Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat Optimum G2  (läst 12191 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bulten22

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Diplomat Optimum G2
« skrivet: 18 januari 2012, 10:44:51 »
Hej, Har problem med min Thermia G2. När varmvattenberedaren skall värma, efter t ex ett bad, så stänger värmepumpen av efter ett tag. Meddelande "Fyrkant" syns på displayen (visar antingen att driftpressostaten har löst ut, eller att hetgas temperaturen har nått sin maximala temperatur, enl instruktionsboken). Efter ca 15 min startar värmepumpen igen, men stänger av igen efter ett tag. Så håller det på ett antal gånger innan varmvattnet blivit uppvärmt och den övergår till värmeproduktion för huset. Någon som vet vad som är fel...?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2012, 11:19:43 »
Det är inget fel, utan är ett känt fenomen när man gör mycket varmvatten på en gång.
Problemet är att vattnet i VV-beredaren inte hinner värmas innan VP'n blir för varm - Dels pga skiktning i tanken och dels pga värmeöverföringsmotståndet mellan VP'ns värmeslinga och tankvattnet. När VP'n stannar så blandas vattnet om, den uppmätta tempen sjunker lite och VP'n startar en ny körning (lite kortare än den föregående).
Beroende på varmvattenberedarens utfprmning, hur/vart man mäter tempen, etc så kan det behövas ett antal såna kortare och kortare värmecykler innan hela beredaren är genomvarm.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2012, 11:30:01 »
Nästa gång den gör vv så gå in i service-menyn och kolla tryckrörstempen.
Håll inne vänster pilknapp i 5 sek tills service kommer fram. Stega ner till Värmepump och klicka höger.
En bit ner ser du Tryckrör xx(140)
Läs av detta. Om den drar sig upp till 140 ºC är det hög hetgastemperatur som den löser på.
Hög hetgas kan ha olika orsaker:
Köldmediebrist, defekt exp. ventil, felaktig givare för att nämna några. Ring din installatör för felsökning.
Kan också vara RP som den löser på, men då borde det inte stå "VP start om 15 min" i displayen.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Bulten22

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2012, 11:47:45 »
Tobocop - Det står "VP start om 15 min" i displayen. Vad innebär att det är RP den löser på?

purjo_ - Menar du att jag inte skall göra något utan att det skall vara så här? Jag hinner ju få kallt i huset innan den är igång igen.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2012, 12:20:13 »
RP betyder reglerpressostat  (Driftpressostat kan man säga ocksÃ¥)
Vid vv-produktion stannar kompressorn vid ett specifikt tryck. På din maskin 26,5 eller 28,5 bar. Detta är ett tryck i kylkretsen efter kompressorn. Om den löser på RP, vilket är helt normalt vid vv-produktion, så antingen stannar maskinen och det står "Inget Behov Värme" i displayen eller så växlar VP över till värmeproduktion.
Om den stannar och det står "VP start om 15 min" i displayen, så har den med största sannolikhet stoppat för ett så kallat B-larm. B-larm = vp stoppar kompressorn tills värdet återgår till det normala och startar sedan kompressorn igen. Ex. Om hetgasen kommer upp i 140 ºC.

Efter kompressorn stannat så finns en spärr på 20 min innan den får starta igen. Därav "VP start om xx min" i displayen.
Vänta dessa min och kolla sedan temperaturen som jag sa tidigare.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2012, 12:21:40 »
purjo_ - Menar du att jag inte skall göra något utan att det skall vara så här? Jag hinner ju få kallt i huset innan den är igång igen.

Nja. Det är normalt att den behöver värma flera gånger, men inte att det blir så varmt att kompressorn spärras.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2012, 12:23:18 »
Tror inte vattnet behöver värmas flera gånger på en Thermia eftersom den har en sling beredare på min Nibe med liknande beredare värmer den vv på en körning. Har du provat att lufta beredaren har läst om nått liknande problem för nån som hade luft i beredaren.
« Senast ändrad: 18 januari 2012, 12:25:22 av Smurfen. »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2012, 12:27:23 »
En annan vanlig orsak til fenomenet är luft i TWS-slingan.
Lyssna om du kan höra nått porlande ljud då den gör varmvatten?

Eller så är den nån tempgivare som visar fel, vad har du förresten för startvärde på varmvatten och varmvattentid?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2012, 12:29:18 »
Det var slingan jag menade när jag skruv beredaren huvuddunk
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bulten22

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2012, 23:04:59 »
Tobocop - Har nu kollat servicemenyn i kväll när den värmer vv. Tryckrörstemperaturen går upp till 103 (130) innan värmepumpen slår av. Då kommer "VP start om 15 min upp".

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2012, 23:41:25 »
då kanske det är luft då.

Jag har mer effekt och borde således egentligen ha ett större problem. Men det har jag inte.

Men min VV laddning var sämre förut när jag hade ännu mer luft än jag har nu :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2012, 06:56:59 »
Min 10Kw G2 Duo beter sig inte så, den bara fixar nytt vv efter bad går lite längre då än efter "bara" några duschar.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #12 skrivet: 19 januari 2012, 19:04:22 »
Hmm... Konstigt. ÄR det dåligt vv? Känner du att de tar slut.
Kolla VV temp i tempmenyn och gå in i servicemenyn under Varmvatten och kolla vad det står för temperatur på den översta raden. Detta är en tempgivare som sitter nere i beredaren och visar ÄR-värde först och startvärde inom parentes.
Var med om en vp som gjorde som du beskriver, där var det glapp i anslutningen på givarens kontakt på I/O-kortet. Givaren visade typ 25 ºC och vp startade och startade och startade och... ja du fattar :)
Luft i TWS-slingan kan de också vara. De kan du knappast lufta ur utan bör spolas.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Bulten22

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #13 skrivet: 19 januari 2012, 22:47:26 »
Kollat vv temp i servicemenyn efter det att vv-beredaren fått tappa upp ett bad. Står då 19(41). Det ökar dock successivt i takt med uppvärmingarna. Nu ökat till 21(41).

Utloggad Bulten22

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2012, 23:39:14 »
...och nu efter ytterligare tre, fyra start/stopp av värmepumpen är vi uppe i 33(43). Skall det vara så här?

Den verkar köra vv prod ngr minuter. Därefter dyker "fyrkanten" längst ned till höger på huvudmenyn upp och pumpen stannar. Återstartar sedan efter ca 15 min, kör kanske fyra min, stannar, återstartar efter ca 15 min osv...Efter ca 10 gånger så är allt tillbaka till normalt igen.

Varför slÃ¥r den av? Skall den slÃ¥ av? Eller är det nÃ¥got fel? Och i sÃ¥dana fall vad...?  Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!