Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem med oljud NIBE 1225 (Sälja 1,5Ã¥r gammal bergvärmepump; gÃ¥r det?)  (läst 72730 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
Finns det något värde i en 1,5 år gammal Nibe 1225/6? Vi är missnöjda med installatörens bemötande samt Nibe som företag. Vi har haft problem med kompressorljud i radiatorerna, men ingen hjälper oss. Därför skulle vi nu vilja byta till en pump från IVT. Servicetekniker (3 olika) från Nibe intygar att det inte är fel på pumpen, de hävdar stomljud. Vad kan man begära för pumpen på ex. Blocket?
« Senast ändrad: 11 februari 2011, 17:44:57 av johan367 »
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Sälja 1,5år gammal bergvärmepump; går det?
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2011, 21:46:43 »
Finns det något värde i en 1,5 år gammal Nibe 1225/6? Vi är missnöjda med installatörens bemötande samt Nibe som företag. Vi har haft problem med kompressorljud i radiatorerna, men ingen hjälper oss. Därför skulle vi nu vilja byta till en pump från IVT. Servicetekniker (3 olika) från Nibe intygar att det inte är fel på pumpen, de hävdar stomljud. Vad kan man begära för pumpen på ex. Blocket?

Sitter det flexslangar monterade ? tror du ivt är så mycket tystare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Sälja 1,5år gammal bergvärmepump; går det?
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2011, 22:04:30 »
Några flexslangar sitter monterade. Jag hoppas att IVT med scrollkompressor är tystare.
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Sälja 1,5år gammal bergvärmepump; går det?
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2011, 22:10:01 »
Funkar den bra i övrigt? Annars skulle jag försöka hitta en lösning, vad är det som låter? Vibrationer? Vart står pumpen i förhållande till tex sovrum mm?
« Senast ändrad: 27 januari 2011, 22:20:01 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Sälja 1,5år gammal bergvärmepump; går det?
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2011, 22:18:43 »
Skulle nog försöka lösa problemet med bef vp kommer att kosta många tusen att byta och kanske blir lika med ivt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Sälja 1,5år gammal bergvärmepump; går det?
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2011, 22:21:52 »

Vi har försökt i 1,5år.
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Sälja 1,5år gammal bergvärmepump; går det?
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2011, 22:24:50 »
Funkar den bra i övrigt? Annars skulle jag försöka hitta en lösning, vad är det som låter? Vibrationer? Vart står pumpen i förhållande till tex sovrum mm?

Den funkar klockrent i övrigt. Det är vibrationer från kompressorn som låter. Pumpen står i källaren. Sovrummet är på 2:a våningen och där har vi problem med oljud. Oljud även i vardagsrummet på 1:a våningen och eftersom returen (det är i returen det vibrerar) går under hela huset så hörs vibrationerna på hela nedervåningen.
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Sälja 1,5år gammal bergvärmepump; går det?
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2011, 23:19:37 »
Allt går att sälja till rätt pris.... Jag har en 10 år gammal Nibe Bvp står i källare på betonggolv på klinkers, ansluten åt alla 4:a håll med slang. Min hörsel är väl inte vad den har varit, på övervåningen hör jag den inte, i vardagsrummet hör jag den liite när jag tar "gubbvilet" och lägger örat mot armstödet i soffan, annars så hörs den inte i vardagsrummet. Pumpen är rakt under köket i källaren och i köket så kan jag höra liite svagt att den går, men inget är störande tycker jag. Har en syrra i strax söder om Katrineholm jag kan hälsa på, kanske besöka dig med och lyssna lite? Ge mig ett pm isåfall, ingen annan behöver få veta någe.
« Senast ändrad: 27 januari 2011, 23:21:56 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad aakeoe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Sälja 1,5år gammal bergvärmepump; går det?
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2011, 02:56:30 »
Önskar att jag fick överta lite av dina problem! Bor själv i ett gammalt timmerhus med delvis källare (där vår NIBE 1245-10 är placerad). Ömöjligt att höra vp, inte ens genom att lägga örat mot golvet i köket direkt över källaren så går det att avgöra om kompressorn går eller inte. Volymtank installerad så inte ens några knäppningar hörs.
Lite tråkigt detta eftersom jag gärna vill pyssla med inställningar under kompressorns gångfas och det är lite bökigt att bgå ner i källaren, ingång utiftrån gården. Funderar på att installera något slag av övervakninganläggning för att slippa gå ner i källaren i onödan.
aake

