Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Plana solfÃ¥ngare eller vakumrör  (läst 6508 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Backarlin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Plana solfångare eller vakumrör
« skrivet: 05 juni 2011, 21:42:54 »
Svärfar bygger bytt hus och skall i grunden ha en vedeldad panna samt vattenmantlad kamin. Till detta skall han koppla in solenergi på taket. Han är dock osäker på valet av solfångartyp, plana eller vakumrör. Någon som kN ge lite snabba tipps utan att jag sätter mig in i det till 100%. Livslängd, effekt, kostnadseffektivitet.

Oerhört tacksam för svar!

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Plana solfångare eller vakumrör
« Svar #1 skrivet: 05 juni 2011, 23:51:27 »
Svärfar bygger bytt hus och skall i grunden ha en vedeldad panna samt vattenmantlad kamin. Till detta skall han koppla in solenergi på taket. Han är dock osäker på valet av solfångartyp, plana eller vakumrör. Någon som kN ge lite snabba tipps utan att jag sätter mig in i det till 100%. Livslängd, effekt, kostnadseffektivitet.

Oerhört tacksam för svar!
hej
få se om man blir tillrättavisad..men men..

det kvittar ...det som e viktigt är tanken,se till att ha en bra tank innan du ni börjar bygga...
det duger inte med vad som hällst,tanken ska va bra isolerad  ha rätt grejer för att tillverka varmvattnet
tanken ska ha dubbla varmvatten slingor + en botten slinga för solen
eller en tom tank med tva å värmeväxlare för å växla in värmen i tanken
en vanlig tank med inbyggdberedare är helt värdelös å kommer att funka väldigt dåligt med solfångare

har du rätt tank spelar det mindre roll vad för fångare du använder...siktar du på varmt vatten 50 å mer är en vacumfångare nog bättre...kör du plana skulle jag öka ytan lite mer 2-3m2 .
sen sÃ¥ gissar jag att ni kommer att ha hyfsat stora tankar sÃ¥ att ladda in energin i toppen pÃ¥ tanken som gör varmvattnet är häller inte helt fel ..men det funkar lika bra Ã¥ bottenladda tanken  blir bara lite segare vissa dar...

har du sen 2 tankar så finns det olika sätt att koplla in dom i systemet å mot varandra...
jag skulle serie koppla tankarna ....inte parralella dom,på det viset går det att styra så första tanken fort blir varm tex 60 grader
å den andra får liksom bara hänga med...å bli vad den blir....

säkra upp varmvatten tillverkningen med en liten elberedare på tex 60-120 liter så har ni alltid vatten även om pannan exploderar å solfångaren drabbas av solförmörkelse i 3 månader...

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Plana solfångare eller vakumrör
« Svar #2 skrivet: 06 juni 2011, 00:37:42 »
Hej

Ingen skillnad. Plana solfångare ger lika mycket per kvadratmeter byggyta som vakuumrör. Vad gäller livslängd så finns det många plana solfångare med lång tid i drift. Vakuumrör är en nyare konstruktion och det finns därför inte sådana anläggningar med så lång drifttid som plana.

Vid låga övertemperaturer är plana effektivare (liten skillnad mellan utetemp och solfångaren; som i fallet poolvärme sommartid). Vid höga övertemperaturer är vakuumrör effektivare (stor skillnad mellan utetemp och solfångare; som i fallet varmvattentillverkning vid kall väderlek).

Men det är sällan så enkelt. Vakuumrör ska vara bättre vintertid, men praktiskt så finns det nackdelar med snö och frost. Plana solfångare tappar mycket effekt sommartid på grund av sämre verkninggrad vid höga temperaturer. SP har testat båda systemen och de kom fram till att skillnaderna var små i vettigt dimensionerade solvärmesystem.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: Plana solfångare eller vakumrör
« Svar #3 skrivet: 06 juni 2011, 14:53:27 »
Jag tycker vaccumrör är fulare och svÃ¥rare att integrera i tex. ett tak jämfört med plana som blir släta fina ytor  ???
MVH

Utloggad JohanEO

  • ...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Plana solfångare eller vakumrör
« Svar #4 skrivet: 07 juni 2011, 21:02:10 »
Jag antar att svärfar vill förkorta eldningssäsongen på vår och höst och ha ett system som funkar bäst då. Kruxet är väl att eldar man en dag och får lite solenergi nästa dag så är tankarna alltid ganska varma. Då blir övertemperaturen hög om det är kallt ute... och vakuumrör blir effektivare pga mindre förluster.
Villa, 2-plan, 174m2
Uppvärming: Trasig Nibe 360 dockad till 500L ackumulatortank. Vattenmantlad kamin. Golvvärme i gjuten platta på bottenvåning, radiatorer på övervåning. Planerar just nu för LVVP och solvärme.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Plana solfångare eller vakumrör
« Svar #5 skrivet: 08 juni 2011, 07:43:10 »
Som doktorn skriver, det viktigaste är acktankarna. Annars ska ju vacumrören vara mer effektiva än plana men samtidigt känsliga för yttre påverkan, läs fåglar o snö! Även solstyrningen är nog mer viktig än själva fångarna.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Plana solfångare eller vakumrör
« Svar #6 skrivet: 08 juni 2011, 09:07:06 »
hej
att plana är lika effektiva ...stämmer nog mindre bra,joo vid låg temp 20-50 grader möjligtvis
över 50+det så ligger dom långt efter....

