Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Poolvärme Thermia  (läst 2241 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars5454

  • Gäst
Lars5454
Poolvärme Thermia
« skrivet: 18 juli 2014, 09:09:28 »
Hej!

Jag har gått och blivit husägare för första gången. Dock har ett litet problem uppstått. I huset finns det bergvärme (Thermia diplomat). Menyerna är enkla och allt verkar fungera.

Personen som bodde där innan mig går väl inte inom kategorin teknisk och pedagogisk så jag fick inte en perfekt introduktion hur bergvärmen fungerar. Min bergvärme är även kopplad till en pool och det är där problemet sitter.

Personen innan sa att det ”bara var att öppna 2 kranar” (Ett kopparör till poolpumpen och 1 där ifrån) så var poolvärmen igång. Dock när jag öppnar dessa kranar så blir ena röret varmt men inte hela vägen ner till själva värmeväxlaren. Har tittat på värmeväxlaren och vad jag kan förstå finns ju inget reglage där som startar den samt den verkar inte gå på ström.

Detta problem rör kanske inte bergvärmen men jag tänkte om någon hade en idé vad det kan vara?

Anledningen till att jag skriver på det här forumet och inte på något värmeväxlarforum är att mitt andra problem rör Bergvärmen. När jag tittar i menyerna så finns det inget ställe där jag kan justera pooltemperaturen. Har läst mig till att denna tjänst är ett expensionskort? Allt har ju uppenbart fungerat utan detta expensionskort men då har jag ingen aning hur de valt värme till poolen.

Ser ju om jag tittar i menyerna att det finns ”vattentemperatur” men jag har ingen aning om det är den som man justerar efter. (Dessutom hittar jag inget bra ställe att ändra denna). Thermia är ju oerhört enkel när man vill justera temperatur i ”Rum” men annars går det inte så bra för mig.

Med vänlig hälsning Lars

Lars 5454

  • Gäst
Lars 5454
SV: Poolvärme Thermia
« Svar #1 skrivet: 18 juli 2014, 10:15:02 »
Nu har jag i en annan del av huset hittat ett reglage som verkar styra värmeväxlaren. Så problem nummer 1 verkar kunna åtgärdas. Dock funderar jag fortfarande på varför jag inte har ett pooltemperaturjusteringsalternativ i menyn på värmepumpen. (Rör det expensionskort?)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Poolvärme Thermia
« Svar #2 skrivet: 19 juli 2014, 22:39:30 »
Hej!
Nu vet jag inte modell och ålder på din värmepump men står det i din manual att det ska synas ett menyval "pool" om detta är installerat så är det nog så att detta inte är installerat.

Gissningsvis är det nog så att reglaget till poolvärmningen lurar din värmepump att det är kallt ute (eller nått liknande) för att få den att värma poolen, du får kolla runt lite i menyerna när du värmer poolen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 636
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!