Jag kör en NIBE 1145-10 med en dockad VPB-200E NIBE VVB. All fungerar tillfredsställande med god värme- och varmvattenkomfort året runt trots inaktiverad el-tillsats. Efter knappt 2 års drift är jag nu uppe i över 70 sidors informationsmeddelanden på Uplink med felkod 163 (för hög kondensor in temperatur). Det hela började när jag anslöt mig till smart price adaptation. Vad som händer därefter att varje varmvattenkörning avslutas med felkod 163 när returtempen nått 58 grader (framledning vid varmvattenkörning är 64 grader). Det hjälper inte att justera ned maxtemperaturen i de olika komfortprogrammen för varmvatten. VVB slingan är avluftad gånger flera utan något anmärkningsvärt. Cirkulationspumpen går på auto med övre hastighetsbegränsning 90%. Felkoden återställer sig själv och vore det inte för informationsmeddelandena på Uplink hade jag levt i lycklig okunskap om problemet.
Jag har förstått att det här fenomenet vid smart price adaptation inte är ovanligt men jag har inte sett någon förklaring till varför det uppstår. Standardråden för avhjälpning omfattar sänkning av varmvattentemp, luftning och rengöring av laddslinga. Det har inte hjälpt mig. Jag får intrycket att VVB inte tillräckligt snabbt förmår absorbera den energimängd värmepumpen producerar vid varmvattenkörning. Jag har inte hittat någon inställning i värmepumpens styrsystem för att minska den energimängden. Jag har försökt att laborera med cirkulationspumpens hastighet under laddningskörning men det löser inte problemet varför jag kör med inställningen ”auto”. Går den för sakta blir det felkod 162 i stället (hög kondensor ut temperatur). Finns det några andra vettiga åtgärder att vidta om jag nu vill ha kvar smart price adaptation utan felkoder? Eller skall jag bara fortsätta att låtsas som ingenting? NIBE har meddelat mig att den 70-sidiga felkodsloggen inte låter sig raderas, vilket minskar överblicken om det nu skulle uppstå något annat fel. Och en felkod är väl trots allt ett symptom på ett fel, eller hur?