Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: För högt flöde varma sidan. Läs innan köp av Daikin Bergvärme  (läst 28168 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Ja det är väl rätt lagom pÃ¥ ett gammalt radiator system ökar säkert till 10 graders delta när det blir lite kyla. Om jag kör samma flöde genom rad som genom vp sÃ¥ blir det oljud frÃ¥n radiatorerna och hur kul är det och till vilken nytta  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Hittade en logg med -10 ute då var deltat över rad 8,3 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du monterat VTD-ventilen med flöde i pilarnas riktning?

Här kommer en bild, röret 28 mm till vänster är returen från ack tanken, och den högra 22 mm nedre är värme från VP, och den högra 22 mm över är returen till VP. Jag tycker att det fungerar fint, och den lilla skvätt som hinner smita förbi innan VTD'n ändrar om, är ingen stor grej. Om jag ändrar till pilarnas riktning på VTD ventilen så får jag väl inte funktionen jag är ute efter?

Kommer att byta ut till 28 mm på allting sedan vid tillfälle och snygga till rördragningen och se om jag kan vända upp och ner på allting på något sätt, så att det varma vattnet inte värmer returen en liten aning som det gör nu (Då värme stiger), kanske marginellt. Så om jag har gjort något konstigt här så, kan jag alltid ändra :)

Edit: Vrid bilden 90 grader så det blir rätt, ack tanken står på golvet :)
« Senast ändrad: 02 januari 2021, 15:14:39 av Pumpens »
Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Ja, då tror jag det är rätt kopplat, men jag blir förvånad att ventilen inte hinner stänga tillräckligt snabbt.

Har du en liten tank och en hög effekt på pannan?

Utloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, då tror jag det är rätt kopplat, men jag blir förvånad att ventilen inte hinner stänga tillräckligt snabbt.

Har du en liten tank och en hög effekt på pannan?

Jag har en 500 liters ack tank med en laddomat LTC 100 med utbytt termostat pÃ¥ 75 grader, där VP gÃ¥r emot mitten av tanken, kaminen kan nog generera runt 15 KW mot vattnet om man eldar pÃ¥. Jag har ställt all CP pÃ¥ sÃ¥ lÃ¥g hastighet som möjligt för att fÃ¥ sÃ¥ hög temperatur pÃ¥ skiktningen som möjligt, sÃ¥ jag kan elda mera :)  SÃ¥ om VP jobbar med ca 40 grader mot mitten av ack tanken och jag börjar elda och det blir en knivskarp skiktning 40 - 85 grader, när det varma vatten kommer till VTD’n, dÃ¥ blir det som en kran som öppnar sig med 85 grader. Om jag tex höjer CP pÃ¥ laddomaten pÃ¥ max sÃ¥ blir inte skiktningen lika skarp och temperaturen sjunker 5-10 grader och dÃ¥ hinner VTD ventilen stänga innan VP tycker att det blir för varmt. Vet inte hur lÃ¥ng tid det tar för VTD ventilen att stänga respektive öppna.
Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Ja, men dÃ¥ är det ju bara att skruva upp cirkpumpen lite, sÃ¥ att skiktningen inte blir sÃ¥ knivskarp.  tummenupp

Du lär nog kunna fylla tanken ändÃ¥. 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
GÃ¥r det inte köra med extern givare som stoppar cp om tanken är tillräckligt varm  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
DÃ¥ fryser utedelen till is.  :'(

Men Pumpens har ju cirkpumpen till braskaminen igång också. Så det måste vara väldigt låga flöden på bägge pumparna, när det blir så tvära temperaturförändringar.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Missade att det var en luft vatten vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
VP utanför har väl en max returtemp som den stannar på, men CP fortsätter att snurra, då kommer det att bli bra varmt i VP och kanske larma och lösa ut. Det går att reglera det men måste till lite mer på RL-sidan för det. Det behövs mer info hur du vill ha det och hur du har det nu med pumpar.

Utloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sorry för sent svar.

Jag är hyfsat nöjd med anläggningen (tack vare VTD ventilen och bytt till klaffback ventiler) och jag vet att enda sättet att slippa dom oerhört höga värmeförlusterna till utedelen är att skaffa en split(köldmedie) eller bergvärme, men kör vidare på IVT ett tag till, då VTD ventilen har gjort underverk för mig när jag eldar, då jag slipper alla pipande alarm osv.

