Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LVP till mamma -vilken oseriös djungel!  (läst 2086 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
LVP till mamma -vilken oseriös djungel!
« skrivet: 14 december 2022, 11:47:04 »
Jag har under flera veckor haft telefon och mailkontakter med företag som kränger luft-vattenpumpar och den ene är oseriösare än den andre.
De som kränger Daikin går inte att nå, svarar inte på mail inom en vecka, eller som tex företaget, inte vet vad de gör eller ens vad de säger. Jag ville beställa Althema monoblock på 9 KW, personen säger att den heter egentligen si och så, och så kommer en offert på en helt annan pump som inte är monoblock.
Outl1 tycker att en 16 KW pump som ger minst ca 5 KW, går fint i en liten villa på 85 kvm (+15 kvm gästrum i källare) därför att det är INVERTER.
(blir lätt för hett returvatten stor del av året och krånglande, larmande pump)
Den ende jag hittat, i Gagnef, som har mycket Nibe på lager håller klart högre priser än de som har väntetid, och installerar inte i Avesta kommun, men gärna i hela Bergslagen inkl Stockholm.
MEN "lågprisarna" tex VVS-butiken.nu, har många månaders leveranstid och menar att man får vara beredd på högre pris, fast "många beställer ändå"..
VVSochBad.se lämnar offert, installerar inte och reserverar inte en pump några dagar, som verkar vara sista exet och har dålig koll på lagersaldot på stora värmepumpar.
Dessutom säte utomlands och ett virrvarr betr adresser samt kunde inte hittas av Bolagsverket..
Jag ska köpa pump som förvaltare åt mor och då behövs ett underlag från ÖFN på kommunen, tar några dagar via posten. Positivt besked via mail, men duger inte på banken.
Vaillant är nog bra saker, tyskt, men garantin visade sig vara två år, fast kundmottagaren trodde det var tio år.
Höga priser också. Daikins motsvarande är klart billigare.
Edit  Firma Billigt VVS har nu ändrat sig och det är 3 + 3 Ã¥rs garanti pÃ¥ Vaillant.
Men de är för dyra, 20.000 kr mer på en pump som motsvarar Daikins.
Försöker hitta en bra leverantör av Daikin.
Hur ska man våga sig på det udda Sungreen?
Skicka pengar till en sån firma? (Diemen Holland även om de har en svensk websida)
https://sungreenenergy.se/
« Senast ändrad: 28 december 2022, 16:13:50 av Rickard »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: LVP till mamma -vilken oseriös djungel!
« Svar #1 skrivet: 19 december 2022, 10:29:47 »
Varför har du väntat till december med att börja med detta? Alla har fullt upp med att bli klara med folk de lovat pumpar i somras. Att de inte svarar på mail är för att de inte har något svar att ge. Försök igen efter helgerna. Detta gäller inte bara vvs installatörer, så är det i alla brancher innan storhelger, man försöker knyta ihop påsar man har öppna för att kunna starta utan överhäng på nya året.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LVP till mamma -vilken oseriös djungel!
« Svar #2 skrivet: 19 december 2022, 16:56:22 »
Ja det är kanske en rätt olämplig tidpunkt, men det beror på information från pensionsmyndigheten som jag inte vill gå in på här.
Oväntad info som ger att ett kapitalinköp före årsskiftet ger min mor ekonomiska fördelar.
Sen stämmer det inte riktigt, det är inte riktigt som du tror.
Det finns en som kan installera genast, men erbjuder bara 16 KW Nibe-pump som de har kvar av, och får inte fram 8 KW.
Det finns många som kan fixa pump, men inte installera.
Även svenskt, tex Perifalpumpen Falköping.
16KW funkar bara med kines-skräp, som ger högst hälften.
Nu får jag försöka få till det separat, pump från ett håll, installatör senare från annat håll.
Kan i allra värsta fall göra jobbet själv med lite lyfthjälp.
springer inte omkring med en 120 kilosburk själv.
Monoblock får det bli, som innebär mindre jobb och anpassat för ett sunt behållande av ved-oljepanna och bra separat. VVB.
Jag har haft besök av en rörfirma som genast sa att "den där kastar vi ut" och syftade på en fin äldre Albinpanna.
Sen kom de med en saltad offert, och det var redan i somras. Efter det gjorde jag ett långt uppehåll innan jag fortsatte kolla marknaden, tyvärr.

Jag har också på G att få köpa nyaste Daikin monoblocket av en firma som gärna installerar lite senare, men installatören är sjuk nu.

Jag har inte alls intrycket att "alla" är fullbokade och jobb över öronen, men svårt att få allt att stämma.
Om man bara tittar på Blocket så är det kört, men många småskuttar annonserar inte där. Och många av dessa kan ta hem pumpar av olika fabrikat.
Blocket är iofs bra om man vill ha begagnat, det dräller det av.
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: LVP till mamma -vilken oseriös djungel!
« Svar #3 skrivet: 19 december 2022, 17:47:59 »
Sätt in en luftvärmepump om du kan få fatt i någon som har tid.
Du borde ju kunna värma hela huset med en sån, då blir det bara el till tappvarmvattnet, och en luft/vattenvärmepump har inte någon imponerande COP vid VV-tillverkning vintertid.
Toshiba, Daikin Caldo XRH40, Mitsubishi Sumo 35, Panasonic HZ25 eller nåt liknande.

