Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluftsvärmepump jämfört med värmeväxlare (FTX)  (läst 3061 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad dave_pump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
De flesta fånluftsvärmepumpar kan kyla av utgånde luft till runt 0 grader (vår IVT 590 klarar bara +5 grader). Dessutom är det inte garanterat att de går hela tiden, trots kyla ute, beroende på hur maskinen är inställd.

Värmeväxlare har en verkningsrad på runt 80-90%. Detta förutsätter givetvis att tilluftslkanaler är tillgängliga, vilket är fallet.

Således är värmeväxlaren effektivare än värmepumpen när utomhustemperaturen är under -2 grader. Avfrostning kan sänka effektiviteten något, men överlag skulle jag påstå att värmeväxlaren är effektivare.
Vid plusgrader utomhus och på sommaren (enbart varmvatten) ger frånluftspumpen en besparing.

Nu är frågan vilket system som är effektivast betraktat under ett helt år. Jag anser att skillnaden inta kan vara så stor. Under sommarhalvåret måste varmvatten värmas direkt med el, men under stora delar av vinterhalvåret är en värmeväxlare effektivare.

Jag har svårt att se hur en frånluftsvärmepump för 75 tusen går att räkna hem, när man får ett FTX aggregat för 25 tusen.

De nyare frånluftspumpar som klarar att kyla frånluften till -15 grader är däremot effektivare även under vinterhalvåret. Kostnaden på över 100 tusen är dock tveksam.

Med ett luftflöde på 42l/s går det bara att få ut runt 800W extra om temperaturen på utgående luft sänks från 0 till -15 grader. Då känns en luft/luft eller luft/vattenvärmepump som en lönsammare investering.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1400
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Allt handlar inte bara om pengar.
En FLVP som drar in luft genom väggventiler när det är -15°C känns inte alltid så skoj.
En LLVP som blåser och hörs i halva huset är inte heller så skoj, jämn värme i huset blir det inte heller.
Jag vill gärna separera värme och ventilation.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad dave_pump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I det fallet jag betraktar ingår uppvärmning av tilluft med ett vattenburet värmebatteri i kombination med frånluftvärmepumpen.
Det finns alltså ingen skillnad ur komfortperspektiv.

I vårt fall måste maskinerna i fråga bytas ut. Men varför investera 100 tusen för en tveksam besparing. Jag anser att ett enkelt FTX aggregat gör ungefär samma jobb.

Faktum är att under vintern jobbar kompressorn i princip bara för att förvärma tilluften. Varmvatten värms då med elpatronen.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Frånluftsvärmepump sparar klart fler [kWh] per år än FTX enligt den studie som genomfördes vid Lunds Tekniska Högskola 2005. Ska FTX bli bra måste man även investera i bergvärme eller luftvattenvärmepump.

Installation av FTX med aggregat och alla tilluftskanaler kostar mycket mycket mer än 25 tkr.

När frånluftsvärmepumpen kyler frånluften till -15 °C eller liknande uppstår även en ansenlig fukteffekt genom fasomvandlingen från ånga till vatten.
« Senast ändrad: 22 april 2023, 09:32:50 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad dave_pump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det finns redan kanaler för från/tilluft. Det behövs bara ett FTX aggregat för att ersätta befintligt system.

Kondenseringseffekten sker även i ett FTX aggregat när det är minusgrader ute. Problem med igenisning finns i båda systemen.

Och hur stor är besparingen? Om det tar mer än 15 år att räkna hem en ny FLVP är det ointressant. Jag skall försöka få tag på rapporten som nämndes.

Viktigt i frågan är att ett 120m2 hus bara behöver 42 l/s. Det är ganska lite för att få en ordentlig besparing med den nya generationens FLVP. Öka luftomsättningen är en möjlighet, men då ökar även ljudnivån i huset.




Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ok, du har en IVT 590 med TA-nÃ¥gonting tilluftsaggregat(?) Bra att tilluftskanalerna finns men ett bra FTX-aggregat inklusive  installation med lite omdragning av kanalanslutningarna kostar fortfarande mer än 25 tkr.

