska luften och på vintern så är minus, på något ställe så fäller det ut kondens och det kommer att frysa i röret. Efter ett tag så kommer det att bli en ispropp som täpper till röret och t.o.m spränger det.


Ja, det bygger ju på att det är luft som tas från uteluften och förs in i byggnaden.

Luften vintertid (om det är kallt) håller ju förhållandevis lite fukt, och ju längre in luften kommer i röret desto varmare blir den, och luften "orkar" således hålla mer fukt ju längre in i röret luften kommer.

Det är så som jag förstått det, att det är framförallt under sommarhalvåret man får kondens i röret, dvs då uteluften är varmare än vad röret i marken är, då fäller den varma luften ifrån sig sin fukt mot det relativt kalla röret i marken.. det är förövrigt driften under sommarhalvåret som brukar anges som skäl till att inte använda denna typen av markförlagd ventilationsförläggning, då det kan/kommer att kunna bildas kondens och om rätt(fel) förutsättningar uppstår också mögelbildning.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Förvärm tilluft via markslingor värme/kyla ?
« Svar #46 skrivet: 13 januari 2024, 21:45:30 »

Ja, det bygger ju på att det är luft som tas från uteluften och förs in i byggnaden.

Luften vintertid (om det är kallt) håller ju förhållandevis lite fukt, och ju längre in luften kommer i röret desto varmare blir den, och luften "orkar" således hålla mer fukt ju längre in i röret luften kommer.

Det är så som jag förstått det, att det är framförallt under sommarhalvåret man får kondens i röret, dvs då uteluften är varmare än vad röret i marken är, då fäller den varma luften ifrån sig sin fukt mot det relativt kalla röret i marken.. det är förövrigt driften under sommarhalvåret som brukar anges som skäl till att inte använda denna typen av markförlagd ventilationsförläggning, då det kan/kommer att kunna bildas kondens och om rätt(fel) förutsättningar uppstår också mögelbildning.

...därav vill jag köra en sluten köldbärarkrets, i kollektorslang och billigt bilvärmepaket. Fattigmansmarkvärme som Marklund sa =)
Är nog svÃ¥rt att veta exakt vid vilken period man ska skydda sig mot mögeldöden i markventilationslösningen  :o


Edit:
Okej, vi leker med tanken:

Umeå, 4.5°C medelutetemperatur. 150 kalldagar/år, -4.5°C i snitt, markmedeltemperatur över året på 140 cm djup (för enkelhetens skull, 4.5°C).

Dubbeltermostatstyrning, eller Shellystyrning av spjäll, hjälpfläkt, och cirkulationspump, som sitter intill bilvärmepaketet. 

150 dygn × 24h × 9 dT × 1.2 g/l × 70 l/s  × 0.001 kW/W = 2722 kWh,

 lÃ¥ter kanske inte som mycket, MEN, frÃ¥nluftsvärmepumpen kommer ju jobba som om det vore 4,5°C ute, i snitt, eller kanske 0°C om man ska vara krass.,dvs ca 300 Win, men samtidigt är klimatskalet drabbat av den betydligt lägre utomhustemperaturen, sÃ¥ det blir en svÃ¥rberäknad mix.

Mitt hus har 70W/K i transmissionsförluster och 84W/K i ventilationsförluster, så det är ju typ i samma härad.
55/45 för att göra det enkelt, ger att kompressorn kommer vilja maxa pga transmissionen, och köra på minfrekvens för ventilationen, så [1.4-0.3]× 0,55 = 0.9 kWin, alltså 0.5kWin besparing (1800 kWh?)

Inte illa pinkat kan jag tycka!

Hittade en väldigt intressant sida som har testat din idé i praktiken!  tummenupp

Kanske finns siffror där att jämföra med?

https://villasolkraft.wordpress.com/2015/01/23/passiv-markvarme-ar-grejen/
« Senast ändrad: 13 januari 2024, 23:32:49 av kWhalp »

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förvärm tilluft via markslingor värme/kyla ?
« Svar #47 skrivet: 13 januari 2024, 22:08:12 »
...därav vill jag köra en sluten köldbärarkrets, i kollektorslang och billigt bilvärmepaket. Fattigmansmarkvärme som Marklund sa =)
Är nog svÃ¥rt att veta exakt vid vilken period man ska skydda sig mot mögeldöden i markventilationslösningen  :o


Det kan nog vara en avvägning som inte alltid är enkel att avgöra, men om uteluften är kallare än vad marktempen är så borde det vara lugnt?


En annan sak, just angående att köra en sluten köldbärarkrets med bara en cirkulationspump ansluten, om man skulle låta köldbäraren cirkulera i en gjuten platta, alltså som "golvvärme", skulle det fungera, om man leker med tanken att köldbärarvätskan aldrig går under 0 grader, utan vintern igenom håller plusgrader (är det vettigt att anta)?


Om man tänker att man har 100 meter slang nedgrävd, precis som vid jordvärme, och en gjuten platta med golvvärmeslingor, att bara låta köldbärarvätskan cirkulera, om man då "får ut" 10 watt × 100 meter, och har slang i plattan, har man då konstant 1 kw "golvvärme" som aldrig blir kallare än vad köldbärarvätskan blir?

Temperaturen i garaget blir väl antagligen mer som i ett kallt kylskåp, eller en för varm frys, vilka problem kan man få, kondens?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Förvärm tilluft via markslingor värme/kyla ?
« Svar #48 skrivet: 13 januari 2024, 23:38:17 »
"Medeltemperatur in till FTX under perioden ovan var +3.7 grader. Samma för utetemperatur var -5.4 grader. Det innebär en temperaturskillnad i marken på i genomsnitt +9.1 grader. "

Sedär ja, jag är inte sÃ¥ dum som jag ser ut och killgissar 9dT  "love"

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förvärm tilluft via markslingor värme/kyla ?
« Svar #49 skrivet: 17 januari 2024, 16:19:43 »
"Medeltemperatur in till FTX under perioden ovan var +3.7 grader. Samma för utetemperatur var -5.4 grader. Det innebär en temperaturskillnad i marken på i genomsnitt +9.1 grader. "

Sedär ja, jag är inte sÃ¥ dum som jag ser ut och killgissar 9dT  "love"


En villa utanför skellefteå som har markförlagd förvärmning av ventilationsluften, kallast inluft som lägst +3°.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!