Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HJÄLP.....borraren kommer pÃ¥ mÃ¥ndag  (läst 6019 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DIO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
HJÄLP.....borraren kommer på måndag
« skrivet: 29 juli 2005, 08:49:19 »
Hej

Jag skulle behöva lite akuthjälp med följande dilemma.  Jag ska installera bergvärmepump till ett nybygge enligt följande;

Ort:Luleå
Bostadshus: 1 3/4 plan villa med en inv. bottenyta på 95 m2. Golvvärme i båda planen. innetemp +21 grader
Garage: inv yta 35 m2. inv temp +10 grader.

Tre IVT-installatörer har på detta räknat fram följande;
Värmepump: IVT greenline + 7kW
Aktivt borrhål: 170 m

Nu pratade jag med en av installatörerna idag och och nämnde att jag avser att ventilera huset med en frånluftsfläkt och tilluftsventiler i fönster. Han trodde då att jag inte klarar mig med en 7 kW VP utan måste gå upp till 9kW.

Detta skulle då ge mig en extrakostnad för den större pumpen samt ca 20 m extra borrhål.

Min fråga är alltså, gör ventilationen att jag inte klarar mig med en 7kW Pump?

Jag är tacksam för snabba svar då borraren kommer på måndag. 


Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: HJÄLP.....borraren kommer på måndag
« Svar #1 skrivet: 29 juli 2005, 08:56:53 »
Glöm det. Ventilation måste alla ha i sin bostad. Enl norm1/2 luftväxling per timme. Nybygge måste enligt lag ha vent med frånluft. Om du ej vill ha drag vid fönsterna kan du istället installera balanserad ventilation med tilluft/från luft.
Då ligger från luften på tilluften på 90% av frånluften. I en bostad som din borde det bli ca 180/200 m3/h.

Värme system är en annan sak det är efter din bostads isolering och de effektförluster den gör. Sen beror det även på hur stor familj man är och om man har bubbelbad eller är stor förbrukare av VV. Detta senare är beroende om du behöver ha exra VV beredare  etc.
« Senast ändrad: 29 juli 2005, 09:05:59 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HJÄLP.....borraren kommer på måndag
« Svar #2 skrivet: 29 juli 2005, 09:13:52 »
Enligt en kalkyl som jag gjort så får du 98% energitäckningsgrad med en 7 kW värmepump, i alla kalkyler förutsätter jag att stipulerad ventilation är inräknad, kanske har dock IVT någon möjlighet att välja FTX-ventilation i sina kalkyler, men inte mitt program, därför antar jag att mitt program räknar med självdrag eller frånluftfläkt med friskluftsventiler. Säker är jag dock inte, den energiförlust du gör p.g.a. ventilationen (som värmepumpen inte kan täcka) begränsar sig dock till ett fåtal riktigt kalla dagar, ditt eltillskott kommer enligt min kalkyl att bli ca 500 kWh/år med nuvarande lösning, räkna med max 500 kWh extra om "de" räknat fel med avseende på ventilationen.

Om du har råd kan det dock vara bra att satsa ytterligare 20 meter på borran i vilket fall, det gör att du får en varmare brine och en högre verkningsgrad, dessutom har du mer marginal om din nästa värmepump är effektivare eller större och därför behöver mer energi ur den befintliga borran.

Om ditt golvvärmestytem klarar att ge 50 W/meter så kan du köra med upp till 10 kW värmepump, men med tanke på den mindre energiförbrukningen i garaget så ligger nog max på ca 9 kW, jag skulle inte sätta in en större VP än 7 kW, den bör ge dig den bästa totalbesparingen, hög verkningsgrad tack vare relativt låg högsta framledningstemp, och rimlig investring med tanke på prisskillnaden på VP/borra.

Dessutom mindre risk för att du får problem med för varma golv p.g.a. den stora tillförda effekten hos en större värmepump.

På vilket sätt har du tänkt styra temperaturen i huset, med instrypta slingor och utan stängande ventiler på de separata ledningarna till de olika slingorna hoppas jag, om du kan så skall du inte sätta in rumsgivare och elektroniska on/offventiler i fördelningscentralen, det kostar onödiga pengar och försämrar värmepumpen funktion, Du kan förbereda för rumstermostater genom att dra rör/dosor, om det skulle behövas i nåt enskilt rum, men det skulle förvåna mig.