Kan ju vara ett alternativ i alla fall, blir ju mycket mindre pengar ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LVP till mamma -vilken oseriös djungel!
« Svar #4 skrivet: 19 december 2022, 19:45:05 »
Det finns redan en Mitsubishi äldre luftvärmepump i hallen, den tuffar på bra men värmen sprider sig dåligt och når öht inte mors stora sovrum i andra änden av huset. Hon behöver dessutom ha 23 grader. Gammal och känslig.
Sen behöver hon satsa minst ca 100.000 kr på något värdehöjande på huset, det blir för många LL-pumpar :)
Det handlar om hennes bostadstillägg och reglerna där är rätt sjuka som så många andra.
Men om inte investeringen behövdes skulle jag låta sätta upp en extra LLP i hennes sovrum.
Har monterat sån själv förr med vaacumsugning, rörkoning och allt, men det var då det. Det är tegelhus och känner inte minsta lust att ta hål i väggen.
Det kan trots allt sluta med en sån pump för ca 20.000 kr, blir väl en bra, gärna Mitsubishi, plus ett rejält elverk för ca 40.000 kr, så får det gå.
Huset har dålig ventilation men blir ju bättre när oljepannan körs, och samma där, jag har ingen lust att släpa in en Frånluftare och dra en mssa spirorör, som jag också gjort för 10 år sen och kopplat in på systemet.
Det blev en vinst på nästan 2 KW ..men fin ventilation.
Skulle beställt en Vaillant VLP, som finns, om de inte vore 25.000 dyrare än motsvarande Daikin monoblock, som inte gått att få fram ännu.
Tänkte inte ha någon VV-beredning och inte ens en innedel.
 
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: LVP till mamma -vilken oseriös djungel!
« Svar #5 skrivet: 19 december 2022, 23:24:58 »
Det finns annonsör på denna websida som erbjuder 9 kW monoblock med installation mot ex. bef vedpanna....för knappt 100.000 SEK efter ROT-avdrag.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: LVP till mamma -vilken oseriös djungel!
« Svar #6 skrivet: 19 december 2022, 23:35:30 »
Det finns en installations/servicefirma i Alingsås.....som jag har anlitat i Örebro.

Jag tror att de gör installation även i Gävle. 
De installerar iaf  9 kW luftvatten med hydrobox mot bef panna......för vettigt pris.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LVP till mamma -vilken oseriös djungel!
« Svar #7 skrivet: 20 december 2022, 15:27:31 »

Tack för tips,
Det verkar konstigt om en installatör har tid och lust att köra fem timmar för ett jobb. Mors hus ligger några mil från Avesta, 8 mil från Gävle och jag hoppas att mannen på vvs-firman där tillfrisknar, så blir det en Daikin monoblock för 75.000 kr + installation, som de gärna gör.
Nu är det inte lika bråttom längre pga en ny lösning på det ekonomiska, så jag försöker få till det med en firma i närheten, det är ju bra om det blir problem.
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LVP till mamma -vilken oseriös djungel!
« Svar #8 skrivet: 28 december 2022, 13:03:12 »
Mannen hos den intressanta återförsäljaren för Daikin är tyvärr fortfarande sjuk och jag spånar vidare med andra representanter för Vaillant och Daikin, i närheten. Har också kollat med väletablerade installatörer ända bortåt Fagersta och Gävle, som inte är inriktade på något särskilt fabrikat.
Plötsligt, igår, kom då en offert betr Samsung LVVP 9 KW, senaste modell, från Gävle, split med hydrotank och installation för det lockande priset 85.000 kr.
Fem års garanti.
Jag har goda erfarenheter av Samsung generellt, som kvalitetsvaror.
Men det går inte att hitta någon test och det är minimalt med info utlagd på nätet. Broschyren jag fick, i pdf-format, stämmer inte riktigt med offerten.
Dvs det är som vanligt rätt rörigt.
Denna "djungel" tycks ha pågått i många år.
Jag tog upp detta i märkes-specifikt/övriga fabrikat, men inget svar, ingen verkar känna till modellen.
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: LVP till mamma -vilken oseriös djungel!
« Svar #9 skrivet: 28 december 2022, 15:23:12 »
Samsung har inte direkt rosat marknaden när det kommer till luft/luft-värmepumpar, men det är svårt att säga något om en helt ny modell, dessutom luft/vatten.
Försökte läsa lite som hastigast, och jag reagerade lite på "Kan fungera i området -20 till -25°C men det är osäkert, typ nåt sånt skrev dom.
Känns ju lite sådär, men å andra sidan, bor man där det aldrig blir minus 20 så är det väl ett ickeproblem.
De hade också avsnitt som indikerade att man inte skulle ha den på sidan mot havet om man bodde havsnära, som om det kunde bli problem med avfrostningen.
De kanske bara vill att det skall gå så snabbt som möjligt att avfrosta, behöver inte indikera ett potentiellt driftsproblem, men sånt har jag inte sett tidigare i någon manual.

