Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Undvika fukt i flytande golv pÃ¥ betongplatta  (läst 22599 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
Undvika fukt i flytande golv på betongplatta
« skrivet: 27 maj 2008, 22:51:32 »
Hej!

När vi besiktade vårt hus inför köpet så nämnde besiktningsmannen från Anticimex att golvet i huset var en riskkonstruktion. Golvet är av typen betongplatta på mark med flytande golvspånskiva på cellplastisolering (med golvvärme).

Besiktningsmannen sade åt oss att inte slå av golvvärmen under sommarhalvåret eftersom det då kunde bli problem med fukt i golvet. Givetvis känns det som slöseri med energi att köra golvvärmen mitt i sommaren, men hur varmt vatten behöver man egentligen köra ut för att hålla fukten borta från golvet? går det att svara på det? någon som har några tips?
Man vill ju inte gärna köra ut onödigt varmt vatten i golvvärmen när man inte behöver någon uppvärmning.

tack på förhand!
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Undvika fukt i flytande golv på betongplatta
« Svar #1 skrivet: 28 maj 2008, 03:14:42 »
Hej

Det finns två olika senarier, det första är fukt nerifrån och det andra är kondensutfällning pga att betong-golvet blir kallt.

Om vi tar det första senariet så beror det på att när betong-golvet blir varmt så kommer luften i betongen att ta upp mer fukt och när det sedan kallnar kan man uppnå daggpunkten vilket gör att vattnet kondenserar i betongen och då kommer kapilärkrafterna att hjälpa till att sprida vattnet i betongen.
Men eftersom jag inte vet exakt hur golvet är uppbyggt så blr det svårt att bestämt säga hur fortsättningen blir men t.ex om betongen blir blöt och luftfuktigheten mellan betongen och spånet stiger så kan ju det börja kondensera i spånet.
Spånskivor är som svampar på att suga i sig vatten.

Det andra senariot blir om luften i rummet har hög luftfuktighet och golvet kallnar så kan kondens uppstå direkt på och i golvspånet.

Så det är ett ganska känt problem som kan uppstå om man låter golvet kallna på sommaren.
Jag skulle tro att om man kan behålla golvets temperatur stadig under sommaren så borde problemet inte uppstå.

Jag vet inte hur mycket temperaturen kan tillåtas ändra sig innan problem kan uppstå.
OBS jag är inte expert på detta bara självlärd.

Lycka till
Messer

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Undvika fukt i flytande golv på betongplatta
« Svar #2 skrivet: 28 maj 2008, 07:41:32 »
Det första senariet är inte så farligt om det inte ligger organiskt material på betongen, betongen kan bli fuktig men cellplast suger inte upp vattnet så det stannar under spånskivan.

Det andra senariet kan uppträda om golvet blir kallare än luften i rummet så då borde det räcka om golvet håller samma temp som luften i rummet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Undvika fukt i flytande golv på betongplatta
« Svar #3 skrivet: 28 maj 2008, 15:59:49 »
Ligger golvvärmen i spårad frigolit närmast spånskivan?
Finns det en fuktspärr mellan sulan och frigoliten?
Om ni har byggt så här http://www.villavarm.se/showPage.asp?pageId=9 så har ni absolut ingen riskkonstruktion. Om ni däremot har golvvärmen ingjuten i sulan och dåligt med isolering och ingen fuktspärr under sulan så har ni en riskkonstruktion.

Om golvvärmen ligger ovanpå frigoliten närmast golvspånskivan förstår jag inte hur det skulle hjälpa att låta den vara igång under sommaren eftersom betongsulan ändå inte värms upp.

Kanske en tankevurpa av Anticimex?

/ErikB
« Senast ändrad: 28 maj 2008, 21:20:25 av ErikB »
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Undvika fukt i flytande golv på betongplatta
« Svar #4 skrivet: 28 maj 2008, 21:04:15 »
Tack för era svar!

Citera

Skrivet av: ErikB 

Ligger golvvärmen i spårad frigolit närmast spånskivan?
Finns det en fuktspärr mellan sulan och frigoliten?

Är inte helt säker men jag tror att golvvärmen ligger i spårad frigolit/cellplast under spånskivan (har för mig att anticimex-mannen nämnde det). Huruvida det finns någon fuktspärr mellan sulan och frigoliten vet jag inte.

Det jag vet är iaf att betongplattan som huset står på är byggd i början av 70-talet. Efter en brand 1994 som totalförstörde det gamla huset som stod på plattan så byggdes "vårat" hus på plattan, och det fanns ingen golvvärme i det gamla huset.

Ska försöka luska fram lite mer om hur golvet är uppbyggt!


« Senast ändrad: 28 maj 2008, 21:08:54 av pjoffen »
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Undvika fukt i flytande golv på betongplatta
« Svar #5 skrivet: 29 maj 2008, 06:48:06 »
Om golvvärmen ligger ovanpå frigoliten närmast golvspånskivan förstår jag inte hur det skulle hjälpa att låta den vara igång under sommaren eftersom betongsulan ändå inte värms upp.

Nja, det beror snarare på tjockleken på frigoliten, om det är ett tunnare lager så kyler betongsulan golvet. Om luften då håller 90% RH och +22 ºC och golvet håller 20 ºC så kommer kondens fällas ut mot golvytan ur luften.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Undvika fukt i flytande golv på betongplatta
« Svar #6 skrivet: 30 maj 2008, 00:13:10 »
Citera
Skrivet: igÃ¥r kl. 06:48:06Skrivet av: Carl N 

Citat från: ErikB skrivet 28 Maj 2008, 15:59:49
Om golvvärmen ligger ovanpå frigoliten närmast golvspånskivan förstår jag inte hur det skulle hjälpa att låta den vara igång under sommaren eftersom betongsulan ändå inte värms upp.


Nja, det beror snarare pÃ¥ tjockleken pÃ¥ frigoliten, om det är ett tunnare lager sÃ¥ kyler betongsulan golvet. Om luften dÃ¥ hÃ¥ller 90% RH och +22  och golvet hÃ¥ller 20  sÃ¥ kommer kondens fällas ut mot golvytan ur luften.


Verkar vara ca 10cm isolering om man kollar hur högt golvet bygger från betongplattan.
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Undvika fukt i flytande golv på betongplatta
« Svar #7 skrivet: 30 maj 2008, 06:49:56 »
Det borde vara tillräckligt för att betongsulan inte ska kunna kyla golvet så mycket underifrån. Troligen uttalade sig Aticimex-killen på detta sätt för att gardera sig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!