Har du redan hunnit sätta in grejerna (rumsgivare och ventiler/manöverdon) så försök trimma in systemet utan dem inkopplade, det ger en bättre totalekonomi, högre verkningsgrad och färre start/stopp vilket rimligtvis påverkar livslängden positivt.

Om du får ojämn innetemp är det bättre att satsa på en rumsgivare kopplad till värmepumpen som på så sätt justerar golvvärmen centralt för hela huset vid t.ex. kraftig vind eller stark solinstrålning.

Enligt min kalkyl är ditt effektbehov vid -30 grader ca 9.2 kW.

Lycka till, och hoppas att borraren kommer sig ned till (minst) 170 meter i ett enda borrhål.

/Rickard
« Senast ändrad: 29 juli 2005, 09:17:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DIO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HJÄLP.....borraren kommer på måndag
« Svar #3 skrivet: 29 juli 2005, 10:41:03 »
Hej Rickard och tack för svaret.

Det verkar alltså som att en 7kW skulle räcka. Jag tycker också att IVT:s dimensioneringsprogram borde ta hänsyn till att huset är ventilerat vid beräkning i och med att det är lag på det. Läste dessutom en artikel på "Bygga hus" forum som handlade om varierad ventilation över årstiderna. Alltså att man styr ventilationen och ventilerar något mindre vintertid och något mer sommartid för bästa innomhusklimat. 0,5 oms/tim är tydligen ett kompromissat årsmedelvärde och ska tydligen vara högre på sommaren och lägre på vintern för att uppnå bästa klimat.

http://www.kt-klimatteknologi.se/artiklar/Klimat/Arstid/arstid.htm

Sen till det här du skrev om temperaturstyrning. Huset är ännu inte byggt så jag har alla dörrar öppna. Jag är inte riktigt med i matchen men menade du så här:

Temperaturen pÃ¥ vattnet i golvvärmeslingan i ett rum ska inte styras genom en rumstemperatursensor som styr en  ventil i blandaren( termostat?). Tex vid stark sol genom fönstret stänger ventilen.

Temperaturen ska regleras genom manuellt intrimmad strypning av ventilen. Hur parerar man då tex temperaturhöjningar vid soliga dagar?

Kan det vara så du menade? Jag har hör detta tidigare då man fått felmeddelande på VP när man kör med termostatstyrning.

Jag skulle uppskatta om du var bussig och utvecklade detta resonemang eller kanske finns det någon tråd på detta forum man kan läsa

Mvh
DIO

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HJÄLP.....borraren kommer på måndag
« Svar #4 skrivet: 29 juli 2005, 11:36:13 »
Vad jag vet så styrs rumstempen i normala golvvärmesystem genom att en ventil stänger och öppnar för att reglera tempen på varje enskild slinga efter behov , den "justerar" alltså inte flödet utan klipper det helt! Om flödet stänger helt på en eller flera slingor så kommer värmepumpen bara att arbeta mot en eller ett par av slingorna, detta kommer att medföra en väldigt liten vattenvolym som värmepumpen får att arbeta emot.

Om du instället stryper in slingorna och värmepumpens reglerkurva så att rumstempen normalt är jämn och stabil och sedan kompletterar med en centralt placerad rumsgivare för att kompensera för solinstrålning eller kraftiga vindar kommer du att få en jämn och stabil temp i de allra flesta fall, de gånger sent på våren eller hösten när solen fortfarande ger ett stort värmetillskott till enskilda rum kommer värmen på vattnet i golvslingorna inte att vara speciellt hög, detta gör att en enkild rumstermostat för detta rum inte sparar så mycket som man kan tro, den centralt placerade rumsgivaren kommer att dra ned värmen ut i systemet som helhet (värmen sprids från varma rum till kalla via bl.a. ventilationen) och du kommer att få en jämn och stabil temp.

Skulle något enstaka rum under några enstaka dagar bli för varmt så är det lika bra att vädra lite för att få kallare i rummet.

Har du ett rum som alltid är för varmt skall du strypa flödet på den slingan istället.

Som sagt, mitt resonemang är teoretiskt och kräver en del arbete med intrimmning för att det skall bli bra, men jag kan i princip lova att du får ett mer ekonomiskt och långlivat system om du trimmar in det helt utan stängande termostater än med.

