0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tänkte också laborera med att flytta på BT21 för att minska avfrostningstiden (~45 min) och undrar helt enkelt hur man kommer åt den. Jag har lyckats lossa på filterpaketet, men hur kommer man åt tråget? Lossar man en sidopanel?
Är det din fläkt? Är den rostig??
Hej!Du gör detta på egen risk:Sätt GM till +100 så kompressorn tvångsstannar. Vänta 34 sekunder.Stäng strömmen på huvudbrytaren(dvs inte bara frontpanelens strömbrytare!). Förvissa dig om att anläggningen är strömlös.Lyft lös övre frontluckan,(dra rakt ut).Lossa övre plastluckan (med filterinsatsen), och nedre lilla plåten. OBS! Memorera/fota var de långa, respektive korta skruvarna ska vara!Ta bort frigoliten t.v. som skyddar fläkten.Skruva lös fläkten.Ta lös elkablarna till fläkten.Lyft ut fläkten försiktigt.Nu har du en öppning som är smal som fan, där du kan lirka ned handen mot tråget, och känna BT21/kopparröret.Jag satte dit en tandborste, men går nog bra med vad som helst som tål kyla/fukt (inte trä dvs?).Du gör detta på egen risk!
Finns kanske andra sätt att göra det på men fläkten behöver inte demonteras. På högra sidan har du kondensorn och där finns en del sensorer som är märkta. BT21 sitter "i botten" och är tätad med någon sorts häftmassa(?). Ta bort häftmassan och dra försiktigt i kabeln tills sensorhuvudet tar i kanten på kopparröret. Täta sedan röret igen med massan. Skulle du få ut sensorn så kör in den igen och försök hitta kanten när du drar tillbaka. Detta har varit helt optimalt för mig (och flera andra) placering och gör gigantisk skillnad.
Det var ungefär då jag gjorde, minus att jag inte satte sensorn mot något kopparrör. Jag får pilla bort häftmassan och kolla noggrannare.
Jag som var lite otydlig. Röret ser du inte utan det är bara ett hål nedåt. Kanten på sensor höljet ska "ta emot röret när du drar tillbaka sensorn".Sen till sist vill jag tipsa om att se till att vid avfrostningen att BT21 stiger till minst 8c innan 8 minuter, annars har jag om jag minns rätt en uppfattning att det ändå blev lång avfrostning.Jag har kört med flyttad BT21 i några år och har inte haft några problem. Har skruvat av och granskat allt fler gånger än vad som är rimligt för en fullt frisk person
Nu har jag testat att ha BT21-givaren högt upp i röret och längst ner i röret utan att ha blivit av med de långa avfrostningarna. Skillnaden är att när givaren är högre upp så blir avluftsvärdet under drift högre (5-6 grader varmare). Jag inser att jag behöver logga mer och samla data.Jag har installerat senaste mjukvaran (R7) som släpptes nyligen och nu verkar pumpen snabbare komma upp i högre frekvenser efter avfrostning. Däremot är det fortfarande problem med att den ömsom begränsas av hetgaserna och ömsom förångaren. Luftflödet är 150 vid 78% fläkt så det är kanske värt att öka fläktvarvet (eller pilla med ventiltallrikarna) och se om det går att få bättre värmeöverföring.Min apparat verkar så vitt jag vet sakna uppvärming av förångaren (EB16) och det kanske är något att försöka eftermontera?
I win the nerd-competition, jag har en live-feedkamera som filmar under förångaren Jag har ägnat ååååår av analys av hur den djävla mystiska avfrostningslogiken i Nibe F750 går till. Fyfan...Min slutsats:Det är när förångartemperaturen, BT16 stigit, till exempelvis 20.5°C, (i.e nära frånluftstemperaturen) och sedan sjunker 0.2-0.3°C (dvs stabiliserats) som avluften, BT21 måste vara över 8°C för att inte en lång avfrostning skall triggas.Jag har haft 1175 sekunders avfrostning som längsta "kortavfrostning" om jag minns rätt! Och typ 700 sekunders avfrostning som kortast "kortavfrostning". En lång avftostning är typiskt 900 s + 1800 s = 2700 sekunder (ca 45 minuter).
Det är för mig en gåta
Min apparat verkar så vitt jag vet sakna uppvärming av förångaren (EB16) och det kanske är något att försöka eftermontera?
Luftflödet låter väldigt lågt med 78% fläkt. Jag har 70 på fläkten och har 260 i luftflöde. Dock har jag blåst rent förångaren med tryckluft några gånger som varit fyllt med damm.Jag är ganska säker på att ditt luftflöde gör att du inte når 8c innan 480 sekunder.Nästa del, det är viktigt att BT21 inte hamnar "upp i själva röret" för då inverkar det negativt om jag inte missminner mig.
Det infördes på F750 under 2016 om jag minns rätt och det är inget som på något enkelt sätt kan eftermonteras.
Attans, jag är rätt säker på att apparaten installerades 2018 av de förra ägarna, men det är ju inget som hindrar att installatören prånglade ut en gammal version...
Gällande de 8c så grundar det sig i alldeles för många timmars experimenterande och fipplande. Men det är viktigt, annars blir det lång avfrostning.Du ser det enkelt i servicemannen, kolla BT21 och håll koll på avfrostningstiden.Behövs inget annat eftermonterat system, efter flyttad BT21 och koll på luftflöden går pumpen milt uttryckt löjligt mkt bättre.
8°C står i Nibes beskrivning över avfrostningslogiken
Ursäkta min okunnighet, men var hittar man denna beskrivning? Jag har läst installatörshandboken och där står ingenting.Beträffande flödet så provade jag att ta bort en ventiltallrik på det närmaste (från pannan) utsuget och tänkte att nu borde flödet stiga ordentligt, men det steg bara från ca 150 till 175. Detta vid en fläkthastighet på 80%!! Nästa test blir att se flödet utan filterpaketet instoppad, dvs tjuvluft deluxe. To be continued...
8°C står i Nibes beskrivning över avfrostningslogiken Även +30 minuters "straff" står med.Och villkor "stabilisering av BT16".I min mening hjälpte varmluftsboostern jag byggt, på 1.2kW väldigt mycket, trots flytt av BT21. Fick mindre långa avfrostningar av flytten, men allt för många ändå...Kan hända måste jag blåsa ur förångaren, som du tidigare skrev. Är nog en del damm och skit däri.
Har du källa på var denna NIBE dokumentation finns? Anledningen till frågan är att jag inte hittat något i manual eller installationsvägledningen och kanske jag missat annat matnyttigt.
Jag satte dit en tandborste, men går nog bra med vad som helst som tål kyla/fukt (inte trä dvs?).
En avsågad tandborste fick det bli! Nu håller jag tummarna.
I mitt fall blev det sämre när sensorn kom in i röret. Optimalt var precis utanför men inte nere i vattnet och alltså inte inne i röret…
Ok, då är jag med på vad du menar. Med tanke på rörvinkeln känns det som en liten utmaning att få sensorn att hamna precis utanför utan att nudda frigoliten. Bäst vore om jag lyckades få röret att bli parallellt mot frigoliten på något sätt. Det blev i alla fall bättre med kortare tid till 8 grader. Bifogar latmans-excel med 5-sekundersenheter på x-axeln! Edit: Detta är med ca 155 i flöde.
9682R7Ett första framsteg! Med 100% flöde och ca 200 i flöde lyckades jag fÃ¥ mitt livs första korta avfrostning pÃ¥ ca 600 sek! 😁
Imponerande! MEN...Haha, Det man vinner på karusellerna förlorar man på gungorna!I.e, din fläkt kommer skära i förtid
När jag drog ut filterkassetten, blev flödesmätaren helt bortkollrad (värdet sjönk dramatiskt) så det testet gav ingenting. Nästa test blir att att skölja eller blåsa ur förångaren om den är helt igensatt. Bifogar bild av installationen som önskat.
Självklart kommer jag inte lämna fläkten på 100% om det inte är absolut nödvändigt!Jag testade att lyfta på utblåset (avluften) och det gjorde ingen skillnad på flödet. Däremot när jag lyfte på insuget steg flödet till 400 direkt! Glad i hågen tänkte jag att det måste vara något skräp i kanalerna men jag inte hittat något uppenbart. Jag testade att demontera en skarv där röret går ner till 10 cm diameter (efter kanske 6 meter rör) och det blev inte alls en lika dramatisk skillnad med ett flöde på kanske 230-250. Jag misströstar lite nu och tänker att det kanske är för klena rör...Tillägg: Eftersom flödet steg till 400 när jag lyfte insuget tänker jag att det inte borde handla om igensatt förångare eller smutsig flödesgivare.
Du har inget brandspjäll i kanalen som är "halvstängt" ?
Det är mestadels rör med inslag av slang (finveckad metall). Det är 160 mm rör fram till första förgreningen, därefter 100 mm rör. När jag kopplade loss i slutet av 160-röret fick jag upp flödet till 260 med 95% fläkt.Ventilerna är i princip seriekopplade med första i källaren, andra i undervåningen och tredje och fjärde i undervåningen samt övervåningen. Jag skulle kunna ta bort ventillocket i källarventilen för att få högsta flöde, men då går flödet i resterande ventiler ner till noll nästan (vilket är logiskt eftersom den är först i kedjan).Jag får lite känslan av att ha kommit till vägs ände i detta projekt. Jag hade hoppats hitta någon strypning i systemet men har inte funnit något signifikant. Kanske att jag kan vinna lite på att damma ur rören och skölja förångaren men att uppnå ett flöde på >180 med <90% fläkt känns som en avlägsen dröm just nu. Jag har i alla fall uppnått målet att sänka avfrostningstiden från 45 minuter till ca 10 minuter per gång!
I din sits hade jag om jag verkligen inte hittat något annat än att rören måhända varit underdimensionerade hade jag kört med så hög fläkthastighet som krävts. De få extra W som fläkten förbrukar är försumbar i förhållande till avfrostnings besparingen. Förslitningen på fläkten hade jag inte funderat så mkt på.