Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur trimma in ett värmesystem med VP, Arbetstank, shunt och golvvärme  (läst 14242 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Läser åtskilliga trådar om vikten av att trimma in sitt v-system korrekt. Men jag har inte någonstans hittat en diskussion/beskrivning på hur man lämpligast går tillväga.

Jag är precis i det skedet nu att det skall börja göras. Var ska jag börja? I vilken ordning skall sakerna "trimmas" in? Vilka parametrar skall laboreras med? Vilka parametervärden bör jag sträva efter?

Kort redogörelse för mitt V-system:
IVT Greenline E5 körs mot arbetstank. Arbetstank körs sedan mot golvvärmesystem (tot 12 slingor fördelat på 3 byggnader/fördelare, 5+5+2) via en LK SHUNT 2/3-2,5. VP'n kommer framöver få hjälp av en vedkamin som körs mot samma acc.tank, dock ännu ej på plats. Kommer köra med rumstermostater då jag vill kunna ha olika temperaturer i rummen i de tre olika byggnaderna.

Som jag ser det/förstått det så är intrimning av flödet det primära, (därefter så justerar jag kurvan på VP'n) och för att göra det har jag följande funktioner jag kan justera:

PÃ¥ VP'n:
- VP'ns interna CP (P2). Där har jag idag vid tillverkning av VV ett  :dt: pÃ¥ ca 6 °C. Nu ställd pÃ¥ läge 1.  :dt: vid tillverkning av rad.vatten har jag inte riktigt koll pÃ¥ dÃ¥ den ännu inte börjat köra sÃ¥ mycket rad.vatten

PÃ¥ Shuntgruppen:
-Shuntgruppens CP (cirk.hastighet?). Räknar jag samman det totala flödesbehovet från alla 12 golvärmeslingor landar jag nånstans kring 20-25 l/min
-Shuntgruppens värmebegränsare (om jag fattar rätt så är det den gråa ställdonet/handmanöverdon på shuntens primärsida vid bypassen)
-Shuntgruppens Injusteringsventil LK OptiFlow för primärkretsen
-Ventil för 3- och 2-vägsutförande

På Golvärmefördelarna:
- Injusterings-/Strypventilerna (insexjusteringen på tilloppet)
- Termostatventilerna (ställdonen på returen)

Som sagt.....ganska mÃ¥nga ställen att justera  help. Min tanke var att bibehÃ¥lla iställningen pÃ¥ VP'ns CP (P2) dÃ¥ jag nog har ett bra  :dt:. Jag har justerat in strypvarven pÃ¥ golvvärmefördelarna enl. LK's beräkningar. Men sen...hur gÃ¥r jag vidare? Hur säkerställer jag att flödet i radkretsen faktiskt är det korrekta? Hur synkar jag flödet mellan VP/Acc.tank och Acc.tank/Golvvärme? Om en byggnad blir avsevärt kallare än de andra skall jag öppna Injusterings-/Strypventilerna pÃ¥ den byggnadens fördelare eller stryper jag pÃ¥ de andra? Om en enskild slinga blir kallare än de andra, öppnar jag den mer eller stryper jag de som är varma istället? Termostat-ställdonen tänkte jag inte smälla dit förrän allt annat är injusterat först.

Många frågor....men kanske någon kan peka mig i rätt riktning, så sakerna blir gjorda i rätt ordning lugnt och metodiskt.



« Senast ändrad: 09 augusti 2016, 10:01:16 av ElectricMayhem »
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Med två separata kretsar som du har är det rätt enkelt att justera in.
Din värmepump skall ha ca 7 graders deltaT vid värmeproduktion, det ger ett flöde på ca 11 liter/minut, alltså hälften så mycket som golvvärmen skall ha, detta i sin tur innebär att din arbetstank i princip inte kommer att ha någon funktion, det varma vattnet från kompressorn kommer att åka direkt ut i värmesystemet eftersom det flödet är högre.
I ditt fall borde du alltså koppla om tanken till en volymtankskoppling, men tillopp i toppen, utlopp från botten och vidare till golvvärmefördelarna, först då får tanken någon ackumulerande effekt.
Som du kopplat den nu kommer den att fungera som ackumulator (i princip) bara när du eldar med ved, så du kommer att få en fungerande funktion, men som sagt, ingen ackumulerande effekt när enbart värmepumpen värmer.