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Sälja 1,5år gammal bergvärmepump; går det?
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2011, 07:23:35 »
Sätt en lampa som lyser när den går..Eller köper du Rikards energimätare, hette den Eliq? Med stor skärm, då ser du momentanförbrukningen om den går eller ej..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Sälja 1,5år gammal bergvärmepump; går det?
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2011, 09:52:35 »
Med mina lekmannamässiga kunskaper tycker jag inte heller att ett byte av pump verkar rimligt. Det enda du med säkerhet vet är att det blir mycket dyrt och du kan inte veta om du blir nöjdare!

Som jag ser det har du två val!

För det första undrar jag om dom du anlitar verkligen analyserat problemet tillräckligt systematiskt. Tex säger du att vibrationerna kommer från kompressorn och att det är returen som vibrerar. Antar att du menar returen från elementen!?
Hur är detta möjligt? Kompressorn och returen är ju inte "mekaniskt" förbundna med varandra! I alla fall inte på min IVT.
Om vibrationerna kommer från kompressorn borde dom i så fall gå genom sina gummikutsar ner i VP-stativet och vidare ner i golvet!?
Vid ett försök att lösa sådana problem som du har är det ju helt avgörande att man går synnerligen systematiskt till väga för att samla på sig fakta (dvs att tro duger inte) för att kunna hitta lösningar som avhjälper det verkliga problemet. Tror man bara är risken stor att man applicerar lösningar på något som inte är det verkliga problemet och då kan man inte heller förvänta sig att resultatet blir bra.
Jag tror inte att de vanliga servicekillarna kan speciellt mycket om vibrationer och hur man eliminerar dessa. Kanske du skall begära av leverantören att dom måste skicka en "vibrationsexpert" nästa gång. Alternativt att du själv letar reda på en sådan.

För det andra är vi människor förvånansvärt anpassningsbara om vi vill. Första gången min svärmor besökte oss klagade hon på att hon inte hade sovit så bra. När jag frågade varför fick jag svaret "det är ju så tyst här". Hennes hus låg nämligen nära järnvägen och oljudet och vibrationerna från 5 godståg per natt hade hon vant sig vid så att hon inte tänkte på det.
Är det inte alltför illa hos dig kanske du också kan vänja dig.
Du kan ju också se det som positivt att slippa köpa Rickards temperaturlogger för att ta reda på hur mycket pumpen går och står. Som läget är nu har du ju full koll på det ändå? Se det sista som ett skämt! Fast med litet allvar bakom!

Om ni har konstaterat att det är vibrationer från rören som ni störs av och ni har flexslangar mellan VP och elementrör kanske "tunga" vikter fastskruvade runt elementrören kan minska rörens möjlighet att vibrera och/eller flytta rörens egenfrekvens så att vibrationerna minskar. Har ni provat det?


Per L
   
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Sälja 1,5år gammal bergvärmepump; går det?
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2011, 10:26:02 »
Min IVT har kolvkompressor. Jag kan inte höra att den går när jag lägger örat till radiatorn i köket som är nästan rakt ovanför pumpen. Nattetid kan jag höra den svagt i sovrummet, min fru hör den inte.

