Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftavfuktare till matkällare  (läst 25243 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #15 skrivet: 07 april 2015, 17:51:16 »
Avfuktaren kyler först luften sÃ¥ att vattnet kondenserar sedan höjer den temperaturen pÃ¥ luften  igen. Hur mycket kan jag inte säga men minst lika mycket som den tidigare sänkt temperaturen.

Ok.
Men den kan alltså inte öka värmen mer än marginellt då iaf antar jag?

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #16 skrivet: 07 april 2015, 17:59:35 »
Jag vet inte om jag gör ett tankefel, men om vi säger att tempen stiger så vill den uppåt, och om jag har kattgluggarna stängda så borde luften gå genom golvet och uppåt eller annan lättare väg då förstås, springor osv?

Om jag öppnar kattgluggarna så borde det innebära att luften blir kallare inne i grunden då utetempen är kallare, i kombination med att det ventilerar med öppna gluggar borde fukten förflyttas ut fortare, speciellt som jag värmer inne i grunden med avfuktaren?

Rätt eller fel?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #17 skrivet: 07 april 2015, 19:09:02 »
Cirkulerar du samma luft flera varv genom avfuktaren så blir luftfuktigheten lägre för varje "varv", tar du in ny luft tar du samtidigt in ny fukt OM det inte är betydligt kallare ute än inne.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #18 skrivet: 08 april 2015, 07:52:04 »
Om man då har torr luft som är kallare än vad luften i krypgrunden är och man i detta läge öppnar krypgrunden, vad sker då med rf?

Låt säga att vi i samma läge har kraftig vind och får en väldigt bra ventilation samtidigt som uteluften är kallare?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #19 skrivet: 08 april 2015, 09:02:52 »
Luftfuktigheten blir lägre när temperaturen på luften stiger. I moderna torpargrunder är det aldrig problem med luftfuktighet under vintern endast på sommarhalvåret då marktemperaturen är lägre än utetemperaturen. Marktemperaturen i en torpargrund blir ofta inte högre än 5-7 grader sommartid och på vintern inte lägre än någon plusgrad.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #20 skrivet: 08 april 2015, 09:17:49 »
Luftfuktigheten blir lägre när temperaturen på luften stiger. I moderna torpargrunder är det aldrig problem med luftfuktighet under vintern endast på sommarhalvåret då marktemperaturen är lägre än utetemperaturen. Marktemperaturen i en torpargrund blir ofta inte högre än 5-7 grader sommartid och på vintern inte lägre än någon plusgrad.

Ok, du menar i en modern krypgrund?

Råder det andra förutsättningar i en äldre torpargrund?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #21 skrivet: 08 april 2015, 12:34:50 »
Ok.
Men den kan alltså inte öka värmen mer än marginellt då iaf antar jag?

Kondensavfuktaren DS15 drar ca 220W varav det mesta blir till värme. Dessutom tillkommer lite värme när vattenångan kondenseras till flytande vatten och droppar ner i avloppet (jfr det motsatta att det krävs tillskott av värme för att göra ånga av vatten). Påverkar temperaturen bara marginellt i en grund. I en liten matkällare kanske det märks något mer om avfuktaren får gå mest hela tiden för att hålla nere fuktnivån.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #22 skrivet: 08 april 2015, 12:46:04 »
Kondensavfuktaren DS15 drar ca 220W varav det mesta blir till värme. Dessutom tillkommer lite värme när vattenångan kondenseras till flytande vatten och droppar ner i avloppet (jfr det motsatta att det krävs tillskott av värme för att göra ånga av vatten). Påverkar temperaturen bara marginellt i en grund. I en liten matkällare kanske det märks något mer om avfuktaren får gå mest hela tiden för att hålla nere fuktnivån.

Okej.
Själva avfuktaren står i matkällaren som är belägen nere i torpargrunden, så den avfuktar hela grunden, mer eller mindre.
Sen jag ställde ner ds15:en igår så har RF sjunkit med ca 8-10 enheter enligt hygrometern jag också köpte. (En Wood´s hygrometer)

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #23 skrivet: 08 april 2015, 12:55:50 »
Har dock som jag förstår det för hög RF just nu? Hygrometern visar på 78% och temperaturen är på mellan 7-8 plusgrader.

Antar att den höga RF beror på läckaget jag har då detta lokalt i matkällaren borde innebära att betonggolvet har en hel del vatten i sig + att säkert den snabba snösmältningen vi precis har också bidrar med sitt.

Hittade en sida med aktuell uppdaterad luftfuktighet för Piteå där jag bor, just nu är den 34%, ikväll kl 18:00 förväntas den vara 43% och inatt kl 23:00 77%.

Borde det inte innebära att om man öppnar kattgluggarna på dagtid och det är kallare ute än vad det är inne i torpargrunden så borde RF inne i grunden sjunka?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #24 skrivet: 08 april 2015, 13:35:17 »
Vid den här årstiden kan det fungera för just vårvintern är den torraste årstiden. Men det beror ju på temperaturen. Det är ju samma vatteninnehåll i den luft som under dagen har 34% som sedan har 77% på natten, så om det ska fungera måste temperaturen i hela grunden vara högre än uteluften.
För att få bukt med hög fuktighet i torpargrunder kan man täta ytterväggarna samt plasta och isolera marken med tex en BETONGTÄCKMATTA. Problemen kommer när temperaturen stiger utomhus och markkylan kyler under huset.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #25 skrivet: 08 april 2015, 15:10:16 »
Om du öppnar kattgluggarna kan du stänga av avfuktaren, för då avfuktar du ju hela världen så att säga.
Visst skulle det gå att räkna på utetemp, temp i grunden och modellera fram när du kan ha kattgluggarna öppna för att torka ut din grund, men det kräver ju ständig passning, och missar du det några dar när det är varmt och fuktigt ute så kan du ha en drypande blöt torpargrund, det går fort att få kondens om luftomsättningen blir stor, som t.ex nu när det är halv storm.