Grundläggande justering är i princip:
Öppna alla termostater för fullt.
Ställ in rätt flöde på varje slinga i golvvärmen.
Se till att deltaT över värmepumpen är ca 7 grader.
Justera sedan kurva och parallellförskjutning tills du har rätt innetemp oavsett utetemp.
När temperaturen - med alla termostater fullt öppna - är OK i hela huset kan du vrida ned termostaterna så att de kan strypa bort övertemperaturer som kan uppstå p.g.a. solinstrålning, matlagning eller kroppsvärme.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Att tillfälligt skifta/bygga om inlopp/utlopp för radkrets på acc.tank, då jag kommer att komplettera med vedkamin inom kort, och då behöva skifta tillbaka igen känns inte rimligt/ekonomiskt försvarbart. Såvida inte nuvarande koppling är direkt skadligt för systemet av någon anledning, alternativt gör att v-systemet inta alls kommer funka.

Hur ska jag göra med alla inställningsmöjligheter på shuntgruppen?
-Inställning Shuntgruppens CP (cirk.hastighet/läge?)?
-Inställning Shuntgruppens värmebegränsare?
-Inställning Shuntgruppens Injusteringsventil LK OptiFlow för primärkretsen?
-Inställning Ventil för 3- och 2-vägsutförande?

Hur kommer man fram till att ett  :dt: pÃ¥ 7 °C ger ett flöde pÃ¥ just 11 l/min? Var hittar man en sÃ¥n tabell/kurva för olika  :dt:'n? Skulle ett  :dt: pÃ¥ 3,5 °C dÃ¥ ge ett flöde pÃ¥ 22l/min? Är förhÃ¥llandet mellan flöde och  :dt: linjärt?
« Senast ändrad: 09 augusti 2016, 11:03:01 av ElectricMayhem »
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
I manualen för värmepumpen finns tekniska data där du ser flödet och vad som rekommenderas.
Maxbegränsingen kan du ställa upp så högt som golven tål, den skall normalt aldrig påverka flödet.
Normalt brukar man eftersträva ca 4 graders deltaT över golvvärmeslingorna, så de andra justeringarna kan användas för att nå det målet.
Det där med 2 eller 3-vägs är inte nåt jag känner till på rak arm, förmodligen innebär 2-vägs att allt vatten som kommer från tanken passerar golvvärmeslingorna/fördelaren, 3-vägs innebär att delar av flödet leds tillbaks utan att passera fördelaren (det shuntas).
För att kunna ha 7 graders deltaT över värmepump och 4 graders deltaT över golvvärmeslingorna behöver du shunta, jag tror dock inte att du behöver köra med ventilen i trevägs läge, det shuntar sig självt på sekundärsidan eftersom flödet där blir nästan dubbelt så stort som på primärsidan.
Jag skulle alltså ställa ventilen i 2-vägs läge och justera in optiflow för 22-23 liter/h.

Det som gör mig lite konfunderad är vad som skall mata shuntgruppen, finns ytterligare en cirkpump i systemet?
(Det måste det göra)
Är den modern eller gammal?
Effekt?

Vid -15 grader ute kommer din värmepump kanske att behöva producera 35 grader varmt vatten innan den stoppar, eftersom deltaT över värmepumpen skall vara 7 grader vid korrekt flöde mellan värmepump och arbetstank så innebär det att returtemperaturen i botten av tanken blir ca 28 grader just innan värmepumpen stoppar på uppnådd temp (35 grader).
Med 28 graders returtemp och 4 graders deltaT över golvvärmeslingorna innebär det att framledningstempen ut på golven är 32 grader (28 + 4).
Värmepumpen gör alltså 3 grader varmare vatten än vad som anses nödvändigt för att hålla huset varmt.
Då 1 grad högre framledning ger ca 3% sämre COP så tappar du totalt ca 9% COP genom att ha tanken kopplad som arbetstank jämför med om den gick direkt mot systemet.
Nu är det ju ett resultat främst av de olika flöden som rekommenderas över golvvärme respektive över värmepump, så det är inte så lätt att komma ifrån detta faktum.
Om den totala energiförbrukningen på värmepumpen är 4000 kWh så blir det 360 kWh/år beroende på de olika deltaT som rekommenderas.
Dessutom förbrukar den externa cirkpumpen kanske 50W, om den går hela året så blir det 438 kWh enbart i drivenergi för den externa cirkpumpen.

