Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Wifiadapter tappar förbrukningsstatistik  (läst 8200 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Wifiadapter tappar förbrukningsstatistik
« Svar #15 skrivet: 23 januari 2019, 23:33:55 »
Gå in på Verisure.se och läs på smarta hemmet tror jag det är angående panasonic ihop med Verisure.
Eller googla på verisure panasonic så bör du hitta samma sida.

Om det nu är detta besvarar funderingarna vet jag inte  :)

Jo jag vet att Verisure har moduler som ska funka med en del Panasonic-modeller. Men då har man ju skaffat en kommunikationsmodul som ska vara verfierad i aktuellt larmsystem att vara betrodd med dylik kommunikation, jag förstår att detta är möjligt att fixa inga problem med det alls.

Det jag inte förstår är hur man kan skapa dylika direktkopplingar med Verisure's larmcentral utan speciell Verisure-certifierad hårdvara och i detta fall inte mot en viss skara av Panasonic-pumpar utan mot aktuella Daikin-pumpar. Låter smått magiskt och jag är idel öra.
« Senast ändrad: 23 januari 2019, 23:44:10 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Wifiadapter tappar förbrukningsstatistik
« Svar #16 skrivet: 23 januari 2019, 23:38:49 »
Men jag vill inte att vi tappar huvudfrågan.

Varför tappar vissa användare av aktuell värmepump och wifi-modul alla förbrukningsdata ibland?

Jag vill ha ett utförligt svar från den som verkligen vet hur detta system fungerar, Var lagras data, när lagras data. hur överförs data och när? Vad jag vill veta är givetvis vad jag måste göra för att försäkra mig om att förbrukningsdata verkligen sparas över tid, viktigt för mig.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Alva10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Wifiadapter tappar förbrukningsstatistik
« Svar #17 skrivet: 24 januari 2019, 08:36:14 »
Så här såg det ut idag när jag vaknade, skulle den dragit 7.3 kw  på 2 h skulle säkringen flygit. Vattenfalls energywatch har registrerat 2.3 kw på hela hyset mellan 0 och 2 t.ex

Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Wifiadapter tappar förbrukningsstatistik
« Svar #18 skrivet: 24 januari 2019, 11:50:50 »
Så här såg det ut idag när jag vaknade, skulle den dragit 7.3 kw  på 2 h skulle säkringen flygit. Vattenfalls energywatch har registrerat 2.3 kw på hela hyset mellan 0 och 2 t.ex

Så såg det ut i mitt fall också när jag kopplade in wifi-adaptern mot husets nätverk efter några dagar, den hade alltså inte varit online innan dess. Förbrukningsdata verkar alltså lagras lokalt i pumpen tills de läses av i 2-timmarsintervaller och lagras på något obestämt ställe X, där sedan appen hämtar och visar dessa lagrade förbrukningsdata. Frågan är då var detta ställe X finns och hur man kan se till att data inte kan försvinna därifrån vilket tycks ha drabbat vissa användare.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Wifiadapter tappar förbrukningsstatistik
« Svar #19 skrivet: 24 januari 2019, 23:51:48 »
Varför tappar vissa användare av aktuell värmepump och wifi-modul alla förbrukningsdata ibland?

Jag vill ha ett utförligt svar från den som verkligen vet hur detta system fungerar, Var lagras data, när lagras data. hur överförs data och när? Vad jag vill veta är givetvis vad jag måste göra för att försäkra mig om att förbrukningsdata verkligen sparas över tid, viktigt för mig.

Jag väntade ett snabbt svar från kunnigt folk. Frågan är väldigt välbeskriven... vad är svaret?

Nu är det dags att leverera svar på enkla frågor från de som måste veta.

