Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Msz FD35  (läst 4568 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Moegreen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Helsingborg/Sverige
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MSZ FD35VABH
Msz FD35
« skrivet: 26 oktober 2012, 23:20:00 »
Hjälp!
Har en MSZ FD35 som jag fick installerad 2009-10 av installationsfirma som har värmt hela huset sedan dess med stora besparingar som följd. Nu imorse "out of the blue" sÃ¥ ger den ingen värme alls? Vid justering upp av värmen till max pÃ¥ fjärrkontrollen i värmeläge sÃ¥ stÃ¥r den fortfarande och bara pyser ut rumstemperad luft. Efter ett tag fick jag fläkten att manuellt gÃ¥ pÃ¥ högvarv, men fortfarande bara med sval luft i 31gr läge??? Den är servad och kollad sÃ¥ sent som maj just för att jag ville ha den klar för vintern av Thermokyl AB här nere. Nu vill den inte ens ta kommando "ökad fläkthastighet" manuellt med fjärrkontrollen? Känns som ett elfel? Kretskort eller annat? FÃ¥r väl be servicefolk komma och kolla i nästa vecka för inte gÃ¥r det här att lösa själv?  Har provat att fimpa elen och starta om och lÃ¥ta den vila över dagen idag - but nope samma resultat, den ger ingen värme alls. Utedelen snurrade inte heller när jag var ute imorse och kollade, inga indikatorlampor anger nÃ¥gra fel. Är det nÃ¥gon som har koll pÃ¥ ad det kan vara för fel och vad det kan kosta att fixa?  :(
Mvh Fredde :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Msz FD35
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2012, 00:35:30 »
Prova byt batteri i fjärrkontrollen.
Vet inte om det hjälper, men det låter som om det kunde vara problemet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Msz FD35
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2012, 12:22:27 »
Enda möjligheten att du "manuellt" via knapparna på fjärrkontrollen får upp fläkthastigheten är om den står i kyldrift eller avfuktning !!

Har du kollat att symbolen på fjärren är en SOL och inte en SNÖFLINGA och att det piper till i innerdelen när du växlar MODE ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Kattarp mg

  • Gäst
Kattarp mg
SV: Msz FD35
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2012, 13:22:43 »
Fjärrkontrollen funkar, sol i indikatorn, alla möjliga fel enl instruktionsbok kollade. Temp Max innetemp 20gr o den bara fiser ut sval luft.  Inga lampor indikerar fel, isee testad av och pÃ¥.  Innerdel svarar med pip utedel gÃ¥r? Jag fattar det inte! :/

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Msz FD35
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2012, 13:32:20 »
Antingen är det fel på tempgivaren eller kortet på innerdelen är min gissning !
Den verkar inte ens prova att starta upp upp utedelen om du har kollat flera gånger.
Vore kortet defekt så borde den dock ha larmat på det.
Vet inte om den är använd sedan den servades men kontakten till tempgivaren kanske lossnade vid servicen om dom tog bort ytterhöljet på innerdelen vid rengöringen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Moegreen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Helsingborg/Sverige
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MSZ FD35VABH
SV: Msz FD35
« Svar #5 skrivet: 27 oktober 2012, 23:06:07 »
Tack TS Comfort, låter rimligt att det skulle kunna vara kort eller tempgivare. Jag har dock kört den på värme sedan service den 1/5-2012,
men iofs så kan kanske tempgivarsladden lossna iaf? Får ta in servicekille på den på måndag verkar det som och lägga undan några tusenlappar, den har ju redan betalt sig sedan köp...men lite surt är det ju om kortet eller givaren måste bytas när den endast har gått 3säsogner och garantin gick ut efter 2år....undantaget kompressorn som har 5års garanti. :/
Mvh Fredde :)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Msz FD35
« Svar #6 skrivet: 27 oktober 2012, 23:48:52 »
Tror mest på att aningen kontakten som inte sitter som den ska eller att givaren är defekt men det är min gissning
Givaren kan du byta själv om inte tummen sitter mitt i handen  ;)
Tror den kostar ca 300-400:- och det är billigare än att ta hem en tekniker.
Om kortet vore defekt borde den larma på det men säker är jag inte.
Ibland har man otur att saker går sönder, tycker jag byter lampor på bilen stup i kvarten tex och dom är dyrare per år än vad givaren är !!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Moegreen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Helsingborg/Sverige
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MSZ FD35VABH
SV: Msz FD35
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2012, 00:18:27 »
Tack TS!  :) DÃ¥ skall jag ta och se om jag kan lista ut vart givaren sitter, jag kollade i instruktionsboken, men fÃ¥r läsa mer pÃ¥ detaljerna och montera av innerkÃ¥pan imorgon och är den en kontakt sÃ¥ är det ju som du säger rimligt enkelt att fixa det. Tror nog jag kan fixa att byta givaren med. Ny sÃ¥dana kan man beställa det pÃ¥ nätet isÃ¥fall? Tack för all hjälp, superbra forum det här! Mvh Fredrik   tummenupp
Mvh Fredde :)

Utloggad Honk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Msz FD35
« Svar #8 skrivet: 03 december 2012, 10:58:50 »
Hur gick med din pump då?
Lite uppföljning hade inte skadat!!!!  8)
Lycklig ägare av FD35 som verkligen levererar när det gäller....