Om vi leker med tanken att du kopplar om tanken till arbetstank och plockar bort den externa cirkpumpen så kan du köra med 5 graders deltaT över både golvvärme och värmepump, COP förbättras då med ca 4.5% (180 kWh/år) och du sparar den energi som den externa cirkpumpen brukar dra, totalt blir det 618 kWh i sparad drivenergi till värmepump och cirkpump.
Det skulle förvåna mig mycket om det krävs mer eltillskott än så under ett år för att stötta värmepumpen när den inte på egen hand kan värma huset.

Du har som jag ser det två val:

1. Kör som du gör nu, med arbetstank och rekommenderade flöden/deltaT och elda när det är kallt för att avlasta värmepumpen (minska eltillskottet).
2. Strunta i att koppla någon vedkamin till tanken, koppla istället om den som arbetstank, slopa den externa cirkpumpen (1) samt shuntgruppen och möjligheten att värma med ved och kör med 5 graders deltaT både över värmepump och golvvärmslingor.

Det ekonomiska utfallet lär bli likartat, men du slipper hålla på med veden.
Enda nackdelen med detta är att flödet kommer att variera om termostater öppnar och stänger.

Jag gissar att du vill köra med 3 cirkpumpar pÃ¥ varma sidan, för att kunna elda och använda termostater (det vill nästan alla) även om det vare sig förbättrar komforten (golvvärmen är sÃ¥ trög att termostaterna inte har önskvärd funktion) eller spara nÃ¥gra pengar. Det vill de flesta "nybyggare".  ;)
« Senast ändrad: 09 augusti 2016, 15:39:41 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nej, VVS-installatören har inte monterat in några fler cirk.pumpar. De som finns är VP'ns interna CP på varma sidan och den pump som ingår i shuntgruppen. Laddar med en mycket enkel skiss på hur det är uppbyggt.

Anledningen till mitt val att köra arbetstank är flera. Under alla år jag kört min VP har jag haft strul med larm av olika slag, hög retur, hög pressostat osv. Det hoppas jag slippa med en acc.tank. Fastigheten har byggts ut i steg först med en byggnad och nu med en byggnad till. Efter tillygget av den första byggnaden fick jag otroligt svårt att balansera systemet, med resultatet att all värme antingen gick till den ena eller andra byggnaden. Detta hoppas jag nu komma ifrån. Nu tot boyta ca 200kvm +45 uppvärmd biyta, så jag tror att min VP nu får svårt att klara detta utan hjälp av kompletterande värmekällor. Jag vill kunna hålla olika temperaturer i byggnader och rum. I gamla bostadsdelen kör vi vintertid en vanlig kamin och då vill jag inte att VP fortsätter att producera värme ut i den delen av huset, men ändå kunna producera värme till de delar av fastigheten som inte värms upp av strålningsvärmen från den gamla kaminen. Vidare får jag möjlighet att förvärma mitt VV med hjälp av acctanken. Acc.tanken är installerad och skall användas. Frågan är enbart hur jag lämpligast justerar in systemet så bra som möjligt. Blir dock undrande när du säger att en cirk. pump fattas. Ser inte cirk.pumpen i shuntgruppen till att "suga" rad.vatten ifrån acc.tanken och vidare ut till golvvärmeslingorna??? :o
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Vad jag kan se så funkar inte det där, det behövs en huvudpump mellan arbetstank och shunten, se länken.
http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige1/Produktkatalog/LK-Golvvarme/shuntgrupper1/77746674.aspx

Det finns grejer som skulle kunna funka istället, typ denna:
http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige1/Produktkatalog/LK-Golvvarme/shuntgrupper1/77746678.aspx
Den saknar bypass och kan därför dra upp vattnet från arbetstanken.
« Senast ändrad: 09 augusti 2016, 16:42:41 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det sitter nog en backventil i övre bypassen, så om han stänger nedre bypassens ventil borde det kunna fungera med den som de nu valt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Då är frågan om den backventilen sitter åt "rätt" håll för att din lösning Rickard ska fungera??? Om backventilen tillåter flöde från retur-sekundärsida till tillopp-sekundärsida, leder inte detta då bara till att vattnet ändå bara cirkulerar över sekundärsidan??.....Och om backventilen sitter åt andra hållet, ja då kan väl knappast shuntningen fungera?
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det sitter nog en backventil i övre bypassen, så om han stänger nedre bypassens ventil borde det kunna fungera med den som de nu valt.