Fukteffekten (och luftavkylningen) blir betydligt större i en frånluftsvärmepump som kan ligga konstant på -15 °C med avbrott på för avfrostningarna om det behövs. Det är ytterst sällan avluftstemperaturen blir så låg från ett FTX-aggregat.

Bifogar rapporten från LTH som nu är lite gammal och alltså tar upp de tidigare traditionella frånluftsvärmepumparna med en värmeeffekt på 1,5 - 2,0 kW från kompressorn men sådana säljs ju fortfarande på utbytesmarknaden.

Absolut är 42 lit/sek ett klart begränsat luftflöde att Ã¥tervinna sÃ¥ det är bra att fÃ¥ en energiberäkning gjord av tillverkaren där man kan se förväntad energibesparing med olika modeller som t.ex. NIBE F470 mot S735.   
« Senast ändrad: 22 april 2023, 10:42:27 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad dave_pump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, TA 600 för tilluften, men tyvärr är värmebatteriet trasigt (frysning eller korrosion, vet ej riktigt). Nytt aggregat för 25 tusen känns lite surt.

Har tittat på en Recom 2 FTX för 25 tusen från ventilationsbutiken. Mer än 10 tusen för installationen kan det ju knappast bli. Det är ju bara 4 luftslangar i toppen + inmätning. Egentligen kan jag göra det sjlv. IVT 590 satte jag ocskå in själv för 18 år sedan. Den går fortfarande bra.

"Traditionella" FLVP finns fortfarande (IVT Vent 402 etc.), till en kostnad av 75 tusen inkl. installation. "Nya generationen" kostar snarare 130 tusen. Då det bara finns elpaneler i huset finns det inte så mycket att göra med extravärmen heller. Tilluften kanske kan värmas till 40-50 grader.

Vad jag har funderat på är att koppla en FTX och den befintliga FLVP i serie. FLVP kan köras på sommaren med FTX på bypass. Vintertid låter man FTX göra jobbet. Skonar kompressorn så den håller många år till.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det verkar inte finnas några reservdelar till TA 600 längre, en riktigt gammal modell. Annars rekommenderar NIBE att man behåller gammal TA och kombinerar med F370. Nog likadant med IVT Vent 402. Tänker då att NIBE F470 borde vara det bästa alternativet för dig(?) Sparar också in utrymmet där TA 600 står. Kläm gärna upp ett par vattenburna radiatorer som komplement för värmen. Vill du kombinera FTX och FLVP i en och samma produkt så har danska Nilan något för det i sitt sortiment men kan inte de delarna särskilt bra. Gäller då att hitta en bra installatör på rimligt avstånd som kan ge både service och support för annars kan det nog vara svårt att få.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad dave_pump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för synpunkter.

NIBE F470: Hittade ett pris på 75995kr på nätet, utan installation.
Det är en FLVP av den "äldre" typen, med endast 2kWvärmepumpseffekt. Med vilken avluftstemperatur kan man räkna med?
Sedan tillkommer priset för radiatorer, som det egentligen inte finns effekt för från värmepumpen, eftersom det mesta går åt till tilluftsuppvärmingen.

Enligt mitt resonemang ovan anser jag en FTX vara intressantare.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Avluftstemperaturen från F470 kommer i så fall att ligga på runt ±0 °C hos dig. Man räknar generellt att den typen av värmepump klarar värmen i huset ner till ca +5 °C men den kan ändå ge en årsbesparing på 8000 - 9000 kWh eftersom kompressor går många timmar per år. Visst kostar ett par vattenburna radiatorer en slant men de skulle kunna vara ett komplement för värmen precis som rekommenderas till IVT 590. Tilluftstemperaturen ska egentligen inte vara mer än ca 18 °C eftersom man vill att den nya inkommande luften ska sjunka ner från donet i taket och blanda sig väl med den begagnade luften. Kör man väldigt varm tilluft så vill den gärna stanna uppe vid innertaket. Med 18 °C tilluft ca 37 lit/sek finns det en betydande mängd värme kvar från kompressorn till ett par vattenburna radiatorer.