Innan vi åtgärdade vår krypgrund hade vi några veckor på våren, och typ en månad på hösten då organiskt material i sanden under huset fick så pass mycket fukt att det började lukta lite mögel vid grundens ventilationsöppningar.
Som tur var hade jag redan när vi köpte huset varit noga med att täta uppåt, så inne i huset luktade det aldrig nåt, som vi kunde känna i alla fall.

Efter att ha tätat all ventilation och satt in en munters avfuktare har vi aldrig haft några problem med vare sig fukt eller mögellukt.

INnan vi satte in avfuktaren satte jag in en hygrometer som registrerade 100% luftfuktighet en vårnatt (runt denna årstid) när det var runt +10 på dan men -15 på natten.
Nattetid kyldes alltså krypgrunden, och på dagen, med hög temperatur och kraftig snösmältning så kondenserade det på hygrometern, och troligen under trossbotten, eller i vart fall någonstans i krypgrunden.

Samma sak händer i alla torpargrunder, i vart fall om de ventileras ordentligt.
Små gjutjärnskattgluggar med galler mot mössen är mycket bättre än stora öppningar som forcerar ventilationen.

Om jag hade en matkällare som din skulle jag nog isolera mot bjälklaget, samt ventilera matkällaren med ventilationsrör utifrån, då kan du bättre styra temperaturen, och avfukta en begränsat utrymme.
När man närmar sig 0 grader är en sorbtionsavfuktare klart bättre än en woods, men lite dyrare.

Riktig "säker" blir en torpargrund aldrig om man inte sanerar och avfuktar.
Med sanerar menar jag att man tar bort så mycket organiskt material som möjligt, tätar ventilationen, och sätter in en sorbrtionsfuktare som både avfuktar och skapar ett understryck i krypgrunden.
Fläktarna skall alltså gå dygnet runt även om avfuktningsbehov inte finns.
Först då har du garanterat torrt nog, och ventilationen garanterar (minimerar) risken att angripen luft skall ta sig upp i huset.

Några friskluftsventiler genom väggarna i bostadsplanet hjälper till att minimera risken att luft från krypgrunden, angripen av mögel, svampsporer och bakterier kan ta sig in i bostadsytan.

Det finns många exempel på där gamla torpargrunder som isolerats, och där man slutat elda i spisen som värmer murstocken har drabbats av fukt så att trossbotten har fallit ur, man har fått spån på mark, och det har börjat mögla.
I värsta fall kan man få hussvamp i ett sånt hus, det hade mina grannar i sin sommarstuga, bara riva hela golvet, sanera och bygga upp allt igen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #26 skrivet: 08 april 2015, 16:11:38 »
Så att det som hos mig just nu är strax under 80% (76% precis nu) RF är inget konstigt, eller är det rent av "lågt" jämförelsevis med tanke på att jag även haft ett läckage där inne i matkällaren?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #27 skrivet: 09 april 2015, 07:27:55 »
Man brukar säga att man skall ligga under 70% för att inte riskera mögelangrepp, grunden tål mer ju kallare den är utan risk för mögel, men nu har du ju redan drabbats så då bör du nog försöka torka ut den så mycket som bara möjligt är.
Jag skulle försöka få bort så mycket som möjligt av möglet och sedan pensla med boracol eller klorin för att se om det dör ut.
Klorin har fördelen att det även kan bleka bort eventuella missfärgningar, däremot är jag inte säker på att det har boracols långverkande funktion.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #28 skrivet: 09 april 2015, 09:35:35 »
I diagrammet "risk för mögel" framgår det att gränsen för mögeltillväxt går vid RF 75% med en temperatur av 20 grader och RF 80% vid 7-8 grader. Jag har ställt hygrostaten så det blir max ca 70% på sommaren när fuktbelastningen är som högst. Det medför (samma konstanta inställning på DS15) att RF på vinterhalvåret blir omkring 60% enligt de två fuktmätare jag har i krypgrunden. Om man då har uppåt 80% vid 7-8 grader på vinterhalvåret tror jag det är ett ganska högt fuktvärde som behöver minskas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare till matkällare
« Svar #29 skrivet: 09 april 2015, 11:28:50 »
Man brukar säga att man skall ligga under 70% för att inte riskera mögelangrepp, grunden tål mer ju kallare den är utan risk för mögel, men nu har du ju redan drabbats så då bör du nog försöka torka ut den så mycket som bara möjligt är.
Jag skulle försöka få bort så mycket som möjligt av möglet och sedan pensla med boracol eller klorin för att se om det dör ut.
Klorin har fördelen att det även kan bleka bort eventuella missfärgningar, däremot är jag inte säker på att det har boracols långverkande funktion.

Funderar på att testa att pensla på klorin, "bygga" igen så tätt det går mellan matkällaren och torpargrunden och köra avfuktaren i matkällaren, sen öppna ventilerna och ventilera torpargrunden som jag gjort tidigare.
Problemet är som sagt lokalt där matkällaren är belägen, man ser tydligt att fuktpåverkan varit där och utanför matkällaren är träet opåverkat.

Man byggde ju husen på detta sätt tidigare, iom att jag fortfarande eldar kontinuerligt så tycker jag att förutsättningarna för att det ska fungera borde vara på husets sida även nu, problemet som uppstått tror jag inte har att göra med ventilationen, utan pga dels vattenläckaget, men även pga kondens, dessa är i dagsläget åtgärdade så det borde inte göra saken sämre att ventilera, iaf inte denna årstid?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!