Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ekonomiskt att installera frÃ¥nluftvärmepump enbart för tappvatten?  (läst 3018 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
Jag har köpt ett enplanshus på 126m2 med direkverkande el.
Jag jobbar som kyltekniker så en luftvärmepump sattes in direkt, och alla element åkte ut.
Jag funderar på att köpa en begagnad frånluftvärmepump för att jag tycker att vi förbrukar mycket el även sommartid, så det måste vara tappvatten som kostar.
På vinden sitter ett gamalt återvinningsaggregat (ej orginal i huset, monterat år 1979) som jag tänker ta bort. Avända en del av rören till frånluft till toaletter, tvättstuga och kök. Fönsterventiler finns det bara på två ställen, och dörrkarmarna har överströmningfunktion för luft.

Min fråga är om jag kommer att spara något. eller om jag förlorar lika mycket på kalluften som kommer in i huset som jag sparar på vattnet. Blir det inte kallras ur ventilerna?

En ny murspis håller jag på att installera.

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!