Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP till BRF  (läst 8424 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: VP till BRF
« Svar #30 skrivet: 11 september 2015, 09:56:16 »
Mmmm
Jag hade nog föreslagit en kontroll
Av arean på inkommande kabel
För en kontroll på 80 amp
Och om det finns ström fram till transformatorn
Så det räcker till gör den extra belastningen .

Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
SV: VP till BRF
« Svar #31 skrivet: 11 september 2015, 10:02:17 »
Mätaren är uppmärkt med "63A" och ngt mOhm-värde. Tror inte inkommande klarar mer och att gräva om servisen är duktigt kostsamt. Så max 63A men helst lägre. Lite kuriosa är att vi haft 50A på alla kåkarna tidigare men efter lite praktiska mätningar så har vi säkrat ner L7 till 35A (inte 25A pga motorvärmarna men troligen skulle det åxå gå bra) samt L5 och L3 till 25A (L5 behöver 25A pga gem.tvättstugan men L3 kan nog klara sig med 20A). Och detta har hållit i flera år nu. Sparade en hel del slantar.

Här ser ni ungefär hur det är tänkt. Tre längor med, från botten (L3), storlekarna:

LGH   L3   L5   L7   
A   94   94   94   
B   80   80   80   
C   80   80   80   
D   80   80   80   
E   80   80   96   
F   80   80      
G   80   80      
H   94         
SUMMA   668   574   430   1672
(kvm)   40%   34%   26%   

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP till BRF
« Svar #32 skrivet: 16 september 2015, 22:24:43 »
Lite sent ute i det här svaret...
Jag kommer inte att vara helt opartisk, eftersom jag nu mest jobbar med NIBEs maskiner.
Jobbar uteslutande med installationer i flerbostadshus och liknande med effektbehov från ca:90kW och uppåt. Jag har installerat ganska många 1345:or, främst 40-60kW och dessa fungerar helt toppen i en standardkåk. Dock så föredrar jag utan tvivel helst en lösning med t.ex flera 1145:or istället för 1 stor 60kW. Tycker om att kompressorerna har fler steg och att man kan anpassa effekten på en av maskinerna till att gå optimalt mot varmvattenladdningen. T.ex 1x12kw + 2x15kW + 1x17kW. Det ger fina långa gångtider av maskinerna.
Sedan gillar jag deras fjärrstyrning, NIBE UPLINK, som är pedagogiskt utformad. Jag kommer åt alla installationer jag gjort via en app på min telefon.
Det har hänt en del på den fronten sedan RCU..

/Knepig
Do iT!

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
SV: VP till BRF
« Svar #33 skrivet: 18 september 2015, 09:36:26 »
Inte så sent ute.

Men F1345 har ju dubbla kompressorer, kan man inte få samma effekt där dvs att den ena går mot varmvatten och den andra mot uppvärmning?

Det verkar ju bli klart dyrare, dubbelt verkar det som, att ta 4x F1145 istället för 1x F1345. Skulle det vara så mkt bättre med flera små villapumpar istället för en fastighetspump?

Vad tror du om storleken? Är det bättre att ta en mindre pump och mer elpanna än stor pump och spetsa mindre med el?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: VP till BRF
« Svar #34 skrivet: 18 september 2015, 10:44:59 »
Har ni haft någon kompetent person som har räknat på elbelastningen ? Eller är det bara gissningar?
Har ni kollat med Jämtkraft hur mycket "ström" dom kan leverera? För bara för att längorna är säkrade med 63 A är det inte säkert att den gemensam matningen till husen klarar 3 x 63 A. Sitter det inte en fördelning i källaren där man kan se Jämtkrafts inkommande service? Det skulle förvåna mig lite om dom har överdimensionerat sin matning så mycket att den även skulle klara värmen i ett område som ursprungligen värmdes med en panna.
Oavsett måste ni prata med dom om ev utökning av servisen så att (om så behövs) ni inte står där med en VP anläggning som dom inte kan leverera ström till.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
SV: VP till BRF
« Svar #35 skrivet: 18 september 2015, 14:13:22 »
Vi har haft 50A tidigare och på inkommande servis står det 63A. Ringde JKAB och de bekräftade 63A. De skulle kolla om det gick att få 80A åxå men de har inte återkommit ännu.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!