Vill du gardera dig, gör då som jag tidigare skrev, dra fram rör och dosor för att kunna komplettera med rumsgivare i rum som du misstänker kommer att vara för varma när solen skiner.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: HJÄLP.....borraren kommer på måndag
« Svar #5 skrivet: 29 juli 2005, 17:18:01 »
kör på 7:an & borra minst 20m extra, det komer du aldrig att ångra, men om du inte borrar extra komer du att ligga vaken på nättrena.
Dom där extra metrarna kostar 250:-/m ungefär inklusive allt!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: HJÄLP.....borraren kommer på måndag
« Svar #6 skrivet: 30 juli 2005, 12:09:13 »
Måste hålla med Rickard och CarMan att 20 meter xtra är inte fel kamske 30 tilloch med, det kanske kostar lite
men mycket mindre om det skull visa sig att du måste ha en 9 kw :) då slipper du kanske två hål och det BLIR mycket
dyrare så, istället för ca 5000-7500kr nu. På plussuda är %så att VP'n mår inte dåligt av de xtra meterna.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: HJÄLP.....borraren kommer på måndag
« Svar #7 skrivet: 30 juli 2005, 12:37:33 »
Måste hålla med Rickard och CarMan att 20 meter xtra är inte fel kamske 30 tilloch med, det kanske kostar lite
men mycket mindre om det skull visa sig att du måste ha en 9 kw :) då slipper du kanske två hål och det BLIR mycket
dyrare så, istället för ca 5000-7500kr nu. På plussuda är %så att VP'n mår inte dåligt av de xtra meterna.


Nä värmepumpen mår bara bättre & komer som mtack för hjälpen at ge dig med gratis värme från hålet & då ökar verkningsgraden.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: HJÄLP.....borraren kommer på måndag
« Svar #8 skrivet: 31 juli 2005, 00:16:04 »
Citera
Temperaturen ska regleras genom manuellt intrimmad strypning av ventilen. Hur parerar man då tex temperaturhöjningar vid soliga dagar?

Rickards resonemang stämmer väl med verkligheten.

Vi har golvvärme i nästan hela huset och den är så väl injusterad nu så termosterna behöver inte arbeta alls. För att minska problemet med solinstrålning har jag fortfarande kvar mina rumstermostater men satt dom på ett par grader ÖVER önskad rumstemp. Skulle det bli övertemp i något rum beroende på solinstrålning eller annan värmealstrande aktivitet stryps det rummet. Jag har dessutom kompletterat min VP med innegivare som också minskar problemet med övertemp.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad DIO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HJÄLP.....borraren kommer på måndag
« Svar #9 skrivet: 01 augusti 2005, 07:27:10 »
Hej och tack för alla svar.

Så här blir det.

Borraren kommer nu om ca 1 timme. Han kommer att borra ett nytt hål på 140 m aktivt hål. På tomten finns dessutam en befintlig borrad brunn på 47 m med ett aktivt djup på ca 40 m. Alltså totalt 180 m aktivt hål. Till detta 7kW VP.

Det borde väl räcka, eller?

Jag ska även ringa IVT:s avdelning för nybyggnation idag då de är tillbaka från semestern för att dubbelchecka.

/DIO

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HJÄLP.....borraren kommer på måndag
« Svar #10 skrivet: 08 september 2006, 14:04:17 »
Citera
Temperaturen ska regleras genom manuellt intrimmad strypning av ventilen. Hur parerar man då tex temperaturhöjningar vid soliga dagar?

Rickards resonemang stämmer väl med verkligheten.

Vi har golvvärme i nästan hela huset och den är så väl injusterad nu så termosterna behöver inte arbeta alls. För att minska problemet med solinstrålning har jag fortfarande kvar mina rumstermostater men satt dom på ett par grader ÖVER önskad rumstemp. Skulle det bli övertemp i något rum beroende på solinstrålning eller annan värmealstrande aktivitet stryps det rummet. Jag har dessutom kompletterat min VP med innegivare som också minskar problemet med övertemp.