enklast är att bestämma hur varmt du vill ha vattnet i systemet ...50-55 grader innebär ca 60-65 i solfångaren
dvs en temp som INTE plana gillar
jämför verkningsgraden vid olika temperaturer mellan plana å vacumrör ...så ser du skillnaden allt finns med i testerna

testerna visar årsverknings grad ..dvs vad du får ner per m2 yta och år.... vid en viss systemtemp...jämmför gärna
30 och 50 grader eller ännu bättre 60 alt 75 grader så ser du skillnaden...30-40% är inte ovanligt att det skiljer mellan 50 å 75 grader ..

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Plana solfångare eller vakumrör
« Svar #7 skrivet: 08 juni 2011, 10:03:15 »
hej
att plana är lika effektiva ...stämmer nog mindre bra,joo vid låg temp 20-50 grader möjligtvis
över 50+det så ligger dom långt efter....

enklast är att bestämma hur varmt du vill ha vattnet i systemet ...50-55 grader innebär ca 60-65 i solfångaren
dvs en temp som INTE plana gillar
jämför verkningsgraden vid olika temperaturer mellan plana å vacumrör ...så ser du skillnaden allt finns med i testerna

testerna visar årsverknings grad ..dvs vad du får ner per m2 yta och år.... vid en viss systemtemp...jämmför gärna
30 och 50 grader eller ännu bättre 60 alt 75 grader så ser du skillnaden...30-40% är inte ovanligt att det skiljer mellan 50 å 75 grader ..


Utbytet per kvadratmeter utgår ifrån solbelyst yta. Vakuumrör har generellt högre värde än plana eftersom de har lägre värmeförluster. Men å andra sidan har vakuumrör mindre yta eftersom ytan mellan rören är helt inaktiv. Slår man ut antal kWh på byggytan så blir det i ingen skillnad. Mina plana solfångare är bättre än dina faktiskt om man ska vara petig, de ger mer per byggyta.

När du säger solfångartemperatur så uttrycker du dej lite slarvigt kan jag tycka. Man bör nog prata om övertemperatur istället. D v s att på en varm sommardag behöver inte övertemperaturen vara så stor, eller hur ? Man måste ju förstå vad som ligger bakom siffrorna och inte bara köpa dem rakt av. Siffrorna utgår ju från en spikad temperatur i omgivningen.

Jag säger det igen: -Det är ingen skillnad mellan plana och vakuumrör.

Det är så mycket annat som styr. Har man långa rör eller friliggande rör på taket, dåligt isolerade rör, dåligt isolerad tank eller en dålig installation så kan man ha hur bra prestanda som helst ut från solfångaren, det går åt pipan ändå.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: Plana solfångare eller vakumrör
« Svar #8 skrivet: 08 juni 2011, 10:15:57 »
Om det till största delen handlar om att producera VV under icke värmesäsong så skulle jag satsa på vacuumrör vilka ger ett högre utbyte vi höga temperaturer (50-90 grader) jfrt plana. Det spelar alltså mindre roll omtanken är 20 eller 50 grader - fungerar bra ändå!
MVH

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Plana solfångare eller vakumrör
« Svar #9 skrivet: 08 juni 2011, 18:27:30 »
Jag har märkt på mina plana solfångare att dom "dör av" vid när vattnet i tanken nått ca 70 ºC, så då ställde jag styrningen så att den laddar varmvattenberedaren till 70 ºC och sedan växlar jag om dom till acktanken och värmer upp den istället för att försöka nöta upp varmvattenberedaren ännu högre.
Det funkar bra för mig eftersom jag har golvvärmen på i källaren hela sommaren och har nytta av den värmen.

om man inte har några estetiska synpunkter och bara ska använda solfångarna på sommaren för varmvatten och inte har något emot att underhålla sitt system då och då så kanske vacuumrör är att föredra, men jag tycker dom är hiskeligt fula och skulle aldrig montera vacuumrör på mitt hus...men smaken är som baken
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Plana solfångare eller vakumrör
« Svar #10 skrivet: 08 juni 2011, 20:15:09 »
Det finns vakuumrörsolfångare som ser ut som plana numera.
De "dör" först långt över 200 grader. ::)

Utloggad JohanEO

  • ...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Plana solfångare eller vakumrör
« Svar #11 skrivet: 08 juni 2011, 23:21:31 »
....
Jag säger det igen: -Det är ingen skillnad mellan plana och vakuumrör.