Förstår inte att det kan vara så svårt att berätta hur det kan komma sig att användarnas förbrukningsdata kan raderas, inte heller att berätta hur man som användare kan försäkra sig om att detta inte händer.
« Senast ändrad: 25 januari 2019, 00:14:42 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Wifiadapter tappar förbrukningsstatistik
« Svar #20 skrivet: 24 januari 2019, 23:59:00 »
Daikin har varit inne och läst tråden så du lär snart få svar
Låter som hela värden rasar samman om inte förbrukningsdatan finns  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Wifiadapter tappar förbrukningsstatistik
« Svar #21 skrivet: 25 januari 2019, 00:39:39 »
Daikin har varit inne och läst tråden så du lär snart få svar
Låter som hela värden rasar samman om inte förbrukningsdatan finns  :)

Nej såklart rasar inte min värld samman men du måste förstå att det är "trist" minst sagt om man skulle tappa all förbrukningsstatistik om man nu betalat för wifi-modul och de funktioner som finns i appar vad gäller uppföljning.

Har som sagt inte själv sett problemet men tydligen är det andra som har ett bekymmer med detta. Vill veta vad det beror på och hur jag kan göra för att inte stöta på detta problem framöver. Viktigt för mig att kunna följa upp energiförbrukning på aktuell pump.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Alva10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Wifiadapter tappar förbrukningsstatistik
« Svar #22 skrivet: 25 januari 2019, 01:04:33 »
Ja en anledning att jag köpte med wifidelen var just pga loggningen, å när inte den fungerar som man tänkt så är det helt klart en miss.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Wifiadapter tappar förbrukningsstatistik
« Svar #23 skrivet: 25 januari 2019, 08:19:08 »
Ja har man köpt till en modul kan jag förstå att man vill att det ska fungera  tummenupp
Betalar en hyresgäst för driften kan jag förstå att det är lättare att få fram rätt uppgifter enkelt men annars förstår jag inte det ”viktiga” med att logga en luftvärmepump, men alla har vi våra olika intressen  :)

Förhoppningsvis har daikin snart bra svar till er
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Wifiadapter tappar förbrukningsstatistik
« Svar #24 skrivet: 25 januari 2019, 18:53:30 »
Ja har man köpt till en modul kan jag förstå att man vill att det ska fungera  tummenupp
Betalar en hyresgäst för driften kan jag förstå att det är lättare att få fram rätt uppgifter enkelt [...]

Jo det är så det är, hon tycker det är viktigt att ha koll på förbrukningen och då duger det inte att loggade förbrukningsdata plötsligt kan försvinna hipp som happ. Inte för att det gjort det hittills för oss som sagt men tydligen för andra.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Wifiadapter tappar förbrukningsstatistik
« Svar #25 skrivet: 25 januari 2019, 19:15:02 »
Jo det är så det är, hon tycker det är viktigt att ha koll på förbrukningen och då duger det inte att loggade förbrukningsdata plötsligt kan försvinna hipp som happ. Inte för att det gjort det hittills för oss som sagt men tydligen för andra.

men om din svärmor eller vem som du nu förespråkar inte har problem så finns det ju inge problem. när man får problem så får man ta det då. tydligen inte nog med folk på detta forum som har problem när det inte kommer mer uppgifter. sen när saker ska kopplas upp mot servrar mm så uppstår det problem då och då. ganska självklart. är det super noga att få ut exakta uppgifter mm be henne köpa en logger 2020 då ser hon ju det mesta och lite till. eller billigare alternativ en voltcraft. kör själv med voltcraft och daikins app. fungerar bra.

Utloggad Alva10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Wifiadapter tappar förbrukningsstatistik
« Svar #26 skrivet: 28 januari 2019, 22:16:06 »
Stängde av wifi modulen några timmar idag, har precis startat den igen för att se om de blir någon skillnad.

Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Wifiadapter tappar förbrukningsstatistik
« Svar #27 skrivet: 30 januari 2019, 00:11:32 »
Det vore värdefullt med litet input i denna tråd från någon som har nära kontakter med systemleverantören Daikin.