Den är vänd åt samma håll som cirkpumpen, se flödesschemat i manualen.
Backventilen måste vara vänd åt andra hållet om cirkpumpen ska kunna suga nått från arbetstanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Märklig vändning.....här tror man att man stÃ¥r inför att börja trimma in systemet....sÃ¥ visar det sig att det är felinstallerat  :'(. trodde det räckte med att det visade sig att VVC'n var felkopplad (som jag beskrev i en annan trÃ¥d)
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ok, om vi då landar i att vi faktiskt inte uppnår något flöde mellan acc.tank och shuntgrupp så som det ser ut nu, är lösningen då bara att fälla in en CP? Ska den isåfall sitta på tillopp eller retur mellan acc.tank och shuntgrupp? Lämplig pump?
 Eller....ska hela shuntgruppen bytas för att fÃ¥ till önskad funktion?
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Har du köpt konstruktion/installation av ett företag så tycker jag att de borde byta ut shuntgruppen, det kostar några hundra kronor/år att köra en cirkpump, och så håller de inte oändligt, så på lång sikt är det bättre att byta till en lösning som fungerar med bara en cirkpump.
Men visst går det att komplettera med ytterligare en pump, den kan sättas på både fram och returledning, har för mig att de brukar placeras på framledningen, i vart fall var det så på ett schema från Nibe om jag inte missminner mig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Har du köpt konstruktion/installation av ett företag så tycker jag att de borde byta ut shuntgruppen, det kostar några hundra kronor/år att köra en cirkpump, och så håller de inte oändligt, så på lång sikt är det bättre att byta till en lösning som fungerar med bara en cirkpump.

Håller med fullständigt, enda anledningen till att behålla befintlig shunt vore om du ska ha flera shuntar i serie.
Men som det ser ut nu med bara en shunt på arbetstanken finns ingen anledning att ha en som kräver en extra cirkpump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kollade lite temperaturrer igårkväll då VP'n körde rad.vatten, och det är definitivt någon form av cirkulation i rören mellan acctank och shuntgrupp (primärsida shuntgrupp), röret på tillopp primärsida blev uppenbart varmt och returen primärsida var uppenbart kallt. Hur flödet är då VP'n inte går har jag ännu inte koll på. Kan ju tänkas att VP'ns CP (P2) bidrar till cirkulationen mellan acc.tank och shuntgrupp och den står ju still då VP'n inte jobbar. Tilläggas bör att jag har stängt by-pass ventilen till 2-rörsläge, så vattnet kan inte smita över den vägen utan måste gå rakt fram mot sekundärsida på shuntgruppen. Vidare så är trevägsventilen inskruvad till max så att flödet sker AB-A (dvs den ventilen borde inte tvinga tillbaka vatten så att det hellre går över patronbackventilen)

Däremot så var vattnet märkbart svalare direkt efter cirk.pumpen på shuntgruppen (sekundärsidan), vilket borde tyda på att den pumpen drar vatten över sekundärkretsens patronbackventil och således blandar ut det varma från primärsidan med kallare vatten från returen på sekundärsidan.

Kan anledningen till detta bero på att cirkulationen/flödet på sekundärsidan är större än cirkulationen/flödet på primärsidan (då jag bevisligen saknar pump där)?
Vid ett GT8 på ca 30 °C (som jag hade igår) så vill man ju inte att någon utspädning med kallt returvatten sker överhuvudtaget (däremot så vill jag ju absolut att utspädning sker då acc.tankens vatten framöver kan vara 70 °C efter eldning i vedkaminen). Kan min analys/slutsats vara korrekt?

OM jag väljer att enbart fälla in en till CP på primärsidan, är då säkerställandet av ett större flöde på primärsidan lösningen för att undvika ovanstående???
« Senast ändrad: 11 augusti 2016, 09:59:49 av ElectricMayhem »
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag blir lite konfunderad över din syn på att ställmotorn/shunten är en maxbegränsare, som jag tolkar manualen skall den ventilen styras av en utegivare/villatyrning av något slag, eventuellt har din värmepump en utgång som kan styra den efter egen värmekurva.
Jag kan ha läst för fort eller inte förstått, den kanske har flera funktioner?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!