Edit: Glömde skriva att det pris jag sett för NIBE S735 + SAM S42 var 180 tkr inkl installation så det skulle bli en rejäl slant för det alternativet även om det sparar runt 2500 kWh mer per år än F470.
« Senast ändrad: 22 april 2023, 13:16:41 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad dave_pump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är lite tveksam...

Om FLVP har 2kW uteffekt, så återvinner den runt 1,5kW från frånluften (antar 500 W elektrisk energi vid COP 4).
Om pumpen går 4000h om året, dvs. hälften av året, återvinner den alltså 6000kWh.

Enligt FTX tillverkare återvinner de 4000-6500kWh för en 130m2 villa.

Vi talar alltså om en skillnad på kanske någon tusen kWh om året. Och det skall väga upp en investering på 50 tkr mer? Dessutom måste nog FLVP bytas efter 20 år,

Utloggad dave_pump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Räknade lite med ett beräkningsprogram från en tillverkare av mostströms värmeväxlare (Recutech).

Frånluft: 22 C
Avluft: 0 C
Fuktighet: 40%
Flöde: 150m3/h (42l/s)

Återvinningsenergin är 1,5kW
Kondensering: 0,5 l/h

Är alltså exakt vad jag antog.

För att uppnå liknande parametrar med FTX krävs tilluft på -11 C med en typisk storlek på värmeväxlare.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Är lite tveksam...

Om FLVP har 2kW uteffekt, så återvinner den runt 1,5kW från frånluften (antar 500 W elektrisk energi vid COP 4).
Om pumpen går 4000h om året, dvs. hälften av året, återvinner den alltså 6000kWh.

Enligt FTX tillverkare återvinner de 4000-6500kWh för en 130m2 villa.

Vi talar alltså om en skillnad på kanske någon tusen kWh om året. Och det skall väga upp en investering på 50 tkr mer? Dessutom måste nog FLVP bytas efter 20 år,

En frånluftsvärmepump går normalt betydligt mer än 4000 tim per år, t.ex. omkring 6500 tim. En traditionell frånluftsvärmepump sparar då alltså runt 8500 - 5250 = 3250 kWh mer än FTX per år i genomsnitt. Med ett elpris på ca 2,50 kr under vinterhalvåret blir det en besparing om runt 8000 kr/år.
« Senast ändrad: 22 april 2023, 15:40:48 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad dave_pump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Med den besparingen börjar det bli intressant. Men det förutsätter att aggregatet verkligen går så mycket.

Med vattenburen värme, absolut möjligt.

Med endast tilluftsvärmning och varmvatten, inte lika säkert. Att värma tilluften 20 grader kräver 1 kW. Då går värmepumpen endast 50%.

Jag vill även påstå att LLVP spar som mest när det är lite varmare ute (0-10 C). Då är oftast elpriset lägre. Vid svinkall vinter är skillnaden mot FTX inte så stor längre.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ja precis, det behöver vara tillräckligt med vattenburen värme för att kompressorn ska utnyttjas till fullo eller nästan det.

Frånluftsvärmepumpen jobbar med en konstant frånluftstemperatur på normalt 21-22 °C och kompressorn går non-stop i stort sett hela vinterhalvåret och ger en konstant energibesparing. Elpriset under vinterhalvåret har klart störst betydelse.

Absolut, desto kallare klimat desto mer ökar fördelen med att ha FTX-aggregat bÃ¥de komfortmässigt och energimässigt. Men FTX är lite lurigt dÃ¥ det kan finnas bÃ¥de elektrisk förvärmare för att klara pÃ¥frostningen och elektrisk eftervärmare för att klara hÃ¥lla tillräcklig komforttemperatur pÃ¥ tilluften sÃ¥ det gäller att vara noga med inställningarna.     
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!