/Johan

Tar upp en gammal tråd med något som berör oss just nu...
En fråga:

Hur gör man detta??
Vi kommer att ha radiatorer på ena planet och golvvärme (med rumstermostat där man ställer in önskad temperatur (i luften) i respektive rum)). Termostaten finns redan på plats...
Ska huset vara en enda enhet, eller två (en för varje plan) eller många (en för radiatorytan och en för varje rum med eget termostat nere)????
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: HJÄLP.....borraren kommer på måndag
« Svar #11 skrivet: 08 september 2006, 23:52:07 »
Vad har du för pump?
dom flästa pumper styr mot en ute givre, inne givaren kompenserar bara om oönskad värme/kyla uppstår.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HJÄLP.....borraren kommer på måndag
« Svar #12 skrivet: 09 september 2006, 00:56:21 »
Citera
Temperaturen ska regleras genom manuellt intrimmad strypning av ventilen. Hur parerar man då tex temperaturhöjningar vid soliga dagar?

Rickards resonemang stämmer väl med verkligheten.

Vi har golvvärme i nästan hela huset och den är så väl injusterad nu så termosterna behöver inte arbeta alls. För att minska problemet med solinstrålning har jag fortfarande kvar mina rumstermostater men satt dom på ett par grader ÖVER önskad rumstemp. Skulle det bli övertemp i något rum beroende på solinstrålning eller annan värmealstrande aktivitet stryps det rummet. Jag har dessutom kompletterat min VP med innegivare som också minskar problemet med övertemp.

/Johan

Tar upp en gammal tråd med något som berör oss just nu...
En fråga:

Hur gör man detta??
Vi kommer att ha radiatorer på ena planet och golvvärme (med rumstermostat där man ställer in önskad temperatur (i luften) i respektive rum)). Termostaten finns redan på plats...
Ska huset vara en enda enhet, eller två (en för varje plan) eller många (en för radiatorytan och en för varje rum med eget termostat nere)????


Mitt svar på din fråga får bli att det inte är svårt att förstå hur man gör, i alla fall inte om man förstår hur en värmepump, ett golvvärmesystem och ett radiatorsystem fungerar.
Tyvärr är det inte så lätt att lära sig hur allt detta hänger ihop, visst kan jag skriva en förklaring på just ditt problem/system, men det kräver en hel del engagemang och research för att det skall bli bra.

Om du letar runt i forumet sÃ¥ finns det säkert förklarat massor av gÃ¥nger hur det hela hänger ihop.  b00k :,v(

PÃ¥ med läsglasögonen...  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HJÄLP.....borraren kommer på måndag
« Svar #13 skrivet: 09 september 2006, 00:58:54 »
Det korta svaret är att du skall bara ha en enda rumsgivare som styr värmepumpen, resten av de eventuellt ojämna temperaturerna i huset justerar du genom att ändra de flöden som går i golvvärmefördelare, golvvärmeslingor och radiatorer, + dessutom att du skall hitta rätt kurva och nollpunkt i reglerdatorn.

Kom igen med fler, mer detaljerade, frågor när du verkligen står inför en installerad anläggning så skall vi hjälpa dig till optimal komfort och funktion.
« Senast ändrad: 09 september 2006, 01:00:45 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HJÄLP.....borraren kommer på måndag
« Svar #14 skrivet: 09 september 2006, 07:14:22 »
Ok, så detta är inget vi behöver tänka på nu innan installation/val av pump om jag förstår det rätt?

Vi har ju i nuläget golvvärme (5 separata slingor) på ett plan, termostat i varje rum där man ställer in hur många grader i lufttemp just det rummet ska ha. Uppe blir det radiatorer, enligt installatören utan termostat.

Vi är så rädda att sätta in ngt/glömma att tänka på något...så vi sen står det och får höra "det borde ni ha tänkt på innan". :)

Men för oss är det bara att installera och sen det där med inställningar, strypningar, inte nyttja termostaten osv är alltså något vi kan börja med efteråt? Det är inget speciellt som måste installeras på ett visst sätt eller så? Vi kan ju liksom inte välja att inte installera termostat för att tjäna ngbn krona för vi har dem ju redan...

Själva inställandet har vi läst mkt om, inte förstått helt men det går ju lättare att förstå m anläggningen på plats...så frågan var nog felformulerad egentligen, det skulle vara hur vi gör nu, innan köp, för att sen få så optimalt som möjligt trots(?) rumstermostat?
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!