Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hus frÃ¥n 1976 med bergvärme frÃ¥n 2004. Fel radiatorer?  (läst 17800 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Hej,

i jakt på att få vår underdimensionerade BVP att gå lite snällare så råkade jag halka in på en artikel där det stod om att gamla vattenburna värmesystem. Speciellt de som värmdes av en oljepanna och var installerade på 70/80-talet att de var av "högtemp" karaktär och BV var lågtemp.

Det pratades om att man kunde behöva byta ut lite radiatorer till typ "lågtemp".
Vad jag lyckats förstå så är enda skillnaden att de har en längre slinga i sig, dvs mer cm2 yta som värms upp.
De flesta radiatorer i huset är "enkla platta", det finns några som är av "dubbel typ".

Kollade imorse vad tempen låg ut i värmesystemet.
Utetemp: -6,2C
UT: 62,3
IN: 42,1 (ska gå till 44,2 och eltillskottet är igång)
Rumstempen är 19,8 - 21,2 beroende på vilket rum man tittar i.

I en perfekt värld skulle vi alltså kunna byta ut några av singel radiatorerna till samma storlek fast dubbel eller trippel för att få mer radiator yta som avger mer värme?

Är det bara i sommar och få hit en VVS kille och byta?
Jag antar att vi har 1-rörs typ?

Bilder kan ordnas, säg vad jag ska fota så skickar jag upp.

Alla termostatvred på radiatorerna är bortskruvade av mig då jag ville ha en "öppen slinga".
Familjen som bodde här innan hade skruvat och donat på allt i värmesystemet så första vintern fick vi "tuna" in det till att hålla ~20,5-21C inne.

Ser fram emot era svar :)
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej

Bra att du tog upp ämnet.
Jag har också ett hus från 1976. När vi skulle dimensionera värmesystemet ville vi ha det som värmepumpar är optimerade för. 35 fram 30 i retur. För att klara det behövdes Typ Classic 33.
Det beräknings program jag använde var.
http://www.grad-in.nu/_filebank/download.asp?file=/_filebank/RADIK_SE.xls
Jag räknade med 26Watt per kvadratmeter yttervägg och yttertak för varje rum. Golvet räknade jag med noll i  värmebehov dÃ¥ värma stiger uppÃ¥t.
(ingen separat beräkning av fönster och dörrar) vid - 10 ligger jag på 32 grader fram och 22 i returen. Vi valde golvvärme som huvudvärme källa men det räcker inte till så vi fick komplettera med radiatorer i små hörnrum. Det var mycket en designfråga.

Men rent generellt ju större du får in ju bättre går din värmepump
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Hej,

Tack, ska kika på länken.

Dock så har vi bara radiatorer förutom i badrummet som har golvvärme när badrummet renoverades på 90-talet. Golvvärme i övriga huset kommer tyvärr inte på fråga då vi iaf måste bryta upp alla golv etc så måste hålla oss till radiatorer.

Golvvärme hade varit ultimat så klart :)
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
I en perfekt värld skulle vi alltså kunna byta ut några av singel radiatorerna till samma storlek fast dubbel eller trippel för att få mer radiator yta som avger mer värme?

De dubbla radiatorerna sitter nog i större rum som behöver mera uppvärmning? En väg är att flytta dessa till mindre rum och i stället sätta dit större dubbel- eller trippelradiatorer där de dubbla satt.

Ett annat sätt är att sätta en eller flera fläktkonvektorer, men de låter ju en del.

Hur är det med isolering på vinden, kan det vara något att satsa på?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Du har väldigt stor temp skillnad på in och ut också(62/42). Ökar du cirkulationspumpen till radiatorslingan så kan du säkert sänka kurvan lite till.
Det kommer inte bli helt bra. Men du kan få det betydligt bättre. Men som sagt vill du ha det riktigt bra så byt radiatorer. Men be rörläggaren räkna på effektbehovet per rum så du inte bara smackar dit så stor så möjligt.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Du har väldigt stor temp skillnad på in och ut också(62/42).

Men elpatronen går ju. Man får väl högre delta med den igång?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Men elpatronen går ju. Man får väl högre delta med den igång?
Det är sant. Det beror på vad den går på. Går den bara på 3 kw så ger det kanske 2-3 grader på sin höjd högre ut. Och går elpatronen på 6 kw blir det dubbelt. Men det måste man räkna på går inte bara att gissa. Men oavsett är jag ganska säker på att han kan sänka skillnaden om nu inte CP går på högsta redan.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Håller med det bör gå att ändra till tex 57 framledning retur 47 även med lite eltillskott för antar att den inte går med 6 kw eltillskott så prova att öka hastigheten på cp. Det är inte säkert det funkar så bra med för stora radiatorer heller eftersom du redan har så stor tempdiff så kommer den bli ändå större med större radiatorer om det skulle visa sig att rören är för veka så även det är en bra anledning att prova att öka hastigheten på cp och se om diffen blir lägre utan att det blir missljud från radiator systemet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
De dubbla radiatorerna sitter nog i större rum som behöver mera uppvärmning? En väg är att flytta dessa till mindre rum och i stället sätta dit större dubbel- eller trippelradiatorer där de dubbla satt.

Ett annat sätt är att sätta en eller flera fläktkonvektorer, men de låter ju en del.

Hur är det med isolering på vinden, kan det vara något att satsa på?

Det är faktiskt lite blandat. I Vardagsrummet som är på ~50kvm så sitter det två st stora singel radiatorer under 5 fönster och på motsatsida sitter det ett litet dubbelt under ett fönster.
I köket sitter det ett dubbelt under två fönster. Sovrum litet enkelt, kontor stort enkelt, tvättstugan långt enkelt, VP rummet lååångt enkelt.