Behövs info om hur det är tänkt att det ska fungera, blir lätt litet hopplöst när användare lämnas ute i kylan med gissningar om vad som ev kan fungera. Omstart, ja "good luck" med det.

Det finns absolut noll information om hur, när data överförs från en användare och hur de säkras. Inte heller finns det någon info om hur ev bristande datalänkar via Internet kan påverka värmepumpens beteende, se andra trådar i detta ämne där det finns befogade misstankar att bristande Internetkontakt kan orsaka felaktigt beteende från värmepumen - typ driftstopp.

Dags att styra upp detta nu som jag ser det, agera. Nu.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wifiadapter tappar förbrukningsstatistik
« Svar #28 skrivet: 30 januari 2019, 11:43:41 »
Det vore värdefullt med litet input i denna tråd från någon som har nära kontakter med systemleverantören Daikin.

Behövs info om hur det är tänkt att det ska fungera, blir lätt litet hopplöst när användare lämnas ute i kylan med gissningar om vad som ev kan fungera. Omstart, ja "good luck" med det.

Det finns absolut noll information om hur, när data överförs från en användare och hur de säkras. Inte heller finns det någon info om hur ev bristande datalänkar via Internet kan påverka värmepumpens beteende, se andra trådar i detta ämne där det finns befogade misstankar att bristande Internetkontakt kan orsaka felaktigt beteende från värmepumen - typ driftstopp.

Dags att styra upp detta nu som jag ser det, agera. Nu.

Den dagen någon maskin skulle stanna p.g.a. att appen/wifi modulen skulle vara orsaken till det tar vi tag i en utredning.
Att det finns oro eller konspirationsteorier om att något sådant skulle kunna inträffa måste bearbetas av de som har denna oro. Vi kan inte dra igång utredningar för att någon tror att det finns ett problem, det fungerar inte på det viset. I övrigt håller jag på och ser hur lagringen av förbrukning sker och återkommer i den frågan när jag har svar. /
Mvh
D

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Wifiadapter tappar förbrukningsstatistik
« Svar #29 skrivet: 31 januari 2019, 00:36:21 »
Den dagen någon maskin skulle stanna p.g.a. att appen/wifi modulen skulle vara orsaken till det tar vi tag i en utredning.
Bra. Det är vad jag förväntar mig.

Att det finns oro eller konspirationsteorier om att något sådant skulle kunna inträffa måste bearbetas av de som har denna oro. Vi kan inte dra igång utredningar för att någon tror att det finns ett problem, det fungerar inte på det viset.

Ingen mer än du har nämnt att det skulle handla om "konspirationsteorier". Vad jag har talat om är att det finns tecken som tyder på fel i programvaran, populärt benämnt som "buggar". Detta eftersom att den enda gång vi observerat att aktuell värmepump Daikin xrh40 betett sig märkligt - i detta fall stängt av sig helt - är vid ett tillfälle där vi samtidigt sett att förbrukningsdataloggningen inte har fungerat fullt ut pga bristande internetkontakt. Jag rapporterar endast vad jag observerar och det är upp till mera tekniskt insatta att tolka mina observationer tillsammans med andras observationer för att hitta lösningar. När dataloggningen har fungerat bra har även pumpen presterat klockrent, det är andra sidan av våra observationer.

Som du säkert förstår har jag inget som helst behov att "bearbeta" någon "oro", detta har du fabricerat i ditt eget sinne och jag väljer att helt bortse från denna del i dina kommentarer. Det enda jag är intresserad av är att det ska produceras lösningar på de problem som användare inkl jag själv rapporterar.

I övrigt håller jag på och ser hur lagringen av förbrukning sker och återkommer i den frågan när jag har svar. /
Mvh
D

Bra, jag ser fram emot en förklaring hur dataloggningen sker.

Ska även säga att jag uppskattar din närvaro på detta delforum, tro inget annat... :-)
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!