Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ekonomiskt att installera frÃ¥nluftvärmepump enbart för tappvatten?  (läst 3018 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
Jag har köpt ett enplanshus på 126m2 med direkverkande el.
Jag jobbar som kyltekniker så en luftvärmepump sattes in direkt, och alla element åkte ut.
Jag funderar på att köpa en begagnad frånluftvärmepump för att jag tycker att vi förbrukar mycket el även sommartid, så det måste vara tappvatten som kostar.
På vinden sitter ett gamalt återvinningsaggregat (ej orginal i huset, monterat år 1979) som jag tänker ta bort. Avända en del av rören till frånluft till toaletter, tvättstuga och kök. Fönsterventiler finns det bara på två ställen, och dörrkarmarna har överströmningfunktion för luft.

Min fråga är om jag kommer att spara något. eller om jag förlorar lika mycket på kalluften som kommer in i huset som jag sparar på vattnet. Blir det inte kallras ur ventilerna?

En ny murspis håller jag på att installera.

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Det är helt klart så att den luft man tar in skall värmas upp. Det kan ses som en kostnad i och med att frånluftsvärmepumppen säkerställer ett visst luftombyte. Å andra sidan behöver huset en ventilation och ett visst undertryck är ju bra för husstommen eftersom det hindrar den fuktiga luften i huset att vandra in i väggar och kondenssera där, med risk för fuktskador. Man får också en bra luftkvalitet. Det går givetvis att räkna på hur stor kostnaden är för att värma uteluften men om du planerar att enbart använda FLVP till att värma tappvatten med så kräver inte dessa värmepunpar större luftflöden än vad du ändå behöver ha för att få en tillräcklig ventilation. Jag är övertygad om att du kommer göra en rejäl besparing!

/Arne

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
Jag hade tänkt att styra den över ett ur med enbart drift på dagen.
På natten förbrukas det ju inget vatten. Kanske funkar det att köra med termostat på tanken så att aggregatet enbart går vid behov, och en forcering som styrs från badrum/toa.

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Köper du en frånluftsvärmepump har den redan termostatreglering. Vad jag vet har alla FLVP dessutom eltillskott som går att ställa in efter behov. Att slå ifrån värmepumpen nattetid tycker jag verkar onödigt. Då har du inte ventilation under natten och varmvattentemperaturen i tanken kommer att ha sjunkit några grader tills på morgonen vilket gör att eventuella morgonpigga långduschare får en smärtsam upplevelse. Angående kallraset från fönsterventiler finns det en del trådar här på forumet om detta. En del känner av kallraset i samband med fönsterventiler och golvvärme, andra märker det inte alls. Har du luft/luft värmning borde väl luftrörelserna från den ta överhand?

/Arne

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Nej. Om du kan sätta in en frånluftsvärmepump för varmvatten kan den även värma lite mer om du väljer en annan modell och det börjar bli lite intresantare.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
Köper du en frånluftsvärmepump har den redan termostatreglering. Vad jag vet har alla FLVP dessutom eltillskott som går att ställa in efter behov. Att slå ifrån värmepumpen nattetid tycker jag verkar onödigt. Då har du inte ventilation under natten och varmvattentemperaturen i tanken kommer att ha sjunkit några grader tills på morgonen vilket gör att eventuella morgonpigga långduschare får en smärtsam upplevelse. Angående kallraset från fönsterventiler finns det en del trådar här på forumet om detta. En del känner av kallraset i samband med fönsterventiler och golvvärme, andra märker det inte alls. Har du luft/luft värmning borde väl luftrörelserna från den ta överhand?

/Arne

Det ska bara vara avstäng under tiden som man sover. Det sjunker väl inte så många grader från ca kl: 21:00 till 5:00.
Sommartid kan den få gå dygnet runt. Ventilationens effekt spelar inte så stor roll förutom frånluft när man har duschat eller är på toan.


Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
Jag har inhandlat en nu. Det blev en Nibe 100 från 1995, använd under 7år.
Ej (P)Propan utan med R22. Vilket med tanke på kompressorhaverier på dom nya verkar lugnare.
Den kostade mig 3000kr. Om kompressorn gÃ¥r sÃ¥ kostar en ny orginal Aspera kompressor kostar mig  2200kr.
Någon som vet om det finns andra än orginal? Danfoss verkar inte ha några R22/407C kompressorer och Lúnite Hermetique inga så med så små effekter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!