Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt i huset ivt greenline c7  (läst 1895 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad engan73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kallt i huset ivt greenline c7
« skrivet: 24 januari 2019, 18:08:09 »
Har problem med värmen i huset
Värmepumpen ger bara 38 grader pÃ¥ värmebärare ut. till skotts värmen gÃ¥r nästan aldrig  in och dÃ¥ den gör det värmer den tills den stannar för värmebärare ut max.
Har ni några tips?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt i huset ivt greenline c7
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2019, 08:08:12 »
LÃ¥ter som kontaktorproblem pÃ¥ tillskottet.  Sc:,h
Men börja med att läsa av alla temperaturer när den värmer huset så ser man om det är en tempgivare som är knas?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad engan73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt i huset ivt greenline c7
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2019, 11:42:22 »
Skrev av värdena nu värmekurva 4,0. finjustering 0,0.
GT1 frÃ¥n 42,2 nuv 37,7.  GT2 -12,0.  GT3 till 42,2 nuv 47,1.  GT6 85,8.   GT8 38,9.  GT9 35,7. GT10 0,2. GT11 2,8.
Kan bara köra den på värmekurva 3,0 annars löser den ut för Pressostat hög,och även i bland på den kurvan.
Tacksam för tips

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kallt i huset ivt greenline c7
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2019, 12:36:58 »
Lite konstiga värden för GT10 och 11. Har värdena blivit omkastade? GT11 ska vara lägre än GT10 när pumpen går.

Utetemperaturen antyder att huset ligger rätt långt norrut, var ungefär? Om det är bergvärme, hur djupt är borrhålet? Köldbärartemperaturerna verkar lite höga om huset ligger i norra Sverige och pumpen fungerar som den ska men det behövs lite mer information.

Vilken hastighet är den interna värmebärarpumpen inställd på?

GT6 är ca 10 grader högre än den borde vara. I kombination med att högtryckspressostaten ibland stoppar pumpen kan det betyda beläggning i värmeväxlaren som bromsar värmeöverföringen.

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt i huset ivt greenline c7
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2019, 15:36:04 »
Att GT9 är lägre än GT1 under drift och värmning av huset tyder på att tempgivarna inte visar exakta värden.
Men ditt första inlägg tyder på att kontaktor till elpatron behöver ses över och ev bytas.
En genomgång av grejerna, typ rensa filter mm är säkert bra att göra.
Vilka tempgivare som visar lite fel är svårt att gissa, det kan vara flera.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad engan73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt i huset ivt greenline c7
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2019, 17:09:29 »
Tycker också att GT10,11 måste vara fel kopplade, kan man bara byta plats på givarna?
Huset ligger i norrbotten arjeplog ,borrhålets djup vet jag inte.
interna värmebärarpumpen är på läge 1.
Rengöra filtret är det svårt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kallt i huset ivt greenline c7
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2019, 18:49:49 »
Förutom att det verkar vara fel på inkopplingen elpatronen är det flera konstigheter.

Som Carl påpekade är GT9 lägre än GT1. Det ska inte vara möjligt. Om vi antar att GT1 visar rätt är temperaturskillnaden för värmebärare in/ut bara 1,1 grader vilket tillsammans med att cirkulationspumpen står på lägsta fart betyder att pumpen knapp producerar någon värme. Är det GT som är fel och GT9 rätt blir skillnaden in/ut 3,2 grader. Det är lågt det också.

Jag tror inte köldbärargivarna är felkopplade, det är mer sannolikt att nÃ¥gon eller bägge visar fel. Det är vanligt att de visar fel med nÃ¥gon grad. Oavsett vilken av köldbärargivarna som visar fel är det väl hög köldbärartemperatur för att vara en fungerande pump i Arjeplog. Jag hade väntat mig minusgrader pÃ¥ bägge. Att det skulle vara felkopplat sÃ¥ att inkommande köldbärare är 2,8 grader skulle betyda att pumpen inte ger den effekt den ska ge men jag tvivlar pÃ¥ att det är felkopplat. Det är mer troligt att den är lite fuktskadad och visar för högt värde. 

Med tanke på att GT6 är lite högre än vad den borde vara undrar jag om inte allt sammantaget tyder på att kompressorn börjar bli trött. Hur gammal är pumpen och hur många timmar har den gått?

Det är inte svårt att rengöra filtret men till en del typer av filter kan man behöva en tång avsedd för segersäkringar.

Har det märkts att pumpen har blivit sämre på senare år, att det behövs mer tillsatsel?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad engan73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt i huset ivt greenline c7
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2019, 19:00:47 »
Pumpen är sen 2003, Har märkt att det går mer ström för varje år och blir kallare för varje år.
är nog bara köpa ny pump
vad skulle ni rekommendera för pump?

Utloggad råövind

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Kallt i huset ivt greenline c7
« Svar #8 skrivet: 20 mars 2019, 10:07:31 »
Jag har en Greenline C från 2006 som matar ett golvvärmesystem på 180 kvm. Alltså bara kopparrör och pexslag.

Pumpen stoppade häromdan efter att jag rensat silen på kalla sidan.
Hög hetgas var felet.
Den interna cirkulationspumpen var het (70-80 grader) och verkade inte cirkulera något vatten. Om jag hade lyssnat på den hade jag hört att den var fastfrusen.
Sätt en pinne mot pumpen och andra ändan mot örat så hörs det fint om den snurrar.
Jag demonterade pumpen som visade sig vara full av magnetit. Rotorn satt som fastgjuten i huset.
Ny pump behövdes, så den gamla var lovligt byte för lite undersökning och eventuellt även reparation.
Lyckades dra ut rotorn med två skruvmejslar, tvättade av magnetiten med vatten, alkohol och 5:56 och lyckades till slut även att att få rent lagret. Helt plötsligt löpte rotorn lätt och jag monterade ihop allt. Värmepumpen startar och går.

En magnetit fälla är beställd, men jag undrar varifrån den kommer jag har ju inget av svartjärn i systemet förutom den inbyggda varmvatten beredaren.

Diagnosen var lite lurig att ställa men själva reparationen var enkel.

Kollade de flexibla ledningarna genom att släppa på vattnet när pumpen var demonterad och ledningarna hade rejält flöde, men de kan ju ändå vara fulla av magnetit.
Jag bor 4 mil söder om Göteborg, nära havet. 170+15 kvm uppvärmt. Acctank på 2500 liter Roterande värmeåtervinning. Många år utan bekymmer.
Vermont Explorer spisinsats.
Ecoair 406 sedan 1801 fast kond. samt spets med en 6kw patron i tanken. Spetsvärme gÃ¥r in vid "max öppen shuntventil" med tillslagsfördröjning. Kan välja "sughöjd" i tanken  dvs acc.volym. Varmvattenberedning med 3 liters beredare, 6 kw elpatron. Vattnet förvärms ca 30 grader i acc.tanken via genomströmningsberedare. Obegränsat med varmvatten och smÃ¥ förluster, samt ingen Listeriaproblem.

Fastighetsskötare för dottern som har en Greenline från -06

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!