Jag är därför inne på samma linje som Per Lu, att det är någon form av resonans som förstärker ljudet. Ny pump är dyrt och det är inte säkert att problemet försvinner. Lägg lite pengar på att anlita någon som kan bullerdämpning.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Sälja 1,5år gammal bergvärmepump; går det?
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2011, 11:37:03 »
Har en Nibe 1230.
Hade problem i början med att ett högfrekvent tjut fortplantade sej i alla radiatorer (mest i de närmast värmepumpen).
Kontaktade Nibe som frågade om jag hade flexslangar mellan VP och elementrören.
Det hade jag inte, så de bad mej montera sådana innan de skulle engagera sej.
Kontaktade VVS-installatören som tyckte det lät konstigt. "Den har ju flexslangar internt", var hans åsikt, men han monterade ändock sådana.
Det avhjälpte dock inte problemet, men det gjorde att Nibe skickade ut en servicetekniker som monterade någon form av gummivikter på rören runt kompressorn för att "balansera" bort missljudet.
Efter denna åtgärd blev min värmepump tyst. Kan dock höra den svagt i köket direkt ovanför värmepumpen.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Sälja 1,5år gammal bergvärmepump; går det?
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2011, 16:09:53 »
Med mina lekmannamässiga kunskaper tycker jag inte heller att ett byte av pump verkar rimligt. Det enda du med säkerhet vet är att det blir mycket dyrt och du kan inte veta om du blir nöjdare!

Som jag ser det har du två val!

För det första undrar jag om dom du anlitar verkligen analyserat problemet tillräckligt systematiskt. Tex säger du att vibrationerna kommer från kompressorn och att det är returen som vibrerar. Antar att du menar returen från elementen!?
Hur är detta möjligt? Kompressorn och returen är ju inte "mekaniskt" förbundna med varandra! I alla fall inte på min IVT.
Om vibrationerna kommer från kompressorn borde dom i så fall gå genom sina gummikutsar ner i VP-stativet och vidare ner i golvet!?
Vid ett försök att lösa sådana problem som du har är det ju helt avgörande att man går synnerligen systematiskt till väga för att samla på sig fakta (dvs att tro duger inte) för att kunna hitta lösningar som avhjälper det verkliga problemet. Tror man bara är risken stor att man applicerar lösningar på något som inte är det verkliga problemet och då kan man inte heller förvänta sig att resultatet blir bra.
Jag tror inte att de vanliga servicekillarna kan speciellt mycket om vibrationer och hur man eliminerar dessa. Kanske du skall begära av leverantören att dom måste skicka en "vibrationsexpert" nästa gång. Alternativt att du själv letar reda på en sådan.

För det andra är vi människor förvånansvärt anpassningsbara om vi vill. Första gången min svärmor besökte oss klagade hon på att hon inte hade sovit så bra. När jag frågade varför fick jag svaret "det är ju så tyst här". Hennes hus låg nämligen nära järnvägen och oljudet och vibrationerna från 5 godståg per natt hade hon vant sig vid så att hon inte tänkte på det.
Är det inte alltför illa hos dig kanske du också kan vänja dig.
Du kan ju också se det som positivt att slippa köpa Rickards temperaturlogger för att ta reda på hur mycket pumpen går och står. Som läget är nu har du ju full koll på det ändå? Se det sista som ett skämt! Fast med litet allvar bakom!

Om ni har konstaterat att det är vibrationer från rören som ni störs av och ni har flexslangar mellan VP och elementrör kanske "tunga" vikter fastskruvade runt elementrören kan minska rörens möjlighet att vibrera och/eller flytta rörens egenfrekvens så att vibrationerna minskar. Har ni provat det?


Per L
   

Jag arbetar inte med värmepumpar och kan således inte analysera det mer än det jag nu vet. Jag kan inte heller göra något för att åtgärda det på egen hand. Går jag till exempel till en läkare för att jag är sjuk så är det väl deras uppgift att hjälpa mig, eftersom jag inte har kunnandet själv?

Vänja sig går inte. Det är inte ens tänkbart.
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Sälja 1,5år gammal bergvärmepump; går det?
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2011, 16:12:20 »
Skulle någon kunna svara på det jag vill veta; finns det något värde i pumpen? Vad tror ni den är värd?

Lösa problemet har vi i princip gett upp efter att TRE auktoriserade servicetekniker från NIBE har varit här och de kliar sig mest i huvudet.
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!