Dson

  • Gäst
Dson
SV: Msz FD35
« Svar #9 skrivet: 03 december 2012, 11:48:21 »
Hej,

angående detta ämne så har jag en likadan som har ungefär samma problem, jag ser ju vad som skrivits här men om nån har något att tillägga i mitt problem så är jag tacksam.
Problemet är följande: nu när det är kallare ute kör vi på fullt ös, 4 fläkt, och 24 grader. Då blev det väldigt varmt på andra vånign men inte så vidare varmt nere, kanske max 20 grader bara några meter bort från fläkten. Så jag köpte sån här AC-cleaner och rengjorde lamellerna i pumpen. Men sen efter det så har det tyvärr blivit värre istället för bättre.. nu blir det inte varmt alls uppe och om vi kör 25 grader och full fläkt blir det bara ca 20 grader några meter från pumpen, men om man mäter direkt vid pumpen så blir det ca 27 grader.

Så nu dök det upp erbjudande från en firma som gör service på pumpar och jag ringde honom och han ska komma på tordsdag för att kolla på den, men han trodde att kompressorn var kass.
Frågan är då om det är så? Jag får väl själv göra en omstart först, eller kanske jag kommit åt eller skadat givaren när jag rengjort pumpen, jag tog då bort hela framdelen. jag får väl ta bort den igen och kolla så allt är på plats.

Pumpen är i övrigt ren och jag har rengjör den ganska ofta. Den är 4 år gammal. Problemet är att jag bara bott i huset i 1 år och har ingen riktig koll på hur den varit innan och hur den ska gå i normalläge, men som det är nu så kans det ju inte vara normalt när man läser andra inlägg här.

Jag är tacksam för några kunniga tankar.

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: Msz FD35
« Svar #10 skrivet: 03 december 2012, 12:07:07 »
Lite liknade betedde som min hade härom dagen se toshiba tråden och efter att gjort den strömlös och sen återstartat den i ac läge trots kylan :( så gick den sen riktigt sen i värmeläget bara en gång till har den hängt upp sig men i övrigt fungerat.

Dson

  • Gäst
Dson
SV: Msz FD35
« Svar #11 skrivet: 03 december 2012, 12:59:28 »
Det blir att åka hem och trixa lite med den då. Jag gillade inte riktigt service killens svar med att så snabbt tycka att kompressorns skulle vara kass.

Tack.

Utloggad Moegreen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Helsingborg/Sverige
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MSZ FD35VABH
SV: Msz FD35
« Svar #12 skrivet: 03 december 2012, 22:04:44 »
Hej, jag hade Montagefirman här som installerade min pump för 3Ã¥r sedan. Man gjorde kontrollmätning och det visade sig att BAR-trycket nu var alldeles för lÃ¥gt 10Bar mot 30-40Bar?, dvs den hade inte den gas i systemet som behövs och det indikerar ju dÃ¥ tydligen läkage. Efter pÃ¥fyllnad med ny gas för 2v sedan + spÃ¥rämne anpassat för UV-ljus är direktivet att pumpen skall gÃ¥ som vanligt tills dess att den Ã¥terigen lägger av att producera värme. Dock nämnde servicekillen att det sker rätt ofta att man gör den här pÃ¥fyllnaden och sedan aldrig behöver Ã¥terkomma,och det dÃ¥ beroende pÃ¥ att efter pÃ¥fyllnad sÃ¥ spänner man om alla slangar och anslutningar sÃ¥ är det inte ett hÃ¥l i systemet ja dÃ¥ behÃ¥ller den gasen. Ett tecken pÃ¥ att det är det här problemet är enligt uppgift att redan innan den slutar att producera värme sÃ¥ avfrostar den utedelen ojämt, och det kan man se, jag hade slutet av förra vintern en iskorpa runt hela öppningen för fläkten, där tom ett av fläktbladen började ta i isen sÃ¥ att jag fick avfrosta den manuellt en sen kväll med hÃ¥rdtork. Jag kan nu efter det har varit minusgrader se att det har bildats en mindre  iskrans runt vänster sida pÃ¥ utedelen vid fläktöppningen sÃ¥ detta är nog inte över?  DÃ¥ Ã¥terstÃ¥r felsökning med UV-ljus när den har slutat att fungera igen och sedan byte av ev rörpaket, men är det illa och läkaget sitter i inne/ute delarna kan man ev fÃ¥ byta ut hela enheten. Det är den info jag har fÃ¥tt och jag vet ej vad som är sant eller falskt, men sÃ¥ lyder summeringen. Hemförsäkringen täcker med Ã¥ldersavdrag, men men hoppet lever ännu och det är varmt just nu. Mvh Fredrik
Mvh Fredde :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!