CP till utedelen läge 1 (Går konstant under +3)
CP till Ackumulator tanken läge 1
CP till Laddomaten läge 2 (När jag har luftat ordentligt kanske jag kan köra läge 1 här också)
CP till elementen tryck styrd 2.5 m

Någon som vet om det går att skruva på gränsen för CP till utedelen. Om man ska starta den konstant om det är tex +1 grader ute istället, utedelen är ovanför innerdelen så det borde då finnas en vis självcirkulation. Då minskar jag ju värmeförlusterna en liten aning :)


Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

Utloggad Mörkö VP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Detta var intressant läsning. Var precis kontakt med en ÅF och jag ville ha in pris på en Daikin. Han mumlade något om att de kan ibland behöva höga flöden och sen försökte han styra in mig CTC istället. Det var min trigger för att läsa hela denna långa tråd. Tycker det låter orimligt att Daikin inte intresserar sig mer i missnöjda kunder. Kan inte se någon rimlig orsak att CP ska behöva köra detta jätteflöde när inget/lågt effektbehov finns. För att fostra våra Japanska vänner i konsumentmakt vill jag bara meddela att jag hoppar ett mycket troligt inköp av en Daikin till förmån för något annat märke. Varför i hela friden åkte inte en tekniker ut tillsammans med ÅF och tittade på anläggningen ? Det kostar lite ibland att ha nöjda kunder !

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
Ja, riktigt dåligt att Daikin inte tar tag i detta. Jag gör vad jag kan för att få så många som möjligt att se sig om efter ett annat märke.
Har tröttnat lite över vintern men...
Nu är det vår och vreden över detta har börjat ta fart igen när bruset i ledningarna gör sig påminda.

IgÃ¥r bytte vi ut en stor del av radiatorkretsen pÃ¥ nedervÃ¥ningen till 16mm PAL + 22mm anslutning till stamledning. Trodde att ljudet skulle minska avsevärt men blev bara en marginell förbättring.  >:(

Om någon Daikin-representant skulle vilja ta tag i detta problem och göra en missnöjd kund nöjd så går det att nå mig på nicklas(at)teknister.nu

Tråden är ca2,5år gammal nu. Jag kommer inte att sluta kritisera Daikin överallt på nätet för sin oförmåga att hantera detta. Tro mig!
« Senast ändrad: 28 april 2021, 09:11:50 av nylund »

Utloggad odeheim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, riktigt dåligt att Daikin inte tar tag i detta. Jag gör vad jag kan för att få så många som möjligt att se sig om efter ett annat märke.
Har tröttnat lite över vintern men...
Nu är det vår och vreden över detta har börjat ta fart igen när bruset i ledningarna gör sig påminda.

IgÃ¥r bytte vi ut en stor del av radiatorkretsen pÃ¥ nedervÃ¥ningen till 16mm PAL + 22mm anslutning till stamledning. Trodde att ljudet skulle minska avsevärt men blev bara en marginell förbättring.  >:(

Om någon Daikin-representant skulle vilja ta tag i detta problem och göra en missnöjd kund nöjd så går det att nå mig på nicklas(at)teknister.nu

Tråden är ca2,5år gammal nu. Jag kommer inte att sluta kritisera Daikin överallt på nätet för sin oförmåga att hantera detta. Tro mig!


Så ingen uppdatering har gjorts allt på detta?
Jag har satt in en begagnad sån här pump och blir galen på detta. Har golvvärme på nedervåningen så där hörs inget men i raddarna uppe, herre gud vad irreterade när man ska sova.
Går det inte att ställa nått alls om detta? tex hus ofta den ska starta cirkpumpen för att kolla temp osv? Tycker den gör det väldigt ofta. Jag jobbar med styr och har så otroligt svårt att se hur man tänkte när denna funktions valdes. Den borde starta på sista lagrade värdet för varvtalet. Eller bara gå konstant tills det blir sommarstopp.










Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0

Så ingen uppdatering har gjorts allt på detta?
Jag har satt in en begagnad sån här pump och blir galen på detta. Har golvvärme på nedervåningen så där hörs inget men i raddarna uppe, herre gud vad irreterade när man ska sova.
Går det inte att ställa nått alls om detta? tex hus ofta den ska starta cirkpumpen för att kolla temp osv? Tycker den gör det väldigt ofta. Jag jobbar med styr och har så otroligt svårt att se hur man tänkte när denna funktions valdes. Den borde starta på sista lagrade värdet för varvtalet. Eller bara gå konstant tills det blir sommarstopp.

Nä, Daikin verkar inte speciellt intresserade av att lösa det för slutkund. Hänvisar bara till installatören som inte kan göra så mycket åt det eftersom felet ligger i mjukvaran som jag ser det.
Håller med, det är fruktansvärt irriterande.
Jag har gett upp tanken på att få någon lösning från Daikin. Fortsätter nu med att få så många som möjligt att välja ett annat märke. Än så länge har jag fått 3st jag känner att välja något annat. Sedan har vi alla som sett denna tråden och andra ställen på nätet jag avrått från Daikin. De har garanterat gått back på mig som kund och mer lär det bli...

Vet inte om det stämmer men hörde av en rörmokare att "min" installatör har slutat sälja Daikin. Förvånar mig inte om det är sant. Upplever min installatör som mycket seriös och att de strävar efter nöjda kunder. Jag är ju inte nöjd men det klandrar jag inte installatören för. De har gjort vad de har kunnat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!