På övervåningen är det alltid ett par grader varmare på vintern. När jag kollade vinden så verkar den rejält isolerad.
Jag tror cp står i läge 2 av 3 nu. (blå pump som sitter utanför själva VP skåpet) varm som attans blir är den. Har skruvat bort inspektions locket och den snurrar.

Eltillskottet går först 3kw sen växlar den upp till 6kw. På 4½ mån har skjutit till med 1102h eltillskott.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Håller med det bör gå att ändra till tex 57 framledning retur 47 även med lite eltillskott för antar att den inte går med 6 kw eltillskott så prova att öka hastigheten på cp. Det är inte säkert det funkar så bra med för stora radiatorer heller eftersom du redan har så stor tempdiff så kommer den bli ändå större med större radiatorer om det skulle visa sig att rören är för veka så även det är en bra anledning att prova att öka hastigheten på cp och se om diffen blir lägre utan att det blir missljud från radiator systemet.

Missljud från radiatorerna? På vilket sätt?
Jag testade att höja cp till 3 av 3 och det blir ett rätt så vinande ljud ifrån systemet där den går ut till "kopplingscentralen" för alla radiatorer. Det försvinner direkt när jag slår om till 2 av 3.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
Vad har du för fram/retur-ledningstemp när du inte har eltillskott? Alltså enbart kompressor vid värmedrift, utan elpatron...
Får du vinande ljud ute i huset åxå? Vid varje radiator?

Mexivilla i södra norrland, lÃ¥ter bekant!  ::)
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
vad har du för dimension på stammen?
 ofta drog man lÃ¥nga slingor i 15mm rör därför att det räckte när man cirkulerade hetvatten.
 Ska man ner i temperatur pÃ¥ radiatorkretsen sÃ¥ kan du bara transportera ca 1,5KW i ett 15 rör, därför hjälper det inte sÃ¥ mycket att fläska dit jättestora raddar pÃ¥ ett enrörssystem dom kommer ändÃ¥ bara att bli fesljumna i toppen.

Ett för stort effektuttag på den första radden lämmnar ingen effekt kvar till resten av slingan, du står då med en varm radiator (den första) och så blir dom kallare ju längre bort i slingan du kommer

Det man får göra är att dela stammen på mitten och göra två stammar av en, hur enkelt det är beror på hur ditt hus ser ut och hur stammarna är dragna original..
Allt gÃ¥r att ordna  tummenupp
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
Rinkaby-rör har en bra översikt hur mycket Watt man får ut av deras respektive modeller vid 30- och 50 graders temperatur. Själv (jag är elektriker) blev jag överraskad över hur lite det var, med tanke på storleken som jag ju jämförde med el-raddar. Jag tycker inte de är speciellt dyra att byte ut, (jag gav ca 20.000 med termostater, rör och allt för hela mitt nya system) men på en annan tråd här i forumet följde vi med spänning, en kille som hade handlat i Polen för halva priset mot här i Sverige. Det gick bra!
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
vad har du för dimension på stammen?
 ofta drog man lÃ¥nga slingor i 15mm rör därför att det räckte när man cirkulerade hetvatten.
 Ska man ner i temperatur pÃ¥ radiatorkretsen sÃ¥ kan du bara transportera ca 1,5KW i ett 15 rör, därför hjälper det inte sÃ¥ mycket att fläska dit jättestora raddar pÃ¥ ett enrörssystem dom kommer ändÃ¥ bara att bli fesljumna i toppen.

Ett för stort effektuttag på den första radden lämmnar ingen effekt kvar till resten av slingan, du står då med en varm radiator (den första) och så blir dom kallare ju längre bort i slingan du kommer

Det man får göra är att dela stammen på mitten och göra två stammar av en, hur enkelt det är beror på hur ditt hus ser ut och hur stammarna är dragna original..
Allt gÃ¥r att ordna  tummenupp

Jag måste kolla.. men misstänker att det är 15mm. Dock så börjar jag tro att vi har ett två rörs system när jag kikade lite på FAQ här på forumet inatt. Det är ju inte kallt inne, men tänkte mer för att få pumpen att gå snällare.
När det är dags att byta pump kanske det är bättre att satsa på IVTs som är gjorda för högvärmesystem. Men nu handlar det om radiatorer :)
Ska mäta de som sitter i vardagsrummet för det är dem som är störst.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad mattias.jo1

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
    • Min Logger
Jag måste kolla.. men misstänker att det är 15mm. Dock så börjar jag tro att vi har ett två rörs system när jag kikade lite på FAQ här på forumet inatt. Det är ju inte kallt inne, men tänkte mer för att få pumpen att gå snällare.
När det är dags att byta pump kanske det är bättre att satsa på IVTs som är gjorda för högvärmesystem. Men nu handlar det om radiatorer :)
Ska mäta de som sitter i vardagsrummet för det är dem som är störst.

Det måste var hur lätt som helst att se om du har 1 eller 2 rör system. Är de i serie eller är de avstick till varje radiator från en slinga.
Medelpad: 127 kvm boyta + 119 kvm bi yta samt Garage 43 kvm (8 gr. elelement). 21 grader inne samt ca 22 grader nere (40 kvm nya kraftiga element). NIBE 1210-7 140m. RG 20 innegivare. Andersen8-2 Kamin. HERU 130 S EC 2A inst. 2014. Har legat i snitt på: 17500kWh/år (15300 kWh 2013) Just nu nere på ca 14840 kWh :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!