Det är så mycket annat som styr. Har man långa rör eller friliggande rör på taket, dåligt isolerade rör, dåligt isolerad tank eller en dålig installation så kan man ha hur bra prestanda som helst ut från solfångaren, det går åt pipan ändå.
.....

Visst det går nog att förstöra alla system med en dålig installation. Men det är ju faktiskt rejäl skillnad mellan plan och vacuum vid låga övertemperaturer, se figur 2 i denna artikel...

http://www.sp.se/sv/units/energy/Documents/ETk/Plana_solfangare_och_vakuumror_2_EM609.pdf

Så något måste det väl göra eller menar du att det är glädjekalkyl för plana fångare??

mvh
Villa, 2-plan, 174m2
Uppvärming: Trasig Nibe 360 dockad till 500L ackumulatortank. Vattenmantlad kamin. Golvvärme i gjuten platta på bottenvåning, radiatorer på övervåning. Planerar just nu för LVVP och solvärme.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Plana solfångare eller vakumrör
« Svar #12 skrivet: 09 juni 2011, 09:30:37 »
Hej

Svar till Johan EO.

Jag håller med i allt som står i denna artikel (bra sammanfattning), speciellt den kursiva texten på slutet. Alla borde läsa detta innan köp.

Inte alla förstår areabegreppen utan går blint på utbytessiffran per aperturarean (solbelyst yta), vilket gynnar vakuumrören. Man bör titta på byggarean och utbyte per modul istället, då blir det åt andra hållet.

Det är krångligt att jämföra plana och vakuumrör. Fig 2 är klockren. Jag tycker egentligen att plana är bättre, men jag väljer att säga att det i praktiken inte är någon skillnad eftersom jag inte har genomfört en egen vetenskaplig jämförelse. Däremot har jag jämfört min plana med många andra som har vakuumrör, och så mycket kan jag säga......att mitt plana självbygge inte är sämre.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad JohanEO

  • ...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Plana solfångare eller vakumrör
« Svar #13 skrivet: 09 juni 2011, 18:42:46 »
Jag lutar också åt plana. Är dock lite tveksam, har en känsla av att de här diagrammen (tex Fig 2) inte stämmer när det blir kallt ute. Är det någon som vet vid vilken omgivningstemp man gör dessa mätningar. Görs mätningarna vid tex +20C men vid tex 0C utetemp så blir ändå vacuumrören effektivare pga mindre förluster?? Speciellt viktigt på vår/höst. På sommaren har man väl överskott hur man än gör. Skulle ha varit bra med diagramm som visar effektivitet/månad istället för årsverkningsgrad...

En annan faktor som skiljer mellan plan och vakuum verkar vara infallsvinkeln, se figur 3. Är väl speciellt viktigt pÃ¥ vÃ¥r/höst när solen stÃ¥r lÃ¥gt...  Men här blir man lurad igen eftersom diagrammet är baserat pÃ¥ belyst yta. Är det nÃ¥gon som vet hur det skulle se ut om diagrammet var baserat pÃ¥ modularea istället??
Villa, 2-plan, 174m2
Uppvärming: Trasig Nibe 360 dockad till 500L ackumulatortank. Vattenmantlad kamin. Golvvärme i gjuten platta på bottenvåning, radiatorer på övervåning. Planerar just nu för LVVP och solvärme.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Plana solfångare eller vakumrör
« Svar #14 skrivet: 10 juni 2011, 09:21:50 »
En annan faktor som skiljer mellan plan och vakuum verkar vara infallsvinkeln, se figur 3. Är väl speciellt viktigt pÃ¥ vÃ¥r/höst när solen stÃ¥r lÃ¥gt...  Men här blir man lurad igen eftersom diagrammet är baserat pÃ¥ belyst yta. Är det nÃ¥gon som vet hur det skulle se ut om diagrammet var baserat pÃ¥ modularea istället??

Figur 3 är väl baserad på byggarea ? Står så under diagrammet i varje fall. Sedan är det så med vakuumrör att när solen träffar i låg vinkel från sidan så upptar den solbelysta ytan större procentuell del av ytan, vilket gör att effektiviteten ökar eftersom. "Det finns inget mellanrum mellan rören där solen kan smita igenom" så att säga. När vinkeln ökar så blir till slut den solbelysta ytan lika stor som byggytan. Det är det som förklarar puckeln i diagrammet.

Diagrammet är väl mest för att beskriva solfångarens effekt från morgon till kväll. Annars kan man ju räkna med projicerad area, som är den yta som solfångaren visar upp i rät vinkel mot solen.

MVH/Gano
« Senast ändrad: 10 juni 2011, 09:23:23 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!