Men nÃ¥gon ska ju vara först, du fÃ¥r dela med dig av erfarenheterna om ni köper.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LVP till mamma -vilken oseriös djungel!
« Svar #10 skrivet: 28 december 2022, 17:19:13 »
Det ska jag göra, men känns som 50/50 att det kan bli affär.
Samsung-snubben har inte besvarat frågan om pumpen finns hemma och varför han i en offert skriver om en vägghängd liten hydrobox, men i manualen står det att hydroboxarna sitter ihop med en tank på 200 eller 260 liter.
I offerten finns tillbehöret utjämningstank 100 liter för en liten extra kostnad.
Andra installatörer säger betr priset "man får vad man betalar för" och så är det väl oftast, men inte alltid.
Men hur kan de garantera fem år när fabriken garanterar två år - samma röra som alltid?

Röran har fortsatt från en firma i Fagersta som inte återkom som utlovat efter helgen. Jag ringde upp på förmiddan idag och lovades "du kommer bli uppringd idag av ---- (annan person)
Men det har inte inträffat.
Inget absolut säkerställande av oseriositet, någon kan ju ha avlidit, halkat och brutit nacken, men det är bara det att det är en röd tråd som pågått i en månad och upprepas från alla håll och kanter.

Kan tänka mig att ge upp eländet och låta montera en LLP till i stället.
Monterade förr en Atlas som jag fick för halva priset på Rusta när de lade ned pumparna. skitkul, med rörkoning, hyra vacuumpump och allt, hade aldrig förr gjort något av detta, sen gick den bra i åratal tills jag sålde huset.
Men eg bara bra vid plusgrader.. och som en mycket bra A/C.
Idag får det nog bli monterat klart, inte minst pga tegelväggar.

« Senast ändrad: 28 december 2022, 17:36:18 av HIZ »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: LVP till mamma -vilken oseriös djungel!
« Svar #11 skrivet: 29 december 2022, 07:21:01 »
Hydrobox och tank är två helt olika system.
Jag är dåligt påläst, men som jag fattar det så sköter en hydrobox prioriteringen mellan tappvarmvatten och värme.
Du bahöver alltså ha varmvatten beredare och värmesystem kopplat till hydroboxen, har du ingen separat beredare du kan värma via hydroboxens vattenflöde så kommer den bara värma huset, inte tappvarmvattnet.
SÃ¥ har jag i alla fall fattat det.
Du skulle alltså behöva antingen VP + Pannan (inte utjämningstanken), eller en separat beredare med mantel - för att få ett komplett system.
Läs på mer själv, för jag är inte 100% säker på det där.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LVP till mamma -vilken oseriös djungel!
« Svar #12 skrivet: 29 december 2022, 12:18:16 »
Jag var i det längsta inriktad på "monoblock" eftersom jag är sån som vill behålla befintlig fungerande utrustning och bara få del av naturens värmebidrag till husets vattenburna system.
alltså behålla en Thermia VVB 100 liter, 8 år gammal och för kristider / flexiblitet, behålla olja-el-ved panna från 80-talet, rakt emot vad rörfolk som besökt huset tyckte.
"Det där slänger vi ut" -inget för mig.
Jag tyckte man kunde ha glykol i den korta slingan mellan monoblock och värmeväxlare inne (extra kostnad med värmeväxlare) men så fanns folk som pratyade om stora värmeförluster pga glykolen (?)
Samsung hydrobox behövs ju inte för tappvarmvatten utan blir väl mest en  värmeväxlare gas/vatten.
Får väl kolla var regleringen sitter, men troligen i hydroboxen.
Tycker det är märkligt att rumsgivare erbjuds separat, det behövs väl alltid?
Ska man hoppas att Gud reglerar värmen?  :)
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: LVP till mamma -vilken oseriös djungel!
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2023, 13:48:02 »
Lite offtopic: Din mor behöver inte göra av med sina pengar för att bli tillräckligt fattig sÃ¥ att man kan fÃ¥ bostadstillägg. Det räcker med att hon ger dem i gÃ¥va till exvis nÃ¥got barn. Detta barnet sätter in pengarna pÃ¥ ett eget konto. Vill man göra allt rätt skriver man ett gÃ¥vobrev.Vi har sedan länge ingen skatt pÃ¥ gÃ¥vor i Sverige.  Sedan portionerar barnet ut lite pengar till sin förälder när det behövs.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LVP till mamma -vilken oseriös djungel!
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2023, 19:48:21 »
Ja det är ungefär så vi gjort.
Du har fattat galoppen.
Det är rätt snurrigt, man kan bo i en obelånad tiomiljonsvilla (eller hundramiljoner) utan att det räknas som förmögenhet.
Men har man mer än ca 150.000 kr på banken så blir det just inget BT, ifall man inte har en ren fattigpension förstås, men så illa är det inte för